Oprettet November 16, 2012 Da vi boede i Morsø Kommune fik vi fuld friplads ved Malivas dagpleje. Vi flytter herned, søger om det og hører ingenting, før at der dukker en regning op for Malivas plads - vi har IKKE fået friplads her :blink Vi kan kun få 31% af det dækket, hvilket jeg jo mener at fuldstændigt hul i hovedet eftersom at undersøger vi det på nettet, så skulle vi faktisk være berettiget til mere... Jeg har snakket med min sagsbehandler og hun siger at hun intet kan gøre, da gæld osv. ikke tæller med i vurderingen af friplads, men at det drejer sig om årsindkomsten.. *dybt suk* <_< Så vi kunne vælge at lade være med at betale og så SKAT trak det fra i vores børnepenge. Eller vi kunne søge om pædagogisk friplads ved familie afdelingen (selvfølgeligt liiiige familieafdelingen :rolleyes ) ÅH, hvor kører tingene dog helt af helvedes til op ad bakke, hjemme ved os for tiden :boo Jeg kan ikke lige forklarer nærmere nu med tal osv., da jeg mener at kan man ikke forklarer det simpelt, så forstår man det ikke, så det må lige vente til at J er hjemme og kan hjælpe mig med det :P Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 16, 2012 Også et kæmpe kram fra mig også.. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 16, 2012 Tak piger. Det er simpelthen så dybt frustrerende alt det lort vi skal igennem for tiden. <_< Jeg prøver på bedste vis at være optimistisk, men det er svært når der hele tiden dukker nye ting op. Hvorfor kunne vi ikke bare lige vinde penge gevinst og komme ud af alt det lort-gæld, og få vores liv på rette vej igen. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 16, 2012 Vi oplyste vores årsindkomst og så blev vores betaling beregnet derefter. Har I ikke gjort det? Friplads kan I vel ikke få når J har arbejde. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 16, 2012 Vi oplyste vores årsindkomst og så blev vores betaling beregnet derefter. Har I ikke gjort det? Friplads kan I vel ikke få når J har arbejde. Jo, men det kan sq'ette passe at de kun vil dække 31% når Js indtægt faktisk ikke er mere end et par tusinde kroner højere end kontanthjælpen. :blink Vi har ikke slet slet slet ikke økonomi til at betale, hvad er det? 2.500 kr eller noget i den stil, for at have Maliva i dagpleje... Havde vi råd til at jeg gik hjemme med hende, så gjorde vi det, men det har vi jo heller ikke og det vil jeg heller ikke byde Maliva nu, hvor hun er startet i dagpleje og er glad for det. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 16, 2012 Øv, hvor er det ærgeligt! Ja økonomi handler om meget mere end indtægt, det er bare ikke altid der bliver taget højde for det, og det er ærgeligt <_< :kram2 :kram2 :kram2 Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 16, 2012 Nu kan det godt være jeg bliver upopulær, men reglerne er jo ens for alle. Og I kan alligevel få 31% betalt. Det er langt mere end de fleste. Det er de færreste sammenlevende par, der får fuld friplads. Man kan jo også sige, at det er "urimeligt" at de der tjener meget skal betale fuld pris så. Hér, (hvis K kunne komme i pasning) ville det være 3100+1200+900 kr for vores. Det er alligevel 5200 kr om måneden, man skal tjene. Eller det vil sige, at man nok nærmere skal tjene 8-9000 for at betale institutionspladser, for skat tager jo sin del. Selvfølgelig er det fint nok der er undtagelse,, for der kan være situationer hvor man står uforskyldt, men ærligt synes jeg ikke man bør for-fordeles pga "dum gæld"- så ville der nok ryge mange penge fra kommunekasserne til det. Når det er sagt, kan jeg da godt forstå du synes det er træls :kram3 Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 16, 2012 Jo, men det kan sq'ette passe at de kun vil dække 31% når Js indtægt faktisk ikke er mere end et par tusinde kroner højere end kontanthjælpen. :blink Vi har ikke slet slet slet ikke økonomi til at betale, hvad er det? 2.500 kr eller noget i den stil, for at have Maliva i dagpleje... Havde vi råd til at jeg gik hjemme med hende, så gjorde vi det, men det har vi jo heller ikke og det vil jeg heller ikke byde Maliva nu, hvor hun er startet i dagpleje og er glad for det. Altså er det fordi du tror at de har lavet en fejl? Som ML også skriver, så er der jo fastlagt nogle faste regler, der gælder for alle. Inde på nettet kan du selv beregne jeres betaling ved at sætte jeres årsindkomst ind i et skema. Det er vist ret lidt man skal tjene for at få friplads. Tror ikke at indtægten må overstige 200.000 (eller 250.000 :help) kr. om året. Vi er begge på SU og så troede jeg faktisk at man automatisk fik friplads, men det gør man ikke. De kigger på ens årsindkomst og beregner efter det :balloons Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 16, 2012 Altså er det fordi du tror at de har lavet en fejl? Som ML også skriver, så er der jo fastlagt nogle faste regler, der gælder for alle. Inde på nettet kan du selv beregne jeres betaling ved at sætte jeres årsindkomst ind i et skema. Det er vist ret lidt man skal tjene for at få friplads. Tror ikke at indtægten må overstige 200.000 (eller 250.000 :help) kr. om året. Vi er begge på SU og så troede jeg faktisk at man automatisk fik friplads, men det gør man ikke. De kigger på ens årsindkomst og beregner efter det :balloons Du må kun tjene lige over 156.000 kr. for at få 100 % økonomisk friplads, så det er bestemt ikke meget :) Jeg tænker om der er noget indtægt I har "glemt" indgår i jeres årsindkomst og det derfor er blevet lavere end I forventede? Indgår børnepenge evt. i beregningen? Eller har J eller dig fået udbetalt nogen feriepenge I ikke har tænkt på? Men hvis du er uenig I deres tal, så er det da at hive fat i komunen og få en forklaring :) Men ja det er træls når det er hårdt økonomisk og ikke sjovt I skal bøvle med det oveni alt det andet der sker :kram Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 16, 2012 J tager fat i sagsbehandleren på mandag. Jeg VED at der er faste regler og at de beregner det efter årsindkomst, men når vi vitterligt kun har 1000-1500 kr. at leve for om måneden, når alt (minus dagpleje) er betalt, så er det svært at finde 2500 kr. til dagplejen. Jeg siger ikke at det ikke er fair, da vi selv er skyld i den "dumme" gæld, men derfor er det stadigt hårdt. Specielt lige nu med alt det lård der har været. (Js mor dør, bisættelse, pengenød pga. det, bilen går i stykker, Malivas sygdom og så alle de gnidninger der følger med) Vi skal nu nok finde ud af det med kommunen, om intet andet er, så må vi jo undvære børnepenge de næste 2 år. :rolleyes Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 16, 2012 Ja så er det da godt nok umuligt at finde 2500 kr. om måneden :unsure Ellers kunne det måske være en mulighed at betale mindre af på gælden om måneden? Nu kender jeg jo slet ikke jeres økonomi, så det er bare et forslag, da det lyder som om, at det er gælden, der er skyld i, at I kun har 1500 kr. at leve for om måneden. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 16, 2012 J tager fat i sagsbehandleren på mandag. Jeg VED at der er faste regler og at de beregner det efter årsindkomst, men når vi vitterligt kun har 1000-1500 kr. at leve for om måneden, når alt (minus dagpleje) er betalt, så er det svært at finde 2500 kr. til dagplejen. Jeg siger ikke at det ikke er fair, da vi selv er skyld i den "dumme" gæld, men derfor er det stadigt hårdt. Specielt lige nu med alt det lård der har været. (Js mor dør, bisættelse, pengenød pga. det, bilen går i stykker, Malivas sygdom og så alle de gnidninger der følger med) Vi skal nu nok finde ud af det med kommunen, om intet andet er, så må vi jo undvære børnepenge de næste 2 år. :rolleyes Kan godt forstå det er hårdt. Jeg tænker lidt, om I ikke har fået begravelseshjælp? Det får alle jo, hvis man søger om det. Normalt tages en begravelse af den karakter, ud fra boet- altså hvis Js mor har haft noget af værdi (hus, bankkonti eller lignende) Og hvis hun ikke har haft noget, får man en del hjælp til begravelse, så de pårørende kan holdes "udgiftsfri" alt efter hvordan man har valgt at holde begravelsen. Er de 1.000-1.500 kr jeres rådighedsbeløb pr måned? For det er da godt nok ikke meget så. Tænker lidt, om man ikke kan sælge nogle noget, så man kan komme af med lidt af gælden? Jeg skriver ikke for at være irriterende- arbejder bare til daglig med økonomi og privatøkonomi. Og så står vi selv i en situation, hvor vi ikke ved om jeg har nogen indkomst fra næste måned, fordi Karo ikke kan komme i pasning, og kommunen er meget langsom i deres sagsbehandling om ansøgning af tabt arbejdsfortjeneste <_< Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 16, 2012 Det er nok det bagefter begravelse og "tilbehøret" der er dyrt.. VI betalte alene for blomster 1000 kr <_< Også er der mad og drikke til "gravøllet".. Men ja, det er bare ikke særlig mange penge at have.. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 16, 2012 Ja så er det da godt nok umuligt at finde 2500 kr. om måneden :unsure Ellers kunne det måske være en mulighed at betale mindre af på gælden om måneden? Nu kender jeg jo slet ikke jeres økonomi, så det er bare et forslag, da det lyder som om, at det er gælden, der er skyld i, at I kun har 1500 kr. at leve for om måneden. Det vil ikke være muligt nej :( Den del har vi også snakket om og vi har allerede hørt de forskellige steder og det er desværre ikke en mulighed (ved nogle af dem ville de godt, men der snakker vi nok 500-1000 kr. vi vil kunne få ud af det) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 16, 2012 Kan godt forstå det er hårdt. Jeg tænker lidt, om I ikke har fået begravelseshjælp? Det får alle jo, hvis man søger om det. Normalt tages en begravelse af den karakter, ud fra boet- altså hvis Js mor har haft noget af værdi (hus, bankkonti eller lignende) Og hvis hun ikke har haft noget, får man en del hjælp til begravelse, så de pårørende kan holdes "udgiftsfri" alt efter hvordan man har valgt at holde begravelsen. Er de 1.000-1.500 kr jeres rådighedsbeløb pr måned? For det er da godt nok ikke meget så. Tænker lidt, om man ikke kan sælge nogle noget, så man kan komme af med lidt af gælden? Der blev søgt begravelseshælp og vi venter bare på svar. Men uanset hvad er der blevet smidt mere i bisættelsen end vi vil kunne få i begravelseshjælp. Bisættelsen har kostet ca. 12.000 kr. (3000 kr. pr. søskende, og som du kan se i et tidligere indlæg er det 1.500 kr. mere end hvad vi har at leve for) og der er stadig ting som forlængelse af gravsted og andet der stadig mangler. Js brødre har regnet sig frem til at de ca. vil kunne få 10.000 kr. (endda højt sat) i begravelseshjælp, da deres mor absolut ingen formue havde. Jeg skriver ikke for at være irriterende- arbejder bare til daglig med økonomi og privatøkonomi. Og så står vi selv i en situation, hvor vi ikke ved om jeg har nogen indkomst fra næste måned, fordi Karo ikke kan komme i pasning, og kommunen er meget langsom i deres sagsbehandling om ansøgning af tabt arbejdsfortjeneste <_< Jeg ser det skam slet ikke som noget irriterende, men derimod bare som en god øjenåbner :) Det lyder ikke som en rar situation du sidder i nu<_< Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 16, 2012 Det vil ikke være muligt nej :( Den del har vi også snakket om og vi har allerede hørt de forskellige steder og det er desværre ikke en mulighed (ved nogle af dem ville de godt, men der snakker vi nok 500-1000 kr. vi vil kunne få ud af det) Okay... Det lyder stramt :unsure Men 1000 kr. er vel alligevel værd at tage med? (I skulle tage at melde jer til Luksusfælden. Måske de kunne hjælpe jer ;)) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 16, 2012 Det er nok det bagefter begravelse og "tilbehøret" der er dyrt.. VI betalte alene for blomster 1000 kr <_< Også er der mad og drikke til "gravøllet".. Men ja, det er bare ikke særlig mange penge at have.. Det er bestemt ikke en billig affærer og for J og mig var det at tage et overtræk på 3000 kr. MEGET grænseoverskridende. Nu står vi jo så bare her til december og mangler de penge - eller ihvertfald 1000 kr. af dem hvis begravelseshjælpen går igennem. Del dette indlæg Link to post Share on other sites