Nitzen1987

Hvad for noget babymad kan fryses?

18 indlæg i dette emne

Det er ikke alt babymad, der er lige fryseegnet, men hvad er?

Kan man fryse alt frugtmos?

Kan man fryse øllebrød? Fryser det jeg laver til mig selv, men ved ikke om det ændrer noget når det er til baby og der er MME/MM i :unsure

:help

Del dette indlæg

Du kan sagtens fryse alt grød og mos, det skal bare gøres uden at der er MME/MM i ellers vil det give en underlig grynet konsistens når det bliver varmet op igen og der er noget med at næringsstofferne i MME går tabt hvis de bliver frosset. Så vent med at tilsætte MME til når det skal varmes op igen :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Også grønsagsmos? (Karfofler med grøntsager)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg frøs alt grøntsagsmos på nær kartofler. Synes ikke de blev gode af der. Men kogte jo bare kartofler uden salt og så tilsatte vi til os selv.

Alt slags frugtmos blev frosset ned. Inkl. sveskemos :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg frøs alt grøntsagsmos på nær kartofler. Synes ikke de blev gode af der. Men kogte jo bare kartofler uden salt og så tilsatte vi til os selv.

Alt slags frugtmos blev frosset ned. Inkl. sveskemos :)

Man har så fundet ud af at man godt må koge babys kartofler og grøntsager sammen med det resten af familien spiser selvom vandet er saltet man må bare ikke salte maden efterfølgende...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Man har så fundet ud af at man godt må koge babys kartofler og grøntsager sammen med det resten af familien spiser selvom vandet er saltet man må bare ikke salte maden efterfølgende...

jeps, bare man ikke sådan, putter overdreven meget salt i :)

Jeg fryser alt, men jeg fryser kun sådan, selve grøntsagerne.. MME tilsætter jeg når det er tøet op :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Fryser i grønsagsmosen inden i putter MM i?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Fryser i grønsagsmosen inden i putter MM i?

Ja - ellers går de gode egenskaber tabt når du genvarmer!

Vh Lene

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja - ellers går de gode egenskaber tabt når du genvarmer!

Vh Lene

Men er de ikke allerede gået tabt når man putter det i så varmt grød/mos? Når jeg putter det i grød har jeg fået af vide jeg skal putte det i sammen med vand og så putte eksempelvis majsmel i. Det vil sige MM bliver kogt med op....

Del dette indlæg

Annonce ♥

Men er de ikke allerede gået tabt når man putter det i så varmt grød/mos? Når jeg putter det i grød har jeg fået af vide jeg skal putte det i sammen med vand og så putte eksempelvis majsmel i. Det vil sige MM bliver kogt med op....

Jeg venter med at tilsætte MM i grøden til den og vand er kogt ind. MM og frugtmos blander jeg i til sidst

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg venter med at tilsætte MM i grøden til den og vand er kogt ind. MM og frugtmos blander jeg i til sidst

Synes bare det er svært med kun vand og eksempelvis majsmel i gryden. Selvom jeg bruger vores mindste gryde dækker det kun lige bunden når jeg laver halv potion. Men det behøver jeg måske heller ikke fremover.

Kan jeg lave fuld potion og så sætte halvdelen i køleskabet til næsten dag?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Synes bare det er svært med kun vand og eksempelvis majsmel i gryden. Selvom jeg bruger vores mindste gryde dækker det kun lige bunden når jeg laver halv potion. Men det behøver jeg måske heller ikke fremover.

Kan jeg lave fuld potion og så sætte halvdelen i køleskabet til næsten dag?

Det ville jeg ikke gøre :) gemmer i hvert fald ikke havregrød til mig selv til dagen efter :)

Jeg synes det har fungeret fint nok. Idag prøvede jeg ag lave hirsegrød i mikroen :super så meget nemmere! Ikke alt det opvask, og det er meget hurtigere :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg laver fuld portion groed og kommer den ene halvdel i koeleskabet. Det kan godt varmes op indenfor 24 timer :)

Igaar lavede jeg dobbeltportion og gav den ene halvdel til min svigerinde, som er graesenke, serverede en kvart til Noah og har en kvart i koeleren til i dag...

Ellers bruger jeg det gerne til at give lidt mere maethed i mos.. Noah elsker quinoagroed med sveskemos :mam

Edit: Groed er det eneste, jeg ikke fryser. Mos kan jeg godt toe op i vandbad, men frugt toer jeg op i koeleskabet, for det bliver for vandet ellers.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg putter tit mos i grøden, ellers synes jeg den virker så kedeligt. Jeg laver grøden fra bunden, tager grøden af blusset, tilsætter den frosne mos, rører rundt til mosen er tøet op i grøden, og så passer det med, at den er lunken nok til at jeg kan tilsætte mme. :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Og jeg tilsaetter forresten ikke mm eller mme, for jeg ammer stadig riiiiiiiigtig meget...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg laver fuld portion groed og kommer den ene halvdel i koeleskabet. Det kan godt varmes op indenfor 24 timer :)

Igaar lavede jeg dobbeltportion og gav den ene halvdel til min svigerinde, som er graesenke, serverede en kvart til Noah og har en kvart i koeleren til i dag...

Ellers bruger jeg det gerne til at give lidt mere maethed i mos.. Noah elsker quinoagroed med sveskemos :mam

Edit: Groed er det eneste, jeg ikke fryser. Mos kan jeg godt toe op i vandbad, men frugt toer jeg op i koeleskabet, for det bliver for vandet ellers.

Ok så kan det godt være jeg nogle gange vil lave prøve at lave en fuld omgang som så kan bruges til morgenen efter. Eksempelvis når jeg skal til babygymnastik om formiddagen hvor det bliver så hektisk når jeg også skal nå at lave grød...

Jeg putter tit mos i grøden, ellers synes jeg den virker så kedeligt. Jeg laver grøden fra bunden, tager grøden af blusset, tilsætter den frosne mos, rører rundt til mosen er tøet op i grøden, og så passer det med, at den er lunken nok til at jeg kan tilsætte mme. :)

Smart med den frosne mos. Men det med at tilsætte MM/MME. Når jeg gør det synes jeg tit grøden eller mosen bliver alt for vandet/tynd hvis jeg tilsætter al det MM/MME som der står i opskriften. Tilsætter du så bare mindre?

Og jeg tilsaetter forresten ikke mm eller mme, for jeg ammer stadig riiiiiiiigtig meget...

Jeg ammer også stadig meget. Ca. hver 2. til 3. time om dagen - og ja det samme om natten fordi han ikke vil sove... Men SP anbefalede at bruge MM så tja... det gør jeg så.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Smart med den frosne mos. Men det med at tilsætte MM/MME. Når jeg gør det synes jeg tit grøden eller mosen bliver alt for vandet/tynd hvis jeg tilsætter al det MM/MME som der står i opskriften. Tilsætter du så bare mindre?

Det kommer lidt an på konsistensen. Jeg synes tit også den bliver for tynd hvis man følger opskrift, og hvis den gør det bliver det noget juks at give hende. Jeg gør nogle gange det, at hvis jeg laver grøden fra bunden, på vand, og den er ret tynd, tilsætter jeg ren pulver, i en mængde, der ikke overstiger hvor meget vand jeg har kommet i grøden. Hvis jeg bruger fx 1/2 dl vand til grøden, tilsætter jeg 1-1 1/2 skefuld mme pulver. Når jeg giver ren mos, blander jeg mme'en med vand først, og hælder i, til jeg synes det har en god konsistens.

Jeg kan faktisk ikke se grunden til at tilsætte så meget mm/mme, når de får det i rigelige mængder ved siden af. Og når de bliver større skal den "rigtige" mad jo erstatte mælken. :unsure

Del dette indlæg

Annonce ♥

Der er ensymer i mm, som goer at groed bliver tyndt efter lidt tid - det er nogle fordoejelsesensymer...

Edit, enzymer med Z :rolleyes

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER