Guest

enkelt glas alkohol er ikke skadeligt

33 indlæg i dette emne

Ja du læste rigtigt.

I nyhederne her til morgen, fortalte de at ny forskning fortæller, at et enkelt glas alkohol ikke er skadeligt...

Det er overlæge fra århus uni. hospital som siger, at forskningen viser, at en enkelt genstand ikke skader barnet.

Det skal være med til at sørge for, at gravide, som har drukket inden de fandt ud af, at de var gravide, ikke skal gå og bekymre sig.

Del dette indlæg

Hehe, jeg overvejede også at hive den frem :)

Jeg synes budskabet om "Tag det roligt, hvis det er sket, det skal nok gå alligevel" er rigtig godt, men jeg synes samtidig det er helt på sin plads at sundhedsstyrrelsen ikke vil lave sine anbefalinger om.

Som jeg så ofte har sagt, når der er den slags undersøgelser, så kan vi jo aldrig vide om det barn, der har fået alkohol inde i mors mave, ville have klaret sig ENDNU bedre, hvis det ikke havde fået alkoholen. Og strengt taget ved vi vel heller ikke om effekten af alkoholen ville have vist sig senere (jeg synes jeg så/hørte at de undersøgte børnene indtil de var 5. Kunne være interessant at se om der var forskelle når børnene kom i skole, f.eks. i forhold til koncentration og kognitive evner)

Og eftersom der - såvidt jeg kunne forstå i hvert fald - blev undersøgt BØRN og ikke GRAVIDITETER, så synes jeg også at der er en pointe i, at alkoholen MÅSKE har påvirket i de tilfælde, hvor moderen har mistet barnet.

Jeg synes det ville være en rigtig trist forskning, hvis sundhedsstyrelsen kun skulle fraråde alkohol, når man havde fundet decideret skade på børn. Som hende i Tv-avisen sagde, så synes jeg ikke, at det er noget man skal "eksperimentere" med. Så jeg synes det er godt, at anbefalingerne laves ud fra et forsigtighedsprincip, og jeg synes der er tilpas meget fornuft i anbefalingerne til at man gør klogt i at overholde dem.

Men det er jo samtidig dejligt for de mødre, der har fået et enkelt glas eller to, at få at vide at det næppe gør skade. :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ville personligt kun være tryg ved at drikke alkohol som gravid, hvis man kunne bevise at alkohol ikke kunne overføres til barnet ligesom al andet kost/drikkelse kan (hvilket jo er en helt anden og meget mere "biologisk" undersøgelse, end at se på de fødte børn og hvordan de klarer sig). Og selv der ville jeg holde igen, fordi jeg tror på at jo sundere min krop er, desto bedre miljø kan den være for mit barn :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tror ikke man skal panikke - hverken med parabener, passiv rygning eller alkohol hvis man bliver udsat for dem i begrænset omfang eller ved et uheld.

Men på den anden side, når man VED at man er gravid eller chancen er overhængende - så synes jeg at man bør fjerne unødige ting der KAN risikere at skade ens foster. Vi er jo alle interesserede i sunde, velskabte børn...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hehe, jeg overvejede også at hive den frem :)

Jeg synes budskabet om "Tag det roligt, hvis det er sket, det skal nok gå alligevel" er rigtig godt, men jeg synes samtidig det er helt på sin plads at sundhedsstyrrelsen ikke vil lave sine anbefalinger om.

Som jeg så ofte har sagt, når der er den slags undersøgelser, så kan vi jo aldrig vide om det barn, der har fået alkohol inde i mors mave, ville have klaret sig ENDNU bedre, hvis det ikke havde fået alkoholen. Og strengt taget ved vi vel heller ikke om effekten af alkoholen ville have vist sig senere (jeg synes jeg så/hørte at de undersøgte børnene indtil de var 5. Kunne være interessant at se om der var forskelle når børnene kom i skole, f.eks. i forhold til koncentration og kognitive evner)

Og eftersom der - såvidt jeg kunne forstå i hvert fald - blev undersøgt BØRN og ikke GRAVIDITETER, så synes jeg også at der er en pointe i, at alkoholen MÅSKE har påvirket i de tilfælde, hvor moderen har mistet barnet.

Jeg synes det ville være en rigtig trist forskning, hvis sundhedsstyrelsen kun skulle fraråde alkohol, når man havde fundet decideret skade på børn. Som hende i Tv-avisen sagde, så synes jeg ikke, at det er noget man skal "eksperimentere" med. Så jeg synes det er godt, at anbefalingerne laves ud fra et forsigtighedsprincip, og jeg synes der er tilpas meget fornuft i anbefalingerne til at man gør klogt i at overholde dem.

Men det er jo samtidig dejligt for de mødre, der har fået et enkelt glas eller to, at få at vide at det næppe gør skade. :)

:ditto

syntes det er fint at jeg kan have det ok med mit glas snaps til julefrokosten før jeg vidste jeg var gravid MEN det er sidste gang jeg har fået alkohol og dengang skreg hele min krop at det var skidt for mig (det var der jeg fik mistanke om graviditeten) så jeg tror ikke på at det er godt!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ærlig talt, så tror jeg da også der er forskel på HVORNÅR i graviditeten man drikker alkohol..

Fx da jeg var tilt andlæge, ville de helst vente med at give bedøvelse til efter uge 12 - og ALLERhelst først efter uge 20.. Der var intet der tydede på at det var farligt overhovedet, men "logisk" nok, så er barnet jo stadigvæk i en KÆMPE udvikling inden uge 20, og den ville man så på alle tænkelige måder undgå at påvirke..

Derfor tænker jeg også at det må være lidt det samme med alkohol - At drikker du det i uge 8, er der flere muligheder for at "påvirke" end hvis du drikker det i uge 30.

De første par uger er man vist ikke rigtig koblet sammen med fostret, og derfor skulle det ikke have nogen betydning hvad man spiste drak der (Til uge 4-6?)

Men synes da altid at have hørt at "et enkelt glas" ikke skader ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Men nu er det jo ikke 1 glas de har bygget undersøgelsen på, men gravide der har drukket 1-6 glas i ugen så vidt jeg har forstået (ret mig hvis det er forkert) og det syntes jeg er ret voldsomt.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Men nu er det jo ikke 1 glas de har bygget undersøgelsen på, men gravide der har drukket 1-6 glas i ugen så vidt jeg har forstået (ret mig hvis det er forkert) og det syntes jeg er ret voldsomt.

åh, det har je intet hørt om. Læste bare det der stod i oplægget at "et enkelt glas" ikke var skadeligt.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Bemaerk, at der ikke er korrigeret for fysiske skader og fosterdoed i undersoegelsen. Nu arbejder min moster paa boerneafdelingen og SER med sine egne oejne de her nyfoedte, hvor moren har drukket i graviditeten - de har alko-naeser... Jeg er selv en af dem, der har taget et lille glas spumante i ny og nae ved saerlige lejligheder. Jeg er ikke i tvivl om, at jeg skal goere det med masser af vand og maven godt bundlagt og jeg kan jo selv maerke at jeg bliver lidt tipsy, hvis det er mere end halvanden fingerbreddes hoejde i glasset...

Jeg tror man skal passe paa med at tage den undersoegelse for helt gode varer, for den siger jo ikke at det er 100 % uskadeligt for en lille baby.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Der findes jo så mange undersøgelser, en siger hold dig fra al alkohol andre at lidt med måde ikke skader.

Man må jo følge sin mavefornemmlese og hvad man selv har det bedst med. For mig har det heddet 0 alkohol. Jeg har som fingerregel, hvad jeg ikke vil give mit barn i modermælken/flasken giver jeg heller ikke i maven. Det er det jeg finder det mest rigtige, men andre kan jo have en anden holdning og der findes undersøgelser der bakker op om begge synspunkter :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er faktisk sådan lidt rystet over at læse kommentarerne på f.eks. TV2; her siger størstedelen (da jeg kiggede på det i morges) NEJ NEJ NEJ til om gravide må drikke alkohol. Og der argumenteres for, at hvis man tager et glas vin er man afhængig og en dårlig mor. Jeg har lyst til at skrige til hele, hysteriske, regel-og-fordømmelses-Danmark: SÅ SLAP DOG AF!!!!

For jeg synes det er helt fint, at sundhedsstyrelsen og jordemødre vil holde sig til at anbefale 0 alkohol - det er et område der kan være svært at nuancere, og "lidt alkohol" lyder forskelligt i folks ører.

Personligt synes jeg på ingen måde, det er ok at drikke sig fuld, når man ved man er gravid. Uden sammenligning i øvrigt, så gælder lidt det samme som at køre bil. Nu har man altså valgt at være den der kører i 9 måneder, og så skal man ikke være påvirket af alkohol.

MEN jeg er faktisk også mest forundret over den fordømmelse der ligger i hele debatten. Tænk hvis nu, at et par er taget ud for at spise på en dejlig restaurant inden baby kommer, og mor drister sig til at smage et halvt glas rødvin. Hvis det er din bryllupsdag og du gerne vil byde velkommen med et glas champagne. Hvis du vil skåle for din mor på hendes fødselsdag? I den tilfælde er det vel ikke et spørgsmål om ikke at KUNNE undvære alkohol, men at vælge at smage på det og nyde det (i øvrigt noget vi i Danmark generelt set kunne blive bedre til i stedet for reelt druk - and I have had my share :whistling ).

Jeg synes, det er sådan en usammenhængende debat i det hele taget. Rygning f.eks. er så vidt jeg ved skadeligt selv på passivt niveau. OK, så drop det bedst muligt - i hvert fald at ryge selv. Men det er jo også usundt at leve af vingummier og sodavand i en hel graviditet, ikke at spise varieret, at være helt hysterisk og stresse sig selv, at være fysisk inaktiv, bruge stærke cremer....der er så meget. Nogle af tingene bliver man lidt tvunget ind i på grund af f.eks. smerter, kvalme og hormoner, men hvis man generelt lever sundt og passer på sin krop og sin baby, så nyd da for f..... det glas rødvin til en særlig lejlighed (eller farv dit hår en enkelt gang, hvis det er det der gør forskellen for dig). Du får i hvert fald min lille velsignelse, og jeg er virkelig trist over, hvis du ikke kan nyde det, fordi der sidder 60 snotfornærmede, bedrevidende mennesker omkring dig, og har alle mulige meninger om, hvordan du skal leve dit liv.

Det er sådan jeg vælger at se den nye undersøgelse...at man skal tage alle de dér råd, men en rigtigt god portion sund fornuft.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er faktisk sådan lidt rystet over at læse kommentarerne på f.eks. TV2; her siger størstedelen (da jeg kiggede på det i morges) NEJ NEJ NEJ til om gravide må drikke alkohol. Og der argumenteres for, at hvis man tager et glas vin er man afhængig og en dårlig mor. Jeg har lyst til at skrige til hele, hysteriske, regel-og-fordømmelses-Danmark: SÅ SLAP DOG AF!!!!

For jeg synes det er helt fint, at sundhedsstyrelsen og jordemødre vil holde sig til at anbefale 0 alkohol - det er et område der kan være svært at nuancere, og "lidt alkohol" lyder forskelligt i folks ører.

Personligt synes jeg på ingen måde, det er ok at drikke sig fuld, når man ved man er gravid. Uden sammenligning i øvrigt, så gælder lidt det samme som at køre bil. Nu har man altså valgt at være den der kører i 9 måneder, og så skal man ikke være påvirket af alkohol.

MEN jeg er faktisk også mest forundret over den fordømmelse der ligger i hele debatten. Tænk hvis nu, at et par er taget ud for at spise på en dejlig restaurant inden baby kommer, og mor drister sig til at smage et halvt glas rødvin. Hvis det er din bryllupsdag og du gerne vil byde velkommen med et glas champagne. Hvis du vil skåle for din mor på hendes fødselsdag? I den tilfælde er det vel ikke et spørgsmål om ikke at KUNNE undvære alkohol, men at vælge at smage på det og nyde det (i øvrigt noget vi i Danmark generelt set kunne blive bedre til i stedet for reelt druk - and I have had my share :whistling ).

Jeg synes, det er sådan en usammenhængende debat i det hele taget. Rygning f.eks. er så vidt jeg ved skadeligt selv på passivt niveau. OK, så drop det bedst muligt - i hvert fald at ryge selv. Men det er jo også usundt at leve af vingummier og sodavand i en hel graviditet, ikke at spise varieret, at være helt hysterisk og stresse sig selv, at være fysisk inaktiv, bruge stærke cremer....der er så meget. Nogle af tingene bliver man lidt tvunget ind i på grund af f.eks. smerter, kvalme og hormoner, men hvis man generelt lever sundt og passer på sin krop og sin baby, så nyd da for f..... det glas rødvin til en særlig lejlighed (eller farv dit hår en enkelt gang, hvis det er det der gør forskellen for dig). Du får i hvert fald min lille velsignelse, og jeg er virkelig trist over, hvis du ikke kan nyde det, fordi der sidder 60 snotfornærmede, bedrevidende mennesker omkring dig, og har alle mulige meninger om, hvordan du skal leve dit liv.

Det er sådan jeg vælger at se den nye undersøgelse...at man skal tage alle de dér råd, men en rigtigt god portion sund fornuft.

Det er interessant hvordan man oplever det der fordømmelse. :unsure Jeg synes ikke, at jeg en ENESTE gang er blevet mødt med fordømmende øjne de få dage, hvor jeg har brugt parfume, den dag jeg valgte at spise en ganefrisker baseret på hvidvin, da jeg fortalte at jeg havde købt en fødselsforberende olie med parfume, de gange jeg har drukket en cola, osv... Men jeg synes, at jeg har fået MANGE nedsættende øjne og meget "påduttet hysteri" når jeg har takket nej til en sukkerfri sodavand eller ladet vinen stå. Jeg har bestemt nydt min graviditet, men noget af det, der har stresset mig mest, har været "presset" for at "at man da godt liiiiiiiiiige kan xxxx". Og selvom jeg egentlig synes at undersøgelsen på TV2 virkede god og fornuftig, så har jeg også tænkt "Shit, nu er der endnu et skud i bøssen mod mig næste gang jeg takker nej til vin. Øv!".

Jeg er såvidt jeg kan se enig med dig i, hvor grænserne for alkohol osv. "bør" gå, men det er lidt pudsigt, at jeg har oplevet noget HELT andet i forhold til fordømmelse. Jeg synes faktisk kun at jeg ser fordømmelse der, hvor jeg egentlig tænker at mødrene ER afhængige (hvis de f.eks. siger at de ikke KAN holde op med at ryge, eller at de bare er NØDT til at have en øl efter arbejde, SELVOM det piner dem, fordi de er bekymret for om det skader deres baby - dvs. hvor de faktisk slet ikke virker til at nyde deres "valg"), og selv der, synes jeg OGSÅ tit at der er en støttende tone med gode råd til at komme ud af det. I de tilfælde hvor folk siger "Jeg gør xxx, og det er det, der fungerer for MIG", der synes jeg faktisk at langt de fleste mennesker er rigtig gode til at sige "Det er fint, enhver må jo finde ud af hvad der fungerer bedst for dem selv". :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hmm, det kan godt være at det er mig, der ikke har hørt efter, men jeg kan godt bekymre mig lidt over, om sådan en omgang forskning LYNHURTIGT bliver gjort til noget andet end den er...

Se f.eks. dette link: http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1778809.ece

Ok, det er fra ekstra bladet, så måske ikke den mest saglige kilde, men der er sikkert en del, der lytter til hvad der står deri... Jeg bider mærke i at der i selve artiklen står, at der er undersøgt 5-årige (hvilket også var mit indtryk), men at det i den der under-overskrift er blevet til at "alkohol i mindre mængder ikke skader fostre". Det er jo ikke det samme :unsure

Jeg synes det er meget meget vigtigt, når man laver sådan noget forskning, at man gør det ENORMT tydeligt, hvad det er man har undersøgt, og overvejer risici for at det bliver videreformuleret forkert :unsure

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er interessant hvordan man oplever det der fordømmelse. :unsure Jeg synes ikke, at jeg en ENESTE gang er blevet mødt med fordømmende øjne de få dage, hvor jeg har brugt parfume, den dag jeg valgte at spise en ganefrisker baseret på hvidvin, da jeg fortalte at jeg havde købt en fødselsforberende olie med parfume, de gange jeg har drukket en cola, osv... Men jeg synes, at jeg har fået MANGE nedsættende øjne og meget "påduttet hysteri" når jeg har takket nej til en sukkerfri sodavand eller ladet vinen stå. Jeg har bestemt nydt min graviditet, men noget af det, der har stresset mig mest, har været "presset" for at "at man da godt liiiiiiiiiige kan xxxx". Og selvom jeg egentlig synes at undersøgelsen på TV2 virkede god og fornuftig, så har jeg også tænkt "Shit, nu er der endnu et skud i bøssen mod mig næste gang jeg takker nej til vin. Øv!".

Jeg er såvidt jeg kan se enig med dig i, hvor grænserne for alkohol osv. "bør" gå, men det er lidt pudsigt, at jeg har oplevet noget HELT andet i forhold til fordømmelse. Jeg synes faktisk kun at jeg ser fordømmelse der, hvor jeg egentlig tænker at mødrene ER afhængige (hvis de f.eks. siger at de ikke KAN holde op med at ryge, eller at de bare er NØDT til at have en øl efter arbejde, SELVOM det piner dem, fordi de er bekymret for om det skader deres baby - dvs. hvor de faktisk slet ikke virker til at nyde deres "valg"), og selv der, synes jeg OGSÅ tit at der er en støttende tone med gode råd til at komme ud af det. I de tilfælde hvor folk siger "Jeg gør xxx, og det er det, der fungerer for MIG", der synes jeg faktisk at langt de fleste mennesker er rigtig gode til at sige "Det er fint, enhver må jo finde ud af hvad der fungerer bedst for dem selv". :)

Jamen det er jo bare samme historie med omvendt fortegn... Hverken den ene eller den anden lejr lader jo til at tro på at den gravide er i stand til at tage vare på sig selv. Men hvis man selv mener, at man simpelthen bare ikke KAN stoppe med at ryge eller drikke bajere hver dag, ja, så synes jeg man har et afhængighedsproblem...gravid eller ej...og så er jeg da typen der rynker på næsen, så helligere er jeg heller ikke.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Fister, jeg er saa enig med dig i det, du skriver om det (for)doemmende Danmark. Jeg deler ogsaa dit syn paa den danske drikkekultur og vil inden laenge have mine foraeldre her i 10 dage, hvor jeg vil krumme mine taeer over deres alkoholforbrug i forhold til flertallet af italienerne paa stedet, herunder min svigerfamilie. Det er bare almindeigt at drikke ret meget i DK, men endelig ikke som gravid da...

Barbamama, der ER i mine oejne en tendens til at "privat-politiet-DK" doemmer, om det saa siges hoejt eller ej. Jeg oplevede det til min soesters bryllup, hvor jeg tog et halvt glas spumante at skaale i. Ja, det var faktisk mindre end halvt, men baade min kusine og min moster doemte mig altsaa ude... Der er jo samme tendens til diskussionen om parabener, aspartam og dagpleje i en tidlig alder - enhver er i sin gode ret til at tage egne valg.

Sidstnaevnte og alkospoergsmaalet er urtoligt meget mere foelsomt, tror jeg, for slet ikke at tale om rygning, som jeg selv forbander omkring mig, gravid eller ej. Men igen, er vi daarlige moedre for at drikke et halvt glas champagne paa vores bryllupsdag? Eller vaelge at vaere glad og arbejde, fremfor at gaa hjemme og vaere miserable? Jeg ved det ikke, men tror det er mere nuanceret end som saa og Danmark kunne godt vaere lidt mere rummelig overfor disse nuancer, foeler jeg.

balloons.gif

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jamen vi er sådan set enige i at man ikke er en dårlig mor fordi man drikker et par "fingre" spumante eller bruger nogle produkter med parabener eller whatever... Og jeg kan godt følge jer i at der der "privatpoliti" er belastende. Det pudsige er bare, at jeg helt oprigtigt ikke synes at jeg møder det der privatpoliti... De eneste tilfælde, hvor jeg hører begreber som "dårlig mor" er når folk forsvarer at man IKKE er en dårlig mor fordi man gør xxxx. :) Det ændrer jo ikke på, at andre måske har mødt privatpolitiet, det var måske mere for at påpege, at det måske ikke er så fremtrædende alle steder. :balloons

Del dette indlæg

Annonce ♥

:ditto Du skriver/forklarer det bare meget bedre end jeg nogensinde ville kunne ha gjort :sc

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu er jeg ikke en af dem, der er "hysteriske" (jeg mangler et bedre ord her) omkring alle de ting man må og ikke må, men en ting jeg har holdt mig meget strikst fra er alkohol.

Jeg har ikke haft en eneste dråbe alkohol på mine læber siden den positive test, og det er helt ærligt nok lige så meget på grund af det her privatpoliti, som det er fordi det reelt kan være skadeligt.

Jeg er selv overbevist om, at babyen på ingen måde ville tage skade af, at jeg smagte min mands vin, hvis vi var ude at spise, eller hvis jeg tog en tår øl med de andre i fælledparken. Men jeg har ikke gjort det, for jeg gider simpelthen ikke folks fordømmende blikke og bebrejdelser.

Det er 100% mest i sociale sammenhæng jeg har savnet alkohol mest, savnet at tage en kold øl med de andre efter eksamnerne, savnet at drikke vin med min mand, når vi er ude etc. Men det er også her der med garanti ville sidde nogle og rynke på næsen, og jeg gider ikke forsvare at have taget en tår vin - så hellere lade være.

Men jeg synes det er skide ærgeligt, at folk har SÅ travlt med hvad andre laver her i DK.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hmm... jeg har altså aldrig mødt det dér privat politi i snakker om.

Jo hvis nogen gør noget åbenlyst forkert som hvis nogen brænder plastik ruden ved bus stoppe stedet eller tegner på bænken eller sådan noget.

Min umiddelbare tanke er om det i virkelig heden ikke er ens egen dårlige samvittighed der tillægger andre folk blikkene? Jeg ved godt det lyder lidt løftet pegefinger agtig, det er ikke hensigten for jeg ved det ikke! Jeg har bare aldrig oplevet det på den måde i nævner det.

Syntes som Barbamama at det nærmest er omvendt hat godt nok skulle forsvare mange gange at jeg er "hysterisk" som nogen mener og gisp mange har sagt "ej et enkelt glas skader ikke" nej men nu har jeg ikke LYST til at løbe risikoen, og jeg har det BEDST med at gå op i hvad jeg putter på min krop og hvad jeg indtager. Men jeg kigger da ikke fordømmende på min søster der bruger parfume, alm make up, Parabene fyldt shampoo med mere. Hun har også drukket et par genstande i løbet af graviditeten, men hun er stadig verdens bedste mor i mine øjne!

Og i vores familie har hun da den største forståelse for hvordan hun gør tingene i forhold til mig som et lidt "hysterisk".

Men måske det er de små kultur forskelle der er i de forskellige lands dele.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hmm... jeg har altså aldrig mødt det dér privat politi i snakker om.

Jo hvis nogen gør noget åbenlyst forkert som hvis nogen brænder plastik ruden ved bus stoppe stedet eller tegner på bænken eller sådan noget.

Min umiddelbare tanke er om det i virkelig heden ikke er ens egen dårlige samvittighed der tillægger andre folk blikkene? Jeg ved godt det lyder lidt løftet pegefinger agtig, det er ikke hensigten for jeg ved det ikke! Jeg har bare aldrig oplevet det på den måde i nævner det.

Syntes som Barbamama at det nærmest er omvendt hat godt nok skulle forsvare mange gange at jeg er "hysterisk" som nogen mener og gisp mange har sagt "ej et enkelt glas skader ikke" nej men nu har jeg ikke LYST til at løbe risikoen, og jeg har det BEDST med at gå op i hvad jeg putter på min krop og hvad jeg indtager. Men jeg kigger da ikke fordømmende på min søster der bruger parfume, alm make up, Parabene fyldt shampoo med mere. Hun har også drukket et par genstande i løbet af graviditeten, men hun er stadig verdens bedste mor i mine øjne!

Og i vores familie har hun da den største forståelse for hvordan hun gør tingene i forhold til mig som et lidt "hysterisk".

Men måske det er de små kultur forskelle der er i de forskellige lands dele.

Det tror jeg du har ret i. Jeg har også kun mødt folk som syntes at man var lidt hys.

Og denne gang hvor jeg heller ikke drikker cola eller sodavand generelt må jeg nok lægge øre til mere om hvor hys jeg er

Del dette indlæg

Annonce ♥

Fister, jeg er saa enig med dig i det, du skriver om det (for)doemmende Danmark. Jeg deler ogsaa dit syn paa den danske drikkekultur og vil inden laenge have mine foraeldre her i 10 dage, hvor jeg vil krumme mine taeer over deres alkoholforbrug i forhold til flertallet af italienerne paa stedet, herunder min svigerfamilie. Det er bare almindeigt at drikke ret meget i DK, men endelig ikke som gravid da...

Barbamama, der ER i mine oejne en tendens til at "privat-politiet-DK" doemmer, om det saa siges hoejt eller ej. Jeg oplevede det til min soesters bryllup, hvor jeg tog et halvt glas spumante at skaale i. Ja, det var faktisk mindre end halvt, men baade min kusine og min moster doemte mig altsaa ude... Der er jo samme tendens til diskussionen om parabener, aspartam og dagpleje i en tidlig alder - enhver er i sin gode ret til at tage egne valg.

Sidstnaevnte og alkospoergsmaalet er urtoligt meget mere foelsomt, tror jeg, for slet ikke at tale om rygning, som jeg selv forbander omkring mig, gravid eller ej. Men igen, er vi daarlige moedre for at drikke et halvt glas champagne paa vores bryllupsdag? Eller vaelge at vaere glad og arbejde, fremfor at gaa hjemme og vaere miserable? Jeg ved det ikke, men tror det er mere nuanceret end som saa og Danmark kunne godt vaere lidt mere rummelig overfor disse nuancer, foeler jeg.

balloons.gif

Jeg er meget enig med Camilla her. I Danmark bliver man set skævt til, hvis man vælger at tage et smule vin eller lignende. Det er da virkelig op til en selv. Jeg har drukket meget små mængder alkohol i mine graviditeten, som Camilla skriver, et halvt glas for at skåle ved festlige lejligheder og jeg har virkelig nydt dette og drukket langsomt. Stadig har jeg fået blikke fra folk når vi har været i Danmark. Her i Schweiz siger de ikke noget til det. De er godt klar over at man ikke bliver fuld af at drikke et halvt glas vin og at man kan holde sig til den mængde.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Noooooooooogle gange har jeg også tænkt, at nogle danskere har en tendens til at reagere lidt ahøm... kraftigt... på det der privatpoliti, som de jo så må have oplevet.

Det er godt nok mere på et andet (ikke-baby-relateret) forum, end babyklar, men jeg er ikke så få gange stødt på kommentarer a la "Samfundet skal SATME ikke bestemme over mig, KOSTE HVAD DET KOSTE VIL, hvis jeg vil ryge/drikke/moone/have kamphund/whatever, så skal jeg HAVE LOV TIL DET det for INGEN BESTEMMER OVER MIG!!!"

Og dér kan jeg måske godt tænke lidt... "Nej nej, bevares. Vi var bare nogen, der sagde, at vi ikke selv ville drikke øl, mens vi var gravide. Og at vi egentlig gerne vil slippe for din røg. Og er lidt bange for din kamphund. Vi siger ikke, at du ikke må, vi er bare selv helst fri for selv at være en del af det". Og jeg kan godt overveje om nogen måske føler sig lidt truede i deres selvstændighed (og ret til selvbestemmelse over eget liv) hvis de virkelig føler sig "jaget af politi" fordi en eller anden totalt ligegyldig fremmed ruller øjne af at man som gravid tager en øl?

Som en anden siger, så handler det nok om hvilken kultur (i den forståelse at der kan være mange forskellige kulturer i Danmark), men jeg har det personligt sværere med den gravide, der opstiller en kæmpe forsvarstale om at "Det er i hvert fald IKKE skadeligt at drikke en smule alkohol, og alt andet er bare noget hysterisk pladder, og dermed BASTA!" end hende, der tager en øl, og enten ikke kommenterer det, eller siger "Nå ja... Det er måske ikke sundt, men jeg tror det går".

Og det går da helt sikkert også den anden vej!!!! Jeg HADER selv når jeg kommer ud i "JEG ER IKKE HYSTERISK, SÅ FAT DET DOG!" og anstrenger mig meget for at glide af på kommentarer, og bare smile og sige "Det må du gerne synes, men jeg vil stadig hellere have et glas vand, tak". Og det lykkes ikke altid, og når det ikke lykkes, og jeg forsvarer mig, så er det nok et eller andet sted, fordi jeg føler mig lidt truet. Men det ændrer ikke på, at jeg - set i bakspejlet - nok har opført mig som et lille barn, der ikke selv må bestemme hvornår det skal i seng, og dermed netop IKKE har udstrålet, at jeg kunne tage vare på mig selv. :rolleyes

Hmm, det var egentlig bare ment som et strøtanke indlæg, og det blev vist lidt langt og småfilosofisk :blush Jeg tror, grundpointen var, at jeg tror at det dersens privatpoliti (og det "omvendte" privatpoliti - vi kunne kalde dem hysteripådutterne ;)) i mange tilfælde er inde i os selv, og ikke så meget "ude blandt andre".

Del dette indlæg

Annonce ♥

Og så synes jeg forresten at det er ok (og ikke spor politi agtigt) når MYNDIGHEDERNE blander sig. Deres opgave er vel netop at guide befolkningen til generel sundhed, og så længe man ikke kommer i fængsel for ikke at overholde de råd og anbefalinger, der gives, så synes jeg det er fint :)

(Men det KAN jo også hænge sammen med, at jeg som oftest er enig i anbefalingerne... Hvis man oprigtigt tror på, at sundhedstyrelsen f.eks. er for hys i forhold til deres anbefalinger med alkohol til gravide, og ikke synes at der er noget problem i (eller måske endda tror på at det er sundt) hvis en gravid drikker 1-2 genstande om ugen, så kan jeg godt forstå at man måske føler sig lidt "trampet på" af anbefalingerne)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Noooooooooogle gange har jeg også tænkt, at nogle danskere har en tendens til at reagere lidt ahøm... kraftigt... på det der privatpoliti, som de jo så må have oplevet.

Det er godt nok mere på et andet (ikke-baby-relateret) forum, end babyklar, men jeg er ikke så få gange stødt på kommentarer a la "Samfundet skal SATME ikke bestemme over mig, KOSTE HVAD DET KOSTE VIL, hvis jeg vil ryge/drikke/moone/have kamphund/whatever, så skal jeg HAVE LOV TIL DET det for INGEN BESTEMMER OVER MIG!!!"

Og dér kan jeg måske godt tænke lidt... "Nej nej, bevares. Vi var bare nogen, der sagde, at vi ikke selv ville drikke øl, mens vi var gravide. Og at vi egentlig gerne vil slippe for din røg. Og er lidt bange for din kamphund. Vi siger ikke, at du ikke må, vi er bare selv helst fri for selv at være en del af det". Og jeg kan godt overveje om nogen måske føler sig lidt truede i deres selvstændighed (og ret til selvbestemmelse over eget liv) hvis de virkelig føler sig "jaget af politi" fordi en eller anden totalt ligegyldig fremmed ruller øjne af at man som gravid tager en øl?

Som en anden siger, så handler det nok om hvilken kultur (i den forståelse at der kan være mange forskellige kulturer i Danmark), men jeg har det personligt sværere med den gravide, der opstiller en kæmpe forsvarstale om at "Det er i hvert fald IKKE skadeligt at drikke en smule alkohol, og alt andet er bare noget hysterisk pladder, og dermed BASTA!" end hende, der tager en øl, og enten ikke kommenterer det, eller siger "Nå ja... Det er måske ikke sundt, men jeg tror det går".

Og det går da helt sikkert også den anden vej!!!! Jeg HADER selv når jeg kommer ud i "JEG ER IKKE HYSTERISK, SÅ FAT DET DOG!" og anstrenger mig meget for at glide af på kommentarer, og bare smile og sige "Det må du gerne synes, men jeg vil stadig hellere have et glas vand, tak". Og det lykkes ikke altid, og når det ikke lykkes, og jeg forsvarer mig, så er det nok et eller andet sted, fordi jeg føler mig lidt truet. Men det ændrer ikke på, at jeg - set i bakspejlet - nok har opført mig som et lille barn, der ikke selv må bestemme hvornår det skal i seng, og dermed netop IKKE har udstrålet, at jeg kunne tage vare på mig selv. :rolleyes

Hmm, det var egentlig bare ment som et strøtanke indlæg, og det blev vist lidt langt og småfilosofisk :blush Jeg tror, grundpointen var, at jeg tror at det dersens privatpoliti (og det "omvendte" privatpoliti - vi kunne kalde dem hysteripådutterne ;)) i mange tilfælde er inde i os selv, og ikke så meget "ude blandt andre".

Jeg sad lige og læste tråden her igennem..... Og mine tanker gik faktisk præcis på det du skriver til sidst.....

Det er som om det er meget individuelt hvad man føler sig "fordømt" over..... Og jeg tænker lidt at hvis man selv føler det man gør er "det unormale", så vil man føle at man bliver dømt på det.

Måske er det lidt sat på spidsen, men det kan være at hvis man kunne hvile lidt mere i sine valg, så ville man ikke være så opmærksom på om nogle dømte dem?

Jeg har generelt (forsøger hvert fald) en "take it or leave it" holdning til mine valg (uden at være provokerende omkring det!) Og jeg synes faktisk sjældent jeg er blevet dømt i mine graviditeter...... Måske ser/opdager jeg det simpelthen ikke, og det ville heller ikke ændre min opførsel hvis jeg gjorde..... Så jeg er da egentlig glad for at være så "naiv/oblivious/eller et andet og mere rammende ord" som jeg nok er.....

Hvis nogen følte ret til, ligefrem at kommentere på mine valg, så vil jeg bare feje det væk med et "min baby, mit valg" og et smil..... (og så i øvrigt ikke tænke meget mere over det)

Men måske er jeg helt gal på den..... Det var bare lige en tanke :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Interessant debat - jeg er sådan set enig med jer alle.

Jeg blev ENORMT stødt i går på arbejdet. Jeg har næsten ikke drukket alkohol i min graviditet udover et par enkelte genstande, før jeg testede positivt. Jeg har to gange smagt på min mands rødvin, hvis vi har været ude at spise, og det har været dyr vin. Men ikke drukket et glas selv. Jeg kender mange, der gør dette i deres graviditet, og jeg dømmer dem IKKE. For mig har det bare ikke været en mulighed.

I går siger min kollega pludselig til mig "Nå, HAR du set den nye undersøgelse? Ja, det var jo dét mig og XXX hele tiden har sagt til dig, men du var bare helt hys og afvisende..".... Ehhhh - hvordan bliver det nogensinde min kollegas business om, hvad jeg foretager mig i min graviditet. I situationen sagde jeg ikke så meget, men efterfølgende blev jeg faktisk VIRKELIG stødt.

Jeg fik dog sagt, at jeg personligt heller ikke nødvendigvis tror, at det skader et foster med en enkelt genstand i ny og næ fra moderens side. Men til gengæld kan jeg da sagtens ihukalde mig den summende og enormt rare fornemmelse, der kan opstå af to glas hvidvin en varm sommereftermiddag. humlen er bare, at dette IKKE er en god og naturlig fornemmelse, men kroppen der svarer på alkohol. Og helt ærligt - dét har JEG ikke lyst til at give videre til mit barn. (det ved jeg også godt, at I andre heller ikke har, selvom I har drukket et enkelt glas i ny og næ - det her var mere bare et svar til min kollega)

Da jeg lige var blevet gravid, blev en anden stor undersøgelse offentliggjort, der viste, at risikoen for spontan abort og fosterskader blev væsentlig højere af meget lidt alkohol. Så hvad skal man lige tro på? Jeg er i hvert fald ikke overbevist af denne nye undersøgelse. Jeg mener, at det bør være op til den enkelte at bedømme det. Jeg dømmer på ingen måde jer, der har nydt et par "fingre" spumante eller lign., og jeg tror ikke, at jeg får et "bedre" barn end jer. Til gengæld vil jeg sørme også forbeholde mig retten til at vælge IKKE at gøre det uden fordømmelse fra mine kollegaer og andre <_<

Men jeg er helt enig med jer alle i, at det nok bunder utroligt meget i vores "privatpoliti"-tendenser herhjemme. :numse til det.

Del dette indlæg

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER