somummy

Forslag til frysemad

27 indlæg i dette emne

Tænkte at det ville være rart med lidt inspiration til hvad man kan lave af frysemad, så man ikke skal tænke på madlavning når baby er ankommet :)

Så bare fyr løs :)

Del dette indlæg

Ja det er nemlig en rigtig god ide, så man ikke skal tænke så meget over det :)

Jeg mangler også noget inspiration, så det ikke bliver det samme igen og igen

men lasagne er nemt at fryse ned : )også bager jeg nok også lidt brød til fryseren :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja og det slår mig lige, en sammenkogt ret er da også nem at fryse ned, så er det bare

lige nogle ris eller pasta der skal koges til :rolleyes

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi brugte godt nok ikke fryse mad ved de første to, men jeg havde til gengæld bagt boller og muffins som jeg havde i fryseren til barsels gæster. Det endte så med at de fleste havde taget brød og kage med selv, så det var jo super nemt :loveshower

Ellers synes jeg der er mange retter der er super hurtige at lave og hvis man en dag er helt hængt op af baby er rugbrød nu altid godt :whistling Men sådan noget som kylling i ovnen med ris til er jo super nemt og kræver bare tiden inde i ovnen og så er det frisklavet. Eller hvis man har en stege so til ovnen, så en gang sundt og lækkert: diverse grøntsager skåret i tern, kylling ovenpå og evt lidt bouillion eller fløde i bunden. En time i ovnen og vupti. (Den er iøvrigt også god når baby bliver større og skal til at gå til gymnastik eller fodbold :rolleyes Ind i ovnen når man kører hjemmefra og så er der mad når man er hjemme igen.

Ja og af nemme retter er der også: suppe, wok, skinkestang, millionbøf osv.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har lavet:

Kotteletter i fad

Sammenkogt ret

Kødsovs

Frikadeller

Pizza

Pølsehorn

Pizza snegle

Muffins

Kage

Lasagne

Toasts pakket og klar til en tur i ovnen (groft med tomat skiver, hvidløg og krydderier)

Og så har vi købt en masse frosne grøntsager på pose samt rundstykker.

Så er der også til morgenmad og middags mad i en stresset situation.

Andre forslag kan være

chili con carne

Grøntsags lasagne

Boller

Øllebrød

Del dette indlæg

Annonce ♥

Uh vi var glad for frysemad.

Jeg havde selv lavet muffins, pizzasnegle og focasiabrød der lå i fryseren ( var især glad for pizzasneglene og brødet til frokost)

Så har vi en veninde der er kok og hendes barselsgave var mad til fryseren :biglove hun lavede boller i karry, lasagne, frikadeller. Og det var vi meget glade for herhjemme.

Desuden var folk flinke til at tage mad med. Nogle have bagværk med, andre havde sandwich hvis de kom til frokost, og svigerforældrene kom med aftensmad.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har lavet: Frikadeller, kylling i karry, kylling i sate (peanutsaus), boller i karry, kylling i wok grøntsager, chili con carne, tomat kødsauce. Hvis jeg pludselig finder energien til det igen var planen jeg ville bage nogle mini grovflyt og nogle kanelsnegle, men vi er faktisk allerede nået dertil hvor vi er begyndt at spise af sagerne fordi jeg ikke altid har energi i varmen til at lave mad. Så nu er der bare fyldt lidt almindelig færdigmad og frostgrønt osv i fryseren.

:mam

Del dette indlæg

Annonce ♥

Måske dumt spørgsmål, men har i købt en masse plastik bøtter i portionsstørrelse eller hvordan har i pakket det?

Jeg har faktisk frosset det meste i tilfældige gemte plastikbøtter fra is og andre ting - da jeg løb tør for dem har jeg brugt fryseposer. Fx chilien blev frosset i frysepose som stod i en skål indtil den var frossen.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Måske dumt spørgsmål, men har i købt en masse plastik bøtter i portionsstørrelse eller hvordan har i pakket det?

Du kan få en hulens masse bøtter for ingen penge i Ikea :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

da jeg løb tør for dem har jeg brugt fryseposer. Fx chilien blev frosset i frysepose som stod i en skål indtil den var frossen.

Orv, det var smart :super Jeg har mange plasticbøtter i portionsstørrelser, men hvis fryseren er godt fyldt op i forvejen m/den slags ting, så kan det godt komme til at knibe m/ledige bøtter i den rette størrelse.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Kartoffelsuppe er også super til fryseren. :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg købte folie bakker til lasagnen og kotteletter i fad.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg glæder mig rigtig meget til at komme dertil hvor jeg går på barsel og forhåbentlig har overskud til at lave frysermad

Vi lavede det før barslen startede - vi lavede bare kæmpe portioner de dage vi havde tid og pakkede det vi ikke skulle spise i bøtter eller anrettede det i bakkerne.

Del dette indlæg

Annonce ♥

jeg har lavet:

- en rigtig god købsovs tror der er 5 potioner af den

- 2 pakker pølsehorn

- 2 lansanger i foliebakker og her har jeg selv klippet låg af de bøjlige skærebrætter, så bakkerne kan genbruges

har planer om at lave

- kage til barselsgæster (formentlig banankage, skåret ud i potioner)

- tomatsuppe

- spinatboller

- karrysuppe

- min egen karryret

vi satser lidt på at der skal være aftensmad til de første 2-3 uger, og ja rugbrød er altid et godt alternativ, men maden i fryseren er lavet så vi ikke går amok i købe mad....

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har lavet frikadeller, boller i karry og bagt boller. Jeg ville gerne lave meget mere, men vi har desværre ikke særlig meget mere plads i fryseren, da det kun er en lille skabsfryser med tre skuffer.

Men hvis jeg havde mere plads, ville jeg lave: Kødsovs, lasagne og noget thaimad.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har indtil videre lavet:

Bøf stroganoff

Kødsauce til spaghetti (3 portioner endda - kom vist til at lave lidt for stor portion, da jeg var igang :oops)

Lasagne m/skinke

Pastafad m/skinke, bacon og grøntsager

Pølsehorn (også her kom jeg til at lave rigeligt, så selvom vi spiste nogle samme dag, var der stadig 32 stk. (½ pølse i hver) tilbage til fryseren!)

Koteletter i fad

Og så ligger der desuden bla. cordon bleu, forårsruller og pommes frites af "nemme ting" og jeg skal have købt en hel kylling også.

Jeg vil egentlig også have lavet små indbagte pizzaer, gullasch af svinekød, "westerngryde" (gryderet m/hakket oksekød, ris og grøntsager) samt madmuffins, som kunne være gode til frokost, men trods en halvstor fryser, så er pladsen ved at være trang, så enten skal vi have spist noget inden (der ligger forøvrigt resten af en liter is, jeg da godt kunne gøre kål på, så fylder den da ikke :whistling), eller også må vi nøjes med det, jeg har indtil nu ...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi brugte godt nok ikke fryse mad ved de første to, men jeg havde til gengæld bagt boller og muffins som jeg havde i fryseren til barsels gæster. Det endte så med at de fleste havde taget brød og kage med selv, så det var jo super nemt :loveshower

Ellers synes jeg der er mange retter der er super hurtige at lave og hvis man en dag er helt hængt op af baby er rugbrød nu altid godt :whistling Men sådan noget som kylling i ovnen med ris til er jo super nemt og kræver bare tiden inde i ovnen og så er det frisklavet. Eller hvis man har en stege so til ovnen, så en gang sundt og lækkert: diverse grøntsager skåret i tern, kylling ovenpå og evt lidt bouillion eller fløde i bunden. En time i ovnen og vupti. (Den er iøvrigt også god når baby bliver større og skal til at gå til gymnastik eller fodbold :rolleyes Ind i ovnen når man kører hjemmefra og så er der mad når man er hjemme igen.

Ja og af nemme retter er der også: suppe, wok, skinkestang, millionbøf osv.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvad er skinkestang ?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvad er skinkestang ?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Spicy rødbedesuppe, fuldt med jern og andre lækre sager for en nybagt mor :) Når man så koger den op kan man tilsætte broccoli, bagt laks eller rejer :mam

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

Spicy rødbedesuppe, fuldt med jern og andre lækre sager for en nybagt mor :) Når man så koger den op kan man tilsætte broccoli, bagt laks eller rejer :mam

kunne man få opskriften :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

kunne man få opskriften :)

Det kan du tro :) Opskriften er fra E-kogebogen "Nybagt mor med mere energi" af Nadia Louise Kristensen & Umahro Cadogan

Mængde

Til 4 personer

Tilberedningstid

45 minutter.

Holdbarhed

Den holder sig snildt 2-3 dage i

køleskabet.

Anvendelse

Til frokost eller aftensmad sammen

med lidt fisk eller rejser.

Køkkentip

Prøv at tilføje 50 gr. finthakkede

rødløg, 1 tsk sød paprika eller chili

- eller 10-15 vindruer, når suppen

hurtigt koges op.

Hvis du har ovnbagte rødbeder i

dit køleskab, så bruger du selvfølgelig

dem i stedet for. I så fald skal

de flås og suppen blot koges i 4-5

minutter, så rødbederne er gennemkogte.

Køkkengear in action

En gryde og din blender

Det skal du bruge

• 1 liter kogende vand

• 2 tsk Herbamare®

• 1 fed hvidløg, finthakket

• 20 grønne oliven, udstenede

• 10 gr. finthakket ingefær eller 1

spsk råmarineret ingefær

• 1/4 tsk vaniljepulver

• 5-6 dråber fish sauce

• 1/4 - 1/2 tsk chiliflager

• 1 kg rødbeder, rensede og grofthakkede

• Friskkværnet, sort peber

• Saft og fintrevet skal af 1 økologisk

citron

• 1-2 spsk ekstra jomfrurapsolie

• Eventuelt hav- eller stensalt

• Eventuelt god eddike

Sådan gør du

Opløs Herbamare i det kogende

vand og tilsæt hvidløg, oliven,

ingefær, vanilje, fish sauce, chili og

peber samt rødbederne. Kog suppen

små 30 minutter, så rødbederne

bliver gennemvarme og møre.

Kom suppen i en blender sammen

med citronsaft og –skal samt rapsolie. Blend

suppen til den er helt

fløjlsblød. Smag suppen til med

ekstra salt eller en smule eddike

om nødvendigt.

Del dette indlæg

Annonce ♥

takker :) nu er jeg ikke så meget til fisk, tror du ikke kyllige stykker kunne gøre det?

Del dette indlæg

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER