Nitzen1987

Breivik's dom

14 indlæg i dette emne

Så er dommen blevet afsagt. Han er blevet erklæret tilregnelig og skal i forvarring og sidde inde i mindst ti år og maks 21 år - dog kan straffen forlænges hver 5. år.

Er I enige i domsafsigelsen om hvorvidt han var tilregnelig eller utilregnelig i gerningsøjeblikket?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er i mine øjne ikke muligt som 'menigt menneske' at vurdere hvorvidt han var tilregnelig eller ej i gerningsøjeblikket.

Jeg synes dog derimod det er forfærdeligt skræmmende at manden åbenbart er fuldt tilregnelig og at hele optakten til denne handling (som har stået på i mere end 10år) er nøje planlagt af en mand som var/er helt med på hvad det er han har gjort.

De retspsykiatere, der har vurderet, at han er tilregnelig har blandt andet i deres rapport sagt, at han har psykopatiske træk, narcissistisk og dyssocial personlighedsforstyrrelser, men at han ikke er psykotisk og skizofren - og derfor kan han ikke få en behandlingsdom.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er rigtig fint, at han ikke fik en behandlingsdom - så kunne vi risikere at han var ude om ret kort tid, hvis han blev rask.

Synes det er fint, at hans straf kan forlænges..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo svært at svare på. Men jeg synes umiddelbart at han lader til at have været fuldt bevidst om hvad han har foretaget sig. Det er noget han har planlagt over flere år.

Men omvendt, så er det da også svært at forestille sig at et normalt menneske kan finde på den slags :unsure

Anyway så synes jeg at retten har taget den rigtige beslutning. Han bliver nu behandlet som forbryder og ikke patient.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo svært at svare på. Men jeg synes umiddelbart at han lader til at have været fuldt bevidst om hvad han har foretaget sig. Det er noget han har planlagt over flere år.

Men omvendt, så er det da også svært at forestille sig at et normalt menneske kan finde på den slags :unsure

Anyway så synes jeg at retten har taget den rigtige beslutning. Han bliver nu behandlet som forbryder og ikke patient.

Meget enig! Jeg synes helt klart det virker som om han er fuldt bevidst om hvad han har gjort OG at han ikke fortryder - og så er man altså forbryder og ikke en klinisk syg mand, der kan gøres rask.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er helt enig..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig med de andre. Er glad for at han ikke har fået en behandlingsdom og så håber jeg ellers bare at straffen bliver forlænget, så han aldrig kommer ud igen :gal

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvom jeg af og til bliver rystet i min overbevisning, så tror jeg som udgangspunkt ikke på ondskab, og dermed tænker jeg, at man pr. definition er utilregnelig, når man gør som Breivik har gjort, og jeg tænker ham derfor egentlig nok først og fremmest som en patient (selvom det er fristende at hade ham som forbryder pga. hans frygtelige handlinger)... Men det er vist en større filosofisk diskussion ;) Om han lever op til kriterierne for henholdsvis tilregnelig/utilregnelig i faglig øjemed kan jeg ikke vurdere udefra. :)

Så jeg føler kun, at jeg kan tage stilling til hans straf i forhold til, at han skal forhindres i at kunne skade andre mennesker igen, og ud fra det, synes jeg beslutningen lyder meget fornuftig. :)

Hvad var det nu, han selv ønskede i forhold til dom? Var det ikke at blive dømt tilregnelig?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han ønskede selv at blive dømt tilregnelig, idet en béhandlingsdom og forvarring kan vare hele livet, hvor en fængselsstraf umåles i år og der er større chance for at komme ud igen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han ønskede selv at blive dømt tilregnelig, idet en béhandlingsdom og forvarring kan vare hele livet, hvor en fængselsstraf umåles i år og der er større chance for at komme ud igen!

Jeg tror udemærket godt at Breivik er klar over, at han aldrig kommer til at være en fri mand igen - jo måske engang som tudsegammel på et plejehjem...

Grunden til at Breivik for alt i verden ikke ville dømmes som utilregnelig var, at hele hans politiske budskab ville gå i vasken hvis han bare blev stemplet som en simpel "skizofren"...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror udemærket godt at Breivik er klar over, at han aldrig kommer til at være en fri mand igen - jo måske engang som tudsegammel på et plejehjem...

Grunden til at Breivik for alt i verden ikke ville dømmes som utilregnelig var, at hele hans politiske budskab ville gå i vasken hvis han bare blev stemplet som en simpel "skizofren"...

Præcis, han ville ikke have det blev husket som en "gal mands værk", sagde de i radioen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo svært at svare på. Men jeg synes umiddelbart at han lader til at have været fuldt bevidst om hvad han har foretaget sig. Det er noget han har planlagt over flere år.

Men omvendt, så er det da også svært at forestille sig at et normalt menneske kan finde på den slags :unsure

Anyway så synes jeg at retten har taget den rigtige beslutning. Han bliver nu behandlet som forbryder og ikke patient.

Her er jeg enig. Jeg er fuldt overbevist om at han udenmærket godt vidste hvad han fortog sig.

Bare der når han smilede, vendte det sig i mig, og efter min mening sender man ikke så "sygt" et smil hvis man ikke ved hvad man har gjort.

Ingen tvivl om at manden er syg, ikke som patient men som forbryder.

Efter min mening burde den nøgle til hans celle smides væk, så han aldrig kommer ud igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvom jeg af og til bliver rystet i min overbevisning, så tror jeg som udgangspunkt ikke på ondskab, og dermed tænker jeg, at man pr. definition er utilregnelig, når man gør som Breivik har gjort, og jeg tænker ham derfor egentlig nok først og fremmest som en patient (selvom det er fristende at hade ham som forbryder pga. hans frygtelige handlinger)... Men det er vist en større filosofisk diskussion ;) Om han lever op til kriterierne for henholdsvis tilregnelig/utilregnelig i faglig øjemed kan jeg ikke vurdere udefra. :)

Så jeg føler kun, at jeg kan tage stilling til hans straf i forhold til, at han skal forhindres i at kunne skade andre mennesker igen, og ud fra det, synes jeg beslutningen lyder meget fornuftig. :)

Hvad var det nu, han selv ønskede i forhold til dom? Var det ikke at blive dømt tilregnelig?

Men det er vel heller ikke ondskab, der fik ham til at gøre det. Det er vel troen på en sag. En sag som han vel mente at kæmpe for med sin handling.

Jeg tror på han er fuldt klar over hvad han har gjort. Han er ekstremist i højere grad end man nok som almindeligt menneske kan forstå.

Jeg tror nemlig til dels heller ikke på ondskab. Men nogle gange, når nogen tror og kæmper for en sag, er det jo på beskostning af andre - som oftes folk med anden overbevisning. I dette tilfælde er det jo bare helt og aldeles uhyggeligt..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men det er vel heller ikke ondskab, der fik ham til at gøre det. Det er vel troen på en sag. En sag som han vel mente at kæmpe for med sin handling.

Jeg tror på han er fuldt klar over hvad han har gjort. Han er ekstremist i højere grad end man nok som almindeligt menneske kan forstå.

Jeg tror nemlig til dels heller ikke på ondskab. Men nogle gange, når nogen tror og kæmper for en sag, er det jo på beskostning af andre - som oftes folk med anden overbevisning. I dette tilfælde er det jo bare helt og aldeles uhyggeligt..

Enig! Det kan vel sammenlignes med nazisterne under 2. verdenskrig og ja vel og de der ikke var nazister, men blot fulgte "Der Führer" her var ofrene jo også folk med en anden overbevisning...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER