Barbamama

Kan et varmt bad stoppe veer?

14 indlæg i dette emne

Ja, som overskriften siger: Kan et varmt bad risikere at stoppe (udsætte) en fødsel?

Jeg har jo flere gange set, at nogen anbefaler at man går ud under den varme bruser, for at dulme smerterne, og det kunne jo også være rart at være forholdsvist nyvasket når man skal føde... Men jeg har også hørt, at man f.eks. kun må komme i fødekar, hvis man har "gode stærke veer", fordi det ellers kan sætte fødslen i stå... Så jeg kan da ikke lade være med at tænke på, om det samme kunne ske, ved et varmt brusebad? :unsure

Nu er jeg jo ved at være så langt henne, at jeg helst ikke vil slippe eventuelle veer. :P Jeg tænker også om det kan sænke hele processen med at få veer, hvis man har lange varme bade? Dem er jeg nemlig svært glad for :blush Men hvis det kunne hjælpe på at få veer, så skifter jeg gerne over til kolde bade :badgirl

Del dette indlæg

Jeg tror faktisk at det brusebad jeg tog, mens jeg havde veer satte skub i tingene.. Uden at vide om det var grunden..

Da jeg gik under bruseren, kunne jeg i hvert fald sagtens stå op under en ve, og jeg kunne sådan "kontrollere" mig eller hvad man skal sige.. Da jeg kom ud fra badet, efter 10 min kunne jeg hverken stå op (Måtte bukke mig helt sammen) og jeg kunne slet ikke fokusere på andet end veen..

Men jeg VED faktisk intet om det...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Okay. :) Selvom det ikke er noget, du er sikker på, så er det da en rar erfaring at høre om for en som mig, der elsker varme bade og gerne vil have veer :balloon

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg havde badekar hvor jeg boede da jeg fødte min yngste, og jeg var i det et par gange i løbet af dagen hvor jeg begyndte at ha småveer. Hver gang aftog veerne lidt. Brusebad tror jeg ikke virker på den måde. Da jeg kom ind på sygehuset, stadig med veer som ikke gav noget, blev jeg sat til at gå frem og tilbage med varmepuder i trusserne (sexy! :D i know) og akupunkturnåle i hænder og fødder, det gav efterhånden "gode" veer.

Del dette indlæg

Annonce ♥

I den tidlige fase, altsaa saakaldt early labour, kan det sloeve veerne lidt at tage varme bade, saa fasen kan blive laengere. Et laaangt hot brusebad vil jeg saette ind i den kategori, men et brusebad for at blive ren vil jeg ikke betragte som den slags. Naar foerst veerne har rigtig godt fat og er blevet til udvidelsesveer, saa er varme bade tilraadeligt, hvis man foeler for det. Det har jeg laest :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Da jeg havde veer med Astrid fik jeg af vide af fødegangen at jeg skulle tag et bad og se om det ikke ville stoppe veerne <_<

Men det havde den helt modsatte virkning. Tro der er forskel på hvordan det virker. Astrid blev født efter veer i 3 timer og 45 min :loveshower

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ved ikke om et varmt bad kan stoppe veer, men da jeg havde veer og var så langt i forløbet at et brusebad var en af de eneste muligheder for at lindre lidt, så tror jeg faktisk det hjalp fødslen på vej, for som en anden også skriver så kunne jeg også nemmere håndtere at stå op og måske slappe lidt af under veerne da jeg var i varmt bad, og jeg tænker at jo mere afslappet man kan være under veerne jo bedre kan de arbejde på at få den lille ud:rolleyes

Del dette indlæg

Annonce ♥

Som Mylionas oplevelse, har jeg hørt, at det varme vand får kroppen til at slappe ordenligt af, og derfor arbejder den bedre og på dens præmisser. Derfor skulle udvidelsesfasen blive kortere.

Aner ikke om et varmt bad kan forlænge den lantente fase, har aldrig hørt det før, og synes egentlig bare, at man alle steder læser, at man skal tage varme bade som smertelindring.

Men følger da lige med herinde - vil da gerne vide om det kan forlænge den lantente fase, det gider vi jo ikke :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kan da lige dele min kilde - og understrege, at jeg paa ingen maade var i hverken brusebad eller kar, saa kan ikke tale af erfaring.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg var i laaaange brusebade mindst 5 gange fordelt. Det hjalp så meget, for det varmede mine muskler således at jeg kunne slappe bedre af og samle energi til veerne! :balloons

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har også hørt at man ikke kommer i varmt vand før man er i aktiv fødsel- 3 cm og med gode veer...

Første gang jeg skulle føde, varede den latente fase ca 1½ døgn- 0-4 cm. og det var egentlig ok, for veerne gør jo ikke "ondt" i den fase, og tvært imod så følte jeg virkelig at det gav mig tid til at vænne mig til tanken om, at nu skulle jeg ind og føde mit første barn :loveshower Jeg gik i vamt karbad 2 gange i den fase, og det var rigtig dejligt og afslappende...

Tror faktisk kun et brusebad ville hjælpe på veerne, for når man står op så hjælper tyngdekraften :whistling

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tror nu også bare brusebad hjælper - for man slapper vel lidt mere af og "giver slip" + det er rart hvilket udløser endorfiner der hjælper med at fordrive adrenalin så fødslen ikke går i stå - derudover så sagde vores fødselsforberedelses jordmødre at nærmest alt der er rart hjælper på oxytocin niveauet og det skal man bruge rigtig meget af før fødslen går i gang!

Men altså det er bare min egen hjemmelogik der siger sådan :whistling Så jeg ved det ikke. Men der står da i flere bøger jeg har læst at det er en god idé at tage et varmt brusebad når veerne tager til.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ved ikke om det kan stoppe veerne eller trække dem i langdrag. Min personlige erfaring er den modsatte: at det varme vand sætter skub i tingene. For mig virkede det enormt smertelindrende og derfor slappede jeg meget mere af i badet. På 1½ time åbnede jeg mig 6 cm uden de store smerter, så klart en anbefaling herfra.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ved ikke om det kan stoppe veerne eller trække dem i langdrag. Min personlige erfaring er den modsatte: at det varme vand sætter skub i tingene. For mig virkede det enormt smertelindrende og derfor slappede jeg meget mere af i badet. På 1½ time åbnede jeg mig 6 cm uden de store smerter, så klart en anbefaling herfra.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER