stilletten

PCO og læge eller bare utålmodig?

9 indlæg i dette emne

Hej!

Har brug for din hjælp... hvis du har et par minutter :rolleyes

Vi har startet projekt baby op, og ja, jeg er da vildt spændt og jo, det må gerne gå hurtigt. Men alligevel...

Jeg smed p-pillerne først i juli, og har ikke haft normale cyklusser siden maj måned.

cyklusserne fordelte sig sådan her:

38 dage

14 dage

21 dage

57 dage

82 dage (og tester og tæller stadig uden held)

I midten af september besøgte jeg min læge, fik en snak omkring problemer med uren hud (jeg er snart 30 år), meget uregelmæssige og meget ofte lange menstruationscyklusser gennem mere end et årti, den slags. jeg lagde op til at jeg tvivlede på at jeg havde ægløsning. Aftalen blev at jeg skulle give min krop en hel måned til. Hvis menstruationen kom inden da skulle min mand og jeg give det to cyklusser, og var det ikke lykkedes, skulle vi kontakte ham igen. menstruationen kom dagen efter besøget.

Men så blev det en ret lang cyklus, den jeg er i gang med. 19. november besøgte jeg derfor min læge igen. Eller det vil sige, jeg talte med sygeplejersken nogle dage forinden, og hun tog sig af konsultationen og blodprøven. Og hun lyttede slet ikke til mig. jeg kom for at få en henvisning til en gynækolog pga. årlig undersøgelse og pga. mistanke om PCO. Hun undersøget mig for graviditet. Men jeg blev fejet fuldstændigt af. Det var jo meget normalt, og der var ikke noget galt. jeg fik ikke et ben til jorden, fik slet ikke fortalt at jeg har en uønsket kraftig hårvækst på inderlårene og på højre håndled, fik ikke nævnt den urene hud og cyklussen der er gået helt agurk. Alt sammen indikationer på en mulig PCO som jeg læser det.

Nu står jeg her så. Hvis jeg skal kontakte min læge går det igennem samme sygeplejerske igen. jeg frygter at jeg bare bliver fejet af. Samtidigt synes jeg ikke at min cyklus ser normal ud. Jeg forstår at man ikke bare kan undersøge alle for hvad som helst de selv måtte have fundet på de fejler.

Men hvad mener du? Er jeg for hurtigt ude, eller ville du også kontakte lægen igen inden længe?

Del dette indlæg

Kram.

Det er ikke sjovt med de lange cykluser og jeg er endda kun på dag 44.

Jeg skal ind og tale med en læge allerede torsdag. Ingen problem.

Vedr. Pco må sygeplejersken ikke undersøge for det i mit lægehus. Der skal en læge ind over. Det er vel også dem der skal skrive en henvisning.

Synes du skal kæmpe for en tid ved lægen. De lange cykluser og mærkelig krop generel tærrer hårdt på mig og føler du har det på samme måde og det er slet ikke sundt.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Du har jo altid ret til at høre en anden læges mening og det kan du jo så bede om. med den behandling ville jeg nok skifte lægehus til et der ville lytte.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tak for beskederne!

Ja, det tærer lidt på energien og humøret.

Måske jeg forsøger nok en gang. jeg synes som sådan ikke jeg har behov for et lægeskifte pt. Jeg vil bare gerne forbi sygeplejersken og tages alvorligt ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min læge sagde også at mine blodprøver var normale men da gyn sagde at de var helt skæve. Så hvis ikke de er vant til at se efter det de skal se efter, så kan de godt læse dem forkert

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min læge syntes også mine tal så meget fornuftige ud, men da han ikke havde så meget styr på det ville han for god ordens skyld sende mig videre. Det skal lige siges det var en turnus læge, hvilket jeg tror var en stor fordel, for at få henvisningen. Da jeg kom til gyn nåede jeg knap nok at sætte mig inden han sagde, at det ene tal var helt skæv og jeg havde PCO :) Så kæmp for en læge, men også for at komme videre i systemet. :goodluck

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg smed p-pillerne i maj 2010 og der gik længere og længere tid mellem mens kom. I november havde jeg blødt 3 gange og der var gået i to måneder siden sidst, så jeg gik til min læge. Han sagde med det samme, at det ikke virkede normalt og at han sendte mig videre, for det skulle da tjekkes. Da jeg fortalte, at man får af vide, at de skal prøve 1 år før de vil henvise dem videre og at mange læger siger man kan have uregelmæssig mens op til efter år efter p-pillerne er smidt, sagde han, at det var noget vås og at det havde han da ikke hørt om nogen der troede på i flere år :blink

P-piller er hurtigt ude af systemet - det er jo også derfor man kan blive gravid fordi man misser en enkelt pille...

Jeg fik henvisning til gynækolog og hun konstaterede PCO efter 30sek. scanning - jeg blev gravid 3½ måned senere efter Metformin og mild hormon-hjælp :)

Hvis du ud over uregelmæssige blødninger også har uren hud og uønsket hårvækst, så synes jeg det lyder vældig sandsynligt, at du har PCO. Jeg synes du skal insistere på at få en henvisning til en gynækolog - de ved hvad PCO er og ved hvad de skal kigge efter; det gør hverken din læge eller sygeplejersken nødvendigvis. Og hvis du rent faktisk har PCO, så kan du jo ligeså godt begynde at få noget hjælp med det samme :kiss

Del dette indlæg

Annonce ♥

dobbeltpost...

Del dette indlæg

Annonce ♥

igen tak for beskederne!

Jeg går efter henvisningen inden længe... hvilket i første omgang var mit mål med henvendelsen.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER