Oprettet July 31, 2012 Hej :) Jeg har ledt på nettet, men kan ikke finde svar. Jeg kan læse mig frem til at hvis man som gravid spiser sushi eller gravid laks, skal fisken være frosset ned i 24 timer for at dræbe klammo ting (kan ikke lige huske hvad det er). Men jeg kan ikke læse mig frem til hvad der kan ske, hvis man alligevel er kommet til det?? Er der nogle af jer der ved det? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 31, 2012 Gravad laks er i de fleste tilfælde ok, fordi det i DK ikke kommer fra steder med tungmetaller, men ofte fra opdræt. Hvis det er Østersølaks må du spise 125 g om ugen grundet dioxin. Det meste sushi i DK bliver faktisk frosset i 24 timer :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 31, 2012 Rå fisk kan indeholde forskellige parasitter, som ikke er så smarte at få indenbords. Al sushifisk, der sælges i Danmark, skal være frosset i følge loven. Om det så rent faktisk er det, er jo en anden sag ;) Det samme gælder for gravad laks, hvis du laver den selv - sørg for at fryse laksen inden du spiser den. Jeg har ladet mig fortælle, at opdrættet laks er mere "sikkert" end østersølaks, fordi man jo helt styrer, hvad den får at spise og hvilket vand, den går i. Men eftersom jeg fik det at vide af jorden dummeste fiskehandler, har jeg nu ikke så meget tiltro til det. Problematikken med tungmetaller er en anden. De er der - uanset om laksen har været frosset eller ej. Nå ja, og det med at fryse f.eks. hjemmelavet gravad laks gælder uanset om man er gravid eller ej. Del dette indlæg Link to post Share on other sites