Susanne

For meget motion skader kvinders fertilitet

24 indlæg i dette emne

Det overrasker ikke mig at OVERDREVEN motion skader fertiliteten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er også noget overrasket. Synes da ikke 5 timers hård motion om ugen virker overdrevet :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad siger det så om mig, at jeg blev gravid i første forsøg? :lolhit :whistling

Ej, spøg til side. :) Hmm, nu står der ikke så mange detaljer om, hvordan undersøgelsen er udformet i artiklen, men jeg hæfter mig lidt ved at de ikke kan definere, hvad hård motion er. Det får mig sådan lidt til at tvivle på forskningens gyldighed, fordi hvordan ved de så, hvad de har undersøgt? :huh Jeg tænker også ALTID ved den slags undersøgelser, hvor meget de har korrigeret for... Fint nok, at de kan se, at dem, der har dyrket "hård motion" har haft sværere ved at blive gravid, men er måske sammenhæng mellem hvem der dyrker "hård motion" og "hvem der er for træt til at dyrke sex"? Eller mellem dem der dyrker "hård motion" og dem der "panikker" i håbet om at være slanke? Jeg er altid sådan lidt obs på, at der kunne være "krydsårsager" i hvert fald. :)

Men det er da interessant at grave videre i, og jeg synes det giver god "logisk" mening at motion er godt, men at for meget motion er noget skidt... Og hvis forskningen kunne give nogle forklaringer til uforklarligt barnløse, så ville det jo være fantastisk! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det overrasker ikke mig, man kan altid overdrive. Hvis man presser sin krop for hårdt er det jo logisk nok at den reagerer på den måde. Det er jo ikke smart set fra naturens side at sætte børn i verden i "hårde tider" :)

Man hører også om topatleter der har uregelmæssige eller ingen menstruation. (samme gælder for anorektikere, hvilket unægtelig også må siges at være "dårlige tider" :rolleyes )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nyheden har også været i news - hård motion er al fitness, aerobic, løb og cykling - dvs almindelig motion vil jeg kalde det... Synes det er totalt øv undersøgelse altså :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barbamama: det skulle muligvis give manglende ægløsning at dyrke motion så det er ikke noget med at nogen er for trætte til sex, desværre :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barbamama: det skulle muligvis give manglende ægløsning at dyrke motion så det er ikke noget med at nogen er for trætte til sex, desværre :(

Nej okay, måske handler det ikke om at være for træt til sex, men min pointe var også bare, at der kunne være andre "krydsårsager" end dem man lige har tænkt på... Såvidt jeg kan læse står der heller ikke direkte at hård motion giver færre ægløsninger, men at hård motion giver et højere stressniveau og at et højere stressniveau kan give færre ægløsninger. Dvs. der er to "led" hvor der kunne være andet, der spillede ind. Og til det med stressen, så har jeg i øvrigt set en anden artikel, der sagde at stress ikke påvirkede :rolleyes

Men som Mette A skriver, så synes jeg det er meget logisk, at kroppen har sværere ved at blive gravid i "hårde tider", så jeg tror bestemt at der er noget om snakken i forsøget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved godt, at overdreven motion er skadeligt (elitegymnaster får f.eks. heller ikke mens), men synes jo netop ikke 5 timers løb/spinning/cykling om ugen er overdrevet! Det er DET jeg synes er overraskende!

Man kan ALTID stille spørgsmålstegn ved kausaliteter og implikationspile i sådan nogen undersøgelser, men der MÅ jo være noget om snakken! Hvis de kan måle, at kvinder der dyrker meget/hård motion ikke får ægløsning, så er det jo et faktum! At det så varierer fra kvinde til kvinde hvad 'hård/overdreven' motion er, er vel ikke så mærkeligt, så de kan ikke stille op i et skema hvad man IKKE må! For nogen kan løbe 50km om ugen og hos andre går grænsen måske ved 20km.

Jeg vil i hvert fald HELT sikker have det i baghovedet, når vi en dag skal prøve at lave en lillebrøster!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved godt, at overdreven motion er skadeligt (elitegymnaster får f.eks. heller ikke mens), men synes jo netop ikke 5 timers løb/spinning/cykling om ugen er overdrevet! Det er DET jeg synes er overraskende!

Man kan ALTID stille spørgsmålstegn ved kausaliteter og implikationspile i sådan nogen undersøgelser, men der MÅ jo være noget om snakken! Hvis de kan måle, at kvinder der dyrker meget/hård motion ikke får ægløsning, så er det jo et faktum! At det så varierer fra kvinde til kvinde hvad 'hård/overdreven' motion er, er vel ikke så mærkeligt, så de kan ikke stille op i et skema hvad man IKKE må! For nogen kan løbe 50km om ugen og hos andre går grænsen måske ved 20km.

Jeg vil i hvert fald HELT sikker have det i baghovedet, når vi en dag skal prøve at lave en lillebrøster!

Jeg vil bestemt også have det i baghovedet, hvis vi får svært ved at lave en lillebrøster.

Jeg synes bare, at det er løjerligt, at de helt "skarpt" siger at 5 timer påvirker, men at de ikke kan definere tydeligt, hvad det er 5 timer af (altså hvad hård motion præcist er for den enkelte - det var noget andet, hvis de sagde at hård motion var = en puls på over xxx eller et kalorieforbrænding på xxx og at det så var individuelt, hvad der skulle til for at nå op på det). :wacko Det synes jeg gør det ret svært at forholde sig til, udover den gode gamle med at bruge sin fornuft. :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De 5 timer giver 42% sværere at få børn. Det er jo bare et gennemsnit sikkert. For nogle er det måske 4 timer for andre 6...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg så også news, og tænkte :blink

Men lige pludselig nævnte de noget med et stress niveau.. Ooooog det synes jeg gav forklaringen, kan man ikke godt blive pænt stresset hvis man skal passe over 5 timers træning ind i en almindelig arbejdsuge?? -Det ville jeg uden tvivl blive..

Og jeg tror meget nemt at stress kan påvirke ægløsningen og ens cyklus :D

Jeg nægter at tro at det i sig selv er sporten der gør det, med mindre man er elitegymnast, som i nævner.. :8:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De 5 timer giver 42% sværere at få børn. Det er jo bare et gennemsnit sikkert. For nogle er det måske 4 timer for andre 6...

Jojo, men jeg forstår ikke, hvordan man kan udregne gennemsnit og tal, hvis man har en faktor, som man ikke kan definere? :)

Jeg ville jo heller ikke sige, at godt vejr gav 42% højere chance for at blive gravid, MEDMINDRE jeg kunne definere et-eller-andet omkring hvad "godt vejr" var. F.eks. at det var under xx mm regn, eller at det var et uv-index på minimum xx, eller i det mindste bare at det var "Når kvinden synes, at der er godt vejr".

Derfor ville jeg tage undersøgelsen (eller rettere: dens konkrete tal) med et stort gran salt (eller undersøge dem nærmere).

Men selve budskabet synes jeg som sagt giver mening :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville heldigvis ikke have selv disiplin til så meget hård motion om ugen... Jeg får motionen på hesterygwhistling.gif Men det er da lidt tankevækkende at der er undersøgelser der viser det... for det er jo ikke fordi det er mega overdrevet... med 1 time om dagen i 5 dage af ugen... det er der nok alligevel en del der gør... og især i disse tider hvor der er så meget vægt på at holde sig i god form, og for meget overvægt... !!

Så ja lidt overraskende er det da alligevel.. og så vælger jeg at være lidt glad for at jeg ikke, er afhængig af at skulle dyrke hård sport.. ligesom nogle bliverwhistling.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jojo, men jeg forstår ikke, hvordan man kan udregne gennemsnit og tal, hvis man har en faktor, som man ikke kan definere? :)

Jeg ville jo heller ikke sige, at godt vejr gav 42% højere chance for at blive gravid, MEDMINDRE jeg kunne definere et-eller-andet omkring hvad "godt vejr" var. F.eks. at det var under xx mm regn, eller at det var et uv-index på minimum xx, eller i det mindste bare at det var "Når kvinden synes, at der er godt vejr".

Derfor ville jeg tage undersøgelsen (eller rettere: dens konkrete tal) med et stort gran salt (eller undersøge dem nærmere).

Men selve budskabet synes jeg som sagt giver mening :)

Det er jo bare journalistik med begrænset spalteplads :)

De henviser til snartforældre.dk for mere information, hvis man er interesseret i det.

Der står lidt mere her: http://kea.au.dk/forskning/snartforaeldredk/

hvor der forneden også er et link videre. Har dog ikke kunnet finde rapporten (eller gidet bruge for meget tid på det ;)).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo bare journalistik med begrænset spalteplads :)

De henviser til snartforældre.dk for mere information, hvis man er interesseret i det.

Der står lidt mere her: http://kea.au.dk/forskning/snartforaeldredk/

hvor der forneden også er et link videre. Har dog ikke kunnet finde rapporten (eller gidet bruge for meget tid på det ;)).

Hehe, det orker/gider jeg helt ærligt heller ikke bruge tid på :P

Men det var nu heller ikke for at skyde undersøgelsen i sænk, og som sagt er jeg enig i budskabet. Jeg er bare altid lidt skeptisk overfor "Nu har vi fundet ud af det her!" konklusioner, og tænkte derfor over nogle ting, der KUNNE vise sig at være anderledes ved senere undersøgelser. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da en interessant tanke. Men bemærk så også, at det kun er for piger med et BMI under 25. Vi andre kan godt pakke fitnesstasken med god samvittighed :8:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men har de tjekket om der er andet der påvirker dem som er med i undersøgelsen?

Jeg tænker, hvis piger med et normalt bmi træner 5 timers hård træning om ugen - Så må de jo gå op i deres udseende og sådan..

Det kan jo være de alle lever af grøntsager, og det så er grøntsagerne der gør det? Det kan også være at 10% af dem, "bare" er uforklarligt barnløse, og STADIGVÆK ikke ville have øget fertilitet selvom de stoppede med træning..

Hmm..

Men logisk nok, alt overdrivelse, påvirker jo et eller andet..

Men jeg vil også gerne vide hvad 5 timer HÅRD træning er. Hvor meget skal man svede før det er hård træning? Er opvarmning med i det osv? Fordi, 5 timers HÅRD træning (Hvis vi taler effektiv træning), kræver jo opvarmning osv.. Også er det jo netop folk som tilbringer måske 10 timer om ugen i et center.. Og det, i en travl hverdag, kan da også give lidt stress kan jeg forestille mig...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er faktisk lidt ked af den undersøgelse i dag. Ved ikke helt hvordan jeg skal forholde mig til den - og forventer at mange kommer til at kommentere det overfor mig, da mange synes jeg dyrker meget motion.

Jeg har BMI på omkring 20 og dyrker en del motion. Om jeg kommer op på over 5 timers hård motion om ugen - I don't know. Det er måske lige deromkring - selvom jeg hverken synes mit løb, min cykling eller min styrketræning er specielt hårdt.

Jeg dyrker motionen fordi det føles godt - jeg bliver i godt humør og så kan jeg bedre spise lidt chokolade med god samvittighed. Jeg har virkelig hadet de uger af mit behandlingsforløb, hvor jeg slet ikke har kunne dyrke motion.

Samtidig har jeg altid sagt, at jeg ville elsker, hvis der var noget jeg selv kunne ændre, der kunne hjælpe mig med at blive gravid. Og det er der så måske nu? Men hvad skal jeg gøre? Hvordan forholder man sig til det? Helt at stoppe med at dyrke motion kan vel heller ikke være helt rigtigt, vel?

Så alt i alt, en rigtig øv nyhed der er blæst stort op i dag, som jeg føler mig ramt af, men uden at vide konkret hvad jeg skal stille op med...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan sagtens følge dig, mit bmi ligger på 17-18 stykker og jeg træner også meget. Ikke for at tabe mig men for at tage på i muskler og ikke mindst fordi jeg synes det udfordrer mig og netop gør jeg kan spise al den kage jeg kan komme i nærheden af :) så synes også at det her er en øv nyhed... Gir god mening med at kroppen stresses og dermed sørger naturligt for at undgå graviditet, men det er jo også nogen gange med til at stresse af når man har en travl hverdag, det bruger jeg da også min træning til ...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der andre end mig der studser over de undersøgelser der kommer frem i den her uge? Man må godt drikke som gravid, man må ikke dyrke for meget motion og Gravide bliver stresset over sundhedsstyrelsens anbefalinger og dermed sygemeldes flere...

Nå det var et sidespor!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der andre end mig der studser over de undersøgelser der kommer frem i den her uge? Man må godt drikke som gravid, man må ikke dyrke for meget motion og Gravide bliver stresset over sundhedsstyrelsens anbefalinger og dermed sygemeldes flere...

Nå det var et sidespor!

Hehe, nej jeg tænkte også lidt over det... Vi skal bare holde op med at læse undersøgelser, stige ned fra motionscyklen og plante os i sofaen med en bajer! :badgirl :balloon

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, nej jeg tænkte også lidt over det... Vi skal bare holde op med at læse undersøgelser, stige ned fra motionscyklen og plante os i sofaen med en bajer! :badgirl :balloon

:lol

Jeg skal sq* snart være gravid igen så :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der andre end mig der studser over de undersøgelser der kommer frem i den her uge? Man må godt drikke som gravid, man må ikke dyrke for meget motion og Gravide bliver stresset over sundhedsstyrelsens anbefalinger og dermed sygemeldes flere...

Nå det var et sidespor!

Ja, nye undersøgelser ændre konstant hvad vi bør gøre i forskellige situationer. Fra min 1. til 2. graviditet viste det sig også pludselig, at man ikke måtte drikke, når man overvejede at blive gravid, men nu kan jeg så åbenbart lige nå at tage et glas eller to inden min sidste fødsel :) .

Mht. motionsdelen, har jeg inden mine 4. graviditeter dyrket væsentligt mere motion (også hård) end de 5. timer, og er alle 4. gange blevet gravid i første forsøg. sååh, der er som ved alle andre undersøgelser undtagelser.

Det jeg mener, er nok bare at man først og fremmest skal lytte til sig selv og så bruge undersøgelserne som baggrundsviden som ikke nødvendigvis skal følges slavisk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER