Guest Amina

Sove i egen seng men stadig i soveværelset

27 indlæg i dette emne

Hej piger.

Jeg har gjort mig lidt tanker og har brug for jeres mening og råd :lovebk

Min lille ayah er nu knap 3 uger gammel, og i starten gik det fint med at sove i sin egen vugge. Så begyndte hun at få mange mavesmerter (pga min medicin) og jeg tog hende derfor over i sengen hvor hun faldt til ro.

MEN, hun vil nu ikke sove i sin egen vugge igen. Og selvom jeg synes det er hyggeligt at sove med hende, så savner jeg min mand som er blevet nød til at rykke i stuen pga lille seng og DÅRLIG søvn :(

Jeg vil gerne give min lille mus den tryghed hun har brug for. Men jeg tænker også at jeg gør mig selv en bjørnetjeneste ved at lade hende sove hos mig, og det så bliver endnu mere besværligt få hende over i egen seng.

Hendes vugge står lige ved siden af mig og jeg kan nemt ligge en hånd på hende. Jeg giver flaske og sidder altid oppe med hende da jeg ellers falder i søvn, så det er ingengang liggende amning der trækker.

Hvad tænker i? Er det helt umuligt at vænne sådan en lille en til at sove selv?

Del dette indlæg

Nej det er ikke umuligt :)

Hun sover vel også alene om dagen?

Theo sov hos mig de to første nætter på hospitalet, men da vi kom hjem kom han i sin egen vugge ved siden af vores seng.

Vil hun kun falde i søvn hvis du ligger sammen med hende i sengen?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tror overhovedet ikke, at det er umuligt, det er vel faktisk anbefalingen, at de sover i egen seng (og ikke mors og fars) i mors og fars soveværelse? :)

Herhjemme sover Mar dog tit i vores seng. :badgirl

Men jeg synes det lyder som en god idé at vænne hende til at sove i egen seng. Måske kan det hjælpe hende, hvis hun har noget med ned i sengen som dufter af dig, eller hvis i varmer hendes dyne inden hun bliver puttet, så sengen er dejlig varm :) Ellers har vi også gjort det med Valdemar at han falder i søvn i vores seng eller i vores arme, og så bliver han sneget over i sin egen seng mens han sover. Det virker han egentlig til at være helt ok med :)

:goodluck

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nej det er ikke umuligt :)

Hun sover vel også alene om dagen?

Theo sov hos mig de to første nætter på hospitalet, men da vi kom hjem kom han i sin egen vugge ved siden af vores seng.

Vil hun kun falde i søvn hvis du ligger sammen med hende i sengen?

Om dagen sover hun som regel på hendes dyne på sofaen - det er måske en dårlig ide? :unsure

Om natten nægter hun at sove i vuggen og skriger når jeg ligger hende. Kæmpede 4 timer i nat, og hun faldt først til ro da hun kom over i min seng og fik en stofble over hovedet :(

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tror overhovedet ikke, at det er umuligt, det er vel faktisk anbefalingen, at de sover i egen seng (og ikke mors og fars) i mors og fars soveværelse? :)

Herhjemme sover Mar dog tit i vores seng. :badgirl

Men jeg synes det lyder som en god idé at vænne hende til at sove i egen seng. Måske kan det hjælpe hende, hvis hun har noget med ned i sengen som dufter af dig, eller hvis i varmer hendes dyne inden hun bliver puttet, så sengen er dejlig varm :) Ellers har vi også gjort det med Valdemar at han falder i søvn i vores seng eller i vores arme, og så bliver han sneget over i sin egen seng mens han sover. Det virker han egentlig til at være helt ok med :)

:goodluck

Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal vænne hende til at sove selv? Hun skriger og skriger og jeg tager hende jo selvfølgelig op hver gang.

Hun har en blød kanin der dufter af mig og en brugt stofble i sengen, men måske det ikke er nok? Har prøvet at rykke hende over i vuggen efter hun er faldet i søvn, men så vågner hun med det samme :blink og så er helvede løs.

Måske jeg skulle varme vuggen først? Med varme pude måske?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Mie falder i søvn i vores arme :badgirl sådan er det bare blevet. Så MENS hun sover ligger jeg en dyne over hende så den varmes lidt op, og så ligger jeg hende i liften på/i den varme dyne. Ellers svøber jeg hende og ligger hende fra mig sådan, men hun får det ofte ALT for varmt fordi hun er et varmt barn.

At hun sover i sofaen ved siden af dig, det gjorde Mie også, men vi listede hende over i liften på dynen da det begyndte at være lidt frustrerende at hun lå der. Men Liften var i starten på sofabordet tæt på os, så kom den op på spisebordet lidt længere væk fra hvor vi befandt os, så kom hun på værelset med åben dør (altså faldt i søvn i vores arme, kom i liften på spisebordet og listet ind på værelset) nu kan vi ligge hende i liften på værelset når hun sover.

I kunne jo så evt ligge hende i sengen i soveværelset så hun bliver fortrolig med det.

Eller i barnevognen - Mie sover bare bedre indenfor - nok fordi vi fik gang i barnevognen for sent.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tror bestemt ikke, man skal vaere saa bange for at skabe daarlige vaner for saadan et lille barnrolleyes.gif

Noah blev puttet i sin lift i stuen, hvor vi var, det foerste laaaange stykke tid. Vi tog ham saa bare med ind ved siden af sengen, naar vi gik i seng. Nu putter vi ham i liften, som stadig staar klods op ad vores seng. Om morgenen (eller hvis der er noget saerligt, der goer at vi synes, det er bedst saadan), saa kommer han over i vores seng. Der er ingen tvivl om, at nu ved han da godt, hvad der er godt, saa nu putter jeg konsekvent i liften. Men han er jo ogsaa snart 5 maaneder gammel.

Er det helt hen i vejret at tage vuggen ind, hvor I er, naar du putter?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det kan sagtens lade sig gøre at lære hende at sove i sin vugge, vil jeg mene - det er det bedste for Jer begge to :kiss

Når du lægger hende fra dig i vuggen, sover hun så? Og lægger du hende ned i vuggen og så dynen ovenpå?

Vi havde altid Anna svøbt de første mange måneder - så var overgangen fra vores arme til liften ikke så stor, så det var muligt at lægge hende; så lagde vi hende bare svøbt i dynen ned i liften og løftede hende op i dynen igen, når hun skulle spise om natten :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Der er ikke nogen tvivl om, at hun har et tryghedsbehov, lyder det til, og det er altsaa helt almindeligt og forstaaeligt for saadan en lille stoerrelse. Har du proevet at svoebe hende? Jeg kan godt forstaa, det er frustrerende Kiss.gif

Del dette indlæg

Annonce ♥

Camille sov også ved mig ALTID på et tidspunkt.. Vågnede hver gang jeg lagde hende fra mig.

Det vi gjorde, var at vi først skulle gøre hende tremmeseng til et RART sted. Så omkring en uges tid, fik hun lov til at lege deri.. Lå der mens vi sang, og et par gange lå hun deri og fik flaske ;) :whistling Simpelthen for at gøre stedet til et "dejligt" sted.

Vi havde lavet den rigtig huleagtig.. Så i starten lå der en ekstra babydyne, samt den pude (ganske almindelig hovedpude) som vi brugte når hun fik flaske, så den lugtede af tryghed :)

Jeg smed så altid den trøje ned, som jeg havde haft på..

I starten valgte vi en "blid" overgang, dvs hun røg deri når hun blundede - også røg der er flaske i munden på hende, så snart hun ramte madrassen, så vågnede hun nemlig ikke op ;) I dag kan vi nok 3-4 ud af 7 dage bare smide hende i tremmesengen, også falder hun selv i søvn - hvoraf de sidste 3-4 dage måske har 2 hvor vi må "gå hende i søvn" på armen - ofte fordi VI er trætte og er frustreret over hun ikke er ;) og de sidste dage kan hun være lidt pylret, og har behov for trygheden i at falde i søvn ved os :) Bare lige for at vise at "der er håb" - for hun gad virkelig også kun sove på/ved en af os da hun var 3-4-5 uger ;)

I øvrigt, skal du være opmærksom på at tigerspringet ved 5 uger, godt kan lave rag i det med søvnen!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Mie falder i søvn i vores arme :badgirl sådan er det bare blevet. Så MENS hun sover ligger jeg en dyne over hende så den varmes lidt op, og så ligger jeg hende i liften på/i den varme dyne. Ellers svøber jeg hende og ligger hende fra mig sådan, men hun får det ofte ALT for varmt fordi hun er et varmt barn.

At hun sover i sofaen ved siden af dig, det gjorde Mie også, men vi listede hende over i liften på dynen da det begyndte at være lidt frustrerende at hun lå der. Men Liften var i starten på sofabordet tæt på os, så kom den op på spisebordet lidt længere væk fra hvor vi befandt os, så kom hun på værelset med åben dør (altså faldt i søvn i vores arme, kom i liften på spisebordet og listet ind på værelset) nu kan vi ligge hende i liften på værelset når hun sover.

I kunne jo så evt ligge hende i sengen i soveværelset så hun bliver fortrolig med det.

Eller i barnevognen - Mie sover bare bedre indenfor - nok fordi vi fik gang i barnevognen for sent.

Vi har ikke nogen lift, så det dur ikke rigtig her. Har forsøgt med at ligge dynen over hende og så rykke, og der sover hun også videre - bare ikke særlig lang tid. Højst en halv time :unsure

Hun sover ikke i barnevognen da vi bor i lejlighed inde i indre københavn og jeg tør altså ikke at stille hende i gården. Det er faktisk ikke om dagen der er noget "problem", der sover hun dejligt for sig selv (dog på sofaen) men om natten virker hun meget utryg.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tror bestemt ikke, man skal vaere saa bange for at skabe daarlige vaner for saadan et lille barnrolleyes.gif

Noah blev puttet i sin lift i stuen, hvor vi var, det foerste laaaange stykke tid. Vi tog ham saa bare med ind ved siden af sengen, naar vi gik i seng. Nu putter vi ham i liften, som stadig staar klods op ad vores seng. Om morgenen (eller hvis der er noget saerligt, der goer at vi synes, det er bedst saadan), saa kommer han over i vores seng. Der er ingen tvivl om, at nu ved han da godt, hvad der er godt, saa nu putter jeg konsekvent i liften. Men han er jo ogsaa snart 5 maaneder gammel.

Er det helt hen i vejret at tage vuggen ind, hvor I er, naar du putter?

Hun har helt sikkert et stort tryghedsbehov min lille mus. Og den vil jeg så gerne give hende - også hvis det betyder at hun må sove i vores seng.

Men hvornår begynder de små at vænne sig til ting? Jeg tænker mere hvor længe jeg kan trække den med at sove i vores seng uden det bliver en "dårlig vane"?

Jeg tror jeg skal tage vuggen mere i brug om dagen så hun vender sig til den. Både syn, følelse og dufte. Må kører den ind i stuen i dagtimerne tror jeg.

Ang at svøbe hende så virker det nogen gange. Men hvis hun allerede er ked i forvejen så gør det ikke - så bliver hun bare helt vild og græder mere.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det kan sagtens lade sig gøre at lære hende at sove i sin vugge, vil jeg mene - det er det bedste for Jer begge to :kiss

Når du lægger hende fra dig i vuggen, sover hun så? Og lægger du hende ned i vuggen og så dynen ovenpå?

Vi havde altid Anna svøbt de første mange måneder - så var overgangen fra vores arme til liften ikke så stor, så det var muligt at lægge hende; så lagde vi hende bare svøbt i dynen ned i liften og løftede hende op i dynen igen, når hun skulle spise om natten :)

Som jeg lige skrev i besvarelsen til Camilla så virker det kun nogen gange at svøbe hende. Når hun er ked om natten og jeg prøver det så bliver hun bare vild og græder helt hysterisk. Så jeg prøver at ligge dynen forsigtigt ovenpå hende - ligesom når hun sover i sengen med mig.

Når jeg ligger hende i vuggen så sover hun videre, men bare ikke særlig lang tid. Højst en halv time, så vågner hun og bliver meget urolig og ked af det. Mit lille pus.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Camille sov også ved mig ALTID på et tidspunkt.. Vågnede hver gang jeg lagde hende fra mig.

Det vi gjorde, var at vi først skulle gøre hende tremmeseng til et RART sted. Så omkring en uges tid, fik hun lov til at lege deri.. Lå der mens vi sang, og et par gange lå hun deri og fik flaske ;) :whistling Simpelthen for at gøre stedet til et "dejligt" sted.

Vi havde lavet den rigtig huleagtig.. Så i starten lå der en ekstra babydyne, samt den pude (ganske almindelig hovedpude) som vi brugte når hun fik flaske, så den lugtede af tryghed :)

Jeg smed så altid den trøje ned, som jeg havde haft på..

I starten valgte vi en "blid" overgang, dvs hun røg deri når hun blundede - også røg der er flaske i munden på hende, så snart hun ramte madrassen, så vågnede hun nemlig ikke op ;) I dag kan vi nok 3-4 ud af 7 dage bare smide hende i tremmesengen, også falder hun selv i søvn - hvoraf de sidste 3-4 dage måske har 2 hvor vi må "gå hende i søvn" på armen - ofte fordi VI er trætte og er frustreret over hun ikke er ;) og de sidste dage kan hun være lidt pylret, og har behov for trygheden i at falde i søvn ved os :) Bare lige for at vise at "der er håb" - for hun gad virkelig også kun sove på/ved en af os da hun var 3-4-5 uger ;)

I øvrigt, skal du være opmærksom på at tigerspringet ved 5 uger, godt kan lave rag i det med søvnen!

Hvornår begyndte i på det med tremmesengen? Altså var hun lille? Ayah er jo ikke så gammel, så leg og sang hjælper ikke rigtig her endnu.

Er ikke helt inde i det med 5 ugers tigerspring endnu, hvad sker der helt præcis med søvnen? Andet end mere pyller, gråd og vågen tit?

:)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hun har helt sikkert et stort tryghedsbehov min lille mus. Og den vil jeg så gerne give hende - også hvis det betyder at hun må sove i vores seng.

Men hvornår begynder de små at vænne sig til ting? Jeg tænker mere hvor længe jeg kan trække den med at sove i vores seng uden det bliver en "dårlig vane"?

Jeg tror jeg skal tage vuggen mere i brug om dagen så hun vender sig til den. Både syn, følelse og dufte. Må kører den ind i stuen i dagtimerne tror jeg.

Ang at svøbe hende så virker det nogen gange. Men hvis hun allerede er ked i forvejen så gør det ikke - så bliver hun bare helt vild og græder mere.

Jeg ville ikke bekymre mig om daarlige vaner, foer hun er 2-3 maaneder... Giv tid, soede, hun skal nok finde ud af hendes nye verden, men hun er saa lille endnu og det bedste hun ved, er mor - og far. Jeg tror hun vil vaenne sig til vuggen ret hurtigt, hvis du tager den i brug om dagen ogsaa bare til at ligge og hygge i, ligesom Noah faktisk boede i sin lift i starten, naar han altsaa ikke var hos mig eller sin far. Noah har aldrig brudt sig om at blive decideret svoebt, men elsker at vaere pakket sandwich-agtigt ind i sin dyne nu - den var jo aaalt for varm, da han var helt lille... :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ved os var det de tre ting ;) Pyller, gråd og meget krote lure - også om natten..

Camille var bom bom lige omkring 2 måneder da hun kom i egen tremmeseng - Men vi gjorde det allerede med liften, omkring de 4-5 uger, da jeg simpelthen fik ondt i ryggen af at sove med hende <_<

Tror sagtens du/I kan begynde at gøre vuggen til et "trygt og rart" sted, om dagen.. Fx gjorde jeg det at jeg satte en uro op, og når hun var i godt humør, lagde jeg hende i sengen, og gik og talte til hende, uden hun kunne se mig.. Jeg tænker at når hun er 3 uger, har det måske ikke samme effekt - men så virker det i hvert fald om 2-3 uger, også er det jo "snart", og ikke først der man skal i gang (Det tog næsten 14 dage for os, dog også fordi hun blev syg midt i projekt tremmeseng!)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Indtil C var 7 uger kørte vi også vuggen frem og tilbage i mellem stue og soveværelse sådan til at hun altid sov i den, bortset fra når vi gik tur med barnevognen.

I dag sover hun så kun i den om natten uden problemer (og i liften om dagen). Men jeg ved ikke om det vil virke hos jer, da vi aldrig har haft C til at sove i vores seng.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tror aldrig sang er for tidligt, det er jo din stemme. Mie reagerede på det da hun var 3 uger. Syng når hun har det godt, gerne de samme 2-3 sange. Lige pludselig.kan de bruges som beroligelse.

Husk du lige skal lære hende signaler, det tager lidt tid. Hvis Mie er det mindste sulten NÆGTER hun at sove (tror ikke engang en heste sovepille kunne slå hende ud :rolleyes ) det tog lige 2 mdr at finde ud af.

Min søster sagde på et tidspunkt til mig at når de ligger på os så ligger de jo på maven, og så ligger vi dem fra os på ryggen, de går fra tryg lukket varm verden, til stor, åben og kold verden. Prøv at ligge dynen mellem jer i stedet og et svøb over, når du ligger hende fra dig ligger du hende PÅ det varme svøb, med den varme dyne over sig. Måske dynen løst foran næsen. Se om det hjælper, det gjorde det her.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ville ikke bekymre mig om daarlige vaner, foer hun er 2-3 maaneder... Giv tid, soede, hun skal nok finde ud af hendes nye verden, men hun er saa lille endnu og det bedste hun ved, er mor - og far. Jeg tror hun vil vaenne sig til vuggen ret hurtigt, hvis du tager den i brug om dagen ogsaa bare til at ligge og hygge i, ligesom Noah faktisk boede i sin lift i starten, naar han altsaa ikke var hos mig eller sin far. Noah har aldrig brudt sig om at blive decideret svoebt, men elsker at vaere pakket sandwich-agtigt ind i sin dyne nu - den var jo aaalt for varm, da han var helt lille... :)

Okay, dejligt at vide hvornår jeg skal bekymre mig om vaner :)

Jeg vil forsøge at bruge vuggen mere, og den er nu rullet ind i stuen :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Lige en hurtig update. Jeg besluttede at prøve med vuggen i nat. Og jeg ved ikke om det bare var held, men hun har sovet i den fra kl 03-14 :yay

Altså hun har været oppe og få mad 3 gange, men har kunnet ligge hende i vuggen igen da hun faldt i søvn - og hun vågnede ikke, kun lidt små grynten men der virkede sutten.

Jeg lagde min brugte bluse ned til hende og et tæppe oppe ved hovedet også så vuggen ikke virkede så stor. Og så hendes bløde kanin ved ansigtet. Sutten i munden, og vupti så sov hun. Utroligt :glad

Men jeg vil stadig bruge vuggen mere i hverdagen, så hun bliver helt tryg ved den.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tror aldrig sang er for tidligt, det er jo din stemme. Mie reagerede på det da hun var 3 uger. Syng når hun har det godt, gerne de samme 2-3 sange. Lige pludselig.kan de bruges som beroligelse.

Husk du lige skal lære hende signaler, det tager lidt tid. Hvis Mie er det mindste sulten NÆGTER hun at sove (tror ikke engang en heste sovepille kunne slå hende ud :rolleyes ) det tog lige 2 mdr at finde ud af.

Min søster sagde på et tidspunkt til mig at når de ligger på os så ligger de jo på maven, og så ligger vi dem fra os på ryggen, de går fra tryg lukket varm verden, til stor, åben og kold verden. Prøv at ligge dynen mellem jer i stedet og et svøb over, når du ligger hende fra dig ligger du hende PÅ det varme svøb, med den varme dyne over sig. Måske dynen løst foran næsen. Se om det hjælper, det gjorde det her.

Har lige skrevet en update søde :glad

Men vil lige sige at jeg allerede synger for hende, det har jeg gjort igennem graviditeten også. Så på et tidspunkt burde det virke beroligende, men bare ikke lige nu :P

Del dette indlæg

Annonce ♥

Lige en hurtig update. Jeg besluttede at prøve med vuggen i nat. Og jeg ved ikke om det bare var held, men hun har sovet i den fra kl 03-14 :yay

Altså hun har været oppe og få mad 3 gange, men har kunnet ligge hende i vuggen igen da hun faldt i søvn - og hun vågnede ikke, kun lidt små grynten men der virkede sutten.

Jeg lagde min brugte bluse ned til hende og et tæppe oppe ved hovedet også så vuggen ikke virkede så stor. Og så hendes bløde kanin ved ansigtet. Sutten i munden, og vupti så sov hun. Utroligt :glad

Men jeg vil stadig bruge vuggen mere i hverdagen, så hun bliver helt tryg ved den.

Dejligt!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Dejlig opdatering! loveshower.gif

Lige en ting, saa tror jeg f.eks. at det lynhurtigt slaar igennem, naar vi er fast besluttede paa noget og overbeviste om, at det vil fungere - men det er bare en teori, som ikke aaaaltid virker i praksis hos os, dog ofte rolleyes.gif

Del dette indlæg

Annonce ♥

Dejlig opdatering :)

Jeg tror også at det er en god idé at lægge hende i vuggen om dagen, så hun er vant til den og tryg ved den. Som du også selv skrev :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Okay -_- -_- Det var så en engangsforestilling!

Nu vil hun ingengang sove i vuggen om dagen - hvilket ellers ikke har været noget problem. Som nogen har læst har hun ret ondt i maven for tiden, og græder meget om natten. Og hvis jeg ligger hende i vuggen (når hun endelig er i dyb søvn) så vågner hun efter 30 min. højst. Hvorimod hvis hun ligger i sengen med mig så sover hun mellem 3-5 timer i træk.

Det er virkelig en gåde det her :wacko

Del dette indlæg

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER