Guest Louise22

Graviditetsbetinget sukkersyge

4 indlæg i dette emne

Hvad sker der hvis man får konstateret det? Skal alt i ens hverdag så ændres eller? Hvilken betydning har det for bebs?

Skal testes for det på onsdag 3.10.2012..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Når man får konstateret graviditets sukkersyge indkaldes man til samtale på Obstetrisk afdeling ( i hvert fald i Herning). Her får man tilbudt rådgivning hos en diætist, da det er vigtig at man spiser korrekt, så ens eget og babyens blodsukker holdes stabilt. Derudover bliver man scannet ca hver 4 uge, for at holde øje med hvor stor babyen er. Risikoen ved graviditetssukkersyge er bl.a at børnene kan blive meget store, især over skulderen, så det er svært at føde dem. I Herning får man max lov at gå til barnet er 4 kg, og så bliver man sat igang.

Sidst men ikke mindst, så skal man selv kontrollere sit blodsukker. Jeg skal måle mit hver 3. dag, før og efter morgenmad og før og efter aftensmad. Her må tallet ikke være over 7. Hvis man har for mange målinger over 7, kan det blive nødvendigt med insulin. Jeg skal så møde på Obstetrisk hver 14. dag hvor de tjekker mine målinger.

Hvis I har flere spørgsmål, siger I bare til. Det er anden gang jeg har det nu, så ved lidt om det. Og jeg kan berolige med at det som regel forsvinder efter fødslen, men at man er mere disponeret for at udvikle sukkersyge i fremtiden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når man får konstateret graviditets sukkersyge indkaldes man til samtale på Obstetrisk afdeling ( i hvert fald i Herning). Her får man tilbudt rådgivning hos en diætist, da det er vigtig at man spiser korrekt, så ens eget og babyens blodsukker holdes stabilt. Derudover bliver man scannet ca hver 4 uge, for at holde øje med hvor stor babyen er. Risikoen ved graviditetssukkersyge er bl.a at børnene kan blive meget store, især over skulderen, så det er svært at føde dem. I Herning får man max lov at gå til barnet er 4 kg, og så bliver man sat igang.

Sidst men ikke mindst, så skal man selv kontrollere sit blodsukker. Jeg skal måle mit hver 3. dag, før og efter morgenmad og før og efter aftensmad. Her må tallet ikke være over 7. Hvis man har for mange målinger over 7, kan det blive nødvendigt med insulin. Jeg skal så møde på Obstetrisk hver 14. dag hvor de tjekker mine målinger.

Hvis I har flere spørgsmål, siger I bare til. Det er anden gang jeg har det nu, så ved lidt om det. Og jeg kan berolige med at det som regel forsvinder efter fødslen, men at man er mere disponeret for at udvikle sukkersyge i fremtiden.

Tak for et super svar..

Puuh hvis jeg har det er det total livsstils ændring.. Men måske det vil gøre at jeg så holder det efter fødslen.. Men nu må vi se..

Har fået afvide at jeg med det jeg spiser og måden jeg har det på så har jeg et meget ustabilt blodsukker..

Så nu må vi se hvad den test onsdag siger.. :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft sukkersyge i begge mine graviditeter første gang var jeg tilknyttet hvidovre hospital og denne gang Roskilde.

Ens for begge sygehuse var at mine tal inden mad skulle være under seks og 1½ time efter mad under 8, de sidste 4 uger må talene godt stige lidt.

Begge steder fik jeg også samtale med diætist og en decideret sukkersyge joredemor.

Begge gange har jeg startet med at måle mit blodsukker ved de 3 hoved måltider i en uge. og derefter færre gange.

På hvidovre fortsatte man med den normale jordemor og så havde man sukkersygejordemor ved siden af, hende gik jeg hos hver uge og hver anden uge blev jeg scannet og hver anden uge kørte hun strimler. og her målte man blodsukker hver anden dag, ved to måltider, igen hver anden gang morgenmad/middagsmad og hver anden dag middagsmad/aftensmad.

På Roskilde skal jeg måle 2 gange om ugen onsdag og lørdag og igen 2 måltider, her skal jeg ringe talene ind til diætisten hver uge. Den normale jordemor er koblet af og hver 14 dag går jeg til sukkersyge jordemor og hver 3 uge overlægen på fødeafdelingen, der scanner mig med mere.

Motion er super vigtig de siger 30 min. om dagen når man har sukkersyge og jeg har erfaret at motionen øver stor indflydelse på mine tal - har jeg haft for højetal har jeg skyndt mig ud at gå og det har hjulpet med det samme.

Når barnet er født, følges det lige lidt tættere, og får taget nogle blodprøver - har sukkersygen været insulin krævende kommer barnet på neoneutal afdeling.

For børnene er der øget risiko for gulsot, overvægt senere i livet og sukkersyge senere i livet. Ved fødsel er de typisk større end andre børn og man bliver fulgt tæt fordi det ofte ses at moderkagens funktion sættes ud af drift indenfor 14 dage af terminen. Så mange sættes i gang før termin og typisk 10-14 dage før.

Birgitte har skrevet om risici mv. også, så det vil jeg ikke skrive mere om.

Du spørger til livsstilsændring, det kommer jo an på hvordan man før levede, der er ikke det store livsstilsændring i det for mig.

Man skal forsøge at spise ca. 6 måltider om dagen, dvs. flere små måltider, man skal holde sig fra sukker og nogle bestemte sødestoffer, men der får i en brochure, hvor det er angivet. I skal sørge for at spise fiberrigt f.eks. skal rugbrøds kostfibre ligge over 8 og gerne på 9, man skal sørge for 600 gram frugt og grønt om dagen og mest grønt, da der er en del sukker i frugt - i brochure skriver de max 2-3 stykker frugt om dagen, men mine tal slår ud på frugt så jeg spiser max 1 stk. frugt om dagen.

Hvis I har specifikke spørgsmål så send en pm.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER