Oprettet November 11, 2012 Min lille pige på 5 uger i dag har den sidste uge til halvanden Ændret søvnrytme: Hun sover ml 3-5 timer i træk om natten og formiddagen og tager sin sidste sammenhængen lur til 15-16 tiden. Imellem lurene er hun vågen ca halvanden time om dagen og om natten kun en halv time, og SÅ er hun ellers vågen resten af dagen og aftenen! Vi kan simpelthen ikke få hende til at sove før ved 21/23 tide. og det er da alt for mange timer at sådan en lille størrelse er vågen... eller hvad? Vi har forsøgt alt for at få hende til at sove om aftenen, men falder hun endelig i søvn, så vågner hun igen efter 10 min. Hun er ikke ked af det men ligger vågen i sin lift og kigger. Til tider går både arme og ben lystigt og vejrtrækningen er hurtig og hun er helt varm af at arbejde sådan med lemmerne. Jeg synes det virker som om hun kæmper en kamp for ikke at falde i søvn! Mine spørgsmål er derfor: Bør hun være vågen så længe? Det er jo 6-8 timer i træk! Er der nogle gode råd til, hvordan vi kan få hende til at sove? Har I prøvet noget lignende? Håber der er nogle mødre med nogle kloge råd:) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 11, 2012 Sådan en baby er Mie - Jeg snakkede med SP om det, da Mie sover stort set alt det hun sover mellem kl 17 om eftermiddagen og kl 11 om formiddagen - SP sagde jeg skulle tælle timerne hun sover, er det OVER 16 timer (Mie sover mellem 15 og 18 timer) i døgnet er hendes søvnbehov nok bare ikke større. Og de 10-20 min af gangen er små power naps - det er OK. Men snak med din SP om det! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 11, 2012 Er det mon 5 ugers tigerspring? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 11, 2012 Da Lise var helt lille faldt hun også først i søvn for natten ved 22-23 tiden. Det er ikke unormalt. Når du skriver 6-8 timer vågen i streg er det så uden powernaps? Lise tog også kun 1-3 lure i løbet af en dag på nogle timer og resten af tiden var hun så vågen, men med små powernaps på 5-15 min indimellem. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 12, 2012 Sådan en baby er Mie - Jeg snakkede med SP om det, da Mie sover stort set alt det hun sover mellem kl 17 om eftermiddagen og kl 11 om formiddagen - SP sagde jeg skulle tælle timerne hun sover, er det OVER 16 timer (Mie sover mellem 15 og 18 timer) i døgnet er hendes søvnbehov nok bare ikke større. Og de 10-20 min af gangen er små power naps - det er OK. Men snak med din SP om det! Jeg har i nat talt sovetimer og fortsætter her i dag for at se om hun sover over eller under de 16 timer, men ja ellers må jeg tale med SP om det! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 12, 2012 Er det mon 5 ugers tigerspring? Tanken har strejfet mig.... Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 12, 2012 Da Lise var helt lille faldt hun også først i søvn for natten ved 22-23 tiden. Det er ikke unormalt. Når du skriver 6-8 timer vågen i streg er det så uden powernaps? Lise tog også kun 1-3 lure i løbet af en dag på nogle timer og resten af tiden var hun så vågen, men med små powernaps på 5-15 min indimellem. Der er små powernaps på 5-10 min og eeeenkelte gange 45 min men det er sjældent! Dejligt at høre at det ikke er unormalt:) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 12, 2012 Hej havfrue. Min Theodor er syv uger og han er ligesådan, det var han igså da han var fem uger. Han har kun to gange sovet fem timer i træk om natten og om dagen har han ikke nogen særlig rytme - bortset fra at han helt sikkert er lysvågen fra 17-21-tiden. Oftest længere. Han har dog nogle dage taget nogle lange lure når han har ligget på mig om eftermiddagen (jeg kan jo ikke amme ham, så jeg vælger at se det som en go form for nærhed), men ellers er de sjældent meget lange. Han fægter også med arme og ben og jeg kan indimellem se på hans øjne, at han er søvnig, men han er vist bare for nysgerrig til at gide at sove. Vi er pt i gang med det andet tigerspring, så det er en virkelig lettelse, når han sover, men ellers er han altså en glad dreng, så jeg har ikke været nervøs for hans søvnmønster:) Det mest frustrerende ved alle de powernaps er jo bare, at man aldrig rigtigt kan komme i gang med noget. Theodor tager ofte lige en lille lur som passer perfekt med, at jeg kan nå at lave to rugbrødsmadder men ikke nå at spise dem :lolhit og det dér med "husk at sove når baby sover"...øh ja tak, det timer jeg så lige. Håber i har det godt:) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 12, 2012 Hej havfrue. Min Theodor er syv uger og han er ligesådan, det var han igså da han var fem uger. Han har kun to gange sovet fem timer i træk om natten og om dagen har han ikke nogen særlig rytme - bortset fra at han helt sikkert er lysvågen fra 17-21-tiden. Oftest længere. Han har dog nogle dage taget nogle lange lure når han har ligget på mig om eftermiddagen (jeg kan jo ikke amme ham, så jeg vælger at se det som en go form for nærhed), men ellers er de sjældent meget lange. Han fægter også med arme og ben og jeg kan indimellem se på hans øjne, at han er søvnig, men han er vist bare for nysgerrig til at gide at sove. Vi er pt i gang med det andet tigerspring, så det er en virkelig lettelse, når han sover, men ellers er han altså en glad dreng, så jeg har ikke været nervøs for hans søvnmønster:) Det mest frustrerende ved alle de powernaps er jo bare, at man aldrig rigtigt kan komme i gang med noget. Theodor tager ofte lige en lille lur som passer perfekt med, at jeg kan nå at lave to rugbrødsmadder men ikke nå at spise dem :lolhit og det dér med "husk at sove når baby sover"...øh ja tak, det timer jeg så lige. Håber i har det godt:) Hvor er det FANTASTISK at høre at Theodor er lige sådan! Men ja selvom de er tilfredse børn så er det lidt hårdt at have en baby der er vågen i alle de timer! Synes heller ikke rigtig man bare kan lade dem ligge og kigge ud i luften, så den lille havfrue er i armene på min mand eller jeg i utrolig mange timer, hvis vi da ikke forgæves forsøger at vugge liften for at få hende til at sove! Grundet lægebesøg kl 13 blev hendes lur skubbet i dag og hun sover faktisk endnu ude i barnevognen -utroligt! Forresten super flot navn din dreng har! Havde vores været en dreng skulle han også have heddet Theordor! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 12, 2012 Hvor er det FANTASTISK at høre at Theodor er lige sådan! Men ja selvom de er tilfredse børn så er det lidt hårdt at have en baby der er vågen i alle de timer! Synes heller ikke rigtig man bare kan lade dem ligge og kigge ud i luften, så den lille havfrue er i armene på min mand eller jeg i utrolig mange timer, hvis vi da ikke forgæves forsøger at vugge liften for at få hende til at sove! Grundet lægebesøg kl 13 blev hendes lur skubbet i dag og hun sover faktisk endnu ude i barnevognen -utroligt! Forresten super flot navn din dreng har! Havde vores været en dreng skulle han også have heddet Theordor! Tak for navnet:) Det er nemlig et rigtigt skønt navn til en skøn dreng. Det er præcis det samme her. Han kan nogen gange godt bare ligge og kigge, men i længden bryder jeg mig heller ikke om det. Så vi bærer også rundt på ham ofte (og nu hvor der er tigerspring, vil han under ingen omstændigheder ligge vågen selv). Min mand har gået til en sport tre aftener om ugen indtil nu, og det er altså nogle laaaaange dage, når man kun er een til sådan en vågen baby og farmand først er hjemme ved 20-tiden. Heldigvis er der vinterpause nu. Men det er da ligefrem en smuk eftermiddagslur din lille havfrue har taget sig:) Vi må håbe hun gør det til en vane. (og så læste jeg et sted at de krævende/nysgerrige babyer måske bare er ret intelligente...så det siger jeg mig selv, når jeg har svært ved at finde på mere underholdning til knægten) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 12, 2012 Nu ved jeg ikke om du allerede gør det/ved det, men de små har faktisk godt af at ligge lidt for dem selv og bare "kigge ud i luften" :) De har brug for det for at kunne "koble af" og fordøje alle de indtryk de bliver bombarderet med i løbet af dagen. Så man skal ikke have dårlig samvittighed over at lade sin bebs ligge for sig selv og slappe af, så længe de ikke er kede af det. Men selvfølgelig er alt med måde, så hvis det er flere timer om dagen kan jeg godt forstå du vælger at tage hende op til sidst :P Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 13, 2012 Det er det samme her. Leah er 7 uger på fredag. Vi er igang med en tiger, og hun er bare ked det meste af sin vågne tid, specielt når vi er ude. Og i går aftes græd/skreg hun flere timer i træk :( og hun var vågen (med powernaps) fra 15.30-01.00. Hun tog måske 30-60 min en enkelt gang. Og hun spiser hver 1,5 -2 time <_< Hun kan godt være glad lige når hun har spist. Mht at lade hende ligge alene; så længe hun ikke græder får hun lov at ligge selv. Jeg synes det er en befrielse at hun kan underholde sig selv. Og som Mette A siger, med mindre det er flere timer om dagen tror jeg ikke du skal være bekymret ;) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 15, 2012 Igår sov hun faktisk virkelig mange timer HELE dagen! lagde hende i vuggen og efter 10 min sov hun flere gange i løbet af dagen! Tilgengæld var hun så vågen længere tid i nat end hun plejer! Knap så sjovt ;) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 15, 2012 Tak for navnet:) Det er nemlig et rigtigt skønt navn til en skøn dreng. Det er præcis det samme her. Han kan nogen gange godt bare ligge og kigge, men i længden bryder jeg mig heller ikke om det. Så vi bærer også rundt på ham ofte (og nu hvor der er tigerspring, vil han under ingen omstændigheder ligge vågen selv). Min mand har gået til en sport tre aftener om ugen indtil nu, og det er altså nogle laaaaange dage, når man kun er een til sådan en vågen baby og farmand først er hjemme ved 20-tiden. Heldigvis er der vinterpause nu. Men det er da ligefrem en smuk eftermiddagslur din lille havfrue har taget sig:) Vi må håbe hun gør det til en vane. (og så læste jeg et sted at de krævende/nysgerrige babyer måske bare er ret intelligente...så det siger jeg mig selv, når jeg har svært ved at finde på mere underholdning til knægten) Haha tror jeg tilslutter mig de sidste linjer:) Del dette indlæg Link to post Share on other sites