Little Miss

Spørgsmål om Igangsættelse og sædefødsel

25 indlæg i dette emne

Har en lille diskution herhjemme med manden idag angående igangsættelse.

Til fødselsforberedelse var der en fantastisk jordmoder fra riget (Lene - hende der har skrevet mange af graviditetsbøgerne) som fortalte at idag var igangsættelsestidspunktet rykket fra 42+0 til 41+0. Dette fordi det var blevet "bevist" at der ikke var nogen synlig grund til bebs skulle blive så længe i maven.

Idag har sat en masse tanker igang hos mig da jeg skal igennem vendingsforsøg (forhåbentlig i morgen - hvis det da ikke bliver aflyst igen).

Hvis det nu virker som det skal og han bliver vendt så

Jeg kan føde normalt - hvornår ville jeg så blive sat igang hvis jeg går over tid? Jordmoderen til fødselsforberedelse sagde så 41+0 så det havde jeg troet. Min min jordmoder på

Herlev sygehus sagde idag 41+3 og det var kun dagen for hvornår man ville begynde og tale om igangsættelse. Er skrup forvirret.

Og for at høre det værre er manden nu begyndt at komme med sin faste mening om hvordan jeg skal føde. WTF!!!! Fortalte ham at hvis lillemanden nu ikke gad vende sig var jeg ikke sikker på jeg ville have lyst til en sædefødsel. Jeg ville nok hælde mere mod kejsersnit. Også fordi risikoen for at ende i akut kejsersnit ved sædefødsel var der... Der mente han da klart jeg skulle tage en sædefødsel for det var da bedre end kejsersnit.... Alt andet var da for åndsvagt... Og hvis Herlev ikke ville sætte mig igang når jeg var 41+0 var det også for meget...

For filan da... Hvor blev min støttende og søde mand af som ikke diktere hvordan jeg skal føde et barn?

Nå egentlig ville jeg bare gerne hære om hvad i har hørt omkring igangsættelse og hvornår det bliver gjort hos jer

Og også meget gerne hvis nogen har været igennem vendingsforsøg og sædefødsel.

Nå det blev da til en masse spørgsmål :-) Håber i kan hjælpe

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

På OUH kommer man til en igangsættelses samtale når man er 41+0, hvor man bliver scannet og får kørt en strimmel.. Også bliver man sat i gang 41+3 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev sat igang 41+3 - det var på horsens. Fik af vide at de satte i gang der, da undersøgelser har vist at det er bedst i forhold til at man først sætter i gang 42+0.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mener at man i Viborg skal ringe til FG 41+1 og bestille tid til ctg og undersøgelse 41+3. Og så bliver man sat i gang 41+5 hvis det er. Men regner med at være mere klog efter næste og sidste JM besøg...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I min graviditet fik jeg også at vide at man blev sat igang 41+3 og jeg fødte på Herlev hospital.

Jeg havde en sædefødsel og det var det man kan kalde en drømmefødsel. Jeg er SÅ glad for at jeg ikke valgte kejsersnit! (som jeg også blev tilbudt). Fødslen gik bare helt perfekt og tog kun 3 timer fra første ve. Jeg blev kun syet 2 sting efterfølgende. Så bare fordi det er sædefødsel behøver det altså ikke være skidt. Det kan sagtens gå godt. Selvfølgelig er der en risiko, men det er der jo også ved en alm. fødsel.

Hele holdet stod klar (jordemødre, sygeplejersker, børnelæger, narkoselæger - you name it), så de hurtigt kunne give mig AKS hvis det blev nødvendigt. Men det gjorde det så ikke.

Jeg synes helt klart at du skulle give vaginal fødsel en chance - OGSÅ selv om det skulle blive en sædefødsel. I min verden er det så meget bedre end KS. Og så er der altså ikke nogen synderlig forskel på aks og pks, og i og med at de er klar over risikoen for aks er tilstede, så er de jo godt forberedte.

Men det er DIN beslutning og ingen andens - heller ikke din mands. Held og lykke med fødslen uanset hvad du vælger :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min veninde fik sin datter på Herlev. Datteren vendte i sædestilling og vendte sig ikke. Hun gik til uge 42+0 for at se om hun selv gik igang, men hun endte med at få planlagt kejsersnit.

Lægerne ville ikke sætte hende igang når det var sædefødsel, det var for risikofyldt, men jeg kender ikke risikoen. Det var herlevs holdning på daværende tidspunkt, det er 2 år siden, det var hendes 1 barn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg snakkede med min jordemoder om det i tirsdags og hun sagde at på Hillerød bliver man sat igang 41+5. Jeg har også hørt, at barnet har bedst af at man ikke går mere end en uge over tid, så undrer mig også lidt.

Men håber selv den lille kan finde udgangen inden da. :)

og :kram2 til dig. De er ikke altid lige forstående de mænd :numse

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I min graviditet fik jeg også at vide at man blev sat igang 41+3 og jeg fødte på Herlev hospital.

Jeg havde en sædefødsel og det var det man kan kalde en drømmefødsel. Jeg er SÅ glad for at jeg ikke valgte kejsersnit! (som jeg også blev tilbudt). Fødslen gik bare helt perfekt og tog kun 3 timer fra første ve. Jeg blev kun syet 2 sting efterfølgende. Så bare fordi det er sædefødsel behøver det altså ikke være skidt. Det kan sagtens gå godt. Selvfølgelig er der en risiko, men det er der jo også ved en alm. fødsel.

Hele holdet stod klar (jordemødre, sygeplejersker, børnelæger, narkoselæger - you name it), så de hurtigt kunne give mig AKS hvis det blev nødvendigt. Men det gjorde det så ikke.

Jeg synes helt klart at du skulle give vaginal fødsel en chance - OGSÅ selv om det skulle blive en sædefødsel. I min verden er det så meget bedre end KS. Og så er der altså ikke nogen synderlig forskel på aks og pks, og i og med at de er klar over risikoen for aks er tilstede, så er de jo godt forberedte.

Men det er DIN beslutning og ingen andens - heller ikke din mands. Held og lykke med fødslen uanset hvad du vælger :goodluck

Jeg troede faktisk ikke rigtig, at man "fik lov" til at gennemføre en sædefødsel? Blev du sat igang eller gik du igang af dig selv?

Jeg følger lige med i denne tråd, da jeg selv er virkelig meget i tvivl, om jeg ville vælge KS eller vaginal, hvis hun vender forkert derinde. Der er bare noget i mig der siger, at hun ikke kommer til at have hovedet nedad og jeg ved simpelthen ikke hvorfor - har ikke nogen grund til at tænke sådan!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der blir nu taget hensyn til ens ønsker, og der ligger faktisk en meget fin fødselsberetning her på BK fra en sædefødsel ved en førstegangsfødende.

Det er ikke så almindeligt længere at man føder "normalt" ved sædestilling, men det kan altså sagtens lade sig gøre. Jeg vil slet ikke dømme andre for deres valg, det er klart at der er en lidt større risiko for alvorlige komplikationer ved en sædefødsel, og man må hver især gøre hvad man føler sig mest tryg ved. Personligt ville jeg vælge vaginal fødsel, både jeg og min mor er i sin tid født i sædestilling af førstegangs mødre, og jeg har født hurtigt tidligere så er ikke bekymret for at pressefasen skulle blive for lang, hvilket er den største risiko for barnet. Men det er jo ikke mig som står og skal tage stilling...

Mht igangsættelse er 10 dage over termin så vidt jeg ved det tidspunkt man normalt tilbyder igangsættelse de fleste steder i Danmark, når der ikke er nogen særlige risiko faktorer, selv om det stadig blir diskuteret. Igen er jeg ret sikker på der blir taget hensyn til ens ønsker, hvis man fx ønsker at undgå igangsættelse, hvis bare barnet stadig har det godt derinde og moderkagen fungerer tilfredsstillende. Om man kan blive sat i gang tidligere af eget ønske ved jeg ikke, holdningen de fleste steder er jo at undgå indgreb så vidt muligt, fordi et indgreb (som igangsættelse jo er) ofte fører til flere, og rent statistisk giver flere komplikationer, end hvis man kan lade naturen gå sin gang, så at sige.

Ved ikke om det var svar du kunne bruge. Håber du får talt med din mand om situationen så I kan være fælles om de beslutninger der evt skal tages. Måske han har brug for at høre lidt mere om det fra en fødselslæge eller JM.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg troede faktisk ikke rigtig, at man "fik lov" til at gennemføre en sædefødsel? Blev du sat igang eller gik du igang af dig selv?

Jeg følger lige med i denne tråd, da jeg selv er virkelig meget i tvivl, om jeg ville vælge KS eller vaginal, hvis hun vender forkert derinde. Der er bare noget i mig der siger, at hun ikke kommer til at have hovedet nedad og jeg ved simpelthen ikke hvorfor - har ikke nogen grund til at tænke sådan!

Jeg gik selv igang, men fordi mit vand var gået havde jeg en "deadline" til at få veer inden jeg så ville få PKS. Heldigvis nåede jeg at få veer 15 min inden jeg blev kørt til PKS, så de gav mig lov til at føde selv, da jeg brændende ønskede mig dette :)

JM'eren jeg talte med syntes også personligt at jeg skulle føde selv, men de var selvfølgelig forstående overfor hvis jeg gerne ville have PKS og de brugte meget tid på at gennemgå begge scenarier med mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I min graviditet fik jeg også at vide at man blev sat igang 41+3 og jeg fødte på Herlev hospital.

Jeg havde en sædefødsel og det var det man kan kalde en drømmefødsel. Jeg er SÅ glad for at jeg ikke valgte kejsersnit! (som jeg også blev tilbudt). Fødslen gik bare helt perfekt og tog kun 3 timer fra første ve. Jeg blev kun syet 2 sting efterfølgende. Så bare fordi det er sædefødsel behøver det altså ikke være skidt. Det kan sagtens gå godt. Selvfølgelig er der en risiko, men det er der jo også ved en alm. fødsel.

Hele holdet stod klar (jordemødre, sygeplejersker, børnelæger, narkoselæger - you name it), så de hurtigt kunne give mig AKS hvis det blev nødvendigt. Men det gjorde det så ikke.

Jeg synes helt klart at du skulle give vaginal fødsel en chance - OGSÅ selv om det skulle blive en sædefødsel. I min verden er det så meget bedre end KS. Og så er der altså ikke nogen synderlig forskel på aks og pks, og i og med at de er klar over risikoen for aks er tilstede, så er de jo godt forberedte.

Men det er DIN beslutning og ingen andens - heller ikke din mands. Held og lykke med fødslen uanset hvad du vælger :goodluck

Så dejligt at høre om en sædefødsel uden problemer. Var det dit første barn? Og gik fødslen igang af sig selv eller blev du sat igang?

Ved du hvad risikoen er ved sædefødselfor synes ikke rigtig jeg kan finde noget om det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I min graviditet fik jeg også at vide at man blev sat igang 41+3 og jeg fødte på Herlev hospital.

Jeg havde en sædefødsel og det var det man kan kalde en drømmefødsel. Jeg er SÅ glad for at jeg ikke valgte kejsersnit! (som jeg også blev tilbudt). Fødslen gik bare helt perfekt og tog kun 3 timer fra første ve. Jeg blev kun syet 2 sting efterfølgende. Så bare fordi det er sædefødsel behøver det altså ikke være skidt. Det kan sagtens gå godt. Selvfølgelig er der en risiko, men det er der jo også ved en alm. fødsel.

Hele holdet stod klar (jordemødre, sygeplejersker, børnelæger, narkoselæger - you name it), så de hurtigt kunne give mig AKS hvis det blev nødvendigt. Men det gjorde det så ikke.

Jeg synes helt klart at du skulle give vaginal fødsel en chance - OGSÅ selv om det skulle blive en sædefødsel. I min verden er det så meget bedre end KS. Og så er der altså ikke nogen synderlig forskel på aks og pks, og i og med at de er klar over risikoen for aks er tilstede, så er de jo godt forberedte.

Men det er DIN beslutning og ingen andens - heller ikke din mands. Held og lykke med fødslen uanset hvad du vælger :goodluck

Prøvede du forresten et vendingsforsøg?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så dejligt at høre om en sædefødsel uden problemer. Var det dit første barn? Og gik fødslen igang af sig selv eller blev du sat igang?Ved du hvad risikoen er ved sædefødselfor synes ikke rigtig jeg kan finde noget om det.

Det var mit første barn ja :) Jeg blev ikke sat igang, jeg fik en deadline på 18 timer til at få veer fra mit vand var gået - ellers ville jeg få pks. De forskellige risici ved sædefødsel er individuelle og afhænger af mange ting. Men selvfølgelig er risikoen for at det ender i aks højere end ved en alm. fødsel. Den læge jeg talte med sagde at jeg havde omkring 50% risiko for at ende i aks, men ale deres bekymringer blev bragt til skamme, da hun jo havde det som blommen i et æg under hele fødslen (de overvågede hende hele vejen igennem) og kom ud uden nogle problemer overhovedet.

Prøvede du forresten et vendingsforsøg?

Det var ikke muligt med et vendingsforsøg, da mit vand var gået og der var derfor ikke nok fostervand omkring hende til at kunne vende hende.

Du kan læse min fødselsberetning for flere detaljer, hvis du vil. Saga har linket den lidt højere oppe, ellers er den her

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh jeg kan godt forstå at der opstår en masse spørgsmål i din situation. For det første, sørg for at få en ordenlig samtale med en læge på sygehuset som kan fortælle om fordele og ulemper ved hhv. vaginal fødsel og kejsersnit. Tror det er den bedste måde at blive klædt på.

Det jeg lige kan læse mig frem til, jeg håber virkelig ikke at det gør dig mere forvirret. Som sagt er det bedste nok at tale med en der har forstand på det.

Der er jo forskel på underkropsstilling (UK), om det f.eks er rumpen eller fødderne der er i bækkenet eller om barnet ligger på tværs. Hvis fødderne er ned eller barnet ligger på tværs anbefaler man vist PKS.

90% af UK føder ved kejsersnit, da tidligere undersøgelser har vist at der var en øget risiko, det har man dog trukket lidt i land igen.

Umiddelbart vurderer man sædefødsel som sikkert, hvis man kun lader dem føde hvor det vurderes forsvarligt. Det skal ligeledes være det rigtige set-up på sygehuset med speciallæger osv.

Hvis du har et ønske om at føde vaginalt vil læge vurdere om det er forsvarligt udfra div. kriterier:

Man vil fråråde det hvis bækkenet er snævert, barnet er under 2500 gram eller over 4000 g, barnet er væksthæmmet, hvis man er under 34 uger eller fødderne er nedad.

Når du går i fødsel vil man igen vurdere om det forsat er forsvarligt og der er kriterier for hvor lang tid der må gå i de forskellige faser i fødslen før man overvejer kejsersnit.

Ligeledes vil man hvis der er behov for igangsætning atter overveje om der skal laves PKS i stedet.

30-50% af sædefødsler (som forsøges at føde vaginalt) ender i AKS.

Hovedet er det største og skal fødes til sidst, derfor er der en risiko for det sidder fast. Der er en lille øget risiko for at barnet får iltmangel under fødslen, lav apgar score, at der kan ske brud på kraveben mm, at der er behov for behandling og indlæggelse efter fødslen. Synes dog det var i 1-2 % afdelingen.

Det jeg kunne finde (på dansk selskab for obstetrik)

1. Planlagt vaginal fødsel er forbundet med øget risiko for død og sygdom omkring fødslen. Men ikke så høj som tidligere antaget

2. Blandt 1000 fødende der planlægger vaginal fødsel vil 1-2 miste barnet og 20 vil opleve

alvorlig perinatal morbidtet/sygdom, som kun i meget sjældne tilfælde medfører neurologiske

senfølger

3. Der er ikke forskel i den maternelle/mor morbiditet/sygdom imellem planlagt sectio/PKS og vaginal fødsel

4. Sectio/KS kan være forbundet med risiko for komplikationer i de efterfølgende graviditeter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder meget dramatisk alt sammen, når du lister alle de mulige komplikationer op SarahDK. Det som man skal huske på er, at der altid vil være risiko for komplikationer, både ved alm. fødsel, sædefødsel og ved kejsersnit. Ved en sædefødsel vil lægerne bare være mere forberedte på et evt. kejsersnit end ved en alm. fødsel og de vil overvåge barnet nøjere undervejs. Ved de mindste problemer vil de derfor stå klar til at give en et aks i stedet. Derfor mener jeg ikke en sædefødsel er specielt risikofyldt, da man jo netop bliver så nøje overvåget.

Ja det kan meget vel være at det ender i et ks, men det kan ligeså godt være at det går problemfrit ligesom med mig - så jeg synes man skal give det en chance. Og hvis det ikke går, så vil et aks være ligeså godt som et pks - med den forskel at du lige har givet det en chance først med naturlig fødsel.

Personligt mener jeg at man bør undgå et ks, hvis det er muligt - en vellykket vaginal fødsel vil altid være mange gange bedre for din krop og man kommer sig hurtigere bagefter. Derudover kan et kejsersnit give eventuelle problemer ved en senere graviditet og fødsel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for alle jeres svar.

Jeg håber meget på at vendingsforsøget virker imorgen så det bliver ligegyldigt at skulle tage stilling til sædefødsel eller PKS.

Må ellers sige at jeg er blevet lidt mere positiv omkring sædefødsel efter at have læst jeres kommentarer og omkring på nettet. Jeg vil rigtig gerne føde selv men pga. min fætter og hans kone lige har mistet deres tvillinger (pga. alt for tidlig fødsel)er min angst for at noget går galt blevet større. Jeg er ikke bange for selve fødslen men for at der sker noget med lillemanden.

Nå må se hvad lægerne siger imorgen. Må hellere få en god nat søvn inden.

Igen tusind tak for jeres svar

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder meget dramatisk alt sammen, når du lister alle de mulige komplikationer op SarahDK. Det som man skal huske på er, at der altid vil være risiko for komplikationer, både ved alm. fødsel, sædefødsel og ved kejsersnit. Ved en sædefødsel vil lægerne bare være mere forberedte på et evt. kejsersnit end ved en alm. fødsel og de vil overvåge barnet nøjere undervejs. Ved de mindste problemer vil de derfor stå klar til at give en et aks i stedet. Derfor mener jeg ikke en sædefødsel er specielt risikofyldt, da man jo netop bliver så nøje overvåget.

Ja det kan meget vel være at det ender i et ks, men det kan ligeså godt være at det går problemfrit ligesom med mig - så jeg synes man skal give det en chance. Og hvis det ikke går, så vil et aks være ligeså godt som et pks - med den forskel at du lige har givet det en chance først med naturlig fødsel.

Personligt mener jeg at man bør undgå et ks, hvis det er muligt - en vellykket vaginal fødsel vil altid være mange gange bedre for din krop og man kommer sig hurtigere bagefter. Derudover kan et kejsersnit give eventuelle problemer ved en senere graviditet og fødsel.

Det kan godt være det ikke er så klart, men jeg synes også man skal give en naturlig fødsel en chance, i hvert fald overveje det og lade sig vejlede.

Der er risiko for komplikationer ved alle fødsler og risikoen er lidt (men faktisk kun lidt) større ved sædefødsler. Og ja man vil være parat hvis der opstår komplikationer.

Det jeg har skrevet er måske dramatisk, men det er det forskning har vist. Synes faktisk risikoen ved vaginal sædefødsel virker acceptabel, når man sammenligner med alm fødsel og komplikationer ved KS også mht fremtidige graviditeter.

Men det vigtigste er nok at blive vejledt ordenligt så man ved hvad man går indtil. Og så må man vælge det man har det bedst med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er det idag i skal krydse fingre for at vendingsforsøget virker :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Krydser både arme og ben for dig :goodluck :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg krydser fingre... held og lykke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi krydser. Kom så lille skat, fin kolbøtte for mor og far :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Desværre ikke :(

Han var stædig på trods af to læger forsøgte sig. Har et sidste forsøg på fredag men sansynligheden er nu endnu mindre (ca. 25 %) for at de kan få ham vendt. Så er nu virkelig nødt til at tænke igennem hvad jeg vil

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv med de vendingsforsøg. :kram2

Krydser fingre for, at det endelig lykkes på fredag!! Hælder du stadig mest til at prøve vaginalt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv med de vendingsforsøg. :kram2

Krydser fingre for, at det endelig lykkes på fredag!! Hælder du stadig mest til at prøve vaginalt?

Ja det tror jeg umiddelbart. Men ved ikke før vi lige har talt med Overlægen efterfølgende

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER