Oprettet July 15, 2012 Hvor lang tid ammer i - og hvor ofte? Hvordan ved I om brystet er tømt? Hvornår løb din mælk til? Hvordan ved I at jeres barn er mæt? Hvor længe sover jeres baby mellem amningerne? Hvordan gør I om natten? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 15, 2012 Lige nu ammer jeg imellem 5 og 10 min - max! Han bliver sur og vred hvis ikke der er mere i, så skifter jeg - tror det er derfor. Og ellers er det fordi han er mæt, for så afviser han brystet og bliver sur/eller falder i søvn Min mælk løb til efter 5-7 dage.. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 15, 2012 Lige nu ammer jeg imellem 5 og 10 min - max! Han bliver sur og vred hvis ikke der er mere i, så skifter jeg - tror det er derfor. Og ellers er det fordi han er mæt, for så afviser han brystet og bliver sur/eller falder i søvn Min mælk løb til efter 5-7 dage.. Hvor længe sover han så mellem hver amning?? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 15, 2012 Jeg ammer ca. 45 minutter af gangen. Brystet er aldrig helt tømt, da der hele tiden produceres ny mælk, men jeg skifter tidligst bryst efter 20-25 minutter, efter sunddhedplejerskens anbefalinger, hvis Maja har sluppet brystet der. Jeg føler at jeg ammer hele tiden, men om natten sover Maja gerne 4-5 timer i træk om dagen ca. 3 timer i træk. Mit mælk løb til på 4.-5. dagen :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 15, 2012 jeg ammer ca 10 min... Hvis hun stadig søger eller er gal og har spyttet brystet ud 3 gange prøver jeg at tilbyde det andet bryst. Jeg ammer ca hver 3 time, om aftenen var det i starten oftere og sjældnere om natten. Jeg ved at Silje er mæt når hun er tilfreds og når hun kun sutter med munden og suttebevægelsen ikke længere starter helt oppe over ørerne.. Om natten ammer jeg liggende, det er meget rart så kan man blunde imens ;) Mælken løb til på tredje dagen Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 15, 2012 Hvor længe sover han så mellem hver amning?? Om natten 3-4 timer. Om dagen går der ca 3 timer imellem amningerne.. Han sover imellem 1-2 timer pt. Var på et tidspunkt nervøs for han ikke fik nok så proppede brystet i hovedet på ham hele tiden, men han har taget fint på og er godt tilfreds.. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 15, 2012 Min mælk løb til allerede på 2-3 dagen. Jeg ammede kun 5-10 min ad gangen - hun var effektiv ;) Hun slap selv og ville så ikke tage ved igen. Jeg ammede ca. hver 3. time, men om natten kunne der godt gå 4-5 timer imellem. Om dagen sov hun 2-3 timer ad gangen og var vågen ½-1 time. Om natten ammede jeg liggende og vi faldt ofte i søvn begge to undervejs :blush :wub Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 15, 2012 I starten ammede jeg i ca. 30 min og nok omkring de 6 gange som de sagde man skulle på hospitalet. Nu er Laura 2½ måned og det er nærmere 5-10min og jeg holder ikke mere styr på hvor ofte det er, da hun tager på som hun skal (synes der er rigeligt at huske som det er...) Jeg har svært ved at bedømme hvornår brystet er tømt, men tror at det har været tømt nogle gange hvor det har følt sådan lidt..hmm...det var lidt som om det nev uden at gøre ondt, når hun sugede. Det var også blevet helt blødt igen, da der ikke var mælk der fik til at være spændt. Mælken løb til i løbet af den første uge efter hun blev født, tror det var 3. dagen. Det var dog ikke altid lige nemt at amme i starten med store spændte bryster og en febrilsk baby der prøvede at få fat og kastede rundt med hovedet Tja, går ud fra at hun er mæt når hun stopper med at spise, virker tilfreds og ikke rigtig gider sutte mere når jeg tilbyder brystet. Laura sover desværre ikke særlig meget mellem amningerne om dagen :( Men tror ikke jeg skal klage, for selvom hun er vågen meget af dagen og kun sover meget korte lure (15 min - 1,5 time), så sover hun igennem om natten og har gjort det siden hun var...tja 4-5 uger tror jeg, hvis ikke før :) Det er nu meget dejligt med mellem 6-10 timers søvn :D :whistling Men i starten sov hun 3-4 timer ad gangen og så nogenlunde jævnt fordelt på dagen. Om natten har jeg en lille transportabel natlampe jeg tænder, så henter jeg hende over i vores seng, ammer, bøvser lidt af (skifter kun hvis jeg synes det virker som om der er noget. Hun plejer heldigvis at lave afføringen i slutningen af amningen, så man kan høre der er noget ;) ) og ligger hende i seng igen. Snakker ikke med hende, da jeg har fået at vide fra SP at det er godt at vise barnet at når det er nat, så får man ikke den samme kontakt, sådan at de lærer at skelne og derved hellere vil sove. Sikke en smøre jeg fik skrevet :rolleyes Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 16, 2012 Jeg har en meget effektiv datter, så hun ammes kun max 10 minutter af gangen (hun er 14 dage) ca hver 3. time og har næsten gjort det fra starten. Hun tager fint på, så det er åbenbart nok. Hun vil dog gerne hygge meget længe ved brystet, så en sut bliver snart aktuel her. Jeg har aldrig oplevet at mine børn har tømt et bryst for mælk. Jeg har altid holdt på at børnene skal sove i deres egen seng, da vi begge sover dårligt, men baby i sengen. Har dog ved nummer 2 og 3 barn slækket lidt på principperne, således at de ved den tidlige morgenamning, kommer over og ligger i sengen, så jeg kan blunde lidt imens. Om natten bruger jeg også den med helst ikke at snakke og dæmpet eller ingen lys. Mælken løb til på 3. dagen. Var ikke i tvivl, da jeg slet ikke kunne ligge på siden pga af tunge ømme bryster. :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 17, 2012 I starten ammede jeg i ca. 30 min ad gangen. Hun kunne dog godt ind imellem ligge i længere tid bare og hyggesutte ved mit bryst, hvor man lige troede hun var faldet i søvn, men så kom der liiiige et par hurtige sut bare med det yderste af munden ind imellem. Nu sutter hun typisk kun i ca 10-15 min. Nogen gange kan hun endda være færdig på 3-5 min, det er lidt forskelligt. Men så tager hun stadig ind imellem de ture hvor hun bare hyggesutter ved brystet og så kan hun blive liggende i op til en time. I starten kørte vi meget med amning hver 3. time og der sov hun utrolig meget, så hun faldt som regel i søvn ved brystet og sov indtil næste amning. Hun blev ammet en gang om natten ved en 1-2 tiden og sov så til om morgenen ved en 5-6 tiden. Nu er det meget forskelligt om dagen hvor ofte hun bliver ammet - det styrer hun helt selv. Nogen gange går der kun ½-1 time imellem, andre gange 4-5 timer. Hun tager typisk en lur over middag på en 3-4 timer og ellers sover hun kun 20-30 min ad gangen resten af dagen. Nu bliver hun ikke længere ammet om natten, men sover fra en 22-tiden og indtil en 5-7 tiden om morgenen. Hun sover i egen lift/barnevogn inde på vores soveværelse og så tager jeg hende op i sengen til mig når hun vågner og ammer hende liggende. Så kan jeg blunde videre imens. Jeg taler ikke til hende, forsøger at undgå øjenkontakt og tænder kun en lille dæmpet natlampe, hvis det er nødvendigt. Hvis det er meget tidligt når hun vågner første gang, ligger jeg hende tilbage i liften/barnevognen efter jeg har ammet hende og hun er faldet i søvn igen. Ellers beholder jeg hende hos mig i sengen, da der alligevel ikke er lang tid til vi skal op og hygger lidt med hende. I den første tid skiftede vi hende, når hun vågnede om natten ved en 1-2 tiden, men det gik vi hurtigt væk fra igen, da bleerne oftest var knastørre på det tidspunkt. Nu bliver hun først skiftet efter vi alle er stået op ved en 7-8 tiden, dvs. at hun typisk sover lidt videre efter den første morgenamning uden at blive skiftet. Det er meget sjældent at hun tømmer brystet. Som regel sutter hun kun ved et bryst pr. amning og så kan jeg som regel stadig klemme noget mælk ud af det. Hvis hun virker sulten og utilfreds med brystet (hun søger efter et bryst og tager det i munden, men spytter det hurtigt ud igen og siger utilfredse lyde eller gråd), så tilbyder jeg hende det andet. Men det er ikke ret tit det sker. Hun er mæt, når hun ikke længere vil tage imod brystet, når jeg tilbyder det. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 17, 2012 Hvor lang tid ammer i - og hvor ofte? Hvordan ved I om brystet er tømt? Hvornår løb din mælk til? Hvordan ved I at jeres barn er mæt? Hvor længe sover jeres baby mellem amningerne? Hvordan gør I om natten? Jeg ammede Frederik i 10-30 min. pr. gang, ca. hver 2. time. Jeg vidste ikke 100% om brystet var tomt, men gjorde mig umage med at få ham lagt til begge bryster hver gang han skulle have mad og så starte med det bryst han tog sidst sidste gang. Frederik sagde selv fra - sov eller ville ikke spise mere, så gik jeg ud fra ham var mæt. Vi har dog altid suppleret med flaske, for at sikre os at han var helt mæt. Frederik sov imellem 30 min. - 3 timer imellem måltiderne. Han sov igennem da han var ca. 9½ uge. Han var ikke sulten om natten - tog kun 2-3 slurker for derefter at falde i søvn igen, så han ville altså blot have tryghed ved brystet, så jeg gav ham sutten i vuggen i stedet for at tage ham op og amme, og det gik fortryllende godt! :goodluck :goodluck :goodluck Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 17, 2012 Hov forresten ammer jeg som regel kun ved et bryst, men hvis hun bliver ved med at søge efter at have sluppet flere gange bliver hun tilbudt det andet bryst Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 17, 2012 Hvor lang tid afhænger af Lærke. Som regel mellem 5 og 20 minutter af gangen. Indtil videre har jeg ingen anelse om hvornår brystet er tømt. Mælken løb til da Lærke var 3 dage gammel. Lærke slipper af sig selv og ligger sig til at sove ved brystet når hun ikke kan have mere. Der går typisk 3-4 timer mellem amningerne om hun har sovet eller ej. Lærke vågner typisk 2 gange i løbet af en nat og er sulten. Hun blir ammet, puslet og ammet igen og så lagt i svøb og i seng. Kan hun ikke finde ro prøver vi med sut og det virker også som regel. Lyset er slukket og jeg snakker ikke med hende for at gøre det kedeligt at være vågen og det har givet pote fra dag 1, hun har ingen vågne perioder i løbet af natten. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 25, 2012 Hvor lang tid ammer i - og hvor ofte? Hvordan ved I om brystet er tømt? Hvornår løb din mælk til? Hvordan ved I at jeres barn er mæt? Hvor længe sover jeres baby mellem amningerne? Hvordan gør I om natten? Det plejer at passe med ca. 10 minutter pr. tår, men nogle gange tager han rigtig ved og kan fortsætte i 20 minutter... Jeg ved ikke om brystet er tømt, men så længe der kommer et pænt antal tis og bæ-bleer, og sålænge jeg ikke har knuder i brystet efter amningen, så går jeg ud fra at det er iorden :) Min mælk løb først til omkring 5. dagen og jeg skulle have hjælp til det med en malkemaskine. Nu fiser det tilgengæld derudaf, som hvis man tændte for en vandhane :D Jeg er ret sikker på at Valdemar er mæt, når han begynder at blive doven og "falde af brystvorten". Så glider han længere ud på spidsen (hvor det gør ondt :prik) hvorefter jeg endte vipper ham af med en lillefinger eller også glider han selv af. Som regel falder han enten i søvn bagefter eller også løfter han øjenbrynene og laver en meget tilfreds mine med ansigtet :lol Uanset hvad, så går jeg ud fra at han er mæt, hvis han ikke søger igen, når han er kommet af :) Det er meget forskelligt, hvor lang tid han sover mellem amningerne. Nogle gange sover han slet ikke imellem og andre gange op til 4 timer. Hvis han når 4 timer vækker vi ham dog for at give mad igen, efter anbefaling af sygehuset (det bliver vi dog ikke ved med - igen efter anbefaling af sygehuset). Om natten sætter vi et vækkeur, efter anbefaling af sygehuset skulle han i starten spise hver tredje time, så hver fjerde og idag har vores SP sagt at der godt må gå 5 timer om natten. Som regel passer det med at han vågner et kvarters tid inden vækkeuret ringer, og så bliver han hapset op i sengen, hvor jeg ligger og ammer ham (og selv blunder videre). Hvis vi har mistanke om bæ eller hvis han virker utilfreds skifter vi også, men ellers bliver han lirket ned i sengen igen bagefter og får sin sut, og så sover han ret hurtigt videre. Det har de sidste par nætter passet godt med at han har spist ved 1-2 tiden og så igen ved 5-6 tiden, hvorefter vi så står op. Så får vi tilgengæld en formiddagslur sammen :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 29, 2012 Jeg lader Bjarke ligge så længe som han vil, dvs. så længe der er "sug" på. I starten skiftede jeg bryst ca. halvvejs, hvor han lige var oppe og se om han kunne bøvse i mellem.. Tænkte at det jo var smart at få "malket begge kirtler ud" hver gang, set i forhold til brystspænding, brystbetændelse osv. Læste så, at det er vigtigt at lade dem amme "færdig" ved det ene bryst pr. gang, da de ellers kun får "formælken" og ikke kommer til den virkelig fede/nærende mælk. Talte med SP om det, og hun bekræftede, at det var meget vigtigt, at bruge et bryst pr. gang. Så det gør vi nu. Han drikker typisk i min. 30 minutter. Holder nogle pauser indimellem, men opretholder vakuumet og slipper ikke frivilligt. Til gengæld er det nærmest piskefløde han får til sidst :) På trods af dette, føles det ikke som om brystet er tømt. Men så længe det ikke spænder, må det være godt nok. Han drikker hver 3-5 time døgnet igennem. Min mælk løb til allerede på anden dagen og tredie dagen løb det nærmest bare ud af mig ;) Især om natten er der nærmest frit løb, hvilket er dybt irriterende <_< Men skal jo ikke klage over, at der tilsyneladende er rigeligt :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites