Camillat

Opstart paa mad til baby - hvad og hvornaar!?

30 indlæg i dette emne

Darlings, nu er Noah ved at vaere for nysgerrig til at lade vaere - han vil have noget andet, saa jeg har proevet lidt, uden nogen form for struktur, bare smagsproever.

Jeg har indtil videre lavet gulerodsmos - NEJ TAK, sagde han!

Saa har jeg lavet risgroed - JATAK!

Saa har jeg lavet mos af soed kartoffel, squash og lidt risgroed - MUMS, mere af det, tak!

Han er ogsaa vild med at sutte et stykke paere til ukendelighed :P

Jeg laver det gerne selv - men jeg er sgi lidt i tvivl om hvornaar jeg skal tilbyde hvad... Og det er ikke saadan, at det skal ske alt i et med det samme - vi har tid.

Noah tager en kort morgenlur mellem 9 og 10, foer det kan han ikke overskue at spise andet end d-vitamin paa ske, har jeg indtryk af. Han broed helt sammen over et stykke paere og virker lidt sensibilino. Jeg tror formiddag er oplagt, eftersom han ikke er den store ammebaby i de timer. Hvis han er oplagt, saa virker det ogsaa oplagt ved 18-tiden, efter powernap og foer aftenbad/putning. Han er vildt glad for selv at styre det - skeen tager han selv ind i munden, jeg "styrer den". Koppen drikker han selv af, jeg "styrer den". Dte er i hoej grad hans nysgerrighed, der styrer vaerket, saa det vil jeg gerne tage hoejde for og ogsaa give ham noget, han selv kan rode med.

Hvad tilbyder I?

Hvornaar?

Er der andre, der kaster sig ud i en udgave af Baby Led Weaning(baby spiser selv, tilbud er blandet, ikke blendet til ukendelighed)?

:balloons

Del dette indlæg

Johan er ca. 60-70% BLW baby og har været det siden vi startede på fast føde. Nu har jeg jo fuldt Rebecca Perssons 3-trins raket, da vi har rigtig meget allergi i begge familier, så jeg har kun serveret de fødevarer, som "passede" til hans alder. Jeg startede med at koge grønsagerne så længe, at de nærmest blev til mos i hånden på ham, så jeg var sikker på, at han ikke fik stykker af han kunne få galt i halsen. For Johan var det bedste tidspunkt, at servere maden sen eftermiddag, der var han mest oplagt :mam Tror jeg startede med gulerod, sød kartoffel, ris- og hirsegrød, pære og squash :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hos os har kartoffel blandet med hokkaido eller tomat også været en stor succes.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg følger liiiiige med her :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tilbyder risgrød eller hirsegrød efter hans middagslur om formiddagen. Nogle gange er der lidt æblemos tilsat.

Prøver så at tilbyde grønsagsmos ved 17-18 tiden. Men pt blir han gal, når jeg tilbyder det. Det har været kartoffelmos blandet med enten gulerod, broccoli eller blomkål. Jeg har mistanke om at han ikke bryder det mme jeg putter i, for han vil heller ikke tag det på flaske (mme).

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min SP sagde, at jeg skulle starte med at give Mads grød om formiddagen, hvor der var størst sandsynlighed for, at han var mest oplagt. Så efter hans første lur har jeg ammet ham for at stille den værste sult, skiftet ham og derefter lavet grøden, så den har stået klar 30-45 min. efter sidste amning. Det er dog ikke den vilde appetit, der har præget ham der, så jeg har rykket måltidet en halv times tid, så der i hvert fald er gået en time, og så spiser han med ok appetit. Jeg har givet ham risgrød, hirsegrød og majsgrød med enten en klat æblemos eller sveskemos på toppen - jeg havde prøvet at blande noget pære i selve grøden, men det var ikke noget sikkert hit. Mads kan vist bedst lide det til maden end iblandet ;)

Sidste uge begyndte vi at putte et ekstra måltid på kl. 18, da det gik så fint med formiddagsgrøden. Så nu har han fået gulerodsmos, kartoffelmos og kartoffel/-gulerodsmos. Han elsker, elsker, elsker gulerodsmos! Men jeg synes altså også, den smager fantastisk, når den bliver godt blendet og lige får lidt olie og erstatningspulver i.

Jeg tror, vi bliver på disse to måltider en god tid, inden vi begynder at påtænke et tredje måltid. Han er jo ikke så gammel... selvom han har god appetit :o

Del dette indlæg

Annonce ♥

Følger også lige med her :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg giver Camille hirse eller risgrød, efter hendes middagslur...(omkring kl 12)

Også får hun grøntsagsmos efter sin sene eftermiddagslur (omkring kl 17)

Det smarteste er at give dem nye ting om formiddagen, da de så har hele dagen til at "bearbejde" det, mens maven bliver "brugt" og rørt.

Camille prøver nye ting om til middag, og til aftensmad får hun kun ting hun har smagt flere gange før :)

Nu har jeg en sur baby, og en frustreret kæreste, så det blev lige det jeg kunne skrive for nu ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Aah, I er guld, darlings :loveshower

Jeg har jo ingen SP hernede, bare en boernelaege, der siger opstart med frugtmos fra 3 mdr :blink Hun har dog bakket op om fuldamning til de 6 mdr, saa helt hen i vejret er hun heller ikke... Men jeg har af gode grunde ikke tillid til, at hun ved bedst i forhold til Noah og mam ;)

Jeg ville ogsaa starte med 3-trinsraketten, men saa spyttede han guleroden ud og var skuffet over ikke at styre skeen selv... :huh Derfor blev jeg obs paa BLW og gav ham et stykke paere og siden et stykke dampet squash, hvorefter jeg proevede at lave risgroed, fordi han var saa vild i varmen efter at faa noget mad og saa altsaa mos med soed kartoffel og squash... Nu har han faae det flere dage og det eneste er, at hans bae er lidt mindre flydende, men der er bonus som foer, synes jeg. Han virker ogsa veltilpas, men det er jo ogsaa kun to.tre hele teskefulde, jeg laver til ham ad gangen.

Naa, men det har vaeret sporadisk og rent intuitivt vil jeg gerne have lidt struktur ind i det for ham. Dvs. hvis jeg giver Noah groed, evt. med lidt paere om formiddagen mellem morgen og middagsluren og saa giver ham mos ved 18-tiden, saa er det ikke helt forkert, kan jeg forstaa paa det hele :)

Skal jeg saa oegen maengden allerede nu, hvor vi har vaeret igang nogle dage, saa han faar tilbudt et helt maaltid paa en halv deciliter ad gangen? Eller kan det f.eks. vaere den lille maengde groed eller mos og saa noget, han selv kan sidde med? Han behoever jo bestemt ikke spise hele maaltider allerede nu - for min skyld ingen alarm, men hvordan goer man normalt? :huh

Har bare haft styr paa saa meget, men lige det her ... :wacko :D

Del dette indlæg

Annonce ♥

Og skal jeg saa have det med, hvis vi tager nogle steder paa de givne tidspunkter?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Lige et spørgsmål omkring BLW - er der en bog/site man kan læse om det? jeg er nemlig rigtig interesseret. Mie er ikke klar til grød og mos endnu, men syntes det måske kunne være ok at give hende noget i hånden hun kunne sutte på og dermed opdage at der er smag i det. Hun propper jo alligevel alt i munden så hvorfor ikke noget der vækker hendes smagssans?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvis han gerne vil sidde selv med maden, så er denne måske en ide:

http://www.babygear.dk/fruit-nibbler-nuby.html

Vi har lige købt en til Camille, men har ikke fået den hentet.. Men har kun hørt godt om den.. Camille ELSKER at sidde med maden selv, men jeg er bare ret pylret ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Lige et spørgsmål omkring BLW - er der en bog/site man kan læse om det? jeg er nemlig rigtig interesseret. Mie er ikke klar til grød og mos endnu, men syntes det måske kunne være ok at give hende noget i hånden hun kunne sutte på og dermed opdage at der er smag i det. Hun propper jo alligevel alt i munden så hvorfor ikke noget der vækker hendes smagssans?

Du kan proeve babyledweaning.com, og der er ogsaa en hollandsk hjemmeside... bum bum... Jeg ville dog vente til min. 5 maaneder ogsaa med BLW :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvis han gerne vil sidde selv med maden, så er denne måske en ide:

http://www.babygear....bbler-nuby.html

Vi har lige købt en til Camille, men har ikke fået den hentet.. Men har kun hørt godt om den.. Camille ELSKER at sidde med maden selv, men jeg er bare ret pylret ;)

Den ser smart ud... men jeg er egentlig ikke saa bange for kvaelningsfare. De har nogle gode reflekser, de smaa, og jeg ved, hvad jeg skal goere, hvis det skulle ske :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Du kan proeve babyledweaning.com, og der er ogsaa en hollandsk hjemmeside... bum bum... Jeg ville dog vente til min. 5 maaneder ogsaa med BLW :)

Ok, har slet ikke travlt med at komme i gang :) hun klarer sig fint på flaske og viser som sagt ikke tegn på at være klar. Men vil nødig forpasse øjeblikket hvor hun finder mad interessant. Lige nu er D-pearls "lækker namme nam", og bio gaya "øhhh...? Hvad pokker er det" men hun åbner ikke munden når skeen kommer, hvilket jeg opfatter som et tegn på at hun ikke er der helt endnu.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Til det med mængden har min SP sagt op til 1 dl pr måltid det første stykke tid :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har til gengaeld laest 1 DL fordelt paa to maaltider, fordi maelken stadig skal vaere det primaere...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har til gengaeld laest 1 DL fordelt paa to maaltider, fordi maelken stadig skal vaere det primaere...

Hvor læser du det henne?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Her er Anna´s dagskost

08.30 Grønsagsmos med smør 1/2 dl. + 30-40 ml. MME bagefter

12.00-13.00 Frugtmos 1/2 dl.

18.30 Grød 1/2-1 dl. + 30-40 ml MME

Herudover får hun ml. 600-700 ml. MME i døgnet

Jeg laver det selv, og hun får gulerod, blomkål, broccoli, ærte, squash og avokado til morgen

Æble, sveske, banan, fersken, clementin, appelsin, pære, mango, melon til formiddag

Hirse, ris, boghvede grød til aften

Derudover bliver hun tilbudt agurkstænger, clementinbåde uden hinde og banan i hele stykker. Hun er rigtig glad for at smage.

Vi er langsomt i gang med at erstatte det ene aftensmåltid til grød. Men Anna er også meget begejstret for alt mad, og spiser rigtig fint og godt.

Jeg synes, det virker fint, at du finder de tidspunker, hvor han virker mest tilpas. Samtidigt er det dog vigtigt, at han har appetit. :) Så det er om at føle sig lidt frem :) Mit indtryk er, at de også lige skal have lov at vænne sig til den nye måltidsform, og det kan godt tage lidt tid for nogle. Derfor er det vigtigt man bliver ved med at "stille op". Det kan godt være de ikke lige spiser så meget den ene dag, men genkendeligheden er også rigtig vigtig for at barnet får overskud til at spise. Det kræver jo meget stor koncentration :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvor læser du det henne?

Det første 1/2 år ar barnet liv skal mælk være den primære energikilde. Dvs. at mælken først bør erstattes med fast føde fra 6 mdr. alderen. Det er vigtigt fordi barnet stadig har brug for den næringsstofsammensætning der er i MM og MME.

Ovenstående betyder i midlertidig ikke at barnet ikke må blive tilbudt fast føde og smagsprøver. Bare man er obs. på at barnet stadig spiser ca. samme mængder MM/MME fordelt på døgnet. :) Når barnet så er 6 mdr. kan fast føde få en større rolle i dagskosten og begynde at udgøre enkelte måltider.

Det har man så sjusset sig frem til i mængder, og måltiderne med fast føde børn ikke overstige 1 dl i begyndelsen, for så vil barnets appetit for MM/MME falde - men børn er forskellige og nogle børn vil godt kunne tåle større mængder. Det er op til forældrene at holde øje med mælkeindtaget og vægten :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Som Pandamoren siger - men det staar ogsaa i BABY - Rebeccas bog. Og det staar vist nok ogsaa i den bog, som SST har skrevet om baby og mad. MEn haeng mig ikke op paa det.

:balloons

Del dette indlæg

Annonce ♥

Her er Anna´s dagskost

08.30 Grønsagsmos med smør 1/2 dl. + 30-40 ml. MME bagefter

12.00-13.00 Frugtmos 1/2 dl.

18.30 Grød 1/2-1 dl. + 30-40 ml MME

Herudover får hun ml. 600-700 ml. MME i døgnet

Jeg laver det selv, og hun får gulerod, blomkål, broccoli, ærte, squash og avokado til morgen

Æble, sveske, banan, fersken, clementin, appelsin, pære, mango, melon til formiddag

Hirse, ris, boghvede grød til aften

Derudover bliver hun tilbudt agurkstænger, clementinbåde uden hinde og banan i hele stykker. Hun er rigtig glad for at smage.

Vi er langsomt i gang med at erstatte det ene aftensmåltid til grød. Men Anna er også meget begejstret for alt mad, og spiser rigtig fint og godt.

Jeg synes, det virker fint, at du finder de tidspunker, hvor han virker mest tilpas. Samtidigt er det dog vigtigt, at han har appetit. :) Så det er om at føle sig lidt frem :) Mit indtryk er, at de også lige skal have lov at vænne sig til den nye måltidsform, og det kan godt tage lidt tid for nogle. Derfor er det vigtigt man bliver ved med at "stille op". Det kan godt være de ikke lige spiser så meget den ene dag, men genkendeligheden er også rigtig vigtig for at barnet får overskud til at spise. Det kræver jo meget stor koncentration :)

Noah bruger nemlig vildt meget koncentration baade motorisk og psykisk, naar vi har spisetid. Bare 5-10 min med et stykke agurk goer, at han skal have lidt stille-tid hos en af os med sutten eller i skraastolen med dyne, sutten og det stk. legetoej, han altid har kendt: Keptin Jr. slaskeklovn. Saa jeg har nu to tidspunkter at goere med, nemlig 11-12 tiden og 18 tiden. Morgen er ogsaa en mulighed, men det venter vi lige med til de to andre har fundet sig til rette hos os. Hvis han er decideret traet, monstersulten eller bare uoplagt, saa springer vi over, saa oplevelsen ikke bliver traels for ham. Jeg ammer stadig som foer, saa det er paa smagsproeveniveau - og lidt fingerfood ;)

Ellers er Noah glad for at smage og MEGET interesseret i mad! Det bliver til 5-10 miniskefulde ad gangen, som han selv foerer op til munden og selv bestemmer, hvor lang tid, der skal suttes paa. Saa braender han sammen, naar han efter lidt tid har siddet og kun leget med skeen, det lille pus :rolleyes Jeg glaeder mig, til jeg kan saette ham i hoej stol, saa han kan sidde til bords sammen med mig om morgenen og ikke er nede i skraastolen, mens jeg spiser morgenmad. Han bliver lynhurtigt traet efter pusletid, lidt fartid og saa lidt tid med Sophie the Giraf i skraastolen om morgenen og kan slet ikke overskue at spise derefter. Men jeg er monstersulten om morgenen og braender sammen, hvis ikke jeg faar morgenmad ret hurtigt - og meget :mam :mam :mam Saa hvis han lige kunne sidde i hoejstol i 10 min, saa ville han kunne spise, mens jeg ogsaa spiser.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Noah bruger nemlig vildt meget koncentration baade motorisk og psykisk, naar vi har spisetid. Bare 5-10 min med et stykke agurk goer, at han skal have lidt stille-tid hos en af os med sutten eller i skraastolen med dyne, sutten og det stk. legetoej, han altid har kendt: Keptin Jr. slaskeklovn. Saa jeg har nu to tidspunkter at goere med, nemlig 11-12 tiden og 18 tiden. Morgen er ogsaa en mulighed, men det venter vi lige med til de to andre har fundet sig til rette hos os. Hvis han er decideret traet, monstersulten eller bare uoplagt, saa springer vi over, saa oplevelsen ikke bliver traels for ham. Jeg ammer stadig som foer, saa det er paa smagsproeveniveau - og lidt fingerfood ;)

Ellers er Noah glad for at smage og MEGET interesseret i mad! Det bliver til 5-10 miniskefulde ad gangen, som han selv foerer op til munden og selv bestemmer, hvor lang tid, der skal suttes paa. Saa braender han sammen, naar han efter lidt tid har siddet og kun leget med skeen, det lille pus :rolleyes Jeg glaeder mig, til jeg kan saette ham i hoej stol, saa han kan sidde til bords sammen med mig om morgenen og ikke er nede i skraastolen, mens jeg spiser morgenmad. Han bliver lynhurtigt traet efter pusletid, lidt fartid og saa lidt tid med Sophie the Giraf i skraastolen om morgenen og kan slet ikke overskue at spise derefter. Men jeg er monstersulten om morgenen og braender sammen, hvis ikke jeg faar morgenmad ret hurtigt - og meget :mam :mam :mam Saa hvis han lige kunne sidde i hoejstol i 10 min, saa ville han kunne spise, mens jeg ogsaa spiser.

Nu er tiden kommet for at jeg vil begynde på grød. Men hvad er egentlig grunden til man siger grød om formiddagen og mos om aftenen? Jeg tænker grød mætter mere og vil derfor (måske) gøre han sover bedre om natten?!?!

Og når du giver ham et stykke pære eller andet han kan knaske på (hvad andet giver du) gør du så noget ved det andet end at fjerne skrald? Eller får han bare en godt moden pære og knaske i?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg startede med kartoffelmos og ikke hirse -eller andet med sød frugtmos da jeg gerne ville vænne ham til at mad ikke altid er sødt og det gik suuuper godt!

Så kom diverse grødtyper efterfølgende

Del dette indlæg

Annonce ♥

Han faar et ret stort stykke ikke alt for moden paere, oeko med skrael(eller aeble uden skrael), som jeg har skaaret ud, saa det er nemt at holde ved og sutte og gumle paa. Ellers skal det vaere MEGET moden paere, for halvmodent giver mange smaa stykker paere i munden paa ham, som han ikke kan gumle til splat - og ikke kan faa ud igen selv :D

Jeg tilbyder groed til frokost, toppet med lidt aeble eller sveskemos paa ske, som jeg bare lige hjaelper lidt til med. Saa faar han ogsaa tilbudt et stykke avokado eller et langt stykke agurk, halveret, som han helt selv styrer.

Om eftermiddagen faar han tilbudt lidt frugtmos og maaske det foernaevnte stykke paere.

Om aftenen faar han indtil nu tilbudt mos af soed kartoffel, ikke med mm, evt, ogsaa med squash i. Men han er ikke saa oplagt om aftenen, saa det er mest lidt smagsproeve, mens jeg laver mad eller ordner i koekkenet.

Det er den maade, Noahs mave bedst kan fungere paa. Groeden er ikke nem for hans mave, saa nu er det Quinoamel, som har staaet i bloed i koeleskabet natten over, godt kogt igennem med tilstraekkeligt vand i 2 min eller til rette konsistens og hvilet lidt efterfoelgende. Saa er den mest mavevenlig. Jeg gav foerst saadan noget instant oeko-groed fra Holle, men det satte jo en prop i maven, saa vi har haft skidekrise :(

Han sover ikke hverken vaerre eller bedre af den lille maengde mad, han faar ind, men det har jeg heller ikke forventet. Maaske sover han bedre om dagen, fordi han bliver gennemstimuleret af at sidde og undersoege mad og udstyr, for det er meget stort for ham, som vil have alt i haenderne, foer det kommer indenbords. Det er med andre ord ikke sult, men nysgerrighed, der driver vaerket ;)

Del dette indlæg

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER