Guest

at malke ud

14 indlæg i dette emne

Jeg har besluttet at prøve at malke ud, men jeg er TOTAL lost!

Hvordan gør i? Altså helt fra bunden af, lige fra hvilken bøtte i putter det i, hvordan i sidder, hvornår, hvor ofte, hvor meget der skal bruges pr. måltid, hvordan i opbevarer det, varmer det og rengøring af diverse ting i bruger, både før og efter.

Bruger i pumpe, hånden, mælkesuger eller hvad?

Og hvad er ellers værd at vide?

Jeg skal ikke bruge det regelmæssigt, men bare lige i tilfælde af at jeg vil en tur i bio, svømmehallen eller til frisør, så skal ikke have produktionen for meget op. Anders vil elske at være alene med hende men jeg vil godt lige prøve det af inden så vi ved om hun vil og han ikke ender med en bund ulykkelig møg sulten lille mus, det skal jo være en god oplevelse!

Del dette indlæg

Jeg har besluttet at prøve at malke ud, men jeg er TOTAL lost!

Hvordan gør i? Jeg bruger en elektrisk, da jeg skal pumpe et par gange om dagen. Den er ikkee automatiskk lige som dem på sygehusene, men jeg skal kun trykke let på en knap, så danner den selv vacuum.

Der er en guide til at malke ud i hånden her Mit link , men hvis jeg skulle gøre det mere end en gang, og det ikke bare er for at lette trykket, ville jeg investere i en brystpumpe. Der er mange billigt til salg på dba :)

Altså helt fra bunden af, lige fra hvilken bøtte i putter det i, Jeg bruger en sutteflaske, der kan skrues på pumpen. Så får hun det sammen med mme i samme flaske senere.

hvordan i sidder, Som ved amning. Det er vigtigt at side afslappet og behageligt. Sig evt så du kan se Mie, så kan du pumpe meget mere ud. ;)

hvornår, hvor ofte pumper ca. 2-3 gange om dagen, men det er fordi jeg gerne vil have, at hun får bare lidt modermælk. 4 timer efter du har ammet er dit mælkeniveau oppe på 100 % igen, så der vil du nok få mest ud af det. Man skal bare lige huske, at der også skal være noget tilbage til barnet bagefter :) Jeg har mest om morgenen og mindst om aftenen, også selv om jeg ikke har pumpet eller ammet i løbet af dagen.

hvor meget der skal bruges pr. måltid, Karla spiser op til 150 ml. pr. måltid, men det kan også sagtens være 90. Man siger om flaskebørn, at de skal have 1/6 af deres kropsvægt i døgnet, men ved ikke om det samme gælder ammebørn - det er jo lidt svært at regne ud.

hvordan i opbevarer det, Jeg opbevarer det i flasken med låg på, i køleskab i max 24 timer. Ellers ka man fryse det ned. Mener det er 3 måneder, men er ikke sikker.

varmer det Jeg bruger mikrobølgeovnen, men vi har også snildt 7-8 flasker om dagen, og så gidder jeg ikke stå og koge vand til vandbad hver gang. Men det bedste er nok vandbad til første gang, og når det ikke er oftere. Der kan man bedre styre temperaturen, og varmen bliver mere ligelidt fordelt. Varmer du i mikrobølgeovn må den ikke blive for varm, da det kan ødelægge nogle vigtige stoffer i mælken, og den skal rystes godt, da varmen er ujævt fordelt, og der derfor kan være "varmelommer", der er ret varme områder.

og rengøring af diverse ting i bruger, både før og efter.

Vaskes i hånden uden for meget sæbe, og så kommer jeg flasken i en sterilisator. Du kan også komme flaskerne mm i kogende vand i 5 minutter :)

Bruger i pumpe, hånden, mælkesuger eller hvad?

Jeg har som skrevet en elektrisk jeg er rigtig glad for. Sådan en står dog i 600 kr, så hvis ikke du skal bruge den oftere end du skriver, er en manuel rigtig god.

Jeg har ikke selv prøvet en mælkesuger, men kan forestille mig, at den er ret besværlig at bruge til et helt måltid. Jeg kan forestille mig, at den er ret fin, hvis man bare lige skal lette trykket, men den er ret omstændig for et helt måltid.

Og hvad er ellers værd at vide?

Du ved, at dit bryst er tomt, når du ikke kan klemme mere ud med fingrene.

Jeg skal ikke bruge det regelmæssigt, men bare lige i tilfælde af at jeg vil en tur i bio, svømmehallen eller til frisør, så skal ikke have produktionen for meget op. Anders vil elske at være alene med hende men jeg vil godt lige prøve det af inden så vi ved om hun vil og han ikke ender med en bund ulykkelig møg sulten lille mus, det skal jo være en god oplevelse!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har det lige som dig, jeg vil gerne have muligheden for at kunne tage et sted hen men har ikke behov for at sætte produktionen op :)

Nu får du lige et laaaaaaaangt indlæg:

Udstyr: Jeg har en Avent Elektrisk Pumpe. Den blev købt i hast og panik, da vi blev udskrevet fra neo natal fordi jeg skulle (/ville) have en pumpe, så jeg fortsat kunne stimulere produktionen om nødvendigt. Dvs. jeg har overhovedet ikke undersøgt om andre typer pumper kunne være bedre. Dog kunne jeg ikke forestille mig at malke "brugbart" ud med hånden, for det sprøjter til alle sider, når jeg prøver at lave en skemundfuld til Valdemar når han skal have sine d-dråber.

Der hørte en flaske med til pumpen, og vi har flere avent flasker (fra prøvepakken i matas og fra en pakke jeg købte under graviditeten). Jeg har opdaget, at der findes (mindst) to slags avent flasker. En med et brunligt skær og en med et hvidligt skær. Der er mig bekendt ingen forskel på de to slags, men når man sætter toppen (altså det låg som gummi-tutten, som baby drikker af, sidder i) på, så skal der sådan en blå ring inden i toppen, når det er på de flasker der ikke har et brunt skær. Det skal man lige tænke over, hvis man har begge farver flasker, for ellers bliver flasken utæt og så er der mælk ud over det hele. Hvis man kun har den ene type flaske, så behøver man ikke tænke over det, så sætter man bare låg på og så er man klar.

Flaskerne kan skrues direkte på aventpumpen, og jeg fryser også mælken i flaskerne. Jeg har pt. tre flasker på køl, men man kan også købe bægere til opbevaring, hvis man skal have meget mælk i fryseren. Det har jeg dog ikke eksperimenteret med. Jeg synes faktisk, at det virker lidt bøvlet.

Så udstyrsmæssigt har jeg:

1 pumpe (elektrisk)

x antal flasker (både brunlige og hvidlige, hvilket jeg holder øje med når jeg sætter låg på). Jeg har dem i str 125 ml og 260 ml.

x antal toppe til flaskerne (= låg med hul i, som man sætter "tutten" i)

x antal tutter (som baby drikker af)

x antal "kapsler" til at sætte i toplåget, så det lukker tæt, hvis man ikke har tutten på.

Jeg kan ikke huske hvor mange flasker jeg lige har i alt. Nok 5-6 stykker. Jeg ved, at jeg har tre i fryseren med ca. 125-150 ml mælk i pr styk. Jeg vil helst ikke være væk fra Valdemar i længere tid end at der kun er ét af hans måltider, hvor mit bryst bliver erstattet af flaske, da jeg ellers er nervøs for overflow i mine bryster ;) Så pt er 3 flasker i fryseren et fint lager til vores behov. Og så tilsvarende antal låg og kapsler. Tutter behøver man strengt taget kun én af, da baby jo kun drikker af en tut ad gangen. De findes dog i forskellige størrelser, dvs. hvor mælken kommer ud med forskellig fart. Valdemar bruger str. 2 men det er jo med at prøve sig frem, hvad der fungerer.

Rengøring:

Jeg koger alle dele (undtagen selve den elektriske dims, hvor man sætter strøm til) i en stor gryde i mindst 5 minutter max 24 timer inden at jeg malker ud (oftest koger jeg det lige inden at jeg malker ud). Efter udmalkning skyller jeg delene og vasker med opvaskemiddel (neutral) i hånden. Jeg har ladet mig fortælle at tutterne skal skrubbes med groft salt, men må indrømme, at jeg ikke har gjort det :unsure

Hvordan jeg sidder:

Jeg sidder totalt akavet :P Jeg har ikke lige fundet en helt behagelig stilling at sidde i endnu... Men jeg sidder i en lænestol og prøver at slappe af i skuldrene. Jeg ville gerne læne mig tilbage, men så løber mælken mod mit bryst istedet for mod flasken og hvis jeg så ikke får tragten godt mod brystet så drypper mælken ud på mig. Man må nok prøve sig frem :unsure

Hvornår:

Jeg malker ud om aftenen eller om morgenen, fordi der har jeg mest mælk (næst efter om natten, men der gider jeg altså ikke malke ud :zzz ). Skulle jeg en dag have meget mælk om eftermiddagen, så kunne jeg også godt finde på at malke ud dér, det er mig bekendt lige meget. Jeg har bare valgt at gøre det, når der alligevel er overload. Jeg gør det gerne lige efter at have ammet Valdemar. Så får han f.eks. på det venstre bryst, og så malker jeg ud på det højre bagefter. Ved næste amning får han så fra højre først, så jeg får det "tømt" (jeg kan næsten altid presse lidt mere ud, men jeg betragter det som tømt når det er sådan helt blødt og det virker som om at han ikke får så meget ud af det) og så på det venstre bagefter.

Hvor ofte:

Jeg malker uanset hvad ikke ud mere end én gang om dagen for ikke at lave for meget kuk i produktionen og i det der med at skifte mellem højre og venstre. Og i forhold til vores behov er det slet SLET ikke nødvendigt at malke ud hver dag - så jeg gør det bare når jeg synes jeg vil lave en flaske. Hvis jeg skulle ud af døren tit, så ville jeg nok lave en flaske 2-3 gange om ugen.

Hvor længe:

Jeg malker ca. 2 x 10 minutter. Nogle gange kan jeg strække den til 12 minutter hvis jeg fornemmer at jeg har mere, og nogle gange er det nok med 1 x 10 minutter fordi der er så meget run på mælken. I manualen til min pumpe står der, at man skal stoppe hvis man har pumpet i 5 minutter uden at der kommer mælk ud, men ellers tror jeg bare at man kan gøre, som man har lyst. Nogle ammer jo også i længere tid ad gangen end andre :)

Opbevaring:

Efter udmalkning putter jeg det direkte i fryseren med et papir med dato tapet på flasken. Jeg har hørt om, at man godt kan have det i køleskabet (ikke i døren) og så fylde på i løbet af en dag (max 24 timer fra første udmalkning) men jeg har ikke eksperimenteret med det selv.

Når mælken skal bruges:

Når mælken skal bruges, tager jeg den ud af fryseren og sætter den i køleskabet. Jeg vil helst at mælken kommmer i fryseren aftenen før, men hvis det er mere akut, så ville jeg også godt turde tage mælken direkte ud af fryseren og tø den op i varmt vandbad. Vi varmer den også i vandbad (man kan vist også bruge micro-ovn, men det tør jeg personligt ikke, da jeg har hørt at det kan ødelægge mælken + det varmer ujævnt så man risikerer at noget mælk er meget kold og andet mælk kan skolde babys tunge, hvis man ikke får rystet flasken godt nok - den risiko er der ikke på samme måde, hvis man varmer i vandbad). Jeg ved faktisk ikke, hvilken temperatur, mælken skal være, vi har bare sprøjtet noget på håndledet og sikret os at vi ikke brændte os.

Øvelse:

Vi er faktisk endnu ikke nået til at Valdemar får en flaske mens jeg ikke er hjemme, men han har fået, hvor jeg ikke behøvede at være hjemme ;) Vi startede med at tage noget mælk ud af fryseren og "lege" med det. Varme det i mikroovn og vandbad for at se hvor hurtigt det gik og om det så ok ud osv. Da vi så følte os trygge ved det, så gav Brian Valdemar en flaske mens jeg stadig var hjemme. Så kunne jeg jo springe til med brysterne, hvis han ikke ville tage flasken ;) Men det gik heldigvis helt fint!!! :yay Siden da har Valdemar fået to flasker: Én som Brian gav ham som endnu en øvelse, og én som jeg gav ham umiddelbart efter at jeg havde malket den ud. Den aften havde jeg malket på begge bryster fordi produktionen var lidt lav. Jeg troede at Valdemar var gået til ro for natten og turde derfor godt tømme begge bryster, men så vågnede han og jeg sad med tomme bryster og fyldt flaske - og så fik han selvfølgelig flasken. Total spildt skolde-udmalknings-arbejde, men værre var det heller ikke :) Jeg regner med at han på onsdag får sin første flaske uden at jeg er hjemme.

Derudover:

Mælk ser underlig ud :blink Den er næsten svagt orange, når man tager den ud af fryseren og den skiller når den er på køl. Begge dele er normalt og ok, og den skal bare rystes godt.

Jeg har hørt (herinde tror jeg), at man skal malke et par dråber ud i hånden før man malker det mælk ud som baby skal drikke fordi der kan være bakterier i den første mælk. Det er dog ikke altid, at jeg gør det, fordi de nævnte ikke noget om det, da jeg malkede ud til Valdemar på neo natal, så jeg har konkluderet at det ikke kan være så vigtigt ;)

Det var, hvad jeg kunne komme i tanke om, men skriv endelig hvis du har spørgsmål eller hvis jeg har være uklar ved nogle punkter :balloons (Jeg synes selv at det var en mega jungle, men nu synes jeg ikke, at det er så forvirrende længere. Så det skal nok komme :kram2)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Kort sagt og trin for trin:

1. Køb en pumpe (gerne elektrisk, evt. manuel alt efter hvad du synes du har råd til)

Mors del:

2. Skold alle dele undtagen evt. elektriske dele

3. Saml pumpen med flaske

4. Vælg et tidspunkt hvor du føler, at du har meget mælk

5. Sæt dig godt til rette og slap af i skuldrene.

6. Am Mie på bryst 1

7. Pump 10 minutter på bryst 2

8. Hold 10 minutters pause

9. Pump 10 minutter igen på bryst 2

10. Sæt top og kapsel (= låg) på flasken og tape et stykke papir med dato på (vær obs på at låget skal passe til flasken jf. brune og hvide avent flasker)

11. Sæt i fryseren

12. Vask alle dele (undtagen elektrisk del) med opvaskemiddel

(Fars del)

13. Tag flaske med mælk ud af fryseren (gerne aftenen før brug)

14. Lun mælken i vandbad og ryst flasken godt

15. Sæt tut på

16. Giv Mie flaske

17. Vask flaske og tut med opvaskemiddel (evt. groft salt på tutten)

Næste gang: Gentag fra pkt 2.

:balloons

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg malkede ud, da jeg ammede. Men købte sådan set, pumpen fordi jeg ville se hvor meget mælk der kom. (Ikke ret meget, så..) Købte den der MAM manuelle, og den var super fin. Ikke indviklet, og ja.... Sådan som en pumpe nu er :P

Brugte den ... 3 gange, så sig endelig til Majs, hvis du vil have sådan en, bare til at prøve inden du kaster dig ud i de dyre eller lignende :) jeg bruger godt nok de flasker der fulgte med til den, men dem kan man købe ret billigt (de små på 120-130 ml koster 44 kr.)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Mht. mængde, så siger man også at ammebørn skal have 1/6 del af deres vægt i døgnet, men det er ikke sådan at de nødvendigvis skal have lige meget hver gang.

Jeg tænker, at når jeg ammer ca. 10 minutter, så må en udmalkning på 2 x 10 minutter som udgangspunkt være ok og kunne stille sulten. Og hvis man har flere flasker i fryseren, så kan man jo tage en ny op, hvis baby ikke er mæt af den første. Og omvendt, hvis der er lidt tilbage som baby ikke vil spise, så kan det hældes ud :) Så det hænger jeg mig ikke så meget i :)

Jeg laver portioner af ca. 125-150 ml og det fungerer fint med at han i hvert fald ikke er MEGA sulten efter en flaske og at han højest levner en lille smule :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Et andet godt link

Jeg malker ud ved et af to tilfaelde:

1) Betonbryst er overfyldt til smertegraensen og Noah har sagt nej tak til det og der er ikke udsigt til lettelse indenfor taalelig tid.

2) Betonbryst var overfyldt og virker ikke tomt, selvom jeg netop har haft Noah ved brystet.

Som regel morgen eller aften.

Saa goer jeg, som der staar i linket :)

Jeg har en Avent manuel pumpe, men ville helst have en Medela set i bakspejlet. Saa har jeg baade Medela maelkeopbevaringsposer og et Avent Via set med maelkeopbevaringskopper og laag, som kan saettes direkte paa pumpen.

Det tog sin tid at laere, men nu flyder det fint. Jeg faar som oftest 40-80 ml ved tilfaelde 2 og 100-120 ml ved tilfaelde 1.

balloons.gif

Del dette indlæg

Annonce ♥

TUSIND tak piger - og respekt for de fantastiske beskrivelser - dagens mission er at finde en brystpumpe og få prøvet det af!

Del dette indlæg

Annonce ♥

TUSIND tak piger - og respekt for de fantastiske beskrivelser - dagens mission er at finde en brystpumpe og få prøvet det af!

:goodluck

Del dette indlæg

Annonce ♥

Så har jeg prøvet den, fik fat i pigeons manuelle og fik malket 50 ml ud som hun slugte på 2-3 min ved næste måltid. Hvor meget er normalt at malke ud pr gang og hvor meget vil i give af gangen? Jeg vil gætte på at hun skal have omkring 150 ml hun rundede de 4610g sidste mandag så gætter på hun vejer omkring 5 kg og hun spiser hver tredje-fjerde time normalt.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvordan går det egentlig med at malke ud? Gør du det stadig? Og hvad måtte du slippe for maskinen?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvordan går det egentlig med at malke ud? Gør du det stadig? Og hvad måtte du slippe for maskinen?

Jeg gør det kun når brysterne er ved at springe fx efter hun har sovet i længere tid, men de gange jeg har malket ud har det givet omkring 50 ml af gangen, så er brysterne ikke længere spændte, den fede mælk er kommet med ud, jeg er sikker på der stædig er mad til Mie OG jeg gider ikke mere - en enkelt gang fik jeg 100 ml på kort tid, men der malkede jeg også ud midt om natten. Den kostede 400, og jeg købte bare den billigste manuelle jeg kunne finde i ønskebørn. Der var 2 flasker med. Nu er jeg begyndt at fryse i bøtter, skriver dato for udmalkningen på og hvor mange ml. Og så ryger det i fryseren. Hun har fået 1 flaske med 60 ml, og det var slet ikke nok. Men det gik super, tror det er let pga hun er vant til suttebrikken.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Super. Kan man ikke købe nogle poser til at fryse ned i istedet for masser af små bokse?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Super. Kan man ikke købe nogle poser til at fryse ned i istedet for masser af små bokse?

Det tror jeg, det er vist Camillat der gør det, men hvor og hvordan det aner jeg ikke

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER