Barbamama

Hvorfor skal man skifte bryst mellem amninger?

14 indlæg i dette emne

Hvorfor er det nu lige at det er vigtigt, at man skifter mellem højre og venstre bryst, når man ammer? Og skal man altid det? Valdemar spiste på venstre sidst, men når han vågner har jeg meget lyst til at få tømt det venstre igen, da det er mega spændt og lækker helt vildt, mens det højre virker som om det stadig lader op... :help

Er det så at sige for hans eller min skyld, at jeg skal skifte bryst? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

For din skyld (tænker jeg) :) Du stimulerer jo mælkeproduktion til et meget højt niveau hvis du kun bruger det ene bryst - og det er sikkert derfor du har lyst til at det er dét der skal tømmes nu ;)

Men det være sagt, så glemmer jeg nogengange hvor jeg ammede sidst, så kommer til at amme det samme sted to gange i træk :whistling *host* ammehjerne *host*

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså..

Jeg ammer stadig og har det sidste halve år ikke tænkt over det.

Og mærker ikke til det.

I starten er det for moderens skyld, for at stimulerer produktionen op og for at tømme brystet helt - ellers kan det gøre ondt og evt. give brystbetændelse (det er sjældent det sker, da mange automatisk husker det ved at det fulde bryst lækker).

Det gør ondt at have et bryst der er fyldt med mælk, trust me, i know! :P

Var til bryllup, da Maliva var 3 måneder og jeg tog en brystpumpe med.

Efter et par timer var mine bryster som kanonkugler og de spændte og gjorde ondt, så det kan være pinefuldt ikke at skifte imellem brysterne ved amning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har også noget med mælken at gøre.

Den første mælk er jo for at slukke tørsten og derefter kommer den fede mælk der mætter og jeg mener at får at baby får mest ud af en amning, skal det foregå sådan at de får slukket tørst og derefter sult :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har hørt om kvinder der kun ammer på et bryst. Der kan se lidt skørt ud da det så kun er det ene bryst der stimuleres og danner mælk.

Men vil råde dig til at få stimuleret det bryst der ikke virker til at producere ligeså meget mælk som det andet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil lige give ham lidt fra det spændte bryst, men kun lige så det ikk gør ondt mere, og så skift så han får det andet, så du får øget mælkeproduktionen i det andet.

Jeg har et bryst der altid er mere i end det andet... Så prøver oftest at give ham det "lille" bryst for hele tiden at øge mælken i det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er vist noget med, at det mælk der kommer først er lidt tyndere, og det det der så kommer bagefter er lidt tykkere(det mætter mere) :) Har jeg fået at vide, da jeg ammede..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er umiddelbart for din skyld at du skifter bryst, for at stimulere produktionen lige meget i begge bryster. Ellers ender du med et stort bryst med massere af mælk og et lille uden ret meget mælk :rolleyes

Når det så er sagt, så SKAL man ikke partout skifte hver gang, som andre siger, så har ammehjernen her nogle gange glemt hvilket bryst der blev givet sidst og så kommer man til at give det samme igen næste gang. (er vist også sket en gang eller to for undertegnede *host*)

Der findes dog et lille smart trick der hedder en ammehusker.. det er en slags snor eller elastik man sætter i bh'en i den side man ammede i, så man kan huske det næste gang. Det kan man jo sagtens finde ud af at lave selv på en måde, der fungerer for en.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det skal du vel kort og godt for at holde gang i produktionen i begge bryster :)

Så det er jo nok lidt at gøre sig selv en bjørnetjeneste at blive ved med at lægge ham til det samme bryst. Men jeg forstår dig godt. Kan godt huske hvor ondt et spændt bryst kunne være <_<

Jeg ville gøre som Sandie foreslår. Lige at tage toppen af brystet evt. selv lige malke lidt ud, så det ikke gør ondt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville nok gøre det sidste LilleMi foreslår - jeg ville selv malke lidt ud på det spændte bryst til det gør knap så ondt mere og ellers lægge ham til det andet bryst. Hans sutning stimulerer brystet meget mere end din malkning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Udover de grunde som de andre har skrevet om, mener jeg at have læst at det også er godt for barnet at skifte stilling, -så han/hun ikke ligger med hovedet for meget til den ene side!? Men ved ikke hvor meget betydning det har, hvis man ellers er opmærksom på babyens kropsstillinger..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Udover de grunde som de andre har skrevet om, mener jeg at have læst at det også er godt for barnet at skifte stilling, -så han/hun ikke ligger med hovedet for meget til den ene side!? Men ved ikke hvor meget betydning det har, hvis man ellers er opmærksom på babyens kropsstillinger..

Det kan have betydning hvis du altid ammer i samme stilling. Men hvis du skifter imellem alm. stilling, liggende og indianerstilling, så er det ikke noget problem.

Og hvis du ellers også vender babys hovede til skiftevis den ene og anden side, når han/hun sover, så afhjælper det også meget problemet der.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså Mie kan "tømme" mit venstre bryst mens det højre sprøjter ud med mælk konstant, jeg lægger hende oftere til ved venstre først, og så når det virker "tomt" og hun bliver urolig så kommer hun til det højre - men kun hvis hun er.mere sulten (det er ikke hver hang jeg gør det, bare en gang eller 2 i løbet af dagen). forsøger på den måde at få gang i mælke produktionen på det venstre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, det var mest min tanke, om det var smartest at få tømt det bryst, der var ved at springes. :P Men kan godt se pointen med at det "flade" bryst jo også skal stimuleres. Jeg fortsætter med at skifte :balloons (Når ammehjernen ikke spænder ben for det, vel at mærke :P)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER