Oprettet July 2, 2012 Smerter, uro, hormoner, dumme tanker, halsbrand, mareridt, tørst, toilet besøg, følelsesløshed, vand i kroppen, frustrationer osv osv osv - hvad gør i? Jeg tager imod alle råd der omfatter bare en af ovenstående problemstillinger og andre dumme dumme dumme ting fra det natlige gravid helvede. Jeg forsøger mig med en masse ting i forvejen, men det kan jo være i har guldkornene alligevel... Edit: Nå jeg samler lige rådene (tillagt mine egne) så andre måske kan bruge dem: Smerter: -sov med en pude mellem knæene, og bevæg dig videst muligt symetrisk. -Skal du vende dig, så gør det med komplet samlede ben. ulempen er at det bliver SÅÅÅÅ meget mere besværligt at vende sig -Køb et satin lagen eller et stykke satin og lig/sy sammen så de glatte sider er mod hinanden - det afhjælper vendingerne rigtig rigtig meget. -stræk øvelser inden du lægger dig, på alle fire og runde ryggen, og vrikke roligt fra side til side. -Massage det er mest effektivt bare at massere på ryggen lige der hvor den svajer mest. Uro/vand/smerter/kramper i benene: -Igen puder under benene så de ligger højt, eller endnu bedre løft fodenden af -sengen med et par telefonbøger eller lignenden - ulempen er at hovedet nedad giver endnu mere halsbrand -Spis bananer mod kramperne ulempen er at bananer kan virke forstoppende -støttestrømper (de er dog for varme nogle dage) -kølige fodbade inden sengetid -drik vand vand vand og atter vand -Magnesium skulle hjælpe mod kramper ulempen er at det modsat bananer kan virke afførende -venepumpeøvelser har ry for at hjælpe især mod uro i benene, muligvis også kramper: Skiftevis bøj og stræk knæ + ankel led fx 3x10 gange med hvert ben inden sengetid. hormoner/dumme tanker/mareridt: -Vejrtrækning, det tager tankerne, får kroppen til at slappe, acceptere at du har alle de problemstillinger for en periode. -Accepterer, at det ikke hjælper nu, men at du vil tænke over dem i morgen. -Musik - noget stille roligt musik der luller dig tilbage til at slappe af uden at tænke. Halsbrand: -lig med hovedet højt -spis ikke lige inden du ligger dig -hav mandler på sengebordet -tyggetabletter er også godt -drik lidt mælk -drik en lille drikke yoghurt (tager også den værste sult) Tørst: -Hav altid noget at drikke på natbordet -drik ikke noget der er for koldt, er alt for sukkerholdigt eller har brus da det vækker en. ulempen er at væske ind betyder også væske ud - så jo mere man drikker jo flere toilet besøg Toilet besøg: -mørke er vejen frem, sluk lyset også i de rum du skal igennem, du kender helt sikkert vejen. -prøv ikke på at holde dig - jo før du kommer afsted jo mindre vågen bliver du -drik lidt af gangen, men undlad ikke at drikke - du kan blive direkte dårlig af det. stoppet næste/snorken altså din egen - som gør dig tør i munden og mere tørstig, holder manden vågen og vækker dig selv -køb en saltvands næsespray og brug den inden sengetid, det skyller næsen. -puds næse også om natten når du alligevel er vågen. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 2, 2012 Smerter, uro, hormoner, dumme tanker, halsbrand, mareridt, tørst, toilet besøg, følelsesløshed, vand i kroppen, frustrationer osv osv osv - hvad gør i? Jeg tager imod alle råd der omfatter bare en af ovenstående problemstillinger og andre dumme dumme dumme ting fra det natlige gravid helvede. Jeg forsøger mig med en masse ting i forvejen, men det kan jo være i har guldkornene alligevel... Vejrtrækning, det gjorde underværker for mig, det tager tankerne, får kroppen til at slappe, acceptere at du har alle de problemstillinger for en periode. :balloons Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 2, 2012 Halsbrand: ligge med hovedet højt. Et glas mælk synes jeg også kan gøre underværker, hvis den er helt gal. Smerter i bækken: sov med en pude mellem knæene, og bevæg dig videst muligt symetrisk. Skal du vende dig, så gør det med komplet samlede ben. Det hjælper mig meget. Nattisseri: Hold lyset slukket, det gør det meget nemmere at falde i søvn bagefter. Hvis du først har tændt lyset, er din krop ligesom "stået op" og så kan den have svært ved at falde i søvn igen. Men hvis det er mørkt er det stadig nat :) Dumme mareridt: De hører vist med. Kender ikke nogen, der har været fri. Jeg plejer altid at ryste dem af mig, og prøve at glemme dem igen. Gidder ikke spekulere for meget på dem. Jeg synes også mine er værst, hvis jeg ligger og spekulerer, inden jeg skal sove, og der hjælper det, hvis jeg lader mine tanker fare, og "slipper dem fri". Accepterer, at det ikke hjælper nu, men at jeg vil tænke over dem i morgen. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 2, 2012 jeg gennemlever bare nætterne, accepterer at jeg ikke sover særlig godt.... Så jeg har ingen gode råd!! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 2, 2012 Pude mellem benene, og tynd pude eller dyne under maven! en til to puder op af væggen som mine arme og hænder ligger op ad, så de ligger lidt højt - det hjælper på vand i hænderne og følelsesløsheden.. stor pude under fødderne hvis samme problem er i fødderne! øøøøøh som konklusion: puder og atter puder! :D Jeg mangler dog råd til snot i næsen og dertil hørende snorken!! -min mand gider næsten ikke sove sammen med mig :( Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 2, 2012 Smerter, uro, hormoner, dumme tanker, halsbrand, mareridt, tørst, toilet besøg, følelsesløshed, vand i kroppen, frustrationer osv osv osv - hvad gør i? Jeg tager imod alle råd der omfatter bare en af ovenstående problemstillinger og andre dumme dumme dumme ting fra det natlige gravid helvede. Jeg forsøger mig med en masse ting i forvejen, men det kan jo være i har guldkornene alligevel... Åh Maja, hvor er det synd du skal slås med SÅ meget hver nat :kram Mine smerter har jeg lært at leve med og det varer jo ikke længe før han kommer ud. Halsbrand har jeg ikke mærket så meget til. Hvis jeg har det når jeg skal sove, tager jeg altså en tyggetablet. Men skal helst have mælk til aftensmad, så plejer halsbranden at forsvinde. Ved mig hænger toiletbesøg og tørst sammen. Har tit et glas stående på toilettet og drikker så et glasfuld når jeg er oppe at tisse. Står op med det samme jeg vågner, for jeg falder bestemt ikke i søvn før jeg har været på toilet. Følelsesløshed/sovende fornemmelse i benene: jeg sørger for at ligge mig på den anden side efter hver toiletbesøg. Har en pude under maven. Husk at det hjælper at have benene op ad mht vand i benene i hvert fald, men det ved du sikkert godt. Har ikke døjet med mareridt, heldigvis. Er så tit på toilet at jeg ikke når at komme i nogen særlig dyb søvn. Ved ikke om du kan bruge det til noget. Håber du kan få lidt ro på dine nætter, så du kan få ladet batterierne op til en fødsel om ikke så længe... Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 2, 2012 Jeg er endnu ikke så langt i min graviditet denne gang, men enkelte ting kan jeg dog allerede genkende og alle de andre kender jeg fra de sidste to graviditeter.... <_< Ligesom Pumpkins skriver, så ville jeg også gøre brug af de råd. Jeg havde rigtig god gavn af at spise mandler. Det tog halsbrænd og sure opstød for mig, så der stod altid en lille skålfuld på natbordet :whistling Og så tog det den værste sult. Jeg var tit sulten når først jeg havde været vågen, på toilettet og så lå der og ikke lige kunne sove :rolleyes Jeg havde altid et hårdt æble eller pære liggende ved sengen. Det var dejlig friskt og jeg havde ikke voldsom dårlig samvittighed over at spise om natten når det nu var et sundt alternativ :whistling Jeg har så også den DÅRLIGSTE vane. Jeg er virkelig b menneske og elsker mine aftener, men jeg ved også at jeg er 100 x mere træt om morgenen nu (og det siger ikke så lidt, for morgen menneske er jeg bare ikke). Så jeg har virkelig brug for min aften og natte søvn. Når jeg går i seng ligger vi tit lige og snakker lidt inden vi skal sove og når manden falder i søvn nupper jeg lige mobilen og spiller et spil wordfeud eller kabale eller hvad nu. Det har en dejlig afslappende virkning på mig :badgirl Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 2, 2012 Puha jeg sov bare nærmest ikke de sidste par måneder af min graviditet... istedet trøstede jeg mig med at jeg så var i træning til når bebsen kom :lol så var jeg jo vant til at klare mig uden søvn. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 2, 2012 Jeg går i seng ca 2 timer før jeg regner med at sove, for baby går altid happy crazy derinde når jeg slapper af. Og så hjælper det til at få lidt ro i hovedet, ser tv serier med kæresten, snakker lidt om dagens begivenheder, læser lidt, skriver lidt dagbog. Jeg er altid oppe og tisse ca 4 gange inden jeg overhovedet når til at sove <_< På en god nat får jeg 3 timers sammenhængende søvn ad gangen, men ret ofte er jeg oppe med 1½-2 timers interval og tisse. Med lyset slukket. Mod smerter i lænd og bækken laver jeg lidt stræk øvelser inden jeg lægger mig, på alle fire og runde ryggen, og vrikker roligt fra side til side. Hvis det er særlig slemt får kæresten lov at gi lidt massage, det er mest effektivt bare at massere på ryggen lige der hvor den svajer mest. Ligger altid på siden med pude mellem benene og står altid ud af sengen med benene symmetrisk. Men syns godt nok heller ikke jeg sover optimalt... og min stakkels kæreste som vågner let gør nok heller ikke sådan som jeg rumsterer rundt om natten. Godt der ikke er sååå lang tid tilbage :gravid Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 2, 2012 Tusind tak for svar piger - bruger mange af rådene i forvejen, og kan desværre se jeg ikke er den eneste - jeg tror også at hvis bare det var én af timgene, måske 2 eller 3 så var det lettere, men syntes bestemt at kombinationen af det hele gør det svært. Jeg prøver at bevare optimismen og tænke at jeg jo trods alt ikke skal stå op til noget. Måske jeg skulle samle rådene imorgen sådan til generel hjælp til søvnløse nætter... Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 2, 2012 Jeg har en lille natlystingest fra IKEA paa badevaerelset - saa man ikke vaagner vaeldigt meget op. Den slukker saa snart lyset er taendt. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 3, 2012 Yay sov i nat... det kan være det hjælper at brokke sig ;) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 3, 2012 Yay sov i nat... det kan være det hjælper at brokke sig ;) :yay Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 3, 2012 Yay sov i nat... det kan være det hjælper at brokke sig ;) Det hjælper helt sikkert! Dejligt du har sovet godt :glad Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 3, 2012 Så har jeg redigeret og samlet rådende!!! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 3, 2012 Wau flot liste Majs! :super Lige et par kommentarer til krampe-rådene: Bananer virker stoppende, så pas på med dem hvis du har tendens til langsom mave. Magnesium tabletter derimod er et glimrende mildt afføringsmiddel, skal man også lige være opmærksom på. Venepumpe øvelser har ry for at hjælpe især mod uro i benene, muligvis også kramper: Skiftevis bøj og stræk knæ + ankel led fx 3x10 gange med hvert ben inden sengetid. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 7, 2012 så er der redigeret langt om længe :whistling Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 9, 2012 Herlig liste!! :loveshower Vi har fundet en løsning på min snorkning, -min mand sover nu med ørepropper, når det bliver slemt! Så nu er der lidt mere fred om natten.. :7himmel Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 6, 2012 Mit stoerste problem er at kunne sove igennem. ALTID siden jeg var baby har jeg haft brug for 9-10 timers soevn og har oven I det sagtens kunne tage en lur. Siden graviditet har jeg haft problemer med at falde I soevn efter tisseturene (2-3) pr nat siden 2. Graviditetsuge :( nu har det udviklet sig og de sidste to naetter har jeg ikke sovet fra kl 01.30 -05 ... I skrivende stund er kl 04 til gengaeld har jeg opdaget at der hver dag kommer et postbud forbi I diselbil kl 04.30 og holder I tomgang I ca 10 sec :) early morning mystery ;) OG jeg faar laest en masse og lagt kabale. Mine hofter har det svaert med sovetilstand og en ammepude er nu min BEDSTE ven den er nem at flytte med rundt naar jeg vender mig og dermed justere den kan naar baade mellem benene, under maven, og som "bamse" ;) det er isaer godt mod daarlige tanker selv I en alder af 30 ;) heldigvis har jeg flexible arbejdstider ellers ved jeg ikke hvad jeg skulle have gjort :( Jeg har ikke saa mange raad andet end koeb en lang ammepude og ja vand ved sengen samt tyggepiller og maelk - du er ikke alene vi er andre med I natte helvede -over hele europa og verden ;) ikke at det goer det bedre. Del dette indlæg Link to post Share on other sites