Oprettet June 21, 2012 Har lige brug for at høre jer andre til råds. Jeg var til 32. ugers undersøgelse ved lægen i dag, og hun tog mit SF-mål, 36 sm og skrev det ned, uden at sige noget synderligt til det. Da jeg så kommer ud fra undersøgelsen og får kigget på den der graf i min vandrejournal kan jeg se, at det ligger helt uden for kurven, med flere cm. Jeg kan læse mig frem til, at målet gerne skal ligge på ca. 30 cm i uge 32, og den øvre grænseværdi er 32,5 cm. Mit mål er altså 3,5 cm over den øvre grænse. Faktisk svarer det til tvillinger. Min første tanke er, at jeg så må vente en stor baby, men jeg har ingen ide om hvorvidt det passer eller ej. Da jeg var til jordemoder for en måned siden var hendes skøn normalt, men hun var meget sådan "du er så og så langt henne, så er babyen ca. så stor" og altså ikke så meget en reel vurdering. Er der nogle af jer, der har haft store SF-mål, og er det noget at være bekymret over? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 21, 2012 Jeg har alle steder hørt af SF mål skal følge ugen, gerne plus/minus 3 cm. Så i uge 32, ville et sf mål være stort, hvis det er okay 35, hvis du boede i Odense :rolleyes I øvrigt, er det MEGET forskelligt hvordan de måler det.. Fx målte min jordemoder mit SF mål til 2 cm mere end min læge målte det to timer efter :rolleyes Så så længe de ikke er bekymret, så skal du heller ikke være det :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 21, 2012 Jeg prøvede igår at min JM målte 33 cm og et par timer efter målte en læge på sygehuset 35 cm... De sagde at det kommer meget an på hvem der tager målene og derfor er det rigtig godt at man har den samme JM hele vejen igennem graviditeten... Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 21, 2012 Mit SF mål med Cassandra var over gennemsnittet og jeg havde rigtig meget fostervand som nok har været grunden. Det havde ingen betydning som sådan, men de skønnede ret forkert vægtmæssigt ml 700 gr - 1 kg, både ved alm skøn og ved skanning. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 21, 2012 Puha, det er jeg glad for at høre. Satser på, at hun bare har været lidt sløset med målebåndet, og at den lille bare har mere plads derinde. ^_^ Den første side jeg kom ind på, da jeg googlede det var en eller anden form for læge intra, hvor der stod alle mulig skrækkelige ting om fostermisdannelser og organer der ikke virkede og store børn, der kunne brække knogler og alt muligt ved fødslen. Puha, nej tak! Så er det godt man kan blive beroliget lidt herinde :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 21, 2012 Kan du ikke ringe til din konsultations jordemoder i telefon tiden og så lige høre hvordan og hvorledes fordi det altså bekymrer dig? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 21, 2012 Jeg kan se at du allerede har fået gode svar, men vil alligevel lige tilslutte mig :) Mit SF-mål er også røget udenfor det grå, og jeg blev også nervøs og spurgte straks hvad det betød, og jeg fik at vide, at det var slet ikke noget problem. Jeg har ifølge JM "ikke sådan et lille nips" inde i maven, men han var ikke alarmerende stor. Hun mente dog ikke, at man kunne sige stort SF = stor baby, men at det også havde noget at gøre med hvor meget fostervand, man har i maven (jeg har nemlig også meget - men ikke FOR meget - fostervand), og igen også noget med, hvem der måler :) Så no worries, jeg er sikker på, at alt er ok :kram2 Men jeg er enig med Majs at hvis det bekymrer dig, så ring til din JM og få bekræftet at alt er ok :kram2 Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 25, 2012 Jeg har også ligget over den grå kurve hele vejen igennem. Men ingen har bekymret sig og min kurve kører pænt parallelt med skemaets, så har heller ikke selv tænkt videre over det. Udover, at det måske kan betyde, at den lille ikke er så lille endda, hvilket også passer fint sammen med scannings-målene... Men de siger jo hele tiden til os, at vi skal ringe hvis vi har spørgsmål og at man hellere skal ringe en gang for meget end en gang for lidt :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 25, 2012 min jordemoder sagde til mig sidst, da jeg lå øverst i det grå felt, at kurven burde sættes op, fordi de fleste gravide hun efterhånden så lå deroppe.. så du er sikkert helt normal.. :D Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 25, 2012 Mit sf-mål har hele vejen igennem ligget over gennemsnittet, men fulgt ugerne. Min jm eller læge har intet nævnt om det, blot målt maven og skønnet bebs. Så længe de ikke selv siger noget om det, så ser jeg ingen grund til at være bekymret. Del dette indlæg Link to post Share on other sites