rusternille

Vækstscanning?

9 indlæg i dette emne

Hellooouw Girlies!

En af mine veninder nævnte her for leden om ikke jeg skulle til en vækstscanning, eller hedder det vægtscanning, -da jeg er overvægtig og også skal til GKB! Jeg troede ikke at jeg har flere scanninger tilbage...

Men så tænkte jeg at der er sikkert nogen herinde der ved om man kan forvente en sådan scanning når man er overvægtig? eller ved i hvad der kvalificerer en til sådan en?

Vil da med glæde gerne se det lille pus igen :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har været overvægtig før og under tidligere graviditeter og ikke fået tilbudt noget i den anledning, jeg skulle heller ikke have haft denne gang hvis ikke det var for graviditetssukkersyge - så det tror jeg ikke er normalen at man får tilbudt. Nu fik jeg så konstateret graviditetssukkersyge i uge 27 så jeg går til kontrol hver 3. uge, og får der vækstscanning af baby fordi babyer født af mødre med sukkersyge risikerer at blive for store.

Hvis du ellers er sund og rask og der ikke er noget som virker bekymrende tror jeg ikke du vil blive tilbudt vækstscanning, men du kan selvfølgelig spørge din JM om det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS de vækstscanninger jeg har været til har slet ikke været sådan en hyggelig oplevelse som NF og MD scanning, de var meget hurtigt overstået og jeg ku ærlig talt ikke forstå hvad jeg kiggede på det meste af tiden, fik ikke set profil eller andre søde detaljer, for lægen går kun op i de mål som skal bruges til at vurdere babys vægt. Men selvfølgelig blir man aldrig træt af at få at vide at alt ser fint ud :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er også overvægtig, men gik fri fra graviditetssukkersyge- og jeg har heller ikke været til vækstskanninger :) Tror det er som Saga74 også siger, at det kun er hvis du får konstateret graviditetssukkersyge, at de vil gøre det :)

Dog har jordemoderen haft svært ved at lave fosterskøn og tilfredsstillende SF-mål ved de sidste 2 besøg jeg har været til der- så derfor er jeg sendt videre til akut skanning, for at vurdere den lille. Vil som Saga74 sige, at det ikke er noget særligt til Skanningerne nu- jeg kan i hvert fald ikke se hoved og hale i noget ;) Og de fokuserer på at tage mål og det er det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okaj, mange tak for jeres svar, så skal jeg jo nok ikke! Håber da ikke at jeg får sukkersyge i hvert fald! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal have en vækstscaning i uge 35, det skal man som overvægtig i Region Syddanmark.

Og det har intet med sukkersyge at gøre, for det har jeg ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal have en vækstscaning i uge 35, det skal man som overvægtig i Region Syddanmark.

Og det har intet med sukkersyge at gøre, for det har jeg ikke.

Det var jo også det min veninde havde været, og hun fødte på rigshospitalet, øøøh eller hvidovre!?

Men jeg må jo vente og se om jeg får tilbudt det eller ej!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer også lidt an på, hvor meget man er overvægtig, så vidt jeg ved... :unsure

Jeg var til vækstscanning engang om måneden ca., men det var, fordi jeg tog noget blodtrykssænkende medicin, der kan virke væksthemmende på fosteret, og fordi der var påvist irregulære antistoffer i den tidlige blodprøve.

Jeg synes, det var hyggeligt med de ekstra scanninger, men nok mest fordi jeg var bekymret for, om baby havde det godt pga antistofferne :blush Det beroligede lige lidt ved hver scanning... :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået tilbudt vægtscanning i uge 35 pga. Overvægt, og jeg har ikke graviditetssukkersyge.

Det er på Herning Sygehus.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER