somummy

Tips til det sunde mor-liv

20 indlæg i dette emne

Har længe haft lyst til at komme i bedre form og leve et sundere liv efter fødslen, men synes det er så svært at finde et sted at starte :blink . Det er en jungle at finde rundt i derude, og man gider heller ikke bruge sin tid på noget, der måske ikke passer til en nybagt mor <_< .

Derfor tænkte jeg at vi kunne starte en tråd, hvor vi kommer med tips og tricks til et sundere liv om alt hvad der gælder mad, træning osv. Det kunne være at du havde nogle tips til dem der gerne vil træne på trods af sepererede mavemuskler, tips til nogle lækre sunde madretter eller smoothies, eller kender et godt træningsprogram som også involverer baby

Så kom med alle jeres hemmeligheder og gode ideer, så vi kan få smidt de ekstra kilo og strammet den der kagedej på maven op igen :)

:8:

EDIT: Hvis I har lyst, kan I også anmelde det I får forsøgt jer med ift. sund livsstil.

Så kan i fortælle om feks. den der grønssagsssmoothie virkelig smager så godt som reklamen påstår, og om et bestemt trænings himstregims, får din mave til at ligne en million eller går i stykker efter 5 minutter :)

Del dette indlæg

Mormorarme

Jeg er startet ligeså stille op med at lave armøvelser, for at få den der grumme mormorarm af vejen <_<

Jeg laver dem om morgenen i soveværelset, mens Milas stadig ligger i sengen og kigger eller om aftenen lige efter jeg har lagt Milas i seng.

Jeg udfører øvelserne med to meget lette håndvægte (1 kg), men man kan jo altid bruge to fyldete halvlitersflasker med vand eller sand :)

Programmet er således:

-40 x løft i strakt arm over hovedet

-50-60 løft hvor armene er ned langs siden,og underarmene løftes til skulderen (biceps?)

-50 bagudving, hvor jeg bukker ned i knæ, står foroverbøjet, armene ned langs siden, som så svinges bagud

-40 løft hvor jeg samler hænderne med vægtene bag hovedet og løfter vægtene op i luften

Tænker at det er en blid måde at starte ud på, men hold på op hvor kan jeg mærke det i min svagelige krop :P

Del dette indlæg

Annonce ♥

Super tråd :glad

Til de dage hvor lækkersulten er grum kan jeg anbefale ISIS lækkerbarer med enten chokolade, karamel eller jordbær.

De bliver anbefalet af diætister som snackmåltid da de indeholder en del protein.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Til de dage hvor lækkersulten er grum kan jeg anbefale ISIS lækkerbarer med enten chokolade, karamel eller jordbær.

De bliver anbefalet af diætister som snackmåltid da de indeholder en del protein.

God idé! Jeg mangler virkelig også nogle sunde alternativer til de oftest usunde snacks jeg får spist i løbet af dagen :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

GOD tråd!!!

Jeg vil have gang i formen igen og har tænkt mig at starte med at trille barnevognen - og da SP lige i dag anbefalede at jeg gjorde det i et stykke tid for at lære Mie at eftermiddag er sovetid så er det da en oplagt mulighed for at få gjort noget ved det.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Læg dig på ryggen med baby på skinnebenene og lav flyvetur. Valdemar elsker det + han ligger på maven + jeg får trænet mavemuskler når jeg vipper ham rundt. Win-win-win! :loveshower

Del dette indlæg

Annonce ♥

Fed tråd.

Jeg squatter, når jeg har Mads i vikle. Så bliver han "vugget", og jeg får trænet ballerne ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Balle-lårøvelser og amning på én gang

Når jeg ammer Milas liggende laver jeg balleøvelser på denne måde:

-Jeg ligger før det første jo på siden ;)

-Så bøjer jeg benene lidt (nærmest som hvis jeg lå i fosterstilling)

-Så løfter jeg det øverste ben så højet jeg kan, samtidig med at jeg holder benet bøjet, og sænker det igen

-Dette gentager jeg x 20

Slapper af lidt og banker på min ballemuskel, hvis den bliver ved med at spænde

-Igen løfter jeg det øverste ben op i luften, og sparker med benet (som hvis jeg skulle kickstarte en knallert :D )

-Dette gentager jeg også x 20

Kan gentages så længe man har lyst (Her tager amningen jo nogle gange en time, og så er man (=jeg) godt brugt :P

-Øvelserne kan også laves med en gymnastikelastik, men jeg synes at det er hårdt nok uden :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Kan anbefale app'en endomondo til eksempelvis iphones. Der kan man holde øje med hvor langt man går, cykler, løber og se tid m.m. Så kan man forsøge at slå sin egen tider ;-)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Har lige redigeret i det første indlæg :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Kom frisk piger! Der må da være nogen herinde der går op i kost og træning :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

En grøn spinat smoothie

Sidder lige og tester en smoothieopskrift jeg fandt på nettet. Jeg er godt nok positivt overrasket over hvor godt sundhed kan smage. Den er godt nok med både honning og vanillesukker, men begge ting kan spares væk, og så måske erstattes af kunstigt sødemiddel hvis man er til det? :)

Her er opskriften

1 banan (gerne frossen)

4 kugler frossen spinat

1/2 avocado (jeg puttede en hel i for at kunne sige at jeg har spist en hel :) )

1 spsk honning

vanillesukker

2-3 dl mælk

Det hele blendes. Mælken puttes i lidt efter lidt, til den får den konsistens du bedst kan lide

Tænker at jeg med denne opskrift allerede fra morgenen er oppe på 3 stk frugt og grønt, og endda hvor der er mere grønt i end jeg selv plejer at kunne få ned på 1/2 dag (Er meget forfalden til det søde frugt)

PS. frys bananen uden skræl, ikke med hvis du har tænkt dig at bruge den med det samme <_<

Del dette indlæg

Annonce ♥

En grøn spinat smoothie

Sidder lige og tester en smoothieopskrift jeg fandt på nettet. Jeg er godt nok positivt overrasket over hvor godt sundhed kan smage. Den er godt nok med både honning og vanillesukker, men begge ting kan spares væk, og så måske erstattes af kunstigt sødemiddel hvis man er til det? :)

Her er opskriften

1 banan (gerne frossen)

4 kugler frossen spinat

1/2 avocado (jeg puttede en hel i for at kunne sige at jeg har spist en hel :) )

1 spsk honning

vanillesukker

2-3 dl mælk

Det hele blendes. Mælken puttes i lidt efter lidt, til den får den konsistens du bedst kan lide

Tænker at jeg med denne opskrift allerede fra morgenen er oppe på 3 stk frugt og grønt, og endda hvor der er mere grønt i end jeg selv plejer at kunne få ned på 1/2 dag (Er meget forfalden til det søde frugt)

PS. frys bananen uden skræl, ikke med hvis du har tænkt dig at bruge den med det samme <_<

Lyder godt nok lidt sær i mine ører :whistling Jeg har ofte lavet frugt smoothies med 1 banan, en lille håndfuld frosne bær og 1 dl juice - gullerodsjuise er faktisk godt i. Men det er dog lidt kalorier i da det jo kun er frugt - for mig er det bare en god måde at få frugt på da jeg normalt bedre kan lide grøntsager og ikke gider særlig meget frugt.

Del dette indlæg

Annonce ♥

tip til at få lavet sund aftensmad hurtigt:

Jeg har lige fundet ud af at uncle ben laver fuldkornsris i kogeposer - super smart når nu manden ikke gider fuldkornsris så koger vi bare en pose normale og en pose fuldkorn - På den måde slipper vi for at have gang i 2 gryder bare til ris. og så tager det kun 12 min fra vandet koger og man putter dem i, til det er færdige.

Frosne grøntsager er lige så gode og nogle gange bedre end "friske" - man kan jo få det i alle mulige blandinger og så er man fri for at stå og snitte og skære, det kan bruges i tærter, gryderetter, ovnbagte, pandestegte osv osv.

Brug et tsk kokosolie på panden når du steger - http://www.alun.dk/sund-kost/slank-kokosolie.html#

Put grøntsager i retterne gullerødder, peberfrugt, løg og hvidløg går i næsten alle retter (selv færdigretter som dolmio pastasovs og er hurtigt lige at snitte.

Når man skal have noget ekstra lækkert

Man kan lave burgere i levebrøds store fuldkorns boller - erstatte bøffen med kylling og lave sin egen magre karry dressing på skyr/fromage frais/græsk youghurt og så en MASSE grønt i. Og en Light sodavand indeholder næsten ingen kalorier - det giver dog oppustet mave, men hvis man nøjes med en enkelt i weekenden så tror jeg ikke det gør så meget.

Et stk lækkert mørkt chokolade er bedre end 5 stk lys. Jeg spiser det nogle gange sammen med en banan det stiller lækkersulten helt genialt.

når man synder med slik så lad være med at tage hele chipsposen med ind eller matador mixen, hæld det op i en lille skål og tag med ind i sofaen - så overspiser man ikke!

popcorn er ikke sundt men bedre end andre chips.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Lyder godt nok lidt sær i mine ører :whistling Jeg har ofte lavet frugt smoothies med 1 banan, en lille håndfuld frosne bær og 1 dl juice - gullerodsjuise er faktisk godt i. Men det er dog lidt kalorier i da det jo kun er frugt - for mig er det bare en god måde at få frugt på da jeg normalt bedre kan lide grøntsager og ikke gider særlig meget frugt.

Jamen så UDFORDRER jeg dig til at prøve den :bunny . Tror du vil blive positivt overrasket over hvor lidt ulækker den smager ;). Skriv lige når du har fået den lavet :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jamen så UDFORDRER jeg dig til at prøve den :bunny . Tror du vil blive positivt overrasket over hvor lidt ulækker den smager ;). Skriv lige når du har fået den lavet :)

Challenge acceptet ;) - men jeg skal lige have handlet ind til det først!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Glæder mig til at høre hvad du synes :) Jeg skal i hvert fald have min i morgen :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Sig mig bor du virkelig så langt fra den nærmeste købmand ;) Glæder mig sådan til at høre hvad du siger :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes også den lyder lidt spøjs den smoothie :blush så glæder mig til Majs vurdering :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Sig mig bor du virkelig så langt fra den nærmeste købmand ;) Glæder mig sådan til at høre hvad du siger :)

Hæ hæ - nej, det har bare været en uge med en lille tiger + mum-møde + barnedåb på søndag så har simpelthen ikke været uden for en dør siden i mandags :whistling - manden har handlet så det er ikke lige blevet købt ind til endnu. MEN jeg LOVER at jeg så snart jeg kan komme til det får handlet ind til det og så laver jeg den. Men håbet skal nok udsættes helt til på tirsdag <_< - har simpelthen for meget om ørerne.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER