Oprettet August 6, 2012 Johan er begyndt at rejse sig op ad ting og stå og grine til os!! Syntes altså at det går lidt for stærkt... Han kan jo ikke engang sidde selv! :o Vil jo helst ikke have han springer noget over, han kommer til, at mangle senere... Andre der har børn som har gjort det i "omvendt rækkefølge"? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 6, 2012 altså vores datter kan hverken sidde selv og hun rejser sig heller ikke op endnu... Men har da hørt om nogle børn som heller ikke kravler inden de går...ved egentlig ikke om det er noget problem eller om det bliver det...har bare hørt det før... Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 6, 2012 Jeg tror ikke det bliver noget problem. De skal nok lærer tingene når de er klar :) Hvad mener du med at sidde selv? Sidde uden støtte eller sætte sig selv op? ronja kunne godt sidde uden støtte ingen hun begyndte at rejse sig op ad tingene, men hun har først lært at sætte sig op selv indenfor den sidste måned :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 6, 2012 Jeg tror ikke det bliver noget problem. De skal nok lærer tingene når de er klar :) Hvad mener du med at sidde selv? Sidde uden støtte eller sætte sig selv op? ronja kunne godt sidde uden støtte ingen hun begyndte at rejse sig op ad tingene, men hun har først lært at sætte sig op selv indenfor den sidste måned :) Han kan ikke sætte sig selv op, heller ikke sidde uden støtte og hvis jeg sættet ham på gulvet, sidder han max 3-5 sek. og falder så til en af siderne... :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 6, 2012 altså vores datter kan hverken sidde selv og hun rejser sig heller ikke op endnu... Men har da hørt om nogle børn som heller ikke kravler inden de går...ved egentlig ikke om det er noget problem eller om det bliver det...har bare hørt det før... De SKAL igennem alle stadier, men rækkefølgen er mindre vigtig. Det har noget med nervebanerne og hjernens udvikling at gøre. Fx så er det vigtigt at de kravler fordi krydsbevægelsen styrker "samarbejdet" mellem højre og venstre hjernehalvdel (tror jeg nok, men jeg er LANGT fra ekspert, har det fra et foredrag jeg bar til for 5 år siden) - det kan sikkert hurtigt undersøges ved hjælp af Google :) eller også er der sikkert en herinde der ved mere om det :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 6, 2012 De SKAL igennem alle stadier, men rækkefølgen er mindre vigtig. Det har noget med nervebanerne og hjernens udvikling at gøre. Fx så er det vigtigt at de kravler fordi krydsbevægelsen styrker "samarbejdet" mellem højre og venstre hjernehalvdel (tror jeg nok, men jeg er LANGT fra ekspert, har det fra et foredrag jeg bar til for 5 år siden) - det kan sikkert hurtigt undersøges ved hjælp af Google :) eller også er der sikkert en herinde der ved mere om det :) Det er nemlig det jeg er lidt bekymret for skal ske.. Han er i forvejen en lille tank der bare vil frem i verden. Heldigvis krabber han frem med krydsbevægelse i fuldfart og er oppe og rokke hele tiden.. Men er i tvivl om han vil give sig tid til at lære at sidde.. Han vil hele tiden bare frem frem frem.. Nogen gange giver han sig ikke engang tid til, at blive trøstet hvis han slår sig og græder, men prøver, at komme løs af mine arme, ned på gulvet og krabbe videre mens han græder :huh :blink Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 7, 2012 Jeg lærte selv at gå, før jeg kunne kravle, og det er vist rimeligt notmalt. Jeg tror da ikke jeg har taget skade, og jeg lærte da også at kravle sidenhen. Men om der er en konsekvens på et mere videnskabeligt plan skal jeg ikke kunne sige. Tror dog den er minimal i så fald :) Børn er jo forskellige, og ikke alle følger udviklingsrækkefølgen. :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 7, 2012 Kan ikke svare på dit spørgsmål, vil sige hvor er han bare sej ham Johan Emilius ;) Her skal vi også til at babysikre lejligheden, swlvom vi ikke er nær så langt i udviklingen Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 7, 2012 Det er nemlig det jeg er lidt bekymret for skal ske.. Han er i forvejen en lille tank der bare vil frem i verden. Heldigvis krabber han frem med krydsbevægelse i fuldfart og er oppe og rokke hele tiden.. Men er i tvivl om han vil give sig tid til at lære at sidde.. Han vil hele tiden bare frem frem frem.. Nogen gange giver han sig ikke engang tid til, at blive trøstet hvis han slår sig og græder, men prøver, at komme løs af mine arme, ned på gulvet og krabbe videre mens han græder :huh :blink Sådan er Ronja også ;) Hun har krabbet sig frem fra hun var 6 måneder, og begyndte først at kravle rigtigt da hun var 9,5 mdr. SPen var godt tilfreds selvom hun ikke kravlede rigtigt fordi hun stadig brugte krydsbevægelsen og ikke bare slæbte den ene side efter sig. Så der ville jeg ikke være bekymret :kram Ronja er først begyndt at sidde selv her nu hvor hun er lige over 11 mdr. Inden da kunne hun sidde uden støtte men hun gad bestemt ikke! Hun nåede maks at sidde 5 sek. og så var hun nede på maven og afsted igen. Ofte var hun nede på maven inden vi fik sat hende ;) Nu her hvor hun er begyndt at kunne sidde selv så vil hun gerne sidde oftere og er begyndt at hygge mere med tingene og sidde hos os. Så det skal nok komme for Johan også :kram2 Rækkefølgen er ikke vigtig, de skal nok lærer tingene :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 7, 2012 De SKAL igennem alle stadier, men rækkefølgen er mindre vigtig. Det har noget med nervebanerne og hjernens udvikling at gøre. Fx så er det vigtigt at de kravler fordi krydsbevægelsen styrker "samarbejdet" mellem højre og venstre hjernehalvdel (tror jeg nok, men jeg er LANGT fra ekspert, har det fra et foredrag jeg bar til for 5 år siden) - det kan sikkert hurtigt undersøges ved hjælp af Google :) eller også er der sikkert en herinde der ved mere om det :) Min mand sad selv og så gik han inden han blev 1 år, men han lærte aldrig at kravle, og han er altså ganske velfungerende ;) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 7, 2012 De SKAL igennem alle stadier, men rækkefølgen er mindre vigtig. Det har noget med nervebanerne og hjernens udvikling at gøre. Fx så er det vigtigt at de kravler fordi krydsbevægelsen styrker "samarbejdet" mellem højre og venstre hjernehalvdel (tror jeg nok, men jeg er LANGT fra ekspert, har det fra et foredrag jeg bar til for 5 år siden) - det kan sikkert hurtigt undersøges ved hjælp af Google :) eller også er der sikkert en herinde der ved mere om det :) Altså rolig nu... De børn jeg kender som har ikke har kravlet inden de gik, de er da fuldt ud lige så normale som alle andre børn... De skal da nok lære at kravle før eller siden... Så hvis vores datter ikke kommer til at kravle,så tager jeg det altså ikke så tungt, for hendes udvikling skal hun nok komme efter på et tidspunkt... Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 7, 2012 Sådan er Ronja også ;) Hun har krabbet sig frem fra hun var 6 måneder, og begyndte først at kravle rigtigt da hun var 9,5 mdr. SPen var godt tilfreds selvom hun ikke kravlede rigtigt fordi hun stadig brugte krydsbevægelsen og ikke bare slæbte den ene side efter sig. Så der ville jeg ikke være bekymret :kram Ronja er først begyndt at sidde selv her nu hvor hun er lige over 11 mdr. Inden da kunne hun sidde uden støtte men hun gad bestemt ikke! Hun nåede maks at sidde 5 sek. og så var hun nede på maven og afsted igen. Ofte var hun nede på maven inden vi fik sat hende ;) Nu her hvor hun er begyndt at kunne sidde selv så vil hun gerne sidde oftere og er begyndt at hygge mere med tingene og sidde hos os. Så det skal nok komme for Johan også :kram2 Rækkefølgen er ikke vigtig, de skal nok lærer tingene :) Ihh det lyder godt :D Johan er også kun på maven, både når han sover og når han er vågen.. Vi er også meget uenige om, om han skal skiftes på ryggen, som jeg syntes han skal eller maven, som han syntes :rolleyes Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 7, 2012 Min nevø begyndte også at rejse sig op af ting før han kunne sidde selv, eller kravle. Han kan nu sidde selv, men stadig ikke kravle. Men han er ganske velfungerende :7himmel Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 7, 2012 Det man skal være obs på, er at de selvom de kan sidde SKAL SKAL SKAL ned på maven og ligge. Hvis de ikke ligger på maven, lærer de ikke at kravle før de kan gå og så ser man de her "numseskubberbørn" ;) I ved dem der kommer rundt på gulvet ved at numse sig frem i siddende stilling. Alle de muskler der ligger på "bagsiden" af kroppen, er dem der udvikler sig først og det kan de ikke hvis de ikke ligger på maven. Mange forældre vil gerne at deres barn lærer at sidde=dygtigt barn=prestige, men når barnet så måske for tidligt kan sidde, jamen så er forældrene rigtig gode til at sætte dem i den stilling. problemet opstår når barnet ikke selv kan komme ned på maven, for det har de ikke lært. Det er ryggen ikke glad for. man siger meget groft at de ikke skal sidde før de selv kan, for så er deres rygrad stærkt nok til det. Selvfølgelig må man gerne øve det fra, men i små doser, fx når der skal gives mad osv. Man ser hurtigt når barnet ikke kan holde sig siddende mere - det gør de ved at falde sammen i ryggen eller falde. Så ca 80 procent af deres vågne tid skal foregå på maven. Gør det til en vane at lægge jeres børn fra jer på maven - også selv de kan sidde selv. Madsituationer på spisebordet - læg barnet på maven - I er spændede at se på! Gå en tur i barnevognen med barnet liggende på maven - den er ikke kun til at sove i. Det er fx et problem ved hoppegynger/gåvogne. Barnet kan ikke falde sammen, når ryggen/benene ikke kan mere. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 7, 2012 Det man skal være obs på, er at de selvom de kan sidde SKAL SKAL SKAL ned på maven og ligge. Hvis de ikke ligger på maven, lærer de ikke at kravle før de kan gå og så ser man de her "numseskubberbørn" ;) I ved dem der kommer rundt på gulvet ved at numse sig frem i siddende stilling. Alle de muskler der ligger på "bagsiden" af kroppen, er dem der udvikler sig først og det kan de ikke hvis de ikke ligger på maven. Mange forældre vil gerne at deres barn lærer at sidde=dygtigt barn=prestige, men når barnet så måske for tidligt kan sidde, jamen så er forældrene rigtig gode til at sætte dem i den stilling. problemet opstår når barnet ikke selv kan komme ned på maven, for det har de ikke lært. Det er ryggen ikke glad for. man siger meget groft at de ikke skal sidde før de selv kan, for så er deres rygrad stærkt nok til det. Selvfølgelig må man gerne øve det fra, men i små doser, fx når der skal gives mad osv. Man ser hurtigt når barnet ikke kan holde sig siddende mere - det gør de ved at falde sammen i ryggen eller falde. Så ca 80 procent af deres vågne tid skal foregå på maven. Gør det til en vane at lægge jeres børn fra jer på maven - også selv de kan sidde selv. Madsituationer på spisebordet - læg barnet på maven - I er spændede at se på! Gå en tur i barnevognen med barnet liggende på maven - den er ikke kun til at sove i. Det er fx et problem ved hoppegynger/gåvogne. Barnet kan ikke falde sammen, når ryggen/benene ikke kan mere. Så er jeg helt rolig :) Johan vil jo gerne bruge 100 procent af tiden på maven og gerne i fuld firspring.. Vi har ikke gåvogn eller hoppegynge og vi øver heller ikke med at han skal sidde :) Var bare bekymret for om han kan finde på at springe det, at sidde over og vil komme til at mangle det :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 7, 2012 Altså rolig nu... De børn jeg kender som har ikke har kravlet inden de gik, de er da fuldt ud lige så normale som alle andre børn... De skal da nok lære at kravle før eller siden... Så hvis vores datter ikke kommer til at kravle,så tager jeg det altså ikke så tungt, for hendes udvikling skal hun nok komme efter på et tidspunkt... Tror du skal læse min besvarelse igen ;) skrev nemlig lige præcis at jeg mener rækkefølgen er under ordnet, bare de kommer igennem alle stadierne. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 7, 2012 Så er jeg helt rolig :) Johan vil jo gerne bruge 100 procent af tiden på maven og gerne i fuld firspring.. Vi har ikke gåvogn eller hoppegynge og vi øver heller ikke med at han skal sidde :) Var bare bekymret for om han kan finde på at springe det, at sidde over og vil komme til at mangle det :) nej det skal nok komme :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 7, 2012 Så er jeg helt rolig :) Johan vil jo gerne bruge 100 procent af tiden på maven og gerne i fuld firspring.. Vi har ikke gåvogn eller hoppegynge og vi øver heller ikke med at han skal sidde :) Var bare bekymret for om han kan finde på at springe det, at sidde over og vil komme til at mangle det :) Bare rolig - han er netop super fin, fordi han vil om på maven og møve sig frem. Det er super træning for ham. At sidde har noget med styrke at gøre, men det kan ligevel have noget med træning i den stilling at gøre, og hvis han for eksempel har en lidt lang overkrop, som drenge typisk har, kan tyngdepunktet tage lidt længere tid om at finde. Vær glad for han vil om på maven, det giver styrke til nakke og ryg, og øv det at sidde stille og roligt. Del dette indlæg Link to post Share on other sites