Kiarra

Et desperat skrig om vejledning

33 indlæg i dette emne

Hej kære kvinder herinde

Jeg vil forsøge at gøre min historie så kort som muligt - og i øvrigt sige tak på forhånd for jeres input.

Jeg har været sygemeldt noget tid, og min arbejdsevne er varigt nedsat. Min mands og mit håb var en førtidspension, men denne ser ud til at være håbløs at få, trods det, at samtlige læger omkring mig, og arbejdsprøvning tydeligt viser andet. Sagen bliver naturligvis anket.

Hvad har det at gøre med graviditet? Jo, vi blev gravide, langt før tid, vi troede, at det ville tage år, da jeg har taget p-piller i et årti, og disse nok først skulle ud af kroppen.

(bebrejd mig for dårlig research)

Vi blev gravide i første forsøg, så det kom i hvert fald et år for tidligt.

Min situation er nu den, at jeg højst sandsynligt mister mine sygedagpenge førend jeg går på barsel, og derfor ikke er berettiget til barselsdagpenge-indtægt under barsel.

Min mand tjener ikke alverden, men sparer vi på alting, så løber det lige rundt. Heriblandt ingen institutionsplads osv. (jeg kan sagtens gå hjemme med barnet, men synes bare, at det vile have godt af samvær med andre børn, så jeg ville egentlig gerne have det i institution)

Da det hele ikke er spor planlagt tumler jeg med mange bekymringer, bekymringer jeg slet ikke synes hører hjemme lige nu :( Jeg føler, at jeg burde være taknemmeligt til helt op over skyerne, når jeg tænker på alle de par, der har svært ved at blive gravide. Min mand har ikke udvist stor glæde omkring graviditeten endnu, men det er blot fordi, det ikke kan ses, og virker uvirkeligt for ham.

Vi har gjort os tanker om abort, for at kunne opretholde mine sygedagpenge, så vi ikke ender med kun hans indtægt. Men især min mand synes ikke, at kommunens bør bestemme, om vi får abort eller ej. Jeg er også bange for konsekvenserne. Tænk hvis jeg ikke kan blive gravid igen? Og vi kan heller ikke forudsige fremtiden.

Vi bor i en 2 værelses lejelejlighed, så kan ikke mindske omkostningerne til bolig yderligere.

Må jeg spørge jer, hvor meget I tænker, et barn koster? Her tænker jeg alt inklusiv. Jeg har søgt og søgt på nettet og har da fundet cirka beløb udregnet af forbrugerstyrelsen og andre, men jeg kunne godt tænke mig at høre "virkelige kvinders" mening.

Er der andre derude, uden indtægt, der sagtens får det til at løbe rundt?

Jeg vil gerne tilføje, at vi ingen dyre vaner har, jeg har ingen intention om dyrt mærkevaretøj til baby eller andet. Vi har aldrig været på ferie sammen. Jeg vil bare gerne kunne dække dets behov. Jeg ved, hvor ondt det vil gøre mig, hvis det vokser op i en fattig familie.

Det gør mig så ked af det, at skulle forholde mig til disse ting nu. Det skaber en mur foran glæden, jeg synes, jeg burde have.

Jeg er snart 3 måneder henne. Jeg er 30.

Jeg håber sådan, at det er nogle af jer derude, der har et par gode råd med på vejen, måske endda befinder jeg i en situation der kan sammenlignes, bare en smule.

Tusind tak på forhånd. Jeg håber sådan, at en tråd med ordet "abort" i herinde ikke vil gøre ondt på dem, der stadig forsøge at blive gravide, det er bestemt ikke hensigten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

:kram

Puha, hvor er jeg ked af at høre at sådan en lykkelig begivenhed som en graviditet (For jeg har da indtrykket af, at barnet er et ønskebarn), skal "overskygges" af noget så kedeligt som sygdom og penge og at abort endda har været på tale :( (Du skal forresten ikke være ked af at nævne ordet abort - vi kan godt diskutere abort herinde, og der er også engang imellem brugere, der fortæller, at de har fået en abort. Der er plads til alle herinde :kram2)

Vi er ikke i din situation økonomisk, men jeg har tit kigget på nogle af de ting, som vi har brugt penge på, og tænkt, at det jo faktisk ikke var nødvendigt, eller at det i hvert fald ikke var nødvendigt at bruge penge på "nu"... Og måske kan dén erfaring hjælpe dig.

Altså f.eks. så havde vi tremmeseng med himmel og sengerand og hele baduljen klar et par måneder inden fødslen. Og det var IKKE nødvendigt. Vores søn begyndte først at sove i sengen, da han var 2-3 måneder, og de fleste nætter sover han faktisk bare i vores seng (= det er faktisk kun dyne og dyne betræk vi virkelig har haft brug for). Det er selvfølgelig dejligt, at han HAR en seng, men i princippet kunne han godt undvære og bare sove i vores (det er måske et dårligt råd, for det frarådes jo at børn sover i forældrenes seng, men det fungerer altså fint herhjemme :badgirl)

Vores søn har heller aldrig været særlig glad for sin lift. Mange børn kan godt lide at sove i den "hule" som liften giver og det er også dejlig praktisk at fragte dem i lift, men vores søn har aldrig været vild glad for sin. Og det var i hvert fald IKKE nødvendigt at købe så dyr en lift, som vi gjorde. En brugt med en ny madras havde været FIN.

En pusletaske er lækker og skøn, men helt ærligt, så kan der jo også godt være bleer i en almindelig taske, så den er heller ikke nødvendig ;)

Sutteflasker havde vi faktisk heller ikke behøvet købe inden fødslen. Jeg er da glad nok for at have dem, fordi jeg bruger dem til at malke mælk ud, men jeg købte dem med henblik på, hvis amningen ikke fungerede og dét var ikke nødvendigt. Vi - og det tror jeg gælder for de fleste førstegangsfødende - kom jo ikke hjem, før vi var sikre på at den lille fik sin mad, og hvis det så havde vist sig, at han skulle være et flaskebarn, så ville der have været tid nok til at købe flasker derefter.

Der er selvfølgelig ting, som I SKAL have fra start såsom:

- Pusleplads (måske har I allerede et bord, der kan fungere som pusleplads og skal kun have pude mv.)

- Dyne og dynebetræk

- Tøj (kan evt. købes brugt)

- Bleer og skumklude (der kan I jo starte med alle dem, som I får i prøvepakkerne, men det koster selvfølgelig henad vejen)

Og ting, som måske ville være virkelig træls at undvære, såsom en barnevogn...

Men jeg tænker at rigtig rigtig mange babyting er dejlige luksussager og ikke strengt nødvendige. Og så kan I jo se henad vejen hvor mange luksusting, der er råd til :) Måske har I også noget familie, der gerne vil hjælpe?

Jeg vil mene, at det er muligt at anskaffe et "babybegyndersæt" for 5000 kr, måske endda mindre. :) Jeg tænker i hvert fald, at I nok skal klare den, og at økonomi alene ikke skal være grund til en abort (og det er ikke fordi jeg er abortmodstander som sådan) og det hele skal nok gå. :kram2 Der er jo også sådan noget som mødrehjælpen og man får jo også børnepenge. :)

Beklager, hvis mit indlæg er lidt rodet, jeg er lidt småsyg så tænker ikke helt klart. Men min pointe er at det hele nok skal gå :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram til dig

Kender det alt for godt. Vi er to på kontanthjælp, den ene som forsørger og den anden på sats for over 25/30. Jeg har to børn fra et tidligere forhold, som bor ved os. Vi venter vores første fælles barn :)

Først vil jeg sige at det er kun så hårdt som man selv gør det til. Jo det er da hårdt at skulle spare og vende hver krone, men der er så mange gode oplevelser som jeg ikke ville være foruden.

Vi har brugt og bruger mødrehjælpen en hel del. Jeg ser tit masser af billigt baby udstyr dernede som intet fejler. Den anden dag stod der en barnevogn til kun 800 kr, den havde lidt rust, men ikke noget betydeligt. De har tit tremmesenge til 100 kr, billige pusleborde osv. Tøj koster fra 5-50 kr pr del :) de tjekker selv om det er pænt og velholdt, så man ved at der ikke er huller eller pletter.

Jeg har været så heldig at mine børn altid har kunne bruge aldis bleer, som koster 86 kr for 90 stk. Det gjorde så at ble udgifterne ikke var så høje.

Når jeres årsindkomst ikke er så høj, så vil du kunne søge om friplads eller delvis friplads. Selvom man skal betale lidt, så er det en hjælp :)

Du vil som forsørger kunne få 13735 før skat i kontanthjælp. Ved ikke hvor meget du taber ift barselsdagpenge. Men det er da værd at undersøge :)

:kram til dig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså kontanthjælp vil du kunne få når dine sygedagpenge udløber, hvis din mand ikke tjener for meget. Går udfra i er gift.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

JEg vil sige tjek gul og gratis - vi er slet slet ikke i JEres situation, men der bliver solgt SÅ mange billige babyting derinde - jeg tror at vi regnede ud at hvis vi købte brugt ville vi spare over 10.000kr på det udstyr vi gerne ville have engang.

Sender en kæmpe :kram og håber at det hele nok skal gå for Jer!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan se der allerede er kommet nogle rigtig gode og fyldest gørende svar, som jeg er sikker på i kan bruge.

Jeg ville dog ikke bare hoppe videre uden at sende dig et kæmpe kram og sige stort tillykke med graviditeten. Hvor er det trist hvor meget økonomi kan tynge ens glæde ned og overskygge denne fantastiske situation.

Jeg håber i finder glæden frem igen. Om ikke andet, så er jeg sikker på det bliver lidt mere visuelt for din mand også, når i skal til NF scanning lige om lidt.

Og så er det vigtigt at huske på at lykke og glæde ikke kan købes for penge. Jeg er helt klar over at det er lidt en gammel kliché, for når alting vælter kan det være svært at se sig ud af, men den lykke et lille barn vil bringe jer og den store kærlighed i vil føle for barnet kan ikke købes for alverdens penge og dyre mærkevarer og materielle ting. Det er noget i kan give barnet HELT gratis og jo mere i giver, jo mere får i igen :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes der er kommet nogle rigtige gode svar, som jeg er helt enig i :) Jeg kan fortælle, at jeg er vokset op i en familie med en enlig mor og en lillebror. Jeg ved min mor havde et rådighedsbeløb på mellem 2500-3000 pr måned vi kunne leve for. Jeg syntes ikke, at jeg har manglet noget som helst i min barndom og har på intet tidspunkt opfattet min familie, som fattige i min barndom. Vi var godt nok ikke på ferie hvert år eller fik gaver på flere 100 kr, men det jeg vil frem til er, at det vigtigste er hjerterum og kærlighed og ikke hvor mange penge man har :) Jeg har haft en rigtig lykkelig barndom for små penge og vil ikke bytte den ud med noget som helst :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Først tillykke med graviditeten. :yay Jeg tror det nok skal blive godt. For det første kan jeg jo se der er mange der ved det er muligt at "købe ind til baby" på et stramt budget. Især tøj kan man være ENORMT heldig med, og sparre massere af penge på at købe brugt. Har købt flere ting i genbrug. Også de gode mærker! Der kan man også finde massere af hjemmestrikket til ingen penge. :bunny

Men det jeg vil sige.. Det er med økonomien. Så er jeg helt sikker på at der på ingen måde fra politisk side, eller kommunal, er en interesse i at du får en abort. De siger jo hele siden at de danske kvinder får for få børn. Hvert eneste barn der bliver født er et plus for Danmark og politikernes budgetter. Er sikker på at kommunen må kunne hjælpe dig. Bare ned og bank lidt, men bestemt i bordet :box Hvis dig og barnefaderen ikke er gift tror jeg faktisk de SKAL hjælpe dig økonomisk. Er i gift, har han muligvis forsørgelsespligt, men så kan han måske få hjælp hos kommunen. ;)

Der er en anden der siger kontanthjælp, og det er da værd at undersøge om du kan få det indtil du kan gå på barsel. Ellers så er kravet for barselsdagpenge 120 timers arbejde fordelt over 3 måneder op til barslen. Og det kan man nok godt finde! Ved jo ikke hvad din skade er, men der skal jo en del til for overhovedet ikke, at kunne lave noget, og hvis alternativet er 0 udbetaling, så kan man måske presse sig selv lidt mere. Hvad har kommunen tænkt de vil med dig efter sygedagpengene? Og så betyder det nok også noget om du er i en a-kasse.

Du får jo også lidt børnepenge når du har født. Og det er nok til en dagplejeplads + lidt mere. Og hvis i tjener under 156.000 om året har i ret til friplads uden egen betaling. Man kan også søge tilskud til pasning af egne børn hos kommunen.

Så er der boligsikring. Hvis i allerede får nu, så kommer den jo til at stige lidt hvis i får mindre udbetalt. Hvis i ikke får allerede så bare få søgt.

Du kunne jo også læse til et eller andet evt på deltid når barnet er født. Hvis den lille har en friplads, så koster det jo ikke. Kan jo bare være nogle fag du læser op, så kan du måske på sigt kommer til at undervise? Er du til sprog kan du blive tolk ^_^ Eller også til du skal på barsel. Har du nok timer får du jo SU.Tage et grudforløb et sted? Måske du kan blive voksen lærling. Fotograf måske :P Min oplevelse med systemet er at det er nemmere, at få hjælp hvis man er i gang med noget. Eller hvert fald meget åben for at komme det.

Hvorom alting er, så kan det hvert fald ikke være rigtigt at man skal overveje abort pga kommunepolitik og økonomi. Så må de læse deres love og paragraffer igennem igen. Og hvis ikke kommunen er til at have med at gøre, OVERHOVEDET, så skrive til en minister, og fortæl om din situation. Ida Auken er godt nok miljøminister, men hun er så sympatisk. Men tror helt seriøst at enhver politiker, minister eller ej, nok skal hjælpe dig, om ikke andet så hvert fald viderer til den rette. Især hvis du sender brevet som åbent :badgirl Eller Kontakter tv2 :lol

Held og lykke :sm Og, igen tillykke med det lille mirakel. :baby1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Først vil jeg lige skrive din situation har INTET med dem som er barnløse at gøre.

Personligt ville jeg mærke helt efter i maven og mærke om dette barn virkelig er et ønske barn og om i overhovedet vil have det her barn.

For mig er det fair nok at vælge en abort, hvis det er hvad man ønsker.

Er der mulighed for at melde dig ledig og få DP indtil din barsel hvis det drejer sig om nogle uger?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Først tillykke med graviditeten. :yay Jeg tror det nok skal blive godt. For det første kan jeg jo se der er mange der ved det er muligt at "købe ind til baby" på et stramt budget. Især tøj kan man være ENORMT heldig med, og sparre massere af penge på at købe brugt. Har købt flere ting i genbrug. Også de gode mærker! Der kan man også finde massere af hjemmestrikket til ingen penge. :bunny

Men det jeg vil sige.. Det er med økonomien. Så er jeg helt sikker på at der på ingen måde fra politisk side, eller kommunal, er en interesse i at du får en abort. De siger jo hele siden at de danske kvinder får for få børn. Hvert eneste barn der bliver født er et plus for Danmark og politikernes budgetter. Er sikker på at kommunen må kunne hjælpe dig. Bare ned og bank lidt, men bestemt i bordet :box Hvis dig og barnefaderen ikke er gift tror jeg faktisk de SKAL hjælpe dig økonomisk. Er i gift, har han muligvis forsørgelsespligt, men så kan han måske få hjælp hos kommunen. ;)

Der er en anden der siger kontanthjælp, og det er da værd at undersøge om du kan få det indtil du kan gå på barsel. Ellers så er kravet for barselsdagpenge 120 timers arbejde fordelt over 3 måneder op til barslen. Og det kan man nok godt finde! Ved jo ikke hvad din skade er, men der skal jo en del til for overhovedet ikke, at kunne lave noget, og hvis alternativet er 0 udbetaling, så kan man måske presse sig selv lidt mere. Hvad har kommunen tænkt de vil med dig efter sygedagpengene? Og så betyder det nok også noget om du er i en a-kasse.

Du får jo også lidt børnepenge når du har født. Og det er nok til en dagplejeplads + lidt mere. Og hvis i tjener under 156.000 om året har i ret til friplads uden egen betaling. Man kan også søge tilskud til pasning af egne børn hos kommunen.

Så er der boligsikring. Hvis i allerede får nu, så kommer den jo til at stige lidt hvis i får mindre udbetalt. Hvis i ikke får allerede så bare få søgt.

Du kunne jo også læse til et eller andet evt på deltid når barnet er født. Hvis den lille har en friplads, så koster det jo ikke. Kan jo bare være nogle fag du læser op, så kan du måske på sigt kommer til at undervise? Er du til sprog kan du blive tolk ^_^ Eller også til du skal på barsel. Har du nok timer får du jo SU.Tage et grudforløb et sted? Måske du kan blive voksen lærling. Fotograf måske :P Min oplevelse med systemet er at det er nemmere, at få hjælp hvis man er i gang med noget. Eller hvert fald meget åben for at komme det.

Hvorom alting er, så kan det hvert fald ikke være rigtigt at man skal overveje abort pga kommunepolitik og økonomi. Så må de læse deres love og paragraffer igennem igen. Og hvis ikke kommunen er til at have med at gøre, OVERHOVEDET, så skrive til en minister, og fortæl om din situation. Ida Auken er godt nok miljøminister, men hun er så sympatisk. Men tror helt seriøst at enhver politiker, minister eller ej, nok skal hjælpe dig, om ikke andet så hvert fald viderer til den rette. Især hvis du sender brevet som åbent :badgirl Eller Kontakter tv2 :lol

Held og lykke :sm Og, igen tillykke med det lille mirakel. :baby1

Hvad dælen skulle hn skrive til en minister for?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad dælen skulle hn skrive til en minister for?

Hi hi.. Jeg sagde jo også kun at hun kunne gøre det, hvis kommunen ikke vil hjælpe hende. :) Så må man gå skridtet videre. De er der jo alle sammen i sidste ende for at hjælpe os (som i befolkningen). Enhver er jo da altid velkommen til at henvende sig hos en politiker, hvis man føler sig forkert behandlet, eller for at få en forklaring eller hjælp.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hi hi.. Jeg sagde jo også kun at hun kunne gøre det, hvis kommunen ikke vil hjælpe hende. :) Så må man gå skridtet videre. De er der jo alle sammen i sidste ende for at hjælpe os (som i befolkningen). Enhver er jo da altid velkommen til at henvende sig hos en politiker, hvis man føler sig forkert behandlet, eller for at få en forklaring eller hjælp.

Det er jeg klar over men syntes det var noget voldsomt i den her sammenhæng ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Narj, hvor er det dejligt - og hvor det varmer at komme hjem til at læse alle jeres søde og hjælpsomme svar.

Jeg får lige sat mig ordentligt ned og læst det hele, og vender så tilbage, indtil videre tusind tak skal I have:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

@ Barbamama;

Tak fordi du ville bruge tid på mig her : ) Og knus!

Og jo bestemt, barnet er et ønskebarn - vi er stadig overraskede over, at det gik så hurtigt, så det føles nok derfor helt uvirkeligt.

Dejligt at høre, at der er plads til alle herinde.

Det er rigtigt, jeg er også selv igang med den øvelse med "Nice/need to have" og hvornår, og om det overhovedet er nødvendigt. Forsøger at skære ned på vores omkostninger allerede nu for at se, hvordan det kan lade sig gøre.

Tak for dine gode råd, om de indkøb, der måske godt kan vente lidt. Det er som sagt så nyt for os, og jeg tror sagtens, at vi kunne falde i "Narj, vi er jo nødt til at have det hele nu, tænk hvis der mangler noget!"- fælden.

Hvis nu man køber en barnevogn, er den så god nok til også at sove i som seng om natten? Tænker, om vi kan "slå to fluer med et smæk" på nogle af de nødvendige indkøb? Altså når tiden er inde. Sådan en lift du taler om - tænk, jeg ved ikke engang helt hvad det er, hvor er det dog pinligt! (Jeg har ingen forældre, og mit netværk er ikke enormt) Jeg må lige få googlet.

Du har helt ret med pusletaske, den kan vi godt undvære. Og sutteflasker - der kan man se tiden an kan jeg forstå. Rart at læse, at der er tid på hospitalet til førstegangsfødende, er så bange for at blive vippet ud efter få timer. (Jeg er virkelig afhængig af tryghed)

Skønt med den liste du skriver, den kan jeg lige bruge som huskeseddel til alt det vigtigste : )

Vi har familie, kan i hvert fald forestille mig at bedsteforældre og svigerforældre vil nyde at købe tøj og sådan.

Dit indlæg er slet ikke rodet, og tusind tak for det, virkelig brugbart : )

@ Vinnus;

Også tak til dig! Tillykke med graviditeten : )

Det lyder heller ikke som en helt nem situation I står i.

Mødrehjælpen - det kendte jeg slet ikke, har læst lidt om det nu, det lyder bare godt : ) Du skriver, at du har været så heldig, at dine børn altid har kunne bruge Aldis bleer, hvad betyder det? Altså, nogle børn kan ikke bruge dem pga, størrelse eller kvalitet eller?

Tak for info om friplads, det ser ud til, at vi kan søge den : ) Det er bestemt en hjælp.

Jeg kan desværre ikke få kontanthjælp, da jeg er gift. Men bestemt værd at undersøge .)

Også knus til dig!

@ casw;

Tak for tippet, rigtig god idé : ) Det vil jeg gøre, nu har jeg en lidt bedre idé om, hvad vi skal bruge til at starte med. Knus : )

@ Justme;

Det var bare godt gået, med 5000,- for det hele! Jeg må gå på udsalgs udgik : ) Tillykke med graviditeten!

@Mommy;

Tusind tak for lykønsningen, også til dig, kan jeg se : ) Det håber jeg også. NF må betyde nakkefoldsscanning? Det er lige med at lære forkortelserne herinde : )

Du har helt ret, at lykke og glæde ikke kan købes for penge. Vi er måske ikke materielt ressourcestærke, men vi har alt den kærlighed et barn har brug for. Glæder mig meget til at opleve følelsen, jeg kan nok ikke forestille mig det, før jeg har prøvet det : )

@lilleprinsessen;

Hvor er det dejligt at læse dit indlæg, det vil jeg altid huske på. : ) Og tillykke med endnu en graviditet!

@DitteJ;

Mange tak for lykønskningen - jeg kan se, jeg også kan sige tillykke til dig : )

Ja, jeg vil så gerne lære at strikke, måske det lige er tiden nu, med større grund end nogensinde før.

Nej du har ret, anskuer man det fra den vinkel, virker det grotesk med en abort. Jeg er gift, og lovgivningen er desværre indrettet, så der ingen hjælp er at hente. Men måske en friplads er mulig. Jeg er desværre ikke berettiget til kontanthjælp.

Kravet for barselsdagpenge kan sagtes opfyldes, hvis jobbet kan fås. Jeg har blot over 700 ansøgninger bag mig de seneste to år, uden en eneste samtale. Så modet er så lavt, og selvtilliden er ikke eksisterende. Men ja "suck it up", og forsøg igen, det må jeg. Jeg oplever bestemt, at jeg intet har imod at presse mig til det yderste, og længere endnu, nu vi bliver 3. Sikke en forskel det gør, at kæmpe for os som familie, og ikke bare mig selv.

Hvad kommunen har tænkt sig efter sygedagpenge ved jeg ikke, indtil videre har de syltet sagen så længe som de kan, i håb om, at jeg bare giver op og melder mig ud af systemet. Min sagsbehandler er ondsindet og udspekuleret, og bekymrer sig kun om, at få en ekstra bonus i form af, at hun får mig ud, så det gør kampen ekstra svær. Heldigvis har jeg støtte med til samtalerne, så det hjælper naturligvis, og gør, at hendes opførsel ændrer sig til tider. Det er trist, at pengene i kommunerne er så små, at der bliver mere fokuseret på "ud" end på varig løsning. Men hvad.

Har lige undersøgt børnepengene, det var mere end jeg har regnet med, tak : )

Må få søgt boligsikring, har altid troet, det kun var muligt for enlige osv.

Hvor er det en god idé med at læse til et eller andet! Så går tiden da om noget fornuftigt, og vil tilmed gavne mine chancer for job (man kan da i hvert fald have lov at håbe). Super god idé, det må undersøges.

Hehe ja, at skrive til en minister er fristende. Lovgivningen er blot nok svær at ændre med et snuptag.

Mange tak : )

@MLM;

Hej MLM, tak for dit input. Jeg vil lige være sikker på, at jeg forstår det rigtigt - du skriver, at min situation intet har med dem, som er barnløse at gøre. Er min tråd placeret i forkert forum, eller mener du, at det er okay at skrive som jeg gør, uden at være bange for, at såre dem, der forsøger at blive gravide uden held? Vil bare lige være sikker, det skrevne sprog kan så let misforståes.

Jeg har lige præcist tænkt det samme, jeg vil kontakte min fagforening og høre om min dagpenge status. Tak : )

@ Justme;

Velkommen tilbage ; )

Og mange tak for al informationen, det er virkelig værdsat, og noget, jeg slet ikke selv havde begreb om.

Vi er gift ja, og derfor er jeg ikke berettiget til kontanthjælp, da min mand tjener lige over, hvad han må.

Jeg vidste slet ikke, at boligsikring forhøjes, når den lille kommer, hvor rart at vide : )

Også friplads er jeg blevet gjort opmærksom på nu, virkelig godt. Kendte slet ikke begrebet socialpædagogisk friplads, mange tak.

Hvor lyder det til, at der kan være meget hjælp at hente hos kommunen, sådan har jeg aldrig set på den før. Bortset fra, at jeg er på sygedagpenge nu, har jeg altid klaret mig selv, og aldrig troet, at der var sådan en hjælp.

Tak for info om ferie mulighed ligeså.

Jeg synes også, og sætter en ære i, at vi selv kan tage vare og have råd til vores barn. Det er vores eget valg.

Jeg kan høre, at barnevogne med mærker "Odder" må være gode, nu har jeg læst det mærke flere gange i tråden : )

Jeg glæder mig helt til at tage på tilbuds og spare-jagt, nu det lyder til at kunne lade sig gøre.

Jeg har også set, at der nogle steder er lidt "start baby pakker" fra Libero og sådan, måske det kan hjælpe også.

Mange tak for knus og de gode råd og alting : ) Knus!

--------------------------------

Tusind tak for alle jeres svar, hvor er det bare masser af brugbar viden og gode råd.

Og hvor er det helt mærkeligt - altså på den gode måde - sådan at få lykønskninger : ) Vi har stadig ikke fortalt det til nogen, min mand vil helst vente til efter de 3 måneder og efter nakkefoldsscanningen, jeg kan godt forstå ham lidt (men er risikoen ikke meget lille?), men det føles langt mere virkeligt, når vi har fortalt det til omverdenen, tror jeg.

Begynder sådan at glæde mig til det vil føles sådan.

Tak for det hele indtil videre : ) Jeg har ikke kunnet finde smiley der giver knus, har ledt og ledt, så håber det er okay, jeg bare skriver det, Knus : )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jeg klar over men syntes det var noget voldsomt i den her sammenhæng ;)

Og jeg syntes det er lidt voldsomt for et menneske, hvis man alene fordi man ikke kan få hjælp økonomisk, bliver nødt til at abortere et ønsket, og planlagt barn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må lige indskyde at kommunerne er ret meget forpligtiget til at følge lovgivningen ;)

Ift. hjælp fra kommunen... Ift. forsørgelse er det et springende punkt om I er gift eller ej. Hvis I er gift, har din mand som udgangspunkt forsørgelsespligt, hvilket betyder at du ville kunne søge om supplerende kontanthjælp, såfremt din mands løn er mindre end svarende til 2 voksnes kontanthjælp. Hvis I ikke er gift kan du søge om kontanthjælp, og så er din mands indkomst ikke interessant i det henseende. Hvis du er berettiget til kontanthjælp, ville du også kunne få kontanthjælp under barsel, og der er ikke regler om at du skal have været på kontanthjælp i en periode inden. Kontanthjælp er tænkt som sikkerhedsnettet i det danske samfund, men søg evt. rådgivning ved din kommune omkring jeres situation.

Dernæst er der mulighed for at søge om boligsikring som også flere har nævnt. Her er det husstandsindkomsten som lægges til grund. Dvs jo lavere indkomst i forhold til husleje, jo mere i boligsikring. Boligsikring forhøjes også hvis der er børn i husstanden, så når den lille kommer, ville I kunne få lidt mere.

Så er der som nævnt også mulighed for at søge om friplads ved kommunen. Som udgangspunkt skal der søges økonomisk friplads, som 100% handler om jeres brutto-indkomst i husstanden. Hvis I får afslag på det, eller der er en egenbetaling som I ikke har råd til, kan der søges om socialpædagogisk friplads som til dels kigger på jeres økonomiske forhold, men også jeres sociale. Dvs om det er vigtigt for jeres barn at komme i daginstitution. Det kan ex. være at man siger din funktionsnedsættelse gør, at det er vigtigt at jeres barn kommer i daginstitution, fordi dine begrænsninger ellers vil have konsekvenser for barnet.

Kommunen kan desuden i nogle tilfælde bevilge enkeltydelser til at dække uforudsete enkelt-udgifter som I ikke selv har råd til. Det kan ex. være de uforudsete udgifter som man bare ikke havde set komme. Det gælder dog ikke hvis et køleskab på 20 år går i stykker, fordi det er forudsigeligt, men hvis nu jeres køleskab på 2 år pludselig går i stykker kan kommunen vurdere at I skal have hjælp til det.

Jeg må sige, kommunen har ikke mulighed for at bevilge fx. barnevogn osv, fordi det er udgifter som man kan regne ud, at man skal have hvis man skal have barn. Det samme med bleer osv. Men kommunen har mulighed for at indstille jer til ex. en julekurv her i forbindelse med julen fra forskellige velgørende organisationer, og de fleste kommuner har også i ferieperioder gratis tilbud om aktiviteter, ligesom fx. røde kors osv afholder sommerlejre som man som familie kan indstilles til via kommunen. Så der er mulighed for at komme på ferie på et eller andet niveau, selvom økonomien er stram. Her skal I snakke med jeres konkrete kommune for at høre hvilke muligheder ligepræcis DIN kommune har.

Jeg må dog lidt i modsætning til DitteJ sige at man som udgangspunkt skal være parat til at kommunen siger at barnet er jeres ansvar, og derfor er det jeres ansvar at få lagt et budget som kan dække mad, bleer osv. Kommunen har kun i helt særlige tilfælde mulighed for at betale almindelige udgifter på børn, fordi det er forældrenes ansvar.

MEN... Som andre har nævnt er der mange muligheder for at købe brugt, billigt og godt. Som jeg selv lige kort skrev kan du let finde en fin barnevogn meget billigt på dba.dk og lignende steder. Vi købte en odder barnevogn som ser 100% ud som nyt inkl. alt udstyr til 3500 kr. Og hvis man ikke har 3500 kan man ret let finde enten hele start-pakker eller barnevogne som måske er en smule rustne men helt funktionelle til helt fra omkring 500 kr inkl. lift. Vi har købt en ny babydyne til 200 kr, tremmesengen kan købes til få 100-kroner brugt osv. Mødrehjælpen er et godt sted at henvende sig, ligesom de fleste genbrugsforretninger har rigtig fine ting til stort set ingen penge.

Ved at søge på internettet kan man finde store pakker med tøj osv til meget billige penge, og legetøj kan man også få ret billigt brugt.

De brugte ting kan som oftest gøres rent så der ikke er problemer med bakterier fra andre, og der er også mulighed for rimelig billigt at få faktisk alt babyudstyr :) Baby er jo fuldstændig ligeglad med mærker, og man kan få en del babypakker med bleer osv, så man har ihvertfald bleer til de første dage, og herefter kan bleer m.v. købes i discount-butikkerne ret billigt :)

Jeres situation lyder RIGTIG træls, men der er hjælp at få :kram :kram :kram Der er mange muligheder for at have alt til baby uden det koster en formue, og uden at man behøver at føle at man mangler.

Held og lykke :kram :kram

Ej, hvornår har jeg dog sagt det ikke var det det? Siger jo bare at kommunen gerne vil hjælpe, og at hun har rettigheder og muligheder. :( Selv hvis de prøver at slippe udenom, hvilket man jo nogen gange hør at de gør. Det var hvert fald ikke sådan ment.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det jeg mente med at jeg var heldig med at de kunne bruge aldis bleer, er at børn er forskellige. Nogle tisser igennem den ene slags men ikke den anden slags :) jeg har aldrig brugt de dyre bleer som fra libero, pampers eller huggies, da mine piger ikke havde problemer med dem fra aldi :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt, at du blev glad for vores svar :)

Ang. smileyer: Når du skriver (i hvert fald fra en pc), så skulle der gerne være en smiley (altså et gult smilende hoved) og hvis du klikker på det, skulle der gerne dukke en masse smileys op, som du kan vælge imellem. Men et kram laver du bare ved at skrive kolon kram, altså et : og så kram... : kram (uden mellemrum) haha, det er svært at forklare - giver det mon mening? :)

Jeg tror sagtens, at en baby kan sove i en barnevogn indenfor om natten, det handler bare om at madrassen skal være god nok. (Jeg tror IKEA har gode billige babymadrasser).

En lift er sådan en lille "kasse" med håndtag som baby kan sove i, og som man kan ligge ned i barnevognen, eller bare fragte med sig. Vi brugte en lift som seng i Mars første ca. 2 måneder (når han ikke sov i vores seng), og hvis du ikke får sådan en kæmpebassebaby som os, så kan du måske bruge den som seng endnu længere tid. Den giver et lidt mindre sove-rum end hvis babyen kommer direkte i barnevogn eller tremmeseng, så derfor kan den virke mere tryg. Den er muligvis ikke VIRKELIG-need-to-have, men ret så nice-to-have. Men hvis der skal spares, så tænker jeg sagtens at du kan købe en brugt :)

I Aalborg (hvor jeg bor og har født) kan man som førstegangsfødende komme på patienthotel et par timer efter fødslen, hvis der ikke er sådan speciel grund til at blive på sygehuset (som f.eks. hvis man har fået kejsersnit og de skal holde øje med en). På patienthotellet er der så jordemødre, som kigger til en 2 gange om dagen, og som man kan kontakte døgnet rundt. Så har man altid nogen til at holde en "i hånden" og hjælpe med at man får en god start :) Jeg ved ikke om der er patienthoteller knyttet til alle landets sygehuse, men jeg er ret sikker på at du ikke bliver sparket hjem efter et par timer i hvert fald og da slet ikke, hvis du ikke er klar til det. :)

Ps. dit indlæg er helt fint placeret herunder graviditet :) Der er et andet forum til dem, der er i behandling for at blive gravide og et andet igen til abort, og der er heller ingen der skælder ud, hvis ens tråde breder sig lidt og i princippet kunne have været i flere forums. Så det behøver du ikke tænke på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og jeg syntes det er lidt voldsomt for et menneske, hvis man alene fordi man ikke kan få hjælp økonomisk, bliver nødt til at abortere et ønsket, og planlagt barn.

Der er jeg meget uenig, jeg mener det er at tage ansvar. Om man vælger at beholde barnet til en trængt økonomi, eller fravælger indtil man har bedre økonomiskoverskud. Det bestemmer folk selv

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov glemte vist helt at ønske kæmpe tillykke med graviditeten :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi høre også med til dem med en skod økonomi og kort før je blev gravid denne gang forærede jeg alt vores gemte tilbehør væk og da vi skl have en pige denne gang kunne jeg jo alligevel ikke bruge alt det blå tøj og vi havde ingen at arve fra

Troede jeg men der er kommet lidt ind løbende og jeg har nu rigeligt tøj til de første måneder ;)

Ang barnevogn så er de billige vogne også rigtig gode vores den gamle er nu igen med 3 barn og kostede kun 2000 kr fra ny denne gang har jef købt en ny vogn fra marollo ( mener jeg den hedder ) jeg gav 1500 kr for den og der er lift og pusletaske med i prisen så man kan være heldig og finde nogle gode bud ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med graviditeten :loveshower

Jeg tror sagtens det kan lade sig gøre. Det bliver stramt, men ikke umuligt :)

Der er et rigtig stort brugtmarked for babyting, og der er rigtig mange penge at spare. Det handler bare om at vide, hvor man skal lede ;)

Mødrehjælpen er suveræne, hvis du bor tæt nok på. De har i deres butik på nørrebro "startpakker" med babytøj til de første 3 måneder til 50 kr og meget af tøjet er rigtig fint (Karla har fx en rigtig fin hm-tunika på lige nu fra startpakken, som man ikke kan se har været brugt)

Barnevogn kan man også få ret billigt, hvis man køber brugt, og i vil kunne få en rigtig fin en til omring 2500-3000 vil jeg tro.

Bleer mm behøver ikke koste alverden. Vi bruger dem fra Rema1000 til 1 kr stk, og bruger vel for 150 kr om måneden på den post :)

Man kan få rigtig meget hjælp rundt omkring, ikke kun fra kommunen, men også foreninger så som mødrehjælpen og folkekirkens nødhjælp. Det er bare at søge om det :)

Og til sidst: Velkommen hertil :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Allerførst hjerteligt tillykke med graviditeten! :loveshower :kram Jeg synes da bestemt heller ikke I skal have abort, når det nu er et ønskebarn! Jeg er slet ikke i tvivl om at I nok skal klare jer, der er meget hjælp at få, når man blot leder og spørger efter den.

De andre har allerede kommet med en masse gode råd, så jeg vil forsøge ikke at gentage, hvad der allerede er blevet sagt. Dog vil jeg også tale varmt for at købe brugt - jeg har benyttet mig meget af mødrehjælpen og dba.dk. Der fås virkeligt mange rigtig gode ting til en billig penge. Enkelte gange har jeg også købt brugt af andre herinde på babyklar, og her er også en gratis tråd med ting der foræres væk gratis :lovebk . Det ville jeg klart benytte mig af hvis jeg var dig! Du har da om nogen brug for det. Den tråd finder du her.

Mht. om du kan bruge barnevognen som seng til den lille - min Lise sov i barnevognen i vores soveværelse indtil hun var omkring 7 mdr før vi flyttede hende over i tremmesengen på eget værelse. Og det gjorde vi så kun fordi vi gerne ville have at værelset blev brugt. Hun kunne sagtens stadig sove i barnevognen, hvis vi ville (og hun gør det om dagen), og hvis du finder en barnevogn med langt liggemål kan barnet i princippet være deri til de er 3 år gamle (afhængigt af hvor stort et barn man får). Dog skal man være opmærksom på at når barnet begynder at kunne sætte sig selv op ved 6-7 mdr's alderen skal man til at bruge barnevognssele, så de ikke kan falde ud og så synes mange at det er rarere at kunne ligge dem i en tremmeseng.

Du nævner selv en startpakke fra Libero - det er ikke den eneste du kan få, der er mange gratis babypakker derude. Libero, babysam, matas, rema1000, apoteker, MAM sut fra facebook er dem jeg lige umiddelbart kan huske, som alle er gratis.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

@Barbamama;

Tak igen, også for guide i Smiley brug! : ) Det gav mening :kram (Uuuh, og det virker!)

Dejligt med tip om Ikea, der må vi ud så.

Og tak for info om lift.

Hvor lyder det lækkert i Aalborg, hold da op, det må give god tryghed. Sådanne faciliteter har jeg ikke lige kunnet finde i Vestsjælland.

Tak for det hele : )

@MLM;

Jeg håber bestemt ikke, at jeg har givet udtryk for, at vi kun planlægger barn afhængig af den hjælp vi kan få, det var ikke meningen. Vi vil om noget gerne tage ansvaret på os.

@lilleprinsessen;

Tak skal du have! : ) Ligeså til dig jo!

@mino;

Tak for dine tips, det vil jeg huske på : ) Måske man bare skal købe grønt/gult osv, af tøj, så det kan bruges igen, hihi.

@Pupmkins;

Tak for dit indlæg og lykønskning : ) Er netop ved at søge rundt efter mødrehjælpen tæt ved, synes faktisk jeg havde set i min lokale avis, at de ville åbne nær os, men jeg kan have husket forkert. Hvor er det en god idé, de har, med sådanne startpakker.

Det var godt nok billigt for bleer, tænk, jeg troede, det var en mindre formue hver måned.

Tak for velkomsten : ) Det virker til at være et rigtig rart forum hér.

@ Mette A;

Mange tak skal du have : )

Arj, super, jeg må lige få ledt lidt bedre rundt herinde, vidste ikke, der var et til salg forum osv. (ret ny her)

Tak for råd om barnevognen, det er lige det jeg havde håbet på, så kan vi vente med at købe det hele på én gang.

Det var mange steder, der er startpakker at hente, hvor dejligt.

Hvornår "bestilte" I dem? Jeg mener, går I med tanker om "Arj, man må nok hellere vente, hvis nu der sker noget..." eller bestilte I bare med det samme?

Tak igen alle sammen :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

@Barbamama;

Tak igen, også for guide i Smiley brug! : ) Det gav mening :kram (Uuuh, og det virker!)

Dejligt med tip om Ikea, der må vi ud så.

Og tak for info om lift.

Hvor lyder det lækkert i Aalborg, hold da op, det må give god tryghed. Sådanne faciliteter har jeg ikke lige kunnet finde i Vestsjælland.

Tak for det hele : )

@MLM;

Jeg håber bestemt ikke, at jeg har givet udtryk for, at vi kun planlægger barn afhængig af den hjælp vi kan få, det var ikke meningen. Vi vil om noget gerne tage ansvaret på os.

@lilleprinsessen;

Tak skal du have! : ) Ligeså til dig jo!

@mino;

Tak for dine tips, det vil jeg huske på : ) Måske man bare skal købe grønt/gult osv, af tøj, så det kan bruges igen, hihi.

@Pupmkins;

Tak for dit indlæg og lykønskning : ) Er netop ved at søge rundt efter mødrehjælpen tæt ved, synes faktisk jeg havde set i min lokale avis, at de ville åbne nær os, men jeg kan have husket forkert. Hvor er det en god idé, de har, med sådanne startpakker.

Det var godt nok billigt for bleer, tænk, jeg troede, det var en mindre formue hver måned.

Tak for velkomsten : ) Det virker til at være et rigtig rart forum hér.

@ Mette A;

Mange tak skal du have : )

Arj, super, jeg må lige få ledt lidt bedre rundt herinde, vidste ikke, der var et til salg forum osv. (ret ny her)

Tak for råd om barnevognen, det er lige det jeg havde håbet på, så kan vi vente med at købe det hele på én gang.

Det var mange steder, der er startpakker at hente, hvor dejligt.

Hvornår "bestilte" I dem? Jeg mener, går I med tanker om "Arj, man må nok hellere vente, hvis nu der sker noget..." eller bestilte I bare med det samme?

Tak igen alle sammen :kram

Nu ved jeg ikke hvor du skal føde, men jeg fødte på Herlev og der beholdte de førstegangsfødende i ca. 2 døgn. Jeg blev der så i en uge pga jeg havde problemer med amningen og Lise begyndte at tabe sig for meget, så de ville gerne beholde mig der til de var sikre på at det kørte og hun tog på igen. Jeg ved også at andre blev der længere end de 2 døgn pga andre udfordringer, så jeg tror at de fleste steder er lydhøre overfor, hvis man af den ene eller anden grund ikke er klar til at tage hjem lige med det samme.

Mht. startpakker, så bestilte jeg mine så snart jeg opdagede at man kunne få dem. Jeg var bange for om tingene ville ændre sig og de pludselig ikke tilbød pakkerne mere til den tid når jeg skulle føde. Derfor valgte jeg at få dem jeg kunne med det samme. Det viste sig også at være en god beslutning, da der dengang også var en pakke fra Coop, som ikke bliver tilbudt længere, så der var det godt jeg ikke ventede.

Og så et tip til gratis ting fra apoteket (som egentlig bare er nogle vareprøver og ikke en decideret pakke) - jeg besøgte flere forskellige apoteker for at få flere vareprøver :badgirl Da de ikke fører nogen kontrol med det med navn eller noget, man går bare op til skranken og siger man er gravid og godt kunne tænke sig de der gratis ting til gravide... og så får man det udleveret.

Og så kom jeg lige i tanke om Gyldendals børnebogklub - de kører nogle rigtig super velkomsttilbud, hvor man får en gratis babypakke af eget valg. Man skal bare betale porto på 39 kr og så forpligter man sig så til at købe minimum 3 ting fra klubben indenfor det næste år. Så kan man jo kigge lidt på forhånd og se om der er 3 ting, man godt kunne tænke sig at købe og vurdere om det er det værd. Jeg synes selv det var, da de har nogle rigtig fine ting til gode priser. Så jeg har købt godnathistoriebøger, sangbøger og badepivedyr derinde :P

Du skal dog også være opmærksom på at man som medlem får tilsendt deres blad med posten hver måned, hvor man så skal melde månedens bog fra, hvis man ikke vil modtage den - ellers sender de den automatisk med en regning. Så hvis man ikke er god til at få sådan noget meldt fra til tiden skal man nok lade være. Du kan dog tilmelde dig en sms-service som minder dig om det.

Link her http://www.gyldendal...Code=baby124kvt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER