Guest

natte amme helvedet

17 indlæg i dette emne

Jeg har kun fået max 3 kvarters sammenhængende søvn i nat - og jeg er grædefærdig. Mie er sulten og træt - ekstremt træt. Hun kommer til brystet og sutter i max 10 min og så er hun HELT væk - hun vågner ikke engang ved at blive skiftet i lyset, hun vågner ikke ved at blive moslet rundt med, talt til, kildet under tæerne eller NOGETSOMHELST, manden har også forsøgt! Så ligger jeg hende, hun sover i ja 15-20 min og vågner grådkvalt i sult, kan slet ikke komme hurtig nok til brystet, sluprer mælk i max 10 min og så starter vi forfra... jeg ligger hende til samme bryst som jeg sluttede på for at give hende det fede mælk også, og når det bryst virker tørlagt skifter jeg... jeg har ikke før oplevet at hun gør det og det er ikke fordi der ikke er mælk nok. Hun har lige sluppet en helt mælkefyldt ammebrik og jeg kan ikke få hende til at tage ved den - hun er VÆK!

Nogen gode ammeråd til en helt igennem desperat, ekstremt træt og grådkvalt mor?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Årh, den er tricky..

Måske kan det hjælpe at malke ud, og give din mælk i en flaske på det tidspunkt, hvor hun er så træt. Karla er også rigtig god til at falde i søvn ved brystet, men det sker ikke, når hun får flasken. Håber der er en, der har et bedre forslag, for det er alligevel ret omstændigt, men det var lige det jeg kunne finde på :)

:kram2 fra en fellow natteravn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lyder bekendt. Carl Emil laver samme trick men her har vi fundet ud af at det ikke er fordi han er sulten (selvom det virker sådan) men fordi han har ondt i maven/luft i maven. Det vækker ham og når han vågner bliver han ked af det og har brug for tryghed = os. Her hjælper det at få luften ud af maven ved at ligger ham over knæet med maven hvilene på benet mens hovedet hænger lidt nedad og du holder fast i benene. Jeg holder også på numsen for ekstra støtte. Det virker måske voldsomt og de små pus er ikke altid tilfredse men det omfordeler luften i tarmene så de små pus slår prutter som granvoksne mænd ;-)

Derefter får Carl Emil lidt mad og sover efterfølgende ca 2-3 timer. Det er da bedre end det du får nu.

Rådet med at ligge bebs over benet er fra både sygeplejeske på hospitalet og sundhedsplejerske....

Jeg ville ikke give flaske medmindre det virkelig er nødvendigt. Flaske kan gøre bebs mere doven og i sidste ende højre at hun ikke gider ligge ved brystet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder fornuftigt at det kan være luft, hun laver en god portion fyldte bleer i løbet af en dag, helt op til 5-6 stk på et døgn, de følger næsten amme intervallerne. det bekymrer os lidt da det er lidt vandet og slet ikke særlig grynet. Men hun får den fede mælk og hun får nok at spise og min kost er normal...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du prøvet med en sut i stedet for? Og så hold hende tæt ind til dig som når du ammer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker også at det kan være luft. Mht. at vække hende, så havde vi held med at duppe Valdemar med en våd klud, når han sov og helst skulle spise :)

:goodluck og :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror heller ikke hun vågner pga. sult og det er garanteret en god idé at stoppe med sjatspiseriet, for hvis det ER maven den er gal med, så bliver det bare værre af, at hun spiser lidt hver halve time :( Det er så nemt som udgangspunkt at tænke de er sultne, når de vågner og er kede af det - sådan reagerede jeg også! Men som de andre siger, så tror jeg også det kunne skyldes ondt i maven.

Vil hun tage sut og/eller flaske. Prøv i hvert fald med sut og trøst og hvis hun tager flaske, så prøv med en lille smule sukkervand - det beroliger maven og tager toppen af evt. smerter.

Der er ikke noget at sige til hun falder i søvn ved brystet, for hun må jo også være MEGA træt, så ligeså snart hun får lidt trøst ved brystet, så går hun ud som et lys igen indtil næste gang det gør ondt. Jeg ville prøve at begrænse hvor tit hun spiser inden du kæmper for at holde hende vågen, så hun kan spise endnu mere... Du kan jo evt. beslutte hvilke måltider du gerne vil have hun spiser ekstra (så de tæller som rigtige måltider). Det kan hjælpe hende, hvis du aer hende på kinden og/eller nusser hendes fødder mens hun spiser - det virkede for os, da Anna havde gulsot og vi skulle hjælpe hende med at få spist.

Kan godt forstå du er helt smadret, når du får så lidt søvn! Håber snart det bliver bedre :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak piger, sutten er forsøgt, jeg har nu fået søvn af 2x2,5 timer (efter en voldsom fyldt ble der kom.i en mindre eksplosion i nat mens jeg ammede). Der er meget mere normalt, er stadig vold smadret, men det hjælper da lidt på humøret så i har nok ret i at det er maven.

Men hvad gør man lige mod tynd mave hos babyer? Det eneste jeg ved er at det fede mælk er vigtigt, men eftersom jeg ved hun får den så er jeg ret famlende på dét område - nogen idéer? Jeg fik honningmelon i går, og o forgårs en kop kakao som man kunne mistænke MEN det har bare altid været vandet så det giver ikke mening. Kan det være de smertestillende jeg tager?

Hvornår måan egentlig begynde på bio gaia?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis Camille laver ordentlige bleer, så er de faktisk også ret fyldende (Dog stadigvæk "grynet", altså med.. prikker i..)

Lægen sagde det først var tynd mave, hvis det løb ud af bleen når de havde den på - og det har vi aldrig oplevet(kun en enkelt gang, men der sad bleen lidt forkert og var utrolig fyldt!!!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da Theo var omkring den alder havde han også lidt tynd (grøn) mave :(

Jeg er ret sikker på at det skyldes at de får for meget laktose (tynd mælk). Så jeg synes bare at du skal blive ved med at sørge for at hun får den fede mælk som du også prøver på nu. Jeg tror der gik en uges tid her, før det blev til gode bleer igen.

Theo har aldrig fået andet end modermælk, så jeg kender ikke noget til bio gaia og den slags. Men tror måske mest at det er flaskebørn, der har brug for det til maven? :unsure Din mælk burde være god nok, så bare klø på :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man må gerne give Bio Gaia fra dag 1 :) Både amme og flaskebørn kan have gavn af det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke nogen råd, men vil lige sende dig et :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså Max har generelt bare "tynde bleer".. Det er først nu her hvor han får MME en gang imellem, at konsistensen er lidt tykkere..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hendes ble var ok fast sidst vi skiftede hende, så det hjalp lidt på humøret, vi snakkede lidt om, om det var fordi vi skiftede ble-mærke og at de bare har set tynde ud, men i virkeligheden er det bleen der har snydt.

Hun har dog lige haft en tur mere (lige midt i min lur - fedt timet :prik ) Anders var overbevist om at hun var sulten og hun viste alle tegnene, hun sov og vågnede grædende og søgte, men 7 min ved brystet før hun sov, op og bøvse, 3 minutter og så lå hun bare og stirrede, ville ikke engang åbne munden.

Hun nægter simpelthen pure at sove - stædige lille rad. Så jeg tror hun ærlig talt er over træt kombineret med ondt i maven. Når først hun falder helt hen kan man pusle hende, tage en trøje af, putte hende i autostolen, tage hende af autostolen osv uden hun vågner. Så hvis hun vågnede pga ondt i maven så er det jo nok overtrætheden der tager over. Om natten falder hun jo også HELT væk når jeg ligger hende til, og vågner sikkert pga maven...

Jeg tror vi skal have fat i de bio gaia dråber hvis det fortsætter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh Maja... jeg er både lettet og ked af på jeres vegne. Lettet fordi vi også kæmper vores kamp lige nu synes jeg. Elin sov rimelig godt fra starten, men ikke længere. Så godt at du har lavet denne tråd - så man kan hente gode råd fra de erfarne mødre herinde... :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh godt at høre Tina, altså ikke at i bøvler, men bare det at man ikke er alene om provlemet. Hun har voldsomme mave problemer for tiden, hun græder HVER gang hun skal lave stort, det kan ikke være normalt, hun søger også så det er SÅ svært at gennemskue hvad der er sult og hvad der er mavekneb, vi forsøger at gå efter tiden, men 3-4 timer som er mad intervallet rammer ofte sammen med prut intervallet og så er det svært, vil jo helst ikke sjat fodre hende så problemet forværres, men det sker ret ofte. Og det gør helt ondt inden i mig når hun med tårer græder så hjerteskærende og hulker uden lyd, det er frygteligt, jeg vil bare så gerne hjælpe hende. I dag køber vi nogle bio gaia dråber, på fredag kommer SP og så har vi en kiropraktor tid på tirsdag, så syntes jeg virkelig at jeg forsøger at gøre noget, men det er skide hårdt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej. Ville bare lige sige, at jeg synes, at du skal prøve at ringe til din sundhedsplejerske eller deres telefonvagt, før du giver dig til at "selvmedicinere" din datter med de der bio gaia-dråber.

Det kan jo godt være, at det ikke så meget er maven, det er galt med. Og det kan også godt være, at der skal noget andet til end bio gaia-dråber.

Det kunne måske være, at hun har vænnet sig til at falde i søvn ved brystet, og at hun så bliver utryg, når hun vågner og opdager at du er væk. Bare et gæt.

Da min egen datter var knap to uger gammel, begyndte hun også at få problemer med at sove. Det var så kun om aftenen, og det var sådan en slags kolik eller utryghed, som startede på klokkeslæt hver dag. Vi kunne slet ikke få hende til at falde til ro om aftenen, så jeg fik en snak med den sundhedsplejerske, der var på vagt, og hun gav nogle gode råd til, hvad vi kunne gøre. Det var ikke noget mirakelmiddel (hun kunne stadig ikke sove før kl. 22, men hun græd i det mindste ikke mere). Men det vigtigste var, at vi fik nogle ting, vi kunne afprøve, så vi ikke følte, at vi famlede i blinde.

Men anyway, det er vist meget normalt, at der kommer nogle problemer mht. søvnen, når de er ca. to uger gamle, fordi de begynder at være lidt mere bevidste. Så før du giver hende alle mulige kosttilskud, synes jeg virkelig, at du skulle få snakket med sundhedsplejersken om, hvad hun mener der kan være galt/kan hjælpe. Er sikker på, det også vil gøre dig meget mere tryg med det.

Håber det bliver bedre hurtigt :)

PS: Min datter havde tynd mave og grøn afføring og lavede stort hver eneste gang, hun var blevet ammet (der var altid lort i bleen) helt indtil hun blev omkring to måneder, men det generede hende overhovedet ikke, og sundhedsplejersken sagde, at det ikke gjorde noget, når hun ellers trivedes. Så måske skal du ikke være alt for bekymret mht. afføringen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER