Guest NinjaMama

Foranliggende moderkage

24 indlæg i dette emne

Da jeg var til MD scanning opdagede jordmoderen at min moderkage meget tæt på livmoderhals åbningen.. jeg fik derfor også en indvendig scanning så de kunne bedømme præcis hvor tæt på den lå.. og den var kun 6 mm fra! :blink

jordmoderen sagde at det skulle jeg ikke være bekymret over og at det er meget sjældent at moderkagen rykker sig længere nedaf.. hun mente heller ikke at det var nødvendigt at få en scanning senere..

men nu har jeg så lige læst i en anden tråd, at moderkagen skal ligge 7 cm fra livmoderhalsen, og nu er jeg virkelig blevet nervøs :unsure

er der nogen herinde der har erfaringer med foranliggende moderkage, og hvor lang den skal ligge fra livmoderhalsen, for at det ikke kommer til at betyde noget under fødslen?

Del dette indlæg

Jeg har læst at Sarah Louise (hende der modellen), havde foranliggende moderkage, og hun skulle have KS af den grund. Hvor tæt hendes var på aner jeg intet om.

Måske du skulle prøve at tale med din JM eller læge om det?

:balloons

Del dette indlæg

Annonce ♥

det er så mig du har læst det hos...altså her i Brasilien er det nok sikkerhedsprincippet der gælder, better safe than sorry...

jeg googlede også lidt på det idag og på nogle danske sygehussider står der den skal være mere end 2 cm væk fra halsen...men altså hvis jeg var dig ville jeg INSISTERE på en ny scanning i uge 33/34 fordi den kan jo godt rykke sig op, men hvad hvis ikke. Det er altså farlig at prøve at føde hvis den ligger for lavt og jeg ville i hvert fald ikke tænke, jaja det går nok. så hellere en scanning mere og virkelig finde ud af hvordan og hvorledes.

I uge 22 var min 2.5 cm så den har kun rykket sig 0.5 cm på 5 uger, men nu vil jeg afvente en ny scanning i dk.

håber det løser sig! :kram

Del dette indlæg

Annonce ♥

:unsure og sorry hvis jeg gjorde dig nervøs mht de 7 cm...det er bare reglen her jo. Men jeg synes virkelig det er mangel på respekt over for dig bare at sige at du ikke skal have en ny scanning!!

se dette link http://ekstern.infonet.regionsyddanmark.dk/files/dokument58790.htm

http://laegehaandbogen.dk/obstetrik/tilstande-og-sygdomme/placenta-previa-2690.html

Del dette indlæg

Annonce ♥

det er så mig du har læst det hos...altså her i Brasilien er det nok sikkerhedsprincippet der gælder, better safe than sorry...

jeg googlede også lidt på det idag og på nogle danske sygehussider står der den skal være mere end 2 cm væk fra halsen...men altså hvis jeg var dig ville jeg INSISTERE på en ny scanning i uge 33/34 fordi den kan jo godt rykke sig op, men hvad hvis ikke. Det er altså farlig at prøve at føde hvis den ligger for lavt og jeg ville i hvert fald ikke tænke, jaja det går nok. så hellere en scanning mere og virkelig finde ud af hvordan og hvorledes.

I uge 22 var min 2.5 cm så den har kun rykket sig 0.5 cm på 5 uger, men nu vil jeg afvente en ny scanning i dk.

håber det løser sig! :kram

Det var nemlig lige præcis i din tråd jeg læste det :badgirl

Jeg tror at jeg prøver at ringe til min jordmoder i morgen eller torsdag, jeg har været nervøs for det lige siden scanningen, men der lagde jordmoderen det jo ud til bare at være en lille bitte ting og at moderkagen lå laaaaang fra, hvilket den jo tydeligvis ikke gør.. og du bekræftede jo så lige min frygt.. :blush

det er jo i forvejen en stor og skræmmende ting at skulle føde, og hvis man så oveni skal gå og være bange for at der er noget galt, så bliver det altså helt uoverkommeligt :unsure

og det er ikke meget den rykker sig, når din kun har rykket sig 0,5 cm på 5 uger :unsure

jeg håber for os begge, at de rykker sig, så vi kan få en go og normal fødsel :kram2

Del dette indlæg

Annonce ♥

:unsure og sorry hvis jeg gjorde dig nervøs mht de 7 cm...det er bare reglen her jo. Men jeg synes virkelig det er mangel på respekt over for dig bare at sige at du ikke skal have en ny scanning!!

se dette link http://ekstern.infonet.regionsyddanmark.dk/files/dokument58790.htm

http://laegehaandbogen.dk/obstetrik/tilstande-og-sygdomme/placenta-previa-2690.html

Det der står på de sider du henviser til, passer jo på ingen måde med de ting jordmoderen sagde til mig :unsure jeg skal helt sikkert have fat i min egen jordmoder en af dagene! jeg har da slet ikke lyst til at løbe nogen risiko, og jeg synes virkelig at det er ærgeligt at den jordmoder der scannede mig tog så let på det, når det efter hvad jeg kan læse er noget der normalt taget ret seriøst..

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja, det er nemlig en stor ting at føde! og jeg kan virkelig blive sur på det danske system nogle gange...altså man skal ikke overdramatisere tingene, men JEG vil da hellere have PKS end at gå i fødsel og så finder de ud af fordi jeg styrtbløder og alt det der, at HOV, nej, det går ikke, vi må lave akut KS-

jeg vil jo også helst føde normalt, så lad os satse på det går alt sammen!! Men bare insister på at blive tjekket!!! du kan jo henvise til de sider, de er jo officiele kan man sige ! :rolleyes

Del dette indlæg

Annonce ♥

Da jeg var til MD scanning opdagede jordmoderen at min moderkage meget tæt på livmoderhals åbningen.. jeg fik derfor også en indvendig scanning så de kunne bedømme præcis hvor tæt på den lå.. og den var kun 6 mm fra! :blink

jordmoderen sagde at det skulle jeg ikke være bekymret over og at det er meget sjældent at moderkagen rykker sig længere nedaf.. hun mente heller ikke at det var nødvendigt at få en scanning senere..

men nu har jeg så lige læst i en anden tråd, at moderkagen skal ligge 7 cm fra livmoderhalsen, og nu er jeg virkelig blevet nervøs :unsure

er der nogen herinde der har erfaringer med foranliggende moderkage, og hvor lang den skal ligge fra livmoderhalsen, for at det ikke kommer til at betyde noget under fødslen?

Hvad f..... Er det for en scannings JM??? Det SKAL da kontrolleres igen, 6 mm er jo ingenting! Ja undskyld, det er ikke for at forskrække dig, men jeg er bare så træt af når gravide får forkerte oplysninger - det er sgu da vigtigt det her!

Håber du har kontaktet læge eller JM så det kan blive kontrolleret :goodluck

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har også foranliggende moderkage denne gang og skal scannes igen det bliver så lagt sammen med en vægt scanning i 29 uge men i min sidste graviditet lå den også foran og der fik jeg også en extra scanning i uge 30 ca

( Skejby begge gange )

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg lå indlagt med en der også havde den liggende tæt på (jeg ved ikke hvor tæt).

Hun var indlagt fordi hun havde fået en styrt-blødning, virkelig STYRT-blødning.. og fødte sin søn 4-5 uger for tidligt!

Ikke for at gøre dig nervøs, men de danske læger og JM tager det bare ikke særlig seriøst.

Fødte selv 12 uger for tidligt, grundet at ingen lyttede til mig. Helt klart du skal scannes igen!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg lå indlagt med en der også havde den liggende tæt på (jeg ved ikke hvor tæt).

Hun var indlagt fordi hun havde fået en styrt-blødning, virkelig STYRT-blødning.. og fødte sin søn 4-5 uger for tidligt!

Ikke for at gøre dig nervøs, men de danske læger og JM tager det bare ikke særlig seriøst.

Fødte selv 12 uger for tidligt, grundet at ingen lyttede til mig. Helt klart du skal scannes igen!

Jeg synes nu helt klart at det er blevet taget seriøst begge gange jeg har haft foranliggende moderkage og har også en veninde der havde den foran og hun blev også taget meget seriøst og ville helst selv føde så hun blev scannet 1 gang om ugen fra uge 30 fordi den rykkede sig så langsomt men den nåede dog at rykke nok til at hun selv kunne føde

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg må indrømme ´jeg heller ikke stoler så meget på de danske læger :( men det vigtigste er bare man selv er opmærksom på at det KAN være farligt og man derfor SKAL kræve flere undersøgelser etc! så får man dem jo også :balloon

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tror nu roligt I kan stole på de danske fødselslæger - men det kræver jo at man kommer til at tale med sådan en...

Og jeg har nu altså heller aldrig hørt om forliggende moderkage som ikke blev taget alvorligt.

Det er rigtigt at der på andre områder bliver taget flere hensyn, lavet flere undersøgelser m.m. i andre lande, men ofte er det af forsikringsmæssige årsager - altså at lægerne forsøger at dække sig selv ind, eller fordi de tjener flere penge ved at lave de ekstra undersøgelser...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er også lidt bange for, at lægerne og jordmødrene måske tager lidt let på tingene, og tager chancer på vores bekostning :unsure

Men jeg vil ikke løbe nogen risiko, så i morgen ringer jeg først til min egen læge og hører hvad hans mening er, og så spørger jeg lige ham om han ved hvornår man kan henvende sig til jordmødrene der er tilknyttet mit lægehus.. sidst jeg ringede derind, for at bestille tid til 2. jordmoderbesøg, fik jeg fat i en meget sur receptionist, som bestemt ikke kunne/ville svare mig på noget som helst.. <_<

Del dette indlæg

Annonce ♥

da jeg ventede lucas var de også bange for at mine moderkage lagde for tæt på, så jeg fik en ekstra scanning for den måtte under ingen omstændigheder ligge så tæt på som din gør, for så sku man ha kejsersnit sagde de til mig... håber du får en ekstra scanning og får svar på dine spørgsmål

Del dette indlæg

Annonce ♥

da jeg ventede lucas var de også bange for at mine moderkage lagde for tæt på, så jeg fik en ekstra scanning for den måtte under ingen omstændigheder ligge så tæt på som din gør, for så sku man ha kejsersnit sagde de til mig... håber du får en ekstra scanning og får svar på dine spørgsmål

Det håber jeg virkelig også! og hvis ikke jeg kan få tilbudt en scanning, så ender jeg nok med at købe mig til en.. jeg ville ikke turde at gå helt til termin uden at vide hvordan det står til "dernede"...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Håber du får vished så du kan føle dig mere tryg! :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu fik jeg endelig snakket med min læge.. Først havde han ferie, og så skulle jeg alligevel til 2. Graviditetsundersøgelse i dag..

Men hende jordmoderen der scannede mig dengang, har intet skrevet i min journal om moderkagen! Den er overhovedet ikke nævnt en eneste gang :klap jeg synes godt nok det er helt utroligt sløset af hende, og det er overhovedet ikke i orden, at hun helt undlader en så vigtig information :prik

Men min læge sagde at han syntes jeg skulle tale med min jordmoder om det, når jeg skal til næste undersøgelse i starten af december,, han skrev det også i min vandrejournal, samt at der skal taget stilling til om jeg skal have en scanning mere.. Og så sagde han at hvis jordmoderen hverken er til at hugge eller stikke i, så skal jeg bare ringe til ham og så skal han nok sørge for en scanning til mig :yiepie min læge er nu ret så rar :blush

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu fik jeg endelig snakket med min læge.. Først havde han ferie, og så skulle jeg alligevel til 2. Graviditetsundersøgelse i dag..

Men hende jordmoderen der scannede mig dengang, har intet skrevet i min journal om moderkagen! Den er overhovedet ikke nævnt en eneste gang :klap jeg synes godt nok det er helt utroligt sløset af hende, og det er overhovedet ikke i orden, at hun helt undlader en så vigtig information :prik

Men min læge sagde at han syntes jeg skulle tale med min jordmoder om det, når jeg skal til næste undersøgelse i starten af december,, han skrev det også i min vandrejournal, samt at der skal taget stilling til om jeg skal have en scanning mere.. Og så sagde han at hvis jordmoderen hverken er til at hugge eller stikke i, så skal jeg bare ringe til ham og så skal han nok sørge for en scanning til mig :yiepie min læge er nu ret så rar :blush

Kom lige forbi fra forsiden :whistling ja han er en rar læge ;) håber du er mere beroliget nu bette søs ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Godt at din læge var lidt medgørelig.

Jeg har også foranliggende moderkage (den overlapper faktisk med 1 cm. Jeg er blevet tilbudt en ekstra scanning i uge 34, for at få afgjort om den har flyttet sig. De siger at i de fleste tilfælde flytter den sig i takt med at maven vokser.

Held og lykke med det hele, og håber at alt går vel

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg bliver lige nødt til at have noget ridset op her..

Det er vel egentlig forliggende moderkage (placenta praevia) I snakker om - altså hvor moderkagen ligger foran åbning til livmoderhalsen??

For jeg synes der bliver rodet lidt rundt i forliggende og forANliggende her. Og foranliggende er vel bare når moderkagen er ud mod morens maveskind..

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg bliver lige nødt til at have noget ridset op her..

Det er vel egentlig forliggende moderkage (placenta praevia) I snakker om - altså hvor moderkagen ligger foran åbning til livmoderhalsen??

For jeg synes der bliver rodet lidt rundt i forliggende og forANliggende her. Og foranliggende er vel bare når moderkagen er ud mod morens maveskind..

Ja du har nok ret i at der er blevet rodet lidt rundt i begreberne.. men jeg har foranliggende moderkage (den ligger ud mod maveskindet) på grænsen til at være forliggende (tæt på åbningen) :blush

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja du har nok ret i at der er blevet rodet lidt rundt i begreberne.. men jeg har foranliggende moderkage (den ligger ud mod maveskindet) på grænsen til at være forliggende (tæt på åbningen) :blush

Du kunne ikke nøjes med det ene bare, hva? :lolhit :P :kram2

Del dette indlæg

Annonce ♥

Du kunne ikke nøjes med det ene bare, hva? :lolhit :P :kram2

haha, nej jeg er lidt grådig så jeg snuppede da lige begge dele :balloon :lolhit

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER