Glossi

Studerende og barsel

9 indlæg i dette emne

Hej alle I herlige hjælpsomme mennesker!! :loveshower

Kæresten og jeg forsøger at planlægge (også selvom sådan noget i praksis sjældent lader sig planlægge) hvornår det ville passe ind i min uddannelse at blive gravid. Jeg studerer jura, lige nu er jeg på bachelordelen.

Det er noget med, at man kan få 12 ekstra fødselsklip på sin SU, men ikke hvis man tager orlov fra studiet. Hvordan får man disse udbetalt og hvordan holder man pause fra studiet i mellemtiden?

Hvordan er reglerne for barselsdagpenge? Kan jeg få dem, hvis jeg er tilmeldt kandidaten, men holder orlov? Eller skal jeg bare have afsluttet min bachelor uden at være tilmeldt kandidaten (jeg skal selvfølgelig være medlem af en A-kasse for at være berettiget til dagpenge.) Jeg går ud fra, at en bachelor berettiger til dagpenge.

Jeg ved, at emnet har været oppe nogle gange, men har ikke rigtig fundet de svar, jeg leder efter. På forhånd tusind tak for hjælpen!! :lovebk

Del dette indlæg

Hvis du får barn under uddannelse får du 12 ekstra su-klip og du kan selv vælge, om du vil holde orlov og dermed holde fri i de 12 måneder og få su under dem, eller om du vil fortsætte studiet og få dobbelt su i 12 måneder, eller om du vil lave en kombi (f.eks. holde orlov i 6 måneder med su og få dobbelt su i 6 måneder, når du genoptager studiet).

Jeg ved ikke en masse om dagpenge, men som jeg har forstået det, så kan du kun få dagpenge, hvis du er tilgængelig på arbejdsmarkedet og dermed ikke når du er på studiet. Så jeg går ikke ud fra at du kan få barselsdagpenge, hvis du er tilmeldt dit kandidatstudie. Lidt på samme måde, som hvis du fortsatte på kandidaten efter din bachelor uden at få barn - så ville du jo også kun få su og ikke dagpenge :)

Held og lykke med projekt baby, når I går igang :loveshower

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tror ikke du kan få dagpenge hvis du er på kandidaten. Jeg havde dog et fritidsjob ved siden af studiet og der fik jeg barselsdagpenge fra det og oveni 12 ekstra SU klip og som sagt må man selv vælge om man vil have dem udbetalt dobbelt eller holde et år fri med SU.

Jeg kan varmt anbefale at få barn under studiet. Et studie giver SÅ meget mere frihed end et arbejde og jeg tror også det er nemmere at få arbejde hvis de ikke kan se man er 28 og ingen børn har...

Så det er da bare med at komme igang :) :goodluck

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tak for svarene, begge to!

Ja, jeg er også efterhånden blevet enig med mig selv om, at det vil passe vældig godt at få barn under min uddannelse. Mere frihed og fleksibilitet i hverdagen får jeg næppe nogensinde igen; så vi glæder os også enormt meget til endelig at gå rigtigt igang. :biglove

Hvis der er andre, der ved noget om at være studerende på barsel, så kom endelig ud af busken!! :) :whistling

Del dette indlæg

Annonce ♥

Da jeg ventede Emil og var igang med uddannelse fik jeg dobbelt SU selv imens jeg havde overlov fra skolen i 5 måneder. man starter jo 3 måneder før fødslen med at få dobbelt SU og så fortsætter det ellers frem.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er også jurastuderende på bachelordelen, og jeg har bakset rigtig meget med batsel og SU. Er du på KU?

Jeg vil råde dig til at tage en snak med SU-kontoret (og ikke studievejlederen! De ved intet om SU)

kort sagt er der 3 måder at få de12 klip udbetalt på

1: du tager 1 år ud af kalenderen og får alm udbetaling i 1 år

2: du tager 1/2 år, og får 2 klip om måneden i et halvt år.

3: du holder ikke barsel, og får alm su+fødselsklip i et år, altså dobbelt udbetaling i 1 år. Du skal være studieaktiv og gå til eksamneren i dette år

Du kan godt blande, så du tager en slags klip en måned, og en anden slags en anden måned :)

Jeg er på sisdte år, og hvis jeg skulle tage barsel, skulle jeg starte helt forfra eller tage sidste år som rent selvstudie <_< Så min mand går hjemme, og jeg passer skole så godt jeg nu kan med en lille :)

Jeg fik at vide, at jeg ikke kunne tage klip med på kandidaten, da det er 2 forskellige uddannelser, så jeg skulle bruge dem alle i år.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er også jurastuderende på bachelordelen, og jeg har bakset rigtig meget med batsel og SU. Er du på KU?

Nej, jeg er på AU. Jeg har også hørt det med, at man SKAL have brugt alle klip på sin bachelor, og at man ikke kan overføre dem til kandidaten, fordi det - som du også siger - er to forskellige uddannelser. Det er noget upraktisk. Men så må jeg jo lige lade være med at blive gravid lidt endnu ;) <_<

Jeg tog faktisk lige for sjov en snak med studievejlederne, men de anede jo selvfølgelig intet. Så det er måske SU-kontoret, man skal have fat i...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nej, jeg er på AU. Jeg har også hørt det med, at man SKAL have brugt alle klip på sin bachelor, og at man ikke kan overføre dem til kandidaten, fordi det - som du også siger - er to forskellige uddannelser. Det er noget upraktisk. Men så må jeg jo lige lade være med at blive gravid lidt endnu ;) <_<

Jeg tog faktisk lige for sjov en snak med studievejlederne, men de anede jo selvfølgelig intet. Så det er måske SU-kontoret, man skal have fat i...

Hiv endelig fat i dem :)

Jeg snakkede i sin tid med en studievejleder, som slet ikke havde styr på det, men troede hun havde. Så jeg fandt ud af for godt 1 måned siden, at jeg havde en del klip til gode. Ikke skidt at få 4xSU, men ville nu gerne have vidst det lidt før, og ikke have fundet ud af det mere eller mindre ved et tilfælde.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej!

først stort tillykke med projektet.

Jeg var på barsel inden studier, men har to studieveninder som i sin tid tog barsel undervejs.

Reglerne skal du gå til din studievejleder efter, og ellers prøv at søge på su reglerne. Der er masser af info at få.mener der findes en hjemmeside www.su.dk....

jeg vil blot tilføje at dagpenge er til arbejdssøgende, dvs. Færdigtuddannede som har tilmeldt sig a-kassen rettidigt. Barselsdagpenge er ikke til studerende. Der skal man være færdiguddannet. Men man får 12 su klip til barsel, og kan selv vælge om man vil have barsel i 6 måneder med dobbelte klip, eller bare have su og være på barsel i op til 12 måneder. I virkeligheden afhænger det jo af dit studies opbygning frem for alt, for det vil jo være dumt at planlægge det så studiet ikke hænger sammen :-)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER