Barbamama

Babysvømning for dummies

50 indlæg i dette emne

Er der nogen, der gider lave en trin-for-trin-idiot-sikker vejledning til at have sin baby med i svømmehal? Altså lige fra man pakker tasken derhjemme til selve svømningen til gode råd når man er kommet hjem igen.

Føler mig lidt dum ved at spørge, men har helt ærligt svært ved at gennemskue noget så simpelt som f.eks. hvor jeg gør af min baby mens jeg bader, og hvordan jeg undgår at have en milliard håndklæder med (jeg kan jo ikke slæbe fyrre håndklæder OG baby... Men han skal jo være pakket ind så han ikke fryser... Og helst ikke i vådt/klorholdigt håndklæde) :unsure

Hjælp? :help :lovebk

Del dette indlæg

Jeg har svømmet med mine to, siden de var ca. 8 uger.

Vi svømmer i Swimmix, som er varmt vand ( og varm luft)

Jeg har pakket meget let, 1 håndklæde til os hver, droppet hårtørrer og lign

Da de var helt små, sad de i deres autostol ( Swimmix har Låne-autostole uden stof) Da de blev lidt større var der klapvogne de kunne sidde i.

På vej i vandet, badet mig selv først og baby havde tøj på. På vej ud, badet og påklædt baby først.

God ide evt at amme/flaske baby inden man selv bader, for de bliver SÅ trætte.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Lytter lige med :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har 3 håndklæder med - 1 til mig, to til ham. Derudover en shampoo til mig og babysæbe til ham (creme til hvis han bliver lidt tør efterfølgende), ren body osv.

Jeg klæder mig selv af først, så ham og svøber ham i håndklæde. Tager en autostol med (som svømmehallen har, ellers en puslehynde) hvor han sidder mens jeg vasker mig og tager badetøj på, sykyller jeg ham og giver ble på, svøber ham i håndklædet og så er vi klar til at svømme.

Når vi er færdige, ligger jeg ham i håndklædet i autostolen/puslehynden, mens jeg vasker mig osv, så er det hans tur til at blive vasket og så svøber jeg ham i det tørre håndklæde, og får tøj på og så til sidst ham. Derefter får han hue på og jeg sætter mig ud og giver ham mad - læges på begge sider, så vandet kan rende ud af ørene.

Han falder som regel isøvn på vej hjem og sover til middag..

Jeg har ikke alt mulig cremer osv med til mig selv - det tager jeg på når jeg kommer hjem :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

I Holstebro Badeland har de pusleborde inde i svømmehallen, hvor baby'erne kanklædes af og på. Der er også varmt vand og badekar inde i hallen til de små :loveshower . Mens jeg gjorde mig klar i omklædningsrum og bruser, kunne Kristine sidde i autostol og senere i klapvogn, som de har en del af i badelandet. To håndklæder var nok til hende. Jeg skyndte mig altid bare at blive færdig både før og efter svømning. Da baby'erne sluger vand, er det en fordel at amme eller give flaske efter svømningen, så de ikke får ondt i maven.

Rigtig god fornøjelse :loveshower

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg plejer altid at hente Per når han har fri fra arb, så vi kan tage i svømmehallen sammen - det er mest for at han også kan være en del af det og have en fælles aktivitet med Lise, men det er nu også meget rart at være to til at bade, klæde om osv.

Men jeg har også haft taget alene afsted i svømmehallen med hende, og det er ikke så besværligt igen.

Jeg pakker 1 håndklæde til mig selv og 2 til Lise (1 til at svøbe hende med det samme hun kommer op af vandet og 1 til at tørre hende efter hun er blevet badet). Derudover badedragt til mig og badebukser til Lise (hun bruger disse prisbelønnede nogle fra ImseVimse, bare i rød istedet for grøn - i længden meget billigere end engangs badebleer!), shampoo og hårbørste til mig, rent skiftetøj til os begge og så den alm. pusletaske med ekstra bleer, stofbleer og vådservietter. Jeg plejer også at tage lidt frugt og vand med til migselv, da jeg altid bliver meget sulten efter svømning.

I den svømmehal jeg går i (Taastrup) er der skråstole til de mindste og klapvogne til de lidt større børn. Så når jeg ankommer placerer jeg hende i sådan en, klæder migselv af og går ibad imens hun sidder ved siden af og kigger på. Så kan jeg stå og synge og danse lidt i badet for at underholde hende. I min svømmehal er der pusleplads og badekar inde i selve svømmehallen ved siden af bassinet, så jeg venter med at bade hende til lige før vi skal i vandet. Men du kan også bare gøre det inde i omklædningen efter du selv har været i bad og taget badetøj på, så bader du ham kort (det er kun nødvendigt at vaske i bleområdet), giver badetøj på, svøber ham i det ene håndklæde (det samme du bruger til at svøbe ham når han kommer op af vandet igen) og går direkte ud og i bassinet med det samme. Jeg har pusletasken med ind i svømmehallen hvori jeg så også har maden og drikke til migselv, så når vi kommer op af vandet bader jeg baby og giver tøj på og sætter mig og ammer med det samme inde i svømmehallen (de har borde og stole derinde). Jeg bruger så Lise's klor-håndklæde til at lægge imellem mig og hende, så ikke hun bliver våd af min badedragt. Og så har jeg nogle gange hendes dyne med også, som hun også kan ligge ovenpå.

Først bagefter, når baby er mæt og tilfreds (og måske sover) placerer jeg baby i skråstol el. klapvogn igen og går selv i bad og får tøj på.

Nu er der meget varmt inde i min svømmehal, så jeg fryser ikke i mit badetøj mens jeg ammer. Hvis der er køligere i din svømmehal kan det være du skal have et ekstra håndklæde med til dig selv også, som du kan svøbe om dig selv for at holde varmen.

Selve svømningen skal i starten kun vare 10-15 min. Og hvis han bliver ked af det og græder går du bare op med det samme, det skal være en god oplevelse for ham. Efterhånden kan du gradvist øge tiden - vi er nu i vandet med Lise i 35 min ad gangen.

Hold ham ind til dig og gå stille og roligt ned i vandet. Vær glad og afslappet og smil. Hvis han er rolig kan du så prøve at holde ham lidt ud fra digselv og bevæge ham stille og roligt rundt i vandet.

Du kan holde ham under begge arme og bevæge ham fra side til side.

Du kan ligge ham på maven i vandet imens du holder med tommelfingeren over hans skulder og pegefingeren under. Resten af håndfladen er under hans brystkasse og du samler håndleddene, så han kan støtte sin hage derpå og ikke får munden under vand. Så går du selv baglæns, så han bevæger sig fremad gennem vandet med hovedet først. Altid tænk at du skal bevæge ham gennem vandet med hans hoved først også når han ligger på ryggen. Efterhånden som han bliver større og bedre til at holde sit hovede kan du flytte hænderne så du kun holder under hans brystkasse for at holde ham flydende.

Når han virker tryg i vandet synes babyerne at det er rigtig sjovt, når der kommer fart på, så kan du bevæge dig så hurtigt du nu kan igennem vandet, eller stå stille og bare dreje hurtigt rundt om dig selv med baby ude i strakt arm så de får fart på. Lise griner højt, specielt når det er far der "ræser" med hende, han kan gøre det lidt hurtigere end mig :D

Så kan du prøve at ligge ham på ryggen i vandet. Start evt med at holde ham ind mod din brystkasse, hold under hans arme og støt hans baghovede med dine hænder. Så tipper du ham baglæns og lægger ham ned i vandet, så du har øjenkontakt med ham. Og så kan du ellers gå fremad og bevæge dig igennem vandet. Når han er mere tryg i vandet kan du efterhånden gå helt over til kun at holde ham i hænderne, så han selv holder sig oppe i vandet og flyder med kroppen helt fri i vandet.

Du kan lave "tårnet", hvor du holder ham under den ene arm med en hånd og han står ovenpå din anden hånd nede i vandet. Så øver i at komme højere og højere op af vandet, hvor han selv skal stå strakt på din hånd og du støtter ham med den anden. Med tiden kan det blive til at du kan løfte ham op af vandet og han kan kaste sig på hovedet i vandet igen fra dine hænder.

Du kan dykke med ham - dette foregår ved at du vælger et tydeligt signal, der både er fysisk og verbalt. Jeg gør det at jeg holder Lise ud foran mig, får hendes opmærksomhed og fortæller hende at nu skal vi dykke. Så løfter jeg hende op og ned i vandet imens jeg tæller højt til 3. Så siger jeg "og dyk!" hvorefter jeg tipper hende vandret og dykker hende ned i vandet og gennem vandet opad imod mig selv og op i min favn. Så smiler jeg glad og roser hende (husk endelig ikke at se forskrækket ud hvis baby hoster eller sprutter!) hvorefter vi bevæger os roligt rundt i vandet igen.

Første tur i svømmehallen skal du nøjes med at dykke 1-2 gange (alt efter hvordan han tager første gang). Næste gang kan du gøre det 2-3 gange og så gradvist øge det til du gør det 5-7 gange hver gang i er afsted.

Allerede ved det tredje dyk var Lise klar over hvad der skulle ske, når jeg gav signalet og begyndte at gispe efter luft inden jeg dykkede hende under. Nu lukker hun ganske fint både mund og øjne lige inden hun bliver dykket under.

Når han er tryg i vandet og begynder at vise interesse for omverdenen kan du begynde at tage legetøj med ned i vandet og lade ham gribe efter det og sutte på det.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvor er I gode! :lovebk

Og sikke en perfekt guide, Mette! :yay Men det der med at være to til at klæde om og bade baby - er det fordi, der er sådan et familierum i jeres svømmehal? :)

Vi har netop fået nogle badebukser af min svigerinde, som næsten ikke er brugt, fordi min nevø er lidt bange for vand :baby3 Så vi har snakket om at tage i svømmehallen på lørdag. :yiepie

Del dette indlæg

Annonce ♥

Har lige ringet til en af de lokale svømmehaller. De havde godt nok det der hedder "familieomklædningsrum", men "så skulle vi bare være opmærksomme på at mænd og damer bader sammen". Jeg spurgte om hun mente, at der var flere familier derinde samtidig, og det gjorde hun... Det ved jeg faktisk ikke helt, hvordan min blufærdighed har det med det. :rolleyes

Del dette indlæg

Annonce ♥

Har lige ringet til en af de lokale svømmehaller. De havde godt nok det der hedder "familieomklædningsrum", men "så skulle vi bare være opmærksomme på at mænd og damer bader sammen". Jeg spurgte om hun mente, at der var flere familier derinde samtidig, og det gjorde hun... Det ved jeg faktisk ikke helt, hvordan min blufærdighed har det med det. :rolleyes

Hippiesvømmehal :lolhit :lolhit :lolhit

Del dette indlæg

Annonce ♥

Haha det var alligevel frisindet! I min svømmehal har vi 2 familie-/handicaprum og der er man alene og kan låse døren. Hvis i skal i hvert jeres omklædningsrum, så ville jeg lade den ene have baby med ind og den anden tog så alt habengut at slæbe på (hvis det altså er muligt for jer at bade baby inde i selve svømmehallen ellers er den med baby jo nød til ihvertfald at have babys badebukser og et håndklæde med ind i omklædningen).

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvad er det for en svømmehal?! :lolhit

Det har jeg da aldrig hørt om... Det tror jeg altså heller ikke min blufærdighed ville være helt vild med... :blush

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvad er det for en svømmehal?! :lolhit

Det har jeg da aldrig hørt om... Det tror jeg altså heller ikke min blufærdighed ville være helt vild med... :blush

Det er skansebadet i Nørre Sundby... Ej men vi må have misforstået hinanden, mig og damen i telefonen... :unsure Men altså hun sagde at jeg skulle være opmærksom på at "mænd og damer bader sammen"... Og når hun siger MÆND og dameR, så synes jeg jo det lød som om at der var flere... Så derfor spurgte jeg om hun mente at flere familier badede sammen... Og det sagde hun altså ja til :unsure

Og ja, jeg har tænkt, at hvis vi skal ind hver for sig, så tager den ene Mar og den anden tager alle tingene... Men måske skulle vi bare tage i skansebadet og så satse på, at jeg har misforstået (eller at der ikke er andre familier, der har lyst til at være i svømmehallen samtidig) :unsure

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg var til babysvømning oppe i Skansebadet og der er ikke fælles familierum til omklædning og bad - det er mænd for sig og damer for sig og det er bare den nemmeste og lækreste svømmehal af finde rundt i også til babysvømning!

Vores tur forløb sådan:

Jeg pakkede min rygsæk hjemmefra med:

2 badebleer

2 alm. bleer

bleposer

skiftetøj til baby (hvis uheldet er ude - da Elias begyndte at kravle var det alfa og omega at jeg havde ekstra bukser og sokker med!)

babybad

2 håndklæder til baby - et stort badelagen til at transportere ham til og fra omklædningsrummet og ned til bassinet og ét til efter badet.

1 flaske med MME(der er mulighed for at varme det i omklædningsrummet - hvis du altså ikke ammer)

1 håndklæde til mig selv

badedragt

2 i én shampoo/balsam

ekstra elastik til det våde hår

creme i rejsestørrelse og makeup

Alt dette kunne jeg sagtens have i min Haglöfs rygsæk og det var alt hvad vi behøvede...

De har også autostole til babyerne i Skansebadet, men langt de fleste brugte puslepuderne, hvor du bare ligger baby, mens du klæder om, så tager du baby af tøjet og pakker ham ind i ét håndklæde og tager ham på puslepuden med ind i badet, hvor han ligger mens du lige vasker dig og tager dragt på - herefter tager du baby op og vasker ham grundigt, giver ham badetøj/badeble på og pakker ham ind i håndklædet igen. Puslepuden og jeres ekstra badeting kan du lægge i en pose oppe på hylden i pusleområdet mens i er nede og bade, så du ikke behøver at komme i skabet igen før i har været under bruseren... I pusleområdet er der også badekar som mange brugte til at sætte op i vasken, så de små kunne bades der, når man selv var færdig under bruseren... Jeg gjorde Elias færdig først efter badet, så han kunne ligge varmt på en TØR pusleplade og se mig blive færdig... Det virker som en meget stor opgave den første gang og måske kommer man lidt for sent, men det ser den SØDE instruktør nu ikke strengt på men du lærer hurtigt at få dig en god rutine, så det bare kører for jer, når i er af sted...

Rigtig god fornøjelse med jeres første tur!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ihh jeg elsker BK :lovebk Nu har jeg jo lige meldt os til babysvømning og så er det så skønt at der er en tråd om det :loveshower

Hvilke badebleer bruger i? og har de KUN badebleen på, eller har de den på under badedragt/bukser?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har ne badeble fra Popolini og ved at m,ange er glade for ImseVimse, som vist ogsaa er prisbeloennet....Det er egentlig bare badebukser med et net indeni til at fange poelle og prut med :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har ne badeble fra Popolini og ved at m,ange er glade for ImseVimse, som vist ogsaa er prisbeloennet....Det er egentlig bare badebukser med et net indeni til at fange poelle og prut med :)

Er det onesize???

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi bruger little swimmers fra huggies - dem kan du købe i næsten alle supermarkeder og vi har været fint tilfreds med dem :) Vi bruger kun badebleerne, man behøver ikke andet, man skal bare huske, at man aldrig må bruge almindelige bleer under badebukser, de kan eksplodere ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi bruger little swimmers fra huggies - dem kan du købe i næsten alle supermarkeder og vi har været fint tilfreds med dem :) Vi bruger kun badebleerne, man behøver ikke andet, man skal bare huske, at man aldrig må bruge almindelige bleer under badebukser, de kan eksplodere ;)

:o :o :o :o :o

Ikke at jeg havde tænkt mig at bruge almindelige bleer under badebukserne, men det lyder godt nok vildt :o

Del dette indlæg

Annonce ♥

Er det onesize???

Nej, lige nj har vi str. S. :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nej, lige nj har vi str. S. :)

Hvor stor er Noa? Tænker lidt på hvilken str vi skal ud i nemlig! Mie har SÅ sart en numse så medmindre ânglamark eller Rema laver svømmebleer så tror vil jeg ikke give hende engangs på!

Og hvor kan man købe dem så jeg kan nå at have dem til på mandag???

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvor stor er Noa? Tænker lidt på hvilken str vi skal ud i nemlig! Mie har SÅ sart en numse så medmindre ânglamark eller Rema laver svømmebleer så tror vil jeg ikke give hende engangs på!

Og hvor kan man købe dem så jeg kan nå at have dem til på mandag???

never mind - de sælger badebukser i receptionen til 95 kr - så HÅBER jeg de er gode nok til Mie musens numse :goodluck

Del dette indlæg

Annonce ♥

:o :o :o :o :o

Ikke at jeg havde tænkt mig at bruge almindelige bleer under badebukserne, men det lyder godt nok vildt :o

Det lyder nemlig rigtig vildt, men den unge instruktør som viste os rundt i svømmehallen til intro-dag derovre fortalte, at det havde de oplevet :blink og så måtte de jo afbryde babysvømningen og lukke hele bassinet ned i virkelig mange timer for at få det renset igennem...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er fordi en alm. ble jo bare suger og suger vand til sig. Så til sidst går den i stykker og så er der jo bare indmad over det hele i vandet. Så "eksploderer" er måske et lige dramatisk udtryk nok :rolleyes

Majs, jeg har ImseVimse badebukser til Lise og der er ikke nogen ble under. Synes de er SUPER gode - og ja, så er de prisbelønnede. De er af lækagetæt stof og har elastikker om livet og lårene, der holder pøller inde, hvis der sker uheld. De er ikke one-size, dem jeg bruger nu til Lise er str. 6-8 kg, men jeg begyndte at bruge dem allerede da hun vejede omkring 4,5 kg. Det gik fint nok.

Del dette indlæg

Annonce ♥

I nogle svømmehaller vil de have man bruger både inder og ydre badebukser. Totalt latterligt :(

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det lyder nemlig rigtig vildt, men den unge instruktør som viste os rundt i svømmehallen til intro-dag derovre fortalte, at det havde de oplevet :blink og så måtte de jo afbryde babysvømningen og lukke hele bassinet ned i virkelig mange timer for at få det renset igennem...

Omg. Stakkels forældre. Hvor pinligt...

Del dette indlæg

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER