Guest

et spørgsmål til katte folkene

13 indlæg i dette emne

Vores ene kat har næsten altid haft lidt skæl, ikke noget der har generet ham voldsomt og med regelmæssig børstning har vi kunne holde det nede. Men nu er de alle 3 begyndt at fælde helt vildt sikkert pga vejr og årstid og 2 af dem virker til at det klør meget, bare det at vi rører dem over ryggen får dem til at smide sig ned og rulle rundt i ekstase. Og de har begge skæl. Ham der altid har haft det må vi dog ikke børste længere, han virker meget ømskindet.

Vi har forsøgt med katte skælshampoo, og det virker en uges tid på ham men så er den gal igen (men et større projekt og en meget sur kat i flere dage) så det virker ikke som en holdbar løsning.

Nogen der lige har det gyldne råd? Eller et andet mærke shampoo der virker bedre?

Jeg har hørt lakseolie i kosten kan hjælpe, men jeg har ingen idé øm hvor det købes og så er han en overvægtig kat så er i tvivl om om det er en god idé.

Har læst at kokosolie kan bruges som hårkur mod skæl hos mennesker, men øh kan det bruges på en kat, og hvordan skulle det lige fungere i praksis? Total fedtet kat løs i lejligheden hmm... ej virker ikke som den bedste løsning...

:help

Del dette indlæg

Vores katte har samme problem.. Vi reder dem og det hjælper lidt. Men vores dyrlæge siger at man kan prøve med noget fiskeolie man sprøjter på maden, og ellers findes der noget mad. Kan ikk huske hvad det hedder, men det ved dyrlægen.. Det er fra specific ved jeg.. Det prøver vi nu :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min første reaktion er: hvor meget vasker i dem? oooog hvorfor vasker i dem?? jeg har aldrig vasket min kat, som er udekat/indekat..

Bliver de beskidte? Hvis man vasker dem for meget ødelægger man jo deres naturlige "fedtlag" og jeg tænker at dette godt kan skabe skæl-problemer

Min bisse har ikke det der ligner skæl, men det kløer da lidt mere på ham når han fælder..

Del dette indlæg

Annonce ♥

du kan få lakseolie i næsten alle dyrhandlere jeg køber det i petworld eller maxizoo har dog fundet ud af at det er billigere på nettet men jeg bruger det også til 5 katte og 2 store hunde så det er jo ikke små mængder der ryger her men det er altså rigtig godt til deres pels

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg stemmer i koret og siger fiskeolie :)

Vores kat døjede også lidt med skæld i en periode, og han kløede og vaskede sig konstant (specielt på halen). Så vi købte noget fiskeolie hos dyrlægen som vi sprøjter på maden, og det har altså hjulpet hos os :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Et råd til når du skal købe lakseolie så kom en af de flasker med pumpe på første gang ( så kam du altid fylde over næste gang ) men det er super rart ikke og skulle stå og skrue fedttede låg af og på ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min første reaktion er: hvor meget vasker i dem? oooog hvorfor vasker i dem?? jeg har aldrig vasket min kat, som er udekat/indekat..

Bliver de beskidte? Hvis man vasker dem for meget ødelægger man jo deres naturlige "fedtlag" og jeg tænker at dette godt kan skabe skæl-problemer

Min bisse har ikke det der ligner skæl, men det kløer da lidt mere på ham når han fælder..

Skæl problemet var der. Derfor købte vi katte skælshampoo da problemet tog til. Vi har kun vasket den ene, den anden er blevet skyllet, men uden shampoo da hans problemer er mindre. og de er indekatte.

Vi kan ikke skifte fodder da han i forvejen er på dyrlæge ordineret fodder.

Jeg vil forsøge mig med fiske olie. Tak for svar piger!

Del dette indlæg

Annonce ♥

En god side jeg bruger til at købe ting til mine dyr, som ofte er billigere end andre steder er www.zooplus.dk. Måske du kan købe olien lidt billigere der?

Del dette indlæg

Annonce ♥

En god side jeg bruger til at købe ting til mine dyr, som ofte er billigere end andre steder er www.zooplus.dk. Måske du kan købe olien lidt billigere der?

Det er en rigtig god side når jeg bestiller mad hjem til vores dyr så bestiller jeg dog fra deres tyske side ( .de ) der er dælme penge at spare og gratis fragt når man køber over 500 kr kan nok ikke svare sig blot for lakseolie ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hmm... nu har jeg købt fiskeolie (laks) men alle katte nægter pure at spise, 2 af dem har intet spist i 2 dage så har simpelthen opgivet. Hvis det så bare var den tykke der ikke spiste noget, men han spiser lidt. Den lille rører det ikke, og det plejer være fordi han ikke kan tåle det vi serverer at han holder sig væk fra det - han er mega sart i maven og bliver simpelthen høne syg hvis vi tvinger ham til at spise ved ikke at give ham andet. HVIS vi så lavede en skål uden olien i, så ville de andre 2 æde det foran næsen på ham - nogen forslag?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hmm... nu har jeg købt fiskeolie (laks) men alle katte nægter pure at spise, 2 af dem har intet spist i 2 dage så har simpelthen opgivet. Hvis det så bare var den tykke der ikke spiste noget, men han spiser lidt. Den lille rører det ikke, og det plejer være fordi han ikke kan tåle det vi serverer at han holder sig væk fra det - han er mega sart i maven og bliver simpelthen høne syg hvis vi tvinger ham til at spise ved ikke at give ham andet. HVIS vi så lavede en skål uden olien i, så ville de andre 2 æde det foran næsen på ham - nogen forslag?

kan i ikke lukke den der ikke vil spise inde i et rum alene med maden? ville den så ikk spise noget måske? det gjorde jeg da min kat havde dårlig mave, så skulle hun ha speciel kost, så der spiste de to hver for sig :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Prøv og hæld det i deres vand mine vil ikke spise maden hvis det er der på men de drikker fint deres vand ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

kan i ikke lukke den der ikke vil spise inde i et rum alene med maden? ville den så ikk spise noget måske? det gjorde jeg da min kat havde dårlig mave, så skulle hun ha speciel kost, så der spiste de to hver for sig :)

Den lille spiser ganske ganske lidt af gangen, måske 5 piller, men kommer så igen flere gange end de andre som grov æder en masse et par gange. de gange vi har købt skåne kost til hans mave har de allesammen fået det og så har vi lige så stille vennet dem allesammen tilbage på normal kost. Det har selvfølgelig været dyrt, og nu vores tykke kat er på specialkost fra dyrlægen er det dyrt at have kat, men de andre tager ikke skade af det de får nu da de alle er kastrerede og det er special kost til kastrerede hankatte mod urinvejs infektioner og blære sten som de jo alle er i risikogruppe for.

Jeg kan ikke li at lukke ham inde da han i forvejen er frygtelig sky og først her det sidste års tid er begyndt at søge os. Han er meget knyttet til den ældste af vores katte og vil ikke have at han skal føle sig "straffet" af os ved at blive afskærmet i længere tid.

Prøv og hæld det i deres vand mine vil ikke spise maden hvis det er der på men de drikker fint deres vand ;)

Kan det komme i en rindende vandskål? eller ødelægger det pumpen/bliver filtreret fra i processen?

Jeg prøver lige i første omgang at hælde det i en alm vandskål og se om de vil drikke det!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER