Barbamama

Børstning af den første tand - med eller uden tandpasta?

17 indlæg i dette emne

Ohøj kloge mødre :balloons

Jer, hvis børn er begyndt at få tænder: Børster i tanden/tænderne med tandpasta eller uden? Og bruger I sådan en gummibørste, eller en "almindelig"-agtig med hår?

Valdemar har lige fået sin første tand, så jeg har købt et sæt babytandbørster. Der er tre stk, 2 med noget gummifidelifut, og en med "rigtige" børster. På pakken står der at de rigtige børster først er til når alle mælketænder er brudt frem, men damen i babysam sagde at jeg skulle bruge den rigtige tandbørste allerede nu, og at gummetandbørsterne bare er til at lege med før tænderne kom frem.

Og hvad med tandpasta? Damen i babysam sagde tandpasta nu, men babykalenderen siger, at vi skal vente :unsure Jeg er splittet: Jeg vil jo helst ikke at Valdemar kommer til at sluge tandpasta, og synes egentlig at det er lige skrapt nok til den lille mund, men jeg vil jo også gerne passe på den lille bisse :unsure Jeg hælder måske lidt til, at vi begynder med tandpasta, når vi begynder på grød/mos (han bliver kun ammet nu), men er det dumt? Der er jo også sukker i MM :unsure

Hvad gør I andre? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi brugte (skyggen af) voksen tandpasta fra hun fik den første tand på en rigtig tandbørste. Som hun får flere tænder bruger vi mere og mere, men det er først nu hvor hun er oppe på 9 tænder, det begynder at kunne skumme lidt.

Det har været efter anbefaling af vores sp.

Jeg synes ikke det giver mening at skelne mellem mælk og grød, da mælk også er en synder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Johan får børstet tænder med en al. babytandbørste og med en fluor-fri tandpasta fra Lavera (uden farve og parfumestoffer) Jeg har planer om at skifte til Zendium Classic om aften og forsat bruge den flour-fri om morgen, her om nogle måneder, ligesom jeg selv bruger :) Det er vigtig at tænderne bliver børstet grundigt og, at tandbørsten ikke bare bliver kørt ind og ud :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde Felix til tandlæge første gang uden en tand i munden, kom godt i gang med tandbørsten. Du skal bruge lidt tandpasta. Det der svarer til det hvide på din lillefingernegl på en alm baby tandbørste. Der skal være fluor nok i tandpastaen( det er der ikke i alle børnetandpasta). Du kan sagtens bruge dit eget da det er så lidt.

Det skal gøres lige som dig selv 2 gange dagligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har hørt det skal være uden tandpasta fordi baby sluger det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Filippa var til tandlæge første gang, da hun var 10 måneder. Tandlægen anbefalede baby/børnetandbørste og en smule tandpasta. Der sker ikke noget ved, at baby sluger den lille bitte smule tandpasta, du skal bruge. I vores kommune er vandet meget hårdt og med meget lidt flour og derfor anbefaler de voksentandpasta, så der er nok flour i og ingen sukker/sødemiddel som i børnetandpasta. De anbefaler Zendium, fordi den ikke skummer så meget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde besøg af tandlægen i vores MG, da Anna var 7 mdr. - hun sagde, at så snart man kan se den første tand, skal man begynde at børste med rigtig tandbørste og tandpasta :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores SP fortalte at vi skulle børste med en alm. babytandbørste (med hår) og med en lille smule tandpasta (den skulle bare dyppes i). Hun anbefalede alm. Zendium, da der ikke er for meget flour i til babyer, den er mild i smagen uden at være sød (ligesom børnetandpasta som gør de måske senere ikke vil have alm. tandpasta) og så skummer den ikke så meget.

Jeg har en tandlæge i min MG og hun siger det samme.

De siger iøvrigt begge at man lige selv børster deres tænder for dem og så iøvrigt skal lade dem sidde og lege lidt med tandbørsten selv og "børste tænder" selv, så de bliver glade og trygge ved tandbørsten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De siger iøvrigt begge at man lige selv børster deres tænder for dem og så iøvrigt skal lade dem sidde og lege lidt med tandbørsten selv og "børste tænder" selv, så de bliver glade og trygge ved tandbørsten.

Min søster gør/gjorde det omvendt ellers ville min nevø ikke, han ville bare have fat i tandbørsten. Så når han havde fået stillet sin eventyr lyst over tog hun og han sad lige så fint.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søster gør/gjorde det omvendt ellers ville min nevø ikke, han ville bare have fat i tandbørsten. Så når han havde fået stillet sin eventyr lyst over tog hun og han sad lige så fint.

Hvis vi lader Erica lege med den først, så har hun slugt al tandpastaen, og så er den rigtige tandbørstning jo ikke super effektiv ;) så hun har lært at først er det den voksne og derefter må hun selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis vi lader Erica lege med den først, så har hun slugt al tandpastaen, og så er den rigtige tandbørstning jo ikke super effektiv ;) så hun har lært at først er det den voksne og derefter må hun selv.

Han fik ikke tandpasta på før min søster tog over :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige børstet hans bisse med "rigtig" tandbørste og en lille mikro klat svanemærket änglamark tandpasta. :) Og forbløffende nok sad han lige så pænt stille og med åben mund :loveshower Det var nok rart på de kløende gummer ;) Bagefter fik han lov at sidde lidt med den, men Fisher Price hunden var hurtigt mere spændende :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søster gør/gjorde det omvendt ellers ville min nevø ikke, han ville bare have fat i tandbørsten. Så når han havde fået stillet sin eventyr lyst over tog hun og han sad lige så fint.

Vi har to tandbørster. Theo får den ene i hånden kun med vand på, mens jeg børster med den anden med lidt tandpasta på.

Det virker rigtig godt. Han er aldrig sur, når han skal have børstet tænder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lige fra Lia kunne kontrollere hænder og ting i munden haft en babytandbørste med hår (en af de runde som er nemme for dem at holde), som hun har fået lov at tykke/ sutte på (gerne med vand) hver gang hun er blevet puslet. Hun ELSKER den tandbørste, og det har vist sig at være en fantastisk genstand ved ondt for tænder og kløende gummer. Hun har foretrukket den frem for bideringe mm.

Nu ved de første tænder, har vi én hver, jeg børster tænder på Lia m/tandpasta og Lia børster på mig, hvilket hun finder MEGET underholdende

Pøj pøj

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lige fra Lia kunne kontrollere hænder og ting i munden haft en babytandbørste med hår (en af de runde som er nemme for dem at holde), som hun har fået lov at tykke/ sutte på (gerne med vand) hver gang hun er blevet puslet. Hun ELSKER den tandbørste, og det har vist sig at være en fantastisk genstand ved ondt for tænder og kløende gummer. Hun har foretrukket den frem for bideringe mm.

Nu ved de første tænder, har vi én hver, jeg børster tænder på Lia m/tandpasta og Lia børster på mig, hvilket hun finder MEGET underholdende ������

Pøj pøj

Mie har også en tandbørste - hun fik dan af "nissen" hjemme ved mine forældre i december og det er favorit tingen på puslebordet - et problem hvis jeg glemmer at ligge den derud.

Og god ide med at lade hende børste tænder på en selv! Det gør hele seancen hyggelig og spændende og en god oplevelse og det er jo egentlig det vi gerne vil have at det bliver!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lige fra Lia kunne kontrollere hænder og ting i munden haft en babytandbørste med hår (en af de runde som er nemme for dem at holde), som hun har fået lov at tykke/ sutte på (gerne med vand) hver gang hun er blevet puslet. Hun ELSKER den tandbørste, og det har vist sig at være en fantastisk genstand ved ondt for tænder og kløende gummer. Hun har foretrukket den frem for bideringe mm.

Nu ved de første tænder, har vi én hver, jeg børster tænder på Lia m/tandpasta og Lia børster på mig, hvilket hun finder MEGET underholdende ������

Pøj pøj

Ej en god ide at lade dem lege med tandbørsten så tidligt, tror vist vi skal ud og havde købt en til Albert :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Majs, det fjerner også lidt fokuser fra a få "tvunget" til at ha noget i munden. Lia griner/smiler så meget ved at børste mine, at det ikke er noget problem at komme til ;)

Tille: jeg fik rådet -tro det eller lad vær :) - af min optiker, som fortalte at det var dejligt at få kløet gummerne med dem. Så vi skyndte os at købe én, ja flere faktisk :)

Og i perioden med " jeg nægter arvtager D-dråber mor!" da dryppede vi dem på tandbørsten og vupti blev de suttet af ;)

Og fordelen ved de runde, synes jeg, er at de ikke kan få dem så langt ind i munden.

God fornøjelse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER