Guest Lesandie

Motion

10 indlæg i dette emne

hej.

jeg er helt ny gravid. Skal til forundersøgelse på onsdag.

Men jeg vil gerne vide lidt om hvilken motion der er ok at dyrke....

Jeg ærgre mig nu helt vildt over jeg jeg ikke fik lavet de der 100 mavebøjninger om dagen inden jeg blev gravid :)

Hvilken motion dyrker/dyrkede i under graviditeten?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Du må skam det meste.. De fraråder dog kontaktsport og ridning...

Du skal dog ikke gå helt amok med træning hvis du ikke har trænet før og ligeledes ikke løfte alt for tunge vægte... Men hvis du er vant til at dyrke motion kan du forsætte i samme tempo..

Jeg løb selv til jeg var 20 uger henne, så blev det for hårdt for ryggen, derefter spinnede jeg 3 x ugentligt indtil jeg var 9 dage over termin uden problemer..

Og mavebøjninger må man godt, dog kun de skrå ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har cyklet til og fra arbejde (10 km hver vej) og så er jeg begyndt til gravidesvømning :) Cykler ikke hver dag mere, da jeg godt kan mærke at jeg bliver træt, desværre. Når jeg går på barsel, regner jeg med at tage et par ekstra ture i svømmehaller og så starte til yoga :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er i øvrigt kun på grund af risikoen for styrt at man fraråder ridning. Jeg rider stadig, min mand går bare med ved siden af og jeg kan virkelig mærke at det gør underværker for min krop at jeg rider endnu.

Jeg løber også en smule endnu, men det er ikke alle dage kroppen gider være med, så det bliver efterhånden ikke til så meget mere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med den nyelige graviditet! :loveshower Jeg er ligeledes nygravid og tænker meget på det med træning. Jeg vil jo gerne holde mig i form men er så bange for at gøre noget der kan skade.

Jeg har læst mig frem til som de skriver over at man stort set på lave det samme som før man blev gravid, bortset fra lige mavebøjninger og ridning.

Tidligere gik jeg meget til lidt hårdere sport som spinning, step osv men da jeg ikke gjorde det op til at jeg blev gravid lader jeg være med det.

Jeg vil fokusere på styrketræning af min ryg især, og arme og ben. Og så vil jeg svømme 3 gange om ugen og prøve at cykle mere indtil det bliver glat på vejene.

Og gå nogle lange ture er også godt så længe man kan.

Bare husk at mærke efter med kroppen. Jeg var til træning i går og fik rimelig ondt i maven efterfølgende og er nu helt nervøs for om det var derfor eller om det var kommet alligevel :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stort tillykke med graviditeten!

Tror bare det er om at komme igang med det du godt kan lide at lave! Jeg er 38+3 nu og cykler 4-5 gange om ugen Mtb i skoven - holder mig til de store stier og kører laaaangsomt ned ad bakke selvfølgelig og så svømmede jeg en gang om ugen men stoppede i sidste uge!

Tror det er en vildt god ide at komme igang med et eller andet hurtigst muligt og så blive ved med det! Er ret sikker på at jeg har undgået vand i kroppen og ondt i ryg og bækken samt at føle mig besværet og stor ved at være aktiv hele vejen igennem! Så længe man tager det i eget tempo og lytter til sin krop så burde det være fint:) Bente Klarlund har skrevet en bog om motion som er ret god... hvis du skulle få lyst til at læse lidt om det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hej.

jeg er helt ny gravid. Skal til forundersøgelse på onsdag.

Men jeg vil gerne vide lidt om hvilken motion der er ok at dyrke....

Jeg ærgre mig nu helt vildt over jeg jeg ikke fik lavet de der 100 mavebøjninger om dagen inden jeg blev gravid :)

Hvilken motion dyrker/dyrkede i under graviditeten?

Jeg gik til motionsboksning (uden sparring) det første halve år, derefter gik jeg på stephold, mave-baller-lår hold og lignende.

Det er meget individuelt hvor meget du orker som gravid og om du får plukveer eller ej. Jeg kunne meget i min første graviditet, men knap så meget i denne graviditet, hvilket irriterer mig vildt <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hejsa,

kan godt forstaa du er lidt forvirret! der er ogsaa mange raad! men kig paa sundhedsstyrelsens hjemmeside. der staar der nogle grundlaeggende ting.

Jeg loeb meget inden jeg blev gravid, og spillede tennis og spinning, muskeltraening og svoemning, - men loeb er jeg stoppet med.

alt andet goer jeg stadig. saa naar det goer ondt stopper du bare.

Hvis du traener i et center allerede kan du sikkert faa noget vejledning til "sikkre" oevelser som ogsaa styrker ryg, baller etc. og ellers proev at google lidt paa nettet.

jeg tror som udgangspunkt ikke man f.eks aborterer hvis man nu har dyrket lidt for haard kondi en dag, men de siger man skal holde sig til 75% af ens max puls, for mig er det en puls paa ca 145, saa det er faktisk lidt svaert at holde sig saa langt nede naar man f.eks er til spinning, men med pulsur gaar det fint og hvis den siger 150 er jeg ogsaa sikker paa baby har det godt.

Held og lykke med det hele og TILLYKKE :balloon

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er rider på daglig basis stadig, selvom jeg er 29+1 i dag :) og vi snakker ikke skovture, men koncentreret hård dressur :) og kan virkeligt mærke på min krop de dage jeg IKKE har været oppe på krikken, for så har jeg ondt i ryggen og lænden :)

Jeg spurgte min læge dengang jeg fandt ud af jeg var gravid og hun synes ikke det var et problem når nu jeg red før jeg blev gravid også, jeg skulle bare lytte til min krop :)

Og min jordemoder sagde at hun havde "opgivet" at fraråde ridning, for en gang hestepige, altid hestepige, som hun siger :D

Men ellers sagde hun at jeg kunne svømme, for det var en fantastisk motionsform hvor man ikke blev "brugt" for meget :balloons

Og stort tillykke med din graviditet :loveshower håber vi får lov at følge dig :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres svar.

PT bruger jeg det slet ikke. Det er fuldstændig utopi for mig at gøre noget som helst. jeg er overmandet af træthed.

Jeg har da aldrig oplevet noget lignede. jeg bliver forpustet af at støvsuge og skal hvile bagefter :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER