Barbamama

Et meget specifikt spørgsmål om helårsdæk :-)

10 indlæg i dette emne

Ok, det her er måske lidt langt ude, men I kloge piger ved så meget, så måske er der nogen, der kan hjælpe os med noget meget specifikt: Nemlig at lure om vores dæk på bilen er helårsdæk eller ej. ;-)

På dækkene står der Hankook Kinergy eco 185/60r14 - dot 2xf4 hv h

Vi har googlet og søgt på fabrikantens hjemmeside. Fabrikanten skriver, at de skulle være miljøvenlige, økonomiske, specielt gode til vådt føre og bla bla bla... Men vi kan ikke se det være opført som hverken vinterdæk eller helårsdæk. Forskellige sælgere opfører mærket som både som vinterdæk og helårsdæk, men vi kan ikke finde PRÆCIS nummeret på vores dæk, så vi ved ikke rigtig, hvordan vi skal blive klogere :help

Er der nogle dygtige googlere, der kan hjælpe og/eller nogle bilkyndige, der kan hjælpe med om vi kan "teste" det på en eller anden måde. Nu faldt sneen jo ligepludselig uden at vi fik tjek på dæk :badgirl Og vi skal egentlig til fotografen imorgen, men vil ikke at køre med Valdemar med dæk, der måske ikke er rustet til glat føre :unsure

Del dette indlæg

Generelt er helårsdæk, ikke gode til "den rigtige" sne/sjat i DK...

Jeg havde helårsdæk på min bil, men fik altid vinterdæk på - vinterdæk ER lidt bedre end helårsdæk..

Så hvis I har muligheden, så skift til vinterdæk..

Det er SJÆLDENT at en bil sælges kun med vinterdæk - Så mit bud må ud fra det være, at det er helårsdæk i har på ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jamen vi er også mest tilhængere af vinterdæk, men det er nok liiiiiiige optimistisk nok tro, at vi kan få skiftet dæk imorgen efter at Brian får fri, men inden vi skal til fotografen... Og helårsdæk må vel strengt taget være okay, hvis vi kører forsigtigt, og så kan vi jo få vintersdæk på hurtigt bagefter. Så det var mest i forhold til imorgen og i forhold til de specifikke dæk, som vi har...

Men bilen er købt i foråret, så det kunne vel godt bare være sommerdæk, der var på... Og så skal vi have fundet en eller anden løsning med at låne en bil eller flytte fotograftiden. :unsure

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min kloge kæreste siger det er sommerdæk.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Helårsdæk er noget LÅRT- det giver en falsk tryghed og virker langt fra som vinterdæk.

Min mand er i dækbranchen så kan spørge ham senere om det er sommerdæk i har på.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min kloge kæreste siger det er sommerdæk.

:tak

Helårsdæk er noget LÅRT- det giver en falsk tryghed og virker langt fra som vinterdæk.

Min mand er i dækbranchen så kan spørge ham senere om det er sommerdæk i har på.

Jamen det er vist også min mands holdning (jeg ved ikke en fis om biler selv) men de er vel trods alt bedre end sommerdæk, tænker jeg :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tak for jeres hjælp piger :tak

Min mand fik vinterdæk på igår og vi har fået flyttet fotografaftalen til idag, så der er ikke længere nogen ko på isen (no pun intended :P). Vi tager bare afsted i eftermiddag (medmindre, der kommer så meget sne at man ikke kan komme nogle vejne uanset hvad :prik)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi snakkede faktisk også om igår, at det ville være godt, hvis det var lovpligtigt, for så havde vi jo fået taget os sammen istedet for pludselig at stå med fletningerne i postkassen :D

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi snakkede faktisk også om igår, at det ville være godt, hvis det var lovpligtigt, for så havde vi jo fået taget os sammen istedet for pludselig at stå med fletningerne i postkassen :D

Guuuud det troede jeg det var

Del dette indlæg

Annonce ♥

Er ikke lovpligtigt i Danmark, men er i Tysklanbd f.eks. Så hvis man skal ned og handle er det ret vigtigt at have skiftet.

Kan huske for nogle år siden at vi måtte låne min farmors bil at køre til tyskland i, fordi min far ikke havde fået skiftet dæk.... var så en af de vintre for der slet ikke kome sne, men alligevel.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER