Oprettet June 17, 2012 Med termin i februar, så lander man jo lige ind i vinterferien for de fleste skoler, og så lådes også for vores unger. Vi har de sidste mange år været på skiferie med familien, og ungerne elsker det. Derfor er vi nu kommet i dilemma vedr. hvad vi gør til næste vinterferie. Vi har gjort følgende overvejelser: - Blive hjemme alle sammen, men synes det vil være synd for de store unger, og tænker jeg derfor ikke er en option. - Tage afsted alle sammen, men den synes jeg er udelukket, da der er 5 timer til nærmeste sygehus i godt vejr. - Sende ungerne afsted uden deres far og jeg, men med resten af familien. Det synes jeg dog er lidt grænseoverskridende at bede familien om, og vil savne dem uendeligt meget. - Sende ungerne og manden afsted med resten af familien og selv blive hjemme. Men hvor ville jeg dog være ked af at skulle klare fødslen selv, hvis det skulle ske mens de var på ferie. Det er dog slet ikke sikkert - det kan jo ligeså godt ske før som efter. åhh er så splittet.. :( Hvad ville i gøre??? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 17, 2012 Hvor gamle er børnene? De er i indskolingsalderen. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 17, 2012 Jeg ville klart forklare børnene at de i år desværre måtte undvære skiferien, men istedet kunne i allesammen tage på en lækker afslappende charter rejse til efteråret :loveshower Så kunne i nyde ferien og hinanden og i kunne allesammen være afsted sammen Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 17, 2012 Hvad med at tage i sommerhus herhjemme med børnene? Så kunne i hygge allesammen... hvad hvis du gik i fødsel mens manden var så langt væk... Synes denne løsning for mig ville være mest optimal :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 17, 2012 Hvad med at tage i sommerhus herhjemme med børnene? Så kunne i hygge allesammen... hvad hvis du gik i fødsel mens manden var så langt væk... Synes denne løsning for mig ville være mest optimal :) Kan kun tilslutte mig ovenstående. Jeg tænker at i må finde på nogle aktiviteter herhjemme i vinterferien så der også sker noget for dem. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 17, 2012 Når de ikke er ældre ville jeg også blive hjemme med dem, og finde noget tættere på eller tage på nogle dagsture :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 17, 2012 Når de ikke er ældre ville jeg også blive hjemme med dem, og finde noget tættere på eller tage på nogle dagsture :) Jeg er helt klart enig! Jeg synes ikke det er synd for dem. I kommer jo sikkert afsted næst år igen og så må I finde på nogle andre aktiviteter herhjemme (nær et sygehus :D ) i stedet for. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 17, 2012 Jeg ville nok vælge at få børnene afsted med noget familie, måske bare noget af vinterferien. Du er da i god tid med dine tanker, så mon ikke den bedste løsning for jer kan nå at planlægges. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 17, 2012 Hvad med at tage i sommerhus herhjemme med børnene? Så kunne i hygge allesammen... hvad hvis du gik i fødsel mens manden var så langt væk... Synes denne løsning for mig ville være mest optimal :) :ditto Ja de vil da være ærgerlige over ikke at komme på ski ferie, men helt ærlig så er det bare sådan nogle gange at alt ikke flasker sig lige efter ens hoved og så må man få det bedste ud af den situation man nu engang er havnet i... Det er nok mere dig der tænker over det end børnene, for dem betyder tid med mor og far mindst lige så meget. At sidde og hygge om et spil kort og en pose haribo er ofte det eneste der skal til. I kan jo sikkert let finde et udflugts mål eller 2 i nærheden af sommerhuset til at fylde dagen med. Og stranden er altid et hit ligegyldig årstid. I kan hygge om at lave mad sammen og menuen kan bestå af jeres livretter som i laver på skift. Ja der er mange muligheder i et sommerhus. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 17, 2012 Hmm, kan godt se jeg må overveje det lidt ekstra. <_< Må indrømme at jeg faktisk gerne ville unde dem at komme på skitur - de glæder sig hele året til det, fra vi kommer hjem fra den forrige. Omvendt kan jeg godt se jeres pointe... For mig at se, er det mere et spørgsmål om vi samvittighedsfuldt kan overlade dem til resten af familien? Her tænker jeg især i forhold til de voksne, som skal tage teten. Ungerne skal nok hygge sig. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 17, 2012 Synes da I skal spørge.. Meeen.. Jeg synes det er meget "ansvar" at give andre - selvom det er familie. Og måske kan man i stedet lave noget andet fedt: Jeg tænker noget sommerhus herhjemme, måske med egen indendørs pool osv.. det ville de da også synes var fedt? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 17, 2012 Hmm - kan godt se jeg lyder som en ravnemor :lolhit Men synes faktisk ikke det er så ligetil - Det her er en årlig tur med bedsteforældre, fætre, kusiner osv. Den er indbegrebet af familiehygge, og ved at det vil gøre en forskel hvis de ikke kommer afsted, men resten af familien gør (læs: især de jævnaldrene fætre og kusiner). Deres forhold er så tæt, at det svarer til at gøre forskel på et sæt søskende. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 17, 2012 Hmm - kan godt se jeg lyder som en ravnemor :lolhit Men synes faktisk ikke det er så ligetil - Det her er en årlig tur med bedsteforældre, fætre, kusiner osv. Den er indbegrebet af familiehygge, og ved at det vil gøre en forskel hvis de ikke kommer afsted, men resten af familien gør (læs: især de jævnaldrene fætre og kusiner). Deres forhold er så tæt, at det svarer til at gøre forskel på et sæt søskende. Ja okay, men jeg ville prøve at høre om nogen så ville "tage ansvaret" om det var okay :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 17, 2012 Jeg ville nok snakke med børne om det, og hvad de vil. Til at starte med ville jeg vende den med dem der skal have ansvaret for dem på skiferien om deres holdening til at have børne med uden jer. For jeg ville ikke sende min mand afsted så tæt på termin ;) Hvis der er mulighed for at børnene kan komme på skiferie, synes jeg i skal komme med et alternativ som fx en sommerhus tur med jer her hjemme. Jeg mener ikke det kan skade at børn får oplevelse uden mor og far. Tværtimod :) Men det her med at lade dem vælge mellem 2 alternativer, afhænger jo af hvordan i ellers opdrager dem ;) Jeg gætter på det ikke er alle børn der kan administrer et valg.. :goodluck Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 17, 2012 Synes da I skal spørge.. Meeen.. Jeg synes det er meget "ansvar" at give andre - selvom det er familie. Og måske kan man i stedet lave noget andet fedt: Jeg tænker noget sommerhus herhjemme, måske med egen indendørs pool osv.. det ville de da også synes var fedt? Helt sikkert, at det er et stort "ansvar". Det er også derfor jeg er så meget i tvivl. Jeg ville nok ikke være så meget i tvivl hvis de frivilligt tilbød det (som de til tider gør med weekender og en ugentlig sommerferie), men synes det er grænseoverskridende at spørge om. Men hvem ved det kan jo også være de gør det, når vi først forløser nyheden :loveshower Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 17, 2012 Jeg ville ikke bryde mig om at spørge andre, det ville lige meget hvad lægge en dæmper på deres ferie som de helt sikkert også glæder sig til. Jeg er selv meget firkantet på det område og ville sige nej hvis jeg blev spurgt, min ferie skal bruges på mig selv og min familie og ikke andres børn. Især når det er en ferie hvor jeg betaler en masse for at få nogle oplevelser. HVIS nogen inviterede mine børn med så ville jeg overveje det, men det skal være på deres eget initiativ. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 17, 2012 Jeg ville ikke bryde mig om at spørge andre, det ville lige meget hvad lægge en dæmper på deres ferie som de helt sikkert også glæder sig til. Jeg er selv meget firkantet på det område og ville sige nej hvis jeg blev spurgt, min ferie skal bruges på mig selv og min familie og ikke andres børn. Især når det er en ferie hvor jeg betaler en masse for at få nogle oplevelser. HVIS nogen inviterede mine børn med så ville jeg overveje det, men det skal være på deres eget initiativ. Jeg er enig. Altså havde det været fordi man skulle have 2 ekstra børn med i sommerhus havde det ikke betydet noget, men lige netop skiferie - der er det bare anderledes. Børnene kræver jo lidt mere og når man skal se efter sådan to i den alder kan man ikke bare selv tage ud på ski, som vel er rejsens egentlige formål. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 18, 2012 Jeg ville beholde mand og børn hjemme, helt uden tvivl. For mig ville det ikke være det store tab og med en lille ny på vej, ville det bare være sådan det år. Ikke alt skal eller kan planlægges Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 18, 2012 Har i overvejet at lokke familien med i julen i stedet? ved godt det kan komme i vejen for andre traditioner, men man kunne jo tage afsted den 25 og komme hjem den 1 eller anden, så man havde julen hjemme. Man kunne også fejre julen på ski, og så kom alle med. Ellers må jeg give mange af de andre ret, ungerne overlever at de misser en enkelt skiferie, de skal jo ligestraks være storesøskende. I kunne tage en week-end til sverige på ski og igen måske lokke resten af familien med. Nogle af mine søskende har ladet deres børn tage på charterferie med mine forældre, men personligt ville jeg ikke, af flere årsager: 1. hvis ungerne kommer til skade er man meget langt væk 2. jeg synes det er meget ansvar at ligge på den øvrige familie (lidt af deres ferie frihed ryger jo) 3. jeg synes at ferie er helliget sammenholdet i vores lille familie, uanset hvor vi så befinder os Til dit spørgsmål om man kan bede familien om det: Min mor ville selv tilbyde det, hvis hun magtede det, så der skulle man ikke spørge, men det er jo ikke alle familier der er således, så det om man kan tillade sig at spørge, ved du bedst selv, men hvis det er Jeres ønske at børnene skal med resten af familien og i synes i kan spørge, så er det da bare at spørge, man kan jo trods alt kun få et nej. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 18, 2012 Jeg ville slet ikke være i tvivl om, at det blev en anden form for fælles ferie end lige netop skiferie. Min mand skulle ikke være så langt væk, og jeg ville heller ikke selv tage så langt væk hjemmefra (selvom de med garanti har mindst ligeså gode fødegange på stedet, der er bare langt til dem;)) Og for at være helt ærlig, ville jeg nu også gerne have at de store søskende kunne være med fra starten af med den lille. Nogle af de forslag der kommer med at tage afsted omkring jul, eller en lidt kortere tur tættere på, lyder rigtigt fornuftige :) Det der med, at fætre og kusiner nærmest bliver søskende hvis man tager afsted sammen, giver jeg ikke meget for. Hvis ikke familien og deres børn kan forstå jeres situation, så er det jo ligegyldigt. Og børnene ser vel hinanden andre gange i løbet af året??? Jeg ville muligvis tale med forældre og svigerforældre om det, og lade dem tilbyde at tage børnene med, men jeg ville ikke bede dem om det. Og så ville jeg tage en god snak med børnene om, hvad de helst vil. Skiferie kan man komme på år efter år, lillebror/-søster kommer kun til verden én gang. Hvad vil de helst gå glip af? Jeg ville blive hjemme med familien i år. Overveje en lækker sommer- eller efterårsferie sammen med alle de andre, hvis de vil. Og ellers kommer der jo en vinterferie året efter. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 18, 2012 Hmm.. jeg tænker lidt - vil du fratage børnene at se deres lillebrøster helt fra start? Mine nevøer synes da det var RIGTIG spændende at komme op på hospitalet og se deres kusine - hvordan ville det ikke have været, hvis det var en storesøster/bror?? Jeg ville da synes det var synd hvis baby er op til en uge gammel inden de ser den og måske slet ikke kommer på hospitalet - det er da også en oplevelse i sig selv... Det vil da styrke søskende-følelsen i stedet for at "baby er blevet leveret" mens de stod på ski... Jeg ved godt at det er svært at overbevise dem om nu - specielt da du sikkert slet ikke føder den uge, men hold op hvor ville jeg ærge mig hvis Erica ikke er med fra start, når hun forhåbentlig bliver storesøster engang. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 19, 2012 Jeg ville nok snakke med familimedlemmerne om hvad de evt. sagde til at tage ansvaret, også tage den derfra. jeg ville ikke selv tage afsted og jeg vile gerne have min mand tæt på (inden for 2 timers kørsel, er min grænse) men jeg vil så også sige at selvom børnene glæder sig, så er det jo, som en anden skriver, ikke altid livet går som man helst vil, eller man får det som man helst vil, og jeg tænker at de nok ikke tager skade af ikke at komme afsted, selvom de bliver kede af det, så ville jeg fortælle dem det så snart det er muligt og så planlægge en hyggeligt vinterferie, evt. med ture ud hjemmefra. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 21, 2012 jeg ville sende mand og børn afsted - børnene har glædet sig og skulle du føde så får du alene tid med den lille ny ;) synes også det er synd at børnene skal undvære ferien, de har jo ikke valgt babyen, og flergangs fødsler er ambulante, så får du tid til at komme på plads. måske ved hjælp af svigermor eller en veninde eller noget ;) jeg skal føde min nr 2 til september, og pt ser det ud som om min familie også er væk - men jeg har allieret mig med en veninde.. tror det er værre for min mand at han måske ikke deltager - men jeg insisterede på at han tog på den drenge vildmarkstur.. ved godt jeg er "sær" men min første fødsel var en uhyre nem og ekstrem hurtig fødsel, og jeg sendte manden på arbejde 2 timer efter fødslen.. så jeg tror måske jeg ser MEGET afslappet på det.. Del dette indlæg Link to post Share on other sites