Oprettet June 3, 2012 Altså... Jeg var ved JM i torsdags, hvor hun målte mit blodtryk og det var "ok". Og både hende og lægen er meget obs på det, fordi det åbenbart hele tiden er sådan lige på grænsen til at være for højt... Jeg har fået at vide at det er for højt, når det nederste tal er på 90 eller derover. Jeg kan så læse i min vandrejournal at det var 89 ved JM i torsdags. Jeg tænker på lige at få min læge til at forklare mig lidt om det, når jeg skal til lægetjek imorgen, men det er jo åbenbart ikke akut, når JM ved det og siger at det er ok. Jeg kan bare ikke rigtig forstå at bare ét tal fra eller til gør en forskel? :unsure Og så tænker jeg lidt, at 89 er jo tallet, når jeg ligger på JMs briks og slapper heeeeeeeeelt af. Så når jeg får lidt for meget fart på herhjemme (hvilket faktisk sker - tro det eller ej) eller spiser lidt for mange lakridser (hvilket jeg så ikke gør nu, fordi blodtrykket bekymrer mig lidt) så stiger det vel? Kan det være derfor jeg går og er smådårlig og har kvalme, ekstrem halsbrand og kaster op? :unsure Jeg ved ikke helt hvad jeg vil med det her indlæg, jeg stoler på at JM og lægen har styr på det... Måske vil jeg bare gerne vide noget mere om, hvad det betyder og hvordan det kan være helt ok at være så tæt på grænsen... Og om der egentlig er noget jeg selv kan gøre, for at holde mit blodtryk nede? :unsure Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 3, 2012 Godt spørgsmål... jeg er sygemeldt pga blodtrykket men det er slet ikke i nærheden af de 90 - forklaringen som jeg lige kort fik, var at mit blodtryk var steget for meget i forhold til hvordan det lå ved første læge besøg.... Jeg fik at vide at ro, ikke bare i kroppen men også hovedet hjælper... men ellers ved jeg heller ikke hvad jeg skal gøre... så lytter lige med her. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 3, 2012 Altså.. Groft sagt, så er der en grund til at man bliver beordret hvilende - helst helt sengeliggende når vi snakker forhøjet blodtryk. Jeg blev indlagt pga. Det og måtte KUN gå i bad og på WC.. At gå 75m for selv at hente mad og drikke var udelukket (!) og jeg skulle ringe efter sygehjælper. Det er begrænset hvad du selv kan gøre, men derimod helt normalt at dit blodtryk et forhøjet på det stadie du er nu. - Din krop ER jo på overarbejde. Men.. Du kan: - Holde dig fra lakrids .. Som i HELT slut. - Drikke væske! - holde dig igang.. - Og hvile, hvile, hvile.. Modsætninger det sidste ja .. Men, det er vigtigt du får hvilet, dog ikke går helt i stå.. En stille og rolig gåtur i eget tempo :) Spørg blot løs.. Jeg har jo været der ;-) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 3, 2012 Nja, ved ikke, om jeg kan hjælpe så meget. Men jeg bliver jo også holdt øje med, fordi mit BT har været for højt + havde spor af protein i urin en enkelt gang hos JM. Ved sidste kontrol var jeg dog helt fino. Men hvis mit laveste tryk havde været højere end de 90 (hvad det slet ikke var, det var det højeste af det, der var oppe og ringe lidt), ville jeg sandsynligvis være blevet sendt videre til svangreamb. og sat i blodtrykssænkende behandling. Det var i hvert fald lægens ord. Jeg ved faktisk ikke, hvor vigtigt det er at slappe af med kaffe og lakridser, og det undrer mig, at hverken min læge eller JM har spurgt ind til mine vaner. Det er jo sandt, at BT stiger efter en kop kaffe, men et par timer efter falder det jo igen. Men hvis man har tendens til for højt tryk, er det måske ikke fantastisk at have endnu højere tryk i nogle timer. Men måske er det fordi, at det egentlig ikke betyder så meget i det store billede. Jeg tror ikke, at du skal hænge dig så meget i det ene ciffer fra eller til. En bekendt af mig blev sendt videre til operation i fuld bedøvelse på trods af diastolisk tryk på 100. Nok en individuel vurderingssag. Og så længe din urin er fin, tror jeg ikke, du bør bekymre dig. Der er jo ekstra pres på kroppen så tæt på termin - og bare bekymring om for højt BT kan nok få det til at stige lidt ved en måling. Jeg overvejede på et tidspunkt at investere i en BT-måler til herhjemme. Altså jeg kunne slet ikke forestille mig, jeg led af den der "hvide kittel-angst" (haha i så fald burde jeg vist ikke arbejde, hvor jeg gør ;)), men tænkte alligevel, at mon ikke trykket var lavere, når jeg lå og slappede helt af på sofaen herhjemme i trygge omgivelser end i en travl klinik, hvor spekulationerne kører rundt... Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 3, 2012 Hm, får I andre foretaget BT-målinger liggende?? Jeg har, af sygeplejseke hos lægen, fået at vide, at man ikke må måle blodtrykket hos gravide mens de ligger ned, da resultatet kan påvirkes... Jeg får mit målt siddende og i ro. Man må ikke engang tale imens, da det også kan påvirke målingen... Om man skal hænge sig i et enkelt ciffer eller ej... Tja, et eller andet sted har man jo skulle sætte en grænse, og det er så blevet ved et diastolisk på 90. Om man har 89, 90 eller 91, betyder jo under alle omstændigheder, at man er tæt ved grænsen, og man bør være obs. Hvis du generelt elers har det fint, tror jeg ikke der er grund til voldsom bekymring. Og som de andre skriver, så er der jo ikke så længe til din termin, hvorfor det også er nu, at kroppen for alvor er kommet på overarbejde :) Jeg lå de første rigtigt mange uger helt nede omkring 110/70. Læge og JM sagde at det var helt super, men må nok indrømme, at det ikke var så fedt, at blive svimmel helt vildt ofte, og konstant skulle tage hensyn til det. Men selvfølgelig sundt for kroppen ;) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 3, 2012 Hm, får I andre foretaget BT-målinger liggende?? Jeg har, af sygeplejseke hos lægen, fået at vide, at man ikke må måle blodtrykket hos gravide mens de ligger ned, da resultatet kan påvirkes... Jeg får mit målt siddende og i ro. Man må ikke engang tale imens, da det også kan påvirke målingen... Om man skal hænge sig i et enkelt ciffer eller ej... Tja, et eller andet sted har man jo skulle sætte en grænse, og det er så blevet ved et diastolisk på 90. Om man har 89, 90 eller 91, betyder jo under alle omstændigheder, at man er tæt ved grænsen, og man bør være obs. Hvis du generelt elers har det fint, tror jeg ikke der er grund til voldsom bekymring. Og som de andre skriver, så er der jo ikke så længe til din termin, hvorfor det også er nu, at kroppen for alvor er kommet på overarbejde :) Jeg lå de første rigtigt mange uger helt nede omkring 110/70. Læge og JM sagde at det var helt super, men må nok indrømme, at det ikke var så fedt, at blive svimmel helt vildt ofte, og konstant skulle tage hensyn til det. Men selvfølgelig sundt for kroppen ;) Jeg har altså fået målt BT siddende. Men der var væsentlig forskel på om det var hos lægen eller hos jm. Hos lægen lå det altid lidt højere end hos jm - hvorfor ved jeg ikk. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 3, 2012 Har også fået målt mit blodtryk siddende hver gang. Og sidst jeg var ved JM fik besked på at lade vær med at snakke :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 3, 2012 Hernede sidder jeg og skal tie stille Mit er for det meste 100/70 eller 110/70, men en enkelt gang 100/60 og ved bare at der er til den lave ende. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 3, 2012 Jeg har fået at vide, at jo længere man kommer hen i graviditeten jo hårdere arbejder kroppen, så BT stiger... Læge og jordemoder har været obs på mit BT siden uge 32, hvor det har svinget til at være lige på grænsen til at være højt og til at være lidt forhøjet... Jeg ligger ned hos jordemoderen men sidder hos lægen, når jeg får målt BT.. lige som dig har jeg skåret lakrids væk. Og så følger jeg jordemoderens råd om at hvile mig - er ind i mellem ved at blive kulleret over at skulle hvile mig, da det gør ventetiden noget længere.... men det er meget almideligt at gravide døjer med forhøjet BT når de når hen i slutningen af graviditeten. Døjer man med det skal man være obs på hovedpine der ikke kan smertelindres ved væskeindtag og/eller et par Panodiler og man skal reagere hvis man får trykken for brystet.... Ved ikke om kvalme, opkast og halsbrand kan tilskrives dit BT Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 3, 2012 Jeg ved altså ikke særlig meget om blodtryk... Men jeg tror at kvalme, halsbrand og opkast har mere at gøre med at din mavesæk lukkemuskel er mere "slap" under graviditet pga hormonpåvirkningen. Der er muligvis også ting du kan spise som gør generne mindre eller værre, fx ved jeg at jeg skal undgå for meget stærkt krydret mad, og frugt eller søde ting inden sengetid. Min sidste graviditet var jeg nærmest afhængig af balancid (mod mavesyre) men denne gang er jeg næsten ikke besværet, kan desværre ikke komme med andre gode forklaringer end at graviditeter er forskellige. :rolleyes Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 3, 2012 Tegn på forhøjet blodtryk er hovedpine og flimmer for øjnene mit blodtryk i første graviditet lå på 170 over 130 men jeg mærkede intet til symptomerne først da de satte fødslen igang men der var blodtrykket også så højt at de ikke kunne måle det længere ( deres apperater gik til loge over 200/200 Jeg var indlagt pga svangerskabets forgiftning de sidste pr dage inden de satte fødslen igang og jeg havde fået strenge ordre på at jeg ikke måtte ligge fladt ned i sengen da baby og væske så trykkede for hårdt på de indre organer Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 3, 2012 Mit blodtryk har aldrig været over 110/70.. Så højt blodtryk ved jeg intet om.. Men, så længe de er lidt obs, og der ikke er andre ting at bekymre sig om, så synes jeg bare du skal hvile dig, og slappe af - og tro på det bare er fordi kroppen er ekstra belastet :) :kram I øvrigt, bliver mit altid målt siddende, mens jeg skal tie stille.. Min kæreste mener han burde få sådan en måler, og få lov at måle mit blodtryk flere gange omd agen, så han har en god grund til at bede mig tie stille :P Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 3, 2012 Tak for alle jeres kloge ord, piger! :lovebk Jeg kan godt se det med at 89/90/91 jo bare handler om at sætte en grænse og at det nok er fint at være lidt obs og passe på uanset hvad (hvilket jo netop var min tanke), og jeg havde nu også regnet med at kvalme/halsbrand primært skyldtes det der med mavesækken... Men er også lettet over at andre end mig har haft højere blodtryk uden problemer... Vil bare prøve at slappe af og så sige farvel til lakridserne (Selvom det ikke huer mig spor <_< ) Jeg har i øvrigt rigtig dårlig erfaring med de der syrenedsættende præparater. Har prøvet det to gange og fik det faktisk endnu værre af det :prik Kan dog ikke huske om jeg har prøvet balacid, ved ikke om der kan være forskel på den slags? :help Og jeg får altid målt blodtryk siddende 2 gange ved lægen, og liggende 1 gang ved JM... Simpelthen fordi jeg "kører op" så snart jeg får apparatet på. Ved ikke lige hvorfor det skræmmer mig, men der sker et eller andet inde i hovedet på mig, når jeg får det målt, og det løser JM så på én måde og lægen på en anden :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites