Guest

Baby Led Weaning, mos eller en kombi...

11 indlæg i dette emne

Mie bliver 4 måneder på Tirsdag :blink og jeg er så småt begyndt at gøre mig tanker om mad til hende. Hun er ikke klar endnu, men derfor kan jeg jo godt gøre mig tanker om hvad der er vejen frem for os.

Så her er spørgsmålet så:

Nogen der har erfaringer med Baby Led Weaning? (baby spiser selv)

Hvad er for og imod argumenterne?

Har læst lidt på den her hjemmeside: http://www.babyledweaning.com

Som jeg forstår det så handler det om at babyen selv skal have lov til at styre det og argumentet er at babyen lærer at tygge før den synker, hvorimod de med mos lærer at synke før de tygger og det kan blive et problem senere.

Derudover er det med princippet "kan de li det, spiser de det, kan de ikke så lader de være" men erfaringen er vist at de spiser. Man må ikke fodre barnet, forstået på den måde at man propper maden i munden på dem, men man skal lade dem selv tage maden.

Der er en masse andre gode argumenter på hjemmesiden, men dem må i selv læse jer til.

Som jeg forstår det er de klar når de er omkring 6 mdr - hvilket jo først er om lang tid, men det er vist kotume her i DK at starte før (hvorfor?), men kan man det? Altså jeg tænker at alt jo er med måde og min tanke vil være at starte omkrind de 5 mdr - sådan "for sjov" for jeg syntes at have hørt rigtig mange steder at når de er 6 mdr. så skal de helst være i gang med at spise (tager jeg fejl?)

Mos er jo "bare det man gør" - og nu stiller jeg så spørgsmålstegn ved om det bare er ubetinget det bedste? Jeg har som sådan ikke noget imod det, men jeg er nysgerrig og vil gerne høre de gode argumenter for mos.

Ja kom frisk med argumenter og erfaring piger!!!

Del dette indlæg

Jeg kan rigtig godt lide BLW tanken, men jeg tror at man skal være ret forsigtig som forælder, sådan at de små ikke får noget galt i halsen. Jeg læste også en lidt hardcore BLW-tilhænger, der sagde noget i retning af at "Det er naturligt at de laver bræk- og kvælningsreflekser, det er en del af at lære at spise", hvor jeg var sådan lidt hmmmmmmm.... skeptisk :rolleyes Derudover synes jeg, at det er et underligt argument, at de skal lære at tygge før de lærer at synke. For det første, så HAR de vel lært at synke (i og med at de har fået mælk) og for det andet, så er jeg lidt skeptisk overfor om rækkefølgen virkelig gør så stor en forskel.

Det, som jeg godt kan lide ved BLW, er at børnene får lov at stifte bekendtskab med maden på en meget mere selvstændig måde, og det tror jeg på giver mere madglæde, mindre kræsenhed og måske endda mere selvtillid. Jeg synes det er fedt, hvis børnene kan få lov at udforske maden selv, istedet for at den bare bliver proppet i hovedet på dem :D Dog tror jeg også, at det sviner mere og er mere besværligt. Så Valdemar bliver absolut ikke 100% BLW-barn, men jeg kunne godt tænke mig, at han hurtigt får lov at "eksperimentere" med at gnave i fast mad :)

Som jeg har forstået BLW, så må de forresten gerne få grød/mos, de skal bare rækkes skeen og så selv lære at proppe den indenbords ;) Men der er sikkert flere grader af det. :)

Mht. start af mad, så tror jeg at mange venter til børnene er 6 måneder, og det er vistnok også anbefalingen fra sundhedsstyrrelsen. Dog siger min SP (og det synes jeg giver mening) at det handler mere om, hvornår børnene virker klar til andet end MM/MME end om de er 4, 5 eller 6 måneder. :) Jeg tror egentlig Valdemar er klar til skemad, men han virker samtidig som om at mælken mætter ham og stiller ham tilfreds, så vi strækker den nok til han er 5½-6 måneder. Så passer det med at vi er nået på den anden side af julen + Brian er stadig på orlov og han kan være med. :) Men altså, hvis han virker som om at han ikke bliver mæt af mælken før det, så starter vi selvfølgelig op på grød/mos der. :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes det er sejt at du stiller spørgsmålstegn, og ikke bare pr. automatik gør hvad "alle andre gør" ...... Det har jeg aldrig overvejet i forbindelse med opstart på mad til mine børn. :respekt

Jeg har ikke sat mig så meget ind i det du linker til, men jeg ville lige høre om du ved mere om det med at det er bedre at lære at tygge først i stedet for synke (som de vel i princippet lærer allerede med mælken?) Hvilke problemer skulle det kunne give?

Hvis jeg får bedre tid engang, vil jeg da lige læse lidt om emnet, for det er jo altid sjovt med nye idéer :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nå.... Nu kunne jeg ikke holde mig væk fra dit link alligevel :D Og jeg synes da det lyder ret fornuftigt, det med at lade barnet få kontrollen selv, og jeg har så åbenbart (helt uden at vide det) lagt mig en smule op ad BLW med Marlon, og nu også med Charlie. For selv om mine altså har fået (tvunget) en masse grød i sig, så har jeg, helt fra starten, gjort meget ud af at de selv skulle sidde med forskelligt mad. Charlie "spiser" fx selv mange forskellig slags frugt og grønt allerede, og enten sidder han med dem som de er , eller jeg putter dem i sådan en madsut, hvis jeg er nervøs for kvælning.

Marlon har også altid fået lov at "svine" med maden selv i så stor en udstrækning som jeg nu har følt har været sikkert for ham. Underligt nok er han alligevel blevet lidt hys med ikke at få "gnattede" fingre efter han er blevet lidt ældre, og bruger meget helst en gaffel til alting, selv frugtstykker :rolleyes

Del dette indlæg

Annonce ♥

Zoey er halv blw barn. Det kom sig egentlig af hun begyndte at afvise skeen. Så gav jeg hende en rugbrødsstav og hun elskede det.

Hun er kun halv for ellers ville hele dagen gå med at spise. For det går ikke så hurtigt når hun spiser selv. Hun sidder selv med mad, mens jeg giver skemad ved siden af. Når hun så ikke vil have nere ( og jeg har tid og overskud ) får hun tallerken og ske over og kan lege med det.

Fordelen er at jo yngre de er, jo længere ude på tungen sidder brækrefleksen, så når Zoey får for meget i munden eller ikke tygger det nok, hjælper refleksen hende med at spytte det ud igen, når de bliver ældre sidder den refleks først nede hvor de faktisk er ved at blive kvalt. Så med blw lære de at tygge maden ordentlig eller ikke tage for store stykker, INDEN det er alvor.

Det er ikke sådan hun brækker sig, men laver gag lyden og spytter maden ud, for så at komme et mindre stykke i munden.

Feks er aftensmad herhjemme kød ( fiskefrikadelle, kyllingefrikadeller mm) som hun spiser selv. Kartofler hun spiservselv og grøntsagsmos jeg giver hende. Vi har dog besluttet hun nu spiser så godt selv at hun snart kan sidde med hele måltidet selv ( kogte grøntsager istedet for mos)

Der går dog nok noget tid før hun får lov at sidde selv med havregrød eller youghurt heheh

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kan rigtig godt lide BLW tanken, men jeg tror at man skal være ret forsigtig som forælder, sådan at de små ikke får noget galt i halsen. Jeg læste også en lidt hardcore BLW-tilhænger, der sagde noget i retning af at "Det er naturligt at de laver bræk- og kvælningsreflekser, det er en del af at lære at spise", hvor jeg var sådan lidt hmmmmmmm.... skeptisk :rolleyes Derudover synes jeg, at det er et underligt argument, at de skal lære at tygge før de lærer at synke. For det første, så HAR de vel lært at synke (i og med at de har fået mælk) og for det andet, så er jeg lidt skeptisk overfor om rækkefølgen virkelig gør så stor en forskel.

Det, som jeg godt kan lide ved BLW, er at børnene får lov at stifte bekendtskab med maden på en meget mere selvstændig måde, og det tror jeg på giver mere madglæde, mindre kræsenhed og måske endda mere selvtillid. Jeg synes det er fedt, hvis børnene kan få lov at udforske maden selv, istedet for at den bare bliver proppet i hovedet på dem :D Dog tror jeg også, at det sviner mere og er mere besværligt. Så Valdemar bliver absolut ikke 100% BLW-barn, men jeg kunne godt tænke mig, at han hurtigt får lov at "eksperimentere" med at gnave i fast mad :)

Som jeg har forstået BLW, så må de forresten gerne få grød/mos, de skal bare rækkes skeen og så selv lære at proppe den indenbords ;) Men der er sikkert flere grader af det. :)

Mht. start af mad, så tror jeg at mange venter til børnene er 6 måneder, og det er vistnok også anbefalingen fra sundhedsstyrrelsen. Dog siger min SP (og det synes jeg giver mening) at det handler mere om, hvornår børnene virker klar til andet end MM/MME end om de er 4, 5 eller 6 måneder. :) Jeg tror egentlig Valdemar er klar til skemad, men han virker samtidig som om at mælken mætter ham og stiller ham tilfreds, så vi strækker den nok til han er 5½-6 måneder. Så passer det med at vi er nået på den anden side af julen + Brian er stadig på orlov og han kan være med. :) Men altså, hvis han virker som om at han ikke bliver mæt af mælken før det, så starter vi selvfølgelig op på grød/mos der. :)

Jeg tror Gittepit svarer på det med rødt i sit indlæg ;)

Jeg tror du har ret i at man sagtens kan vente, så jeg venter til hun viser mere interesse.

Til det med grønt så er det lige netop det jeg også tænker!!! Jeg tror også de udvikler en klar bevidsthed om deres sanser - de ved hvordan tingene smager måske endda før de får det i munden, hvis de har smagt broccoli et par gange så ved de hvordan det smager når det kommer indenbors. Hvis man moser alt og bare beder dem om at åbne munden, så ved de jo ikke hvilken smag der kommer ind, hvordan har vi det ikke selv hvis vi forventer at vi drikker et glas saftevand men i stedet er det sodavens med brus eller en anden smag end den vi havde forventet.

De lærer smags nuancerne at kende fordi en gulerod ikke bliver blendet med blomkål, og æblet ikke bliver kogt til uigenkendelighed og proppet på majsgrøden. (ikke at jeg siger det er forkert, og vil ikke kunne sige mig fri for selv at gøre det - jeg elsker da selv gryderetter hvor alt er blandet sammen - jeg tror bare de lærer noget andet/mere ved at få råvarerne hver for sig).

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nå.... Nu kunne jeg ikke holde mig væk fra dit link alligevel :D Og jeg synes da det lyder ret fornuftigt, det med at lade barnet få kontrollen selv, og jeg har så åbenbart (helt uden at vide det) lagt mig en smule op ad BLW med Marlon, og nu også med Charlie. For selv om mine altså har fået (tvunget) en masse grød i sig, så har jeg, helt fra starten, gjort meget ud af at de selv skulle sidde med forskelligt mad. Charlie "spiser" fx selv mange forskellig slags frugt og grønt allerede, og enten sidder han med dem som de er , eller jeg putter dem i sådan en madsut, hvis jeg er nervøs for kvælning.

Marlon har også altid fået lov at "svine" med maden selv i så stor en udstrækning som jeg nu har følt har været sikkert for ham. Underligt nok er han alligevel blevet lidt hys med ikke at få "gnattede" fingre efter han er blevet lidt ældre, og bruger meget helst en gaffel til alting, selv frugtstykker :rolleyes

Skide smart med en madsut - for jeg har da også haft mine betænkeligheder ved hvor sikkert det er. Jeg tror de fleste gør som dig når jeg tænker over det - en fin kombination.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Zoey er halv blw barn. Det kom sig egentlig af hun begyndte at afvise skeen. Så gav jeg hende en rugbrødsstav og hun elskede det.

Hun er kun halv for ellers ville hele dagen gå med at spise. For det går ikke så hurtigt når hun spiser selv. Hun sidder selv med mad, mens jeg giver skemad ved siden af. Når hun så ikke vil have nere ( og jeg har tid og overskud ) får hun tallerken og ske over og kan lege med det.

Fordelen er at jo yngre de er, jo længere ude på tungen sidder brækrefleksen, så når Zoey får for meget i munden eller ikke tygger det nok, hjælper refleksen hende med at spytte det ud igen, når de bliver ældre sidder den refleks først nede hvor de faktisk er ved at blive kvalt. Så med blw lære de at tygge maden ordentlig eller ikke tage for store stykker, INDEN det er alvor.

Det er ikke sådan hun brækker sig, men laver gag lyden og spytter maden ud, for så at komme et mindre stykke i munden.

Feks er aftensmad herhjemme kød ( fiskefrikadelle, kyllingefrikadeller mm) som hun spiser selv. Kartofler hun spiservselv og grøntsagsmos jeg giver hende. Vi har dog besluttet hun nu spiser så godt selv at hun snart kan sidde med hele måltidet selv ( kogte grøntsager istedet for mos)

Der går dog nok noget tid før hun får lov at sidde selv med havregrød eller youghurt heheh

Syntes det lyder som om det går ret godt med jeres kombi - Måske det er det jeg skal satse på!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu er vi kun i den meget spæde opstart, men jeg har læst om blw og taget en del til mig.

Karla er meget klar til fastere føde. Hun åbner munden, når hun ser at vi spiser, smager på alt, og spiste i går næsten 1 dl tynd grød.

Hun har fået frugt at gnave i, og har også givet en let kogt gulerod at gumle på. Hun får ikke rigtig bidder af, men hun elsker at smage på dem :) Og det må vel være i blw-ånden at give dem mad at gumle på (kan lige tilføje, at vi sidder med hende og holder fat i maden, men hun styrer selv, hvornår den skal i munden :) )

Når hun spiser skemad vil hun frygteligt gerne selv komme skeen i munden, og det får hun lov til. Så kommer jeg grøden på skeen, og holder kun fast i enden, dog uden at styre den. Så tager hun den selv i munden, og slikker maden af.

Når maden bliver mere fast, skal hun helt sikkert selv sidde med den, mens vi hjælper hende, i stedet for at made hende :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Noah er ogsaa selvstyrende med hensyn til skeen og skal gerne have fat om den med den ene og have fingrene ned i skeen med den anden :D

Det er uden tvivl en del af hans smagsoplevelse, saa jeg tager ogsaa bare fat i enden af skeen og soerger for at den ikke komme paa afveje fuld af mos eller groed.

Han faar frugt- og groentstykker at gnave og gumle paa, men faar stykker af, som han saa skal have lidt hjaelp til at faa ud af munden. Men han er blevet roligere, naar han sidder der og roder med et stykke aeble i munden, som han ikke ved, hvad han skal stille op med ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Camille er også halvt blw barn :)

post-3938-0-59895100-1355956482_thumb.jp

Hun kan fint spise hvis vi mader hende, men hun ELSKER at spise selv, og jeg kan mærke hun på en eller anden måde får mere udaf" måltidet når hun "selv" spiser.

Hun får altid en ske i hånden, og "spiser med". Jeg har så også en ske, som jeg engang i mellem giver hende med.. Men mest af alt, hjælper jeg hende med at få skeen ordentligt i og op til munden. men hun er god til det!!

Vi har også købt en "mad sut", for at undgå "kvælning".

Men det sviner altså en del, og det byder jeg altså ikke andre.. Så hjemme gør vi det - så ryger hun direkte i bad efter aftensmaden, som er den der sviner mest (Hvo rhun får lov at svine mest!). Når vi så er ude, får hun en ske, men får ikke lov til at tage mad med den - det er nemlig når hun svinger den rundt og basker det sviner...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER