Guest

min mand har bedt om liste

26 indlæg i dette emne

Når vi snakker om fødslen herhjemme siger min mand altid "kan du ikke skrive det ned så jeg ikke glemmer det" og jo det kan jeg jo godt men hvad skal jeg skrive på den liste? Jeg kender jo end ikke mine egne behov. Jeg har nogle idéer, men det er jo ikke sikkert det ér sådan når vi når til fødslen.

Jeg har skrevet nogle overskrifter:

Før fødslen.

Når fødslen går i gang.

Når det spidser til.

Under fødslen.

I tilfælde af komplikationer.

Er der noget som i tænker DÉT vil i gerne have manden ved, gør, tager sig af, lader være med osv.

Altså jeg tror tingene kommer helt af sig selv, men tror bare han føler sig tryg hvis han har en "huske liste" fordi han føler sig ret så bombarderet med oplysninger for tiden. Derfor skal den heller ikke være for detaljeret, men bare sådan i punkt form fx

Før fødslen:

-pak taske med rent tøj, læsestof og toilet sager

-lig plastik pose og tæppe i bilen

-hent contraction counter app

-kod nummer til fødegang og jordemoder ind

-oplad kamera og video optager

Når fødslen går i gang

-tag det roligt, der kan gå flere timer

-pak video, kamera oplader og mobil

-put tasker i bilen

-lig plastik og tæppe over sædet

-sørg for kattene

-bliv derefter hos mig

-sørg for at hvile og spise

-sørg for at jeg får mad og væske hvis jeg ikke selv tænker på det

- masser, nus, find varmepuden mod smerter

- tag tid på veer

Osv....

Har i nogen idéer?

Ej det lyder forfærdelig mor agtig når jeg læser det igennem, så vil luge pointere at han altså selv har bedt om listen, jeg er sikker på han nok skal klare det hele fint, han plejer være rigtig god til at kende mine behov før jeg selv gør og han tager altid tingene som de kommer. men tror det bunder i at han er lidt nervøs og ikke har noget konkret at forholde sig til, og han er bange for at være handlings lammet og være overflødig, han har brug for at have "opgaver".

Del dette indlæg

Kigger med her - Sådan en liste har min kæreste også bedt om ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ihh bare det var min mand som havde bedt om en liste fra mig.. Han rendte rundt som en forvirret høne, så jeg måtte ringe til min mor, som kunne komme og hjælpe :whistling :rolleyes

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ha ha, jeg poster da lige listen når jeg er færdig med den så :D

Men altså kom gerne med forslag!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Måske:

Sørge for en madpakke til sygehuset (Evt. med nogle ønsker til specielt mad?)

Sørge for at få babyting i bilen (evt hvilke ting(autostol, pusletaske, dyne..)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hehe, jeg ville også ønske, at min mand ville bede mig om at lave sådan en liste :D Ej, tror nu nok at han skal "finde ud af det", men jeg eeeeeeelsker bare lister :whistling

Altså jeg har sagt til min mand:

- Vigtigst af alt: DU MÅ IKKE GÅ! LIGE MEGET HVAD, HELLER IKKE, HVIS JEG BEDER DIG OM DET! Min søde mand har tendens til nogle gange at være "lidt for lydig" hvis jeg bliver rigtig sur. Og selvom jeg tror mest på, at jeg vil klynge mig til min mand og bede ham om hjælp og trøst, så synes jeg heller ikke at det er utænkeligt at jeg bliver vred og gal og beder ham om at skride af helvede til. Og det ønsker jeg jo i virkeligheden ikke. Jeg ville være rigtig ked af, hvis han ikke var tilstede, også selvom jeg selv - i vrede - havde bedt om det. Så vi har snakket om, at hvis jeg beder ham gå, så skal han IKKE adlyde.

Derudover:

- Massage (sikkert af lænden). Jeg har pakket en massageolie just in case

- Husk hvor læbepomaden og mine hårelastikker er! (og det har jeg så vist ham)

- Husk hvad jeg (helst) vil og (helst) ikke vil mht. smertestillende

Og så tror jeg faktisk ikke, at jeg har bedt ham om mere :unsure Han har gennem det sidste stykke af fødslen fået god træning i helt selv at mærke, hvornår jeg har brug for en hejsearm og hvornår jeg har brug for en støttende arm om ryggen, så det tror jeg nok at han selv klarer. Måske skal jeg have gjort ham opmærksom på, at jeg måske ikke selv opdager, hvis jeg er tørstig og sulten og har brug for hjælp der. :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvor er han sød :loveshower

Man kan egentlig ikke vide hvad man har brug for før man står midt i det. Jeg har under begge fødsler haft brug for fuldstændig ro. Jeg vil ikke røres ved, tilbydes noget eller undersøges- jeg beder selv om de ting jeg vil have fx vand. Så min mand gjorde det allerbedste han kunne: At sidde bagved mig i badekarret og holde min ene hånd :biglove

Ifht alle de praktiske ting, så havde vi en liste liggende i soveværelset- så da vandet gik om aftenen, pakkede vi den færdig sammen og var klar til at tage afsted.

Synes det var rart at have ham med til JM, for de sidste par besøg talte vi om fødslen. Jeg følte han var rigtig godt forberedt, også fordi vi talte meget om hvad vi forventede der ville ske og hvad jeg ville have brug for når det hele går løs. At jeg så har prøvet at føde før, gør jo blot at jeg kender mig selv endnu bedre og ved hvordan jeg håndterer smerterne- det kan man ikke vide som førstegangs :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tænker at han kan have styr på hvor I kan parkere (evt. med langtidsparkering så I ikke får en bøde) og kende vejen til fødegangen.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvis han kan så måske også være den der er rolig og har overblikket, samt tålmodighed når du har veer hvis de gør ondt og du må stå stille.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Så har jeg arbejdet lidt på listen og har ændret lidt i overskrifterne det virkede mere logisk. Tusind tak for svar har brugt mange af jeres forslag!

Den ser indtil videre sådan her ud:

Fødselshjælper seddel

Før fødslen:

pak taske med rent tøj, læsestof og toilet sager

•lig plastik pose og tæppe i bilen

•hent contraction counter app til mobilen

•kod nummeret til fødegangen ind på telefonen 78434762

•Oplad kamera og video optager

•Få fat i autostolen og sæt den i bilen

Når fødslen går i gang:

•tag det roligt, der kan gå flere timer

•pak video, kamera oplader og mobil

•put tasker i bilen

•lig plastik og tæppe over sædet

•sørg for kattene: mad, vand og kattebakke

•bliv derefter hos mig

•sørg for at hvile og spise

•sørg for at jeg får mad og væske hvis jeg ikke selv tænker på det

•massér, nus, find varmepuden mod smerter

•tag tid på veer

•spørg om der er noget jeg har brug for

•Lyt til mig

•Vær klog og tag din ring af herhjemme.

Godt at vide:

•Det er vigtigt jeg slapper af og bliver lidt distraheret fx med en film.

•Gå ikke fra mig og fortæl hvor du går hen hvis du går nogen steder.

•bliv ved med at være positiv og opmuntrende, sådan her skal JEG tænke:

o hver gang jeg har haft en ve er der en mindre jeg skal igennem

o kroppen skal arbejde og det skal gøre ondt

o Fidusen er snart ude ved os

o Der er lige så mange pauser som der er veer

o Fokuser på det positive – giv slip og giv lov – kroppen er skabt til det, jeg skal ”bare” gennem smerten.

o Vejrtrækningen hjælper

o Jeg kan godt og jeg er pisse dygtig til det! Lige meget hvor lidt jeg tror på mig selv så er det sådan det er!!!

•Sig jeg skal trække vejret hvis jeg har problemer med det.

•Vis ikke hvis du bliver bange

•Normalt skal der 3-5 minutter mellem hver ve (ve start til ve start) over flere timer før man er i ”aktiv fødsel” – men alt med forbehold – vi ringer hvis vi bliver i tvivl.

•Jeg er ikke sur på dig, hvis jeg bider lidt af dig er det pga smerter og at min grænse for hvad jeg kan rumme er nået. Jeg tænker ikke over hvordan jeg får tingene sagt, de kommer ud som de kommer ud fordi det er hurtigt og kræver meget lidt tanke virksomhed. Hvis jeg bliver en kælling så hjælp mig tilbage på sporet ved at være sød og fornuftig og tale pænt tilbage. Spørg fx pænt hvad jeg så har brug for. (jeg håber ikke jeg bliver en kælling, det vil jeg helst ikke)

På vej til sygehuset:

Jeg er på nuværende tidspunkt meget meget ramt af smerter og tænker virkelig ikke på andet end at jeg skal igennem det her, derfor er det vigtigt du er meget meget praktisk!

•Parker TÆT på indgangen, sæt mig af om nødvendigt og find en p-plads bagefter.

•Sørg for at pusletasken og tasken til fødslen er med på fødegangen(jeg siger hvad det er for en når jeg ved det).

På sygehuset:

•Du skal give dit cpr nummer det mangler de

•Sørg for at sætte musik på (hvis det kan nås)

•Det du har brug for at vide (men som jeg nok selv skal give udtryk for hvis det er) er:

o Jeg ønsker naturlig smertelindring

o Jeg vil godt ned i karet hvis jeg kan nå det

o Jeg vil gerne have akupunktur

o Jeg er HUNDERÆD for kejsersnit – det er vigtigt de ved det.

o Jeg er bange for epidural så hvis de foreslår det skal de virkelig mene der ikke er en anden vej udenom.

o Jeg vil gerne have hende op på min mave med det samme.

•HUSK at spise

•Hvis du har brug for en pause så sig det til mig så jeg ved hvor du går hen og sørg for at der er en ved mig.

•Jeg kan få brug for vaseline til tørre læber, jeg viser hvor den er når jeg ved det.

•Du kan sørge for en kold klud til panden, tørre sved af min pande, fjern håret fra mit ansigt og holde mig i hånden. Vær rolig!

Hvis der sker komplikationer (Det gør der ikke BASTA):

•Med hende: så find ud af om jeg har brug for dig ellers så følg efter hende – hun skal ikke være alene.

•Med mig så jeg ikke kan tage mig af hende (fx kejsersnit): så lig hende ind på din mave så hun har det varmt og trygt og føler hun ikke er alene. Jeg vil have hende så SNART jeg kan!

EDIT: Ingen får at vide jeg har født før jeg selv har mødt pinsessen og er KLAR til besøg.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Halløj - det er altså supersødt med den liste:) Meget gennemført og inspirerende.

Jeg "mangler" kun en ting, som I formentlig har taget stilling til, men som er vigtig for mig. Jeg ved nemlig fra en veninde, hvor ked af det hun var, da de ikke havde fået talt om det, inden hun fødte.

Hvem ringer til bedsteforældre/familie og hvornår? Hvis du f.eks. skal have kejsersnit (hvilket du jo ikke skal ;) ), er det så vigtigt for dig, at han venter med at ringe til alle mulige (som så dukker op) til du er frisk og har haft lidt tid med din lille nye skat.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Halløj - det er altså supersødt med den liste:) Meget gennemført og inspirerende.

Jeg "mangler" kun en ting, som I formentlig har taget stilling til, men som er vigtig for mig. Jeg ved nemlig fra en veninde, hvor ked af det hun var, da de ikke havde fået talt om det, inden hun fødte.

Hvem ringer til bedsteforældre/familie og hvornår? Hvis du f.eks. skal have kejsersnit (hvilket du jo ikke skal ;) ), er det så vigtigt for dig, at han venter med at ringe til alle mulige (som så dukker op) til du er frisk og har haft lidt tid med din lille nye skat.

Ja, det har vi faktisk også talt om..

Jeg var virkelig også bekymret, efter vi var til en fødselsforberedelse, hvor hun sagde at hvis man kom i fuld narkose, kunne der gå op 6 TIMER før man kom over til barnet!!!! Og jeg gik og var så bange for min kæreste så ville ringe og få hans forældre op, og at "nogen" så ville se min baby før mig :boo Så det var faktisk rart, at vi aftalte at INGEN (familie og venner) skulle selvfølgelig møde vores datter, før vi begge var der og var friske til det... :biglove

Del dette indlæg

Annonce ♥

Åh ja godt tænkt - det tror jeg lige vi skal snakke om og så tilføjer jeg det lige på listen!!!

Vi har aftalt at han ringer til vores forældre når jeg har født og sender en MMS til mine søstre - hvis ikke jeg når vi står i situationen selv ringer til min familie. Men har gjort det klart at vi lige skal have lidt tid sammen først, og vente til vi er klar.

Ja, det har vi faktisk også talt om..

Jeg var virkelig også bekymret, efter vi var til en fødselsforberedelse, hvor hun sagde at hvis man kom i fuld narkose, kunne der gå op 6 TIMER før man kom over til barnet!!!! Og jeg gik og var så bange for min kæreste så ville ringe og få hans forældre op, og at "nogen" så ville se min baby før mig :boo Så det var faktisk rart, at vi aftalte at INGEN (familie og venner) skulle selvfølgelig møde vores datter, før vi begge var der og var friske til det... :biglove

6 timer :blink puh ha... ja det er godt nok lang tid, men så er det bestemt også udelukket at nogen kommer op før jeg har mødt vores datter!!! BASTA!!!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Super god liste! :super (Overvejer heftigt at stjæle den :blush)

Det kan godt være, at der er noget, jeg ikke har fattet, men hvorfor skal han lade sin ring blive hjemme? Er det af frygt for at mose den ind i hans hånd eller er det noget andet? :unsure

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det kan godt være, at der er noget, jeg ikke har fattet, men hvorfor skal han lade sin ring blive hjemme? Er det af frygt for at mose den ind i hans hånd eller er det noget andet? :unsure

Det med ringen studsede jeg også over :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeps har hørt flere fædre sige at de blev nød til at tage den af fordi det gjorde noget så ondt :whistling Det er jo nok ikke lige det man tænker på når fødlen går i gang og man er lidt oppe at køre og rundt på gulvet - men han plejer at ligge den på en hylde på badeværelset når har er til håndbold så den ikke bliver væk. Det vil han nok selv foretrække når det kommer til stykket!!!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeps har hørt flere fædre sige at de blev nød til at tage den af fordi det gjorde noget så ondt :whistling Det er jo nok ikke lige det man tænker på når fødlen går i gang og man er lidt oppe at køre og rundt på gulvet - men han plejer at ligge den på en hylde på badeværelset når har er til håndbold så den ikke bliver væk. Det vil han nok selv foretrække når det kommer til stykket!!!

Smart ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvor er det altså en sød liste med mange gode og vigtige ting. Tror altså lige jeg låner den til udgangspunkt for et par snakke om forventninger af forskellig slags vedrørende fødslen. Jeg er nok ikke den som gir min kæreste sådan en liste, med mindre han selv ber om den sådan som din mand :blush

Del dette indlæg

Annonce ♥

En ting som jeg har talt med min mand om er at det er vigtigt han er med til at sørge for at jordmoderen og evt læge forklare tydeligt hvad der sker/skal ske og sørger for jeg forstår det så jeg så vidt muligt hele tiden føler mig tryg.

Han er min buffer overfor de andre :-)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg sagde bare til min mand han skulle være der og hvis han ikke kunne mere skulle han ringe til min mor som skulle overtage.

Jeg havde lavet en liste og forsøgt at " designe" en fødsel og tænkt alt muligt igennem.

Intet gik som det stod på listen og det forvirrede en del.

Håber du får den bedste fødsel :balloons

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg havde ikke lavet nogen liste, men hvis jeg havde var den overhovedet heller ikke blevet som jeg troede. Efter fødslen ville den se sådan her ud:

- Pak og kør bil

- Ti stille

- sørg for saftevand til MIG

- lade være med at tænde for kaffemaskinen på fødestuen. Den stinker og larmer.

- hold nu op med at tale til mig når jeg har veer!

- Du skal IKKE røre ved mig

- flyt den rådne vaskeklud

- tag benene ned fra fødebriksen NU!!!

- HOLD SÅ KÆFT NÅR JEG HAR VEER

- Find kamera

- klip navlestreng

- kys mig og SÅ er vi lykkelige igen :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg havde ikke lavet nogen liste, men hvis jeg havde var den overhovedet heller ikke blevet som jeg troede. Efter fødslen ville den se sådan her ud:

- Pak og kør bil

- Ti stille

- Find kamera

- klip navlestreng

:lolhit Sådan kan det egentlig godt være min liste skal se ud...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hahaha. Det er sådan jeg hele tiden har forestillet mig jeg vil reagere - og har advaret manden ;-)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg sagde bare til min mand han skulle være der og hvis han ikke kunne mere skulle han ringe til min mor som skulle overtage.

Jeg havde lavet en liste og forsøgt at " designe" en fødsel og tænkt alt muligt igennem.

Intet gik som det stod på listen og det forvirrede en del.

Håber du får den bedste fødsel :balloons

Tak :kram

Jeg er også VIRKELIG meget i tvivl om listen, heldigvis ved jeg jan ikke tager den bogstavelig, han kender ofte mine behov bedre end jeg selv gør så er slet ikke urolig for at han nok skal klare det. Tror bare han gerne vil have noget konkret at forholde sig til og gå ud fra. Jeg vil også pointere over for ham at det er hvad jeg TROR jeg får brug for han gør.

Del dette indlæg

Annonce ♥

- Pak og kør bil

- Ti stille

- Find kamera

- klip navlestreng

:lol hvor er den bare god.

Del dette indlæg

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER