Guest

sagen om det 7. barn der er blev tvangsfjernet fra en helsingør familie

6 indlæg i dette emne

Hvis man har set nyhederne idag, eller har hørt eller læst dem, så har man sikkert hørt, om den der Helsingør familie, som har fået tvangsfjernet deres 7. barn, som de har haft hemmeligholdt de havde. Drengen blev fundet gemt i garagen under et tæppe bag en bil.

Familie har levet på en alternativ måde, hvilket skulle havde ført til at de først børn blev tvangsfjernet. Da de havde fået barn nr. 6 havde forældrene forsøgt at hemmeligholde dette, men det blev afsløret via en telefonsamtale med myndighederne, hvor myndighederne kunne høre barnegråd. Denne nye sag hos pågældende familie er kommet lidt som et chok for alle, og læger og fagfolk har måtte bedømme drengens alder ude fra tandsættet og knoglestrukturen.

Men hvad er op og ned i sagen?? for forældrene mener jo det er justitsmord, at de har fået børnene fjernet, og har nogle syge hjemmesider.

Nyhederne på dr har den ældestes søns udsagn også http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/09/21/154533.htmhttp://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/09/21/154533.htm

Hvad mener i om denne sag, ud over at det er frygteligt.

Tidligere fortingsmedlem Tove Videbæk har tidligere (før den nyeste sag) udtalt, at hun ved eftersyn oplevede at de godt kunne varetage opgavet at have deres børn, trods at de valgte alternative løsninger som hjemmeskolning

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hm synes jeg har svært ved at finde oplysninger i sagen (jeg ved ikke så meget om den), bl.a. hvad for alternative metoder der førte til at de fik fjernet deres første 6 børn? Du snakker om hjemmeskoldning - hvad er det lige?

Den ældste dreng snakker så om at han blev banket med bøjler og jernrør - det er så en meget god grund til tvangsfjernelse. Så hvis det er sandt, så mener jeg klart at det er det rigtige der er blevet gjort ved at fjerne børnene.

Den nyeste sag med det 7. barn, der er han jo totalt understimuleret på alle områder - hvilket selvfølgelig også er noget de har været presset til, hvis de ville beholde deres barn, i og med at de måtte hemmeligholde ham. Men det gør det jo ikke bedre for barnet - han er stadig blevet understimuleret og har derfor ikke udviklet sig korrekt. Så jeg mener også det er for det bedste at han nu er blevet fjernet.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes det er rigtig svært at udtale sig om sådanne sager da man jo kun har mediernes udsagn og den giver jeg i mange tilfælde ikke meget for

Men synes det er forfærdeligt at folk kan føle sig nødsaget til og ja i det hele taget finde på og være gravide og have et barn uden nogen former for læge eller andet hjælp

Men kan heller ikke lade være med at tænke på om der kommer flere og flere sager eller om det bare er mig der er begyndt og lægge mærke til dem for synes godt nok der har været mange de sidste år ;(

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg vil ikke udtale mig for meget om sagen, da jeg ikke ved ret meget om den. Og den holdning synes jeg desværre IKKE jeg oplever blandt medierne. Det er SÅ nemt at lave en skandale over en familie med tvangsfjernede børn, og selv om det er tragisk for en familie, når et eller flere børn bliver tvangsfjernet, så synes jeg ikke det er en national skandale.

Jeg synes efterhånden at der er en ny historie om omsorgssvigt af børn i medierne hver uge. Jeg synes det er MEGET positivt med en debat om, hvad vi kan gøre for at forbedre børns vilkår, men jeg synes man skal lade familierne få den fred de har brug for, for at komme ud af situationen bedst muligt, og give dem deres privatliv. Jeg synes også at medierne bør holde lidt igen med deres kritik af kommunerne.

I denne sag hørte jeg i nyhederne, at kommunen havde prøvet at undersøge sagen, men da familien ikke ville samarbejde og de ikke kunne få en dommerkendelse til at komme ind hos familien på trods af deres ønske, ja så er der ikke meget mere kommunen kunne have gjort i mine øjne.

Forstå mig ret - jeg synes børns vilkår er noget af det vigtigste, og jeg vil mægtig gerne arbejde i dette felt - men nu synes jeg ligesom vi har hørt den historie, og så "skandale"-agtigt synes jeg ikke det er, mere tragisk.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes at det er helt grotesk at det kan lade sig gøre! Jeg kan godt se hvordan det teoretisk kan lade sig gøre - men i praksis er altså lidt noget andet!

Jeg tror på at hvis et barn bliver tvangsfjernet, så er der en god grund til det, fordi jeg ved hvor svært det er for en kommune at tvangsfjerne et barn! Der skal utrolig meget til, og det er på ingen måde noget man "bare" gør - så når det sker med alle 6 børn og nu det 7. - så er der altså en grund til det!

Men jeg kan blive fascineret af at de forældre kan et eller andet! Det kræver jo alligevel NOGLE ressourcer at kunne holde et barn skjult - men jo så nok ikke nogle ressourcer der er voldsomt brugbare i at kunne tage sig af børn!

Og så må jeg sige, at jeg er så TRÆT af politikere som udtaler sig i enkeltsager uanset om de så har været hos familien eller ej! Det gør mig så gal, at fx. Tove Videbæk på den måde tillader sig at gå ind og påstå at kommunen har gjort det uden grund! Det skal altså lige siges at for at tvangsfjerne et barn er der en process som indebærer

- Kommune skal lave en børnefaglig undersøgelse medmindre der er åbenlys grund som ex. seksuelt misbrug eller vold. Dvs i sager med politianmeldelse

- Et børne-unge udvalg skal godkende kommunens beslutning om at tvangsfjerne barnet. Udvalget består af 2 byrådsmedlemmer, 1 dommer, 1 psykolog og en børnesagkyndig.

- Forældrene har derefter mulighed for at klage til Ankestyrelsen. De har her ret til en advokat som DE SELV kan udpege hvor kommune skal betale regningen og kan IKKE bestemme hvilket advokat eller protestere over advokaten

- Hvis Ankestyrelsen stadfæster afgørelsen kan forældrene igen klage til byretten, og igen kan de selv vælge advokat på kommunens regning.

Dvs. hvis forældrene klager har sagen været igennem RIGTIG mange faglige hænder! Derudover skal en tvangsfjernelse genbehandles ret jævnligt (mener det er hvert 2. år eller sådan noget).

Så jeg nægter simpelthen at tro på at det kan lade sig gøre uden grund!

:ditto man tvangsfjerner ikke bare børn - der er en pæn god grund.

Problemet i den slags sager er at man kun kan få den ene side af sagen da der er 100% tavshedspligt og så er det nemt at lade kommunen være syndebuk.

Syntes sagen er tragisk men har ikke fulgt med i den og ved ganske ganske lidt om den, min holdning er at politikere skal holde snuden for dem selv når det handler om ting de ikke har forstand på. Og mht pressen så gavner det ikke nogen parter at de roder for meget i det. Fint at sagen kommer frem, det er da et scoop, men tænk på børnene!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER