Little Miss

Hvordan er det nu med D-vitaminer

14 indlæg i dette emne

Jeg er pludselig blevet i tvivl om jeg skal tage ekstra D-vitamin? Har taget det indtil nu men ville normalt stoppe med det nu hvor solen er kommet frem.

Men er det noget med man skal tage det igennem hele graviditeten?

Og hvornår er det man skal stoppe med de andre vitaminer. Det er jo noget med at man ikke må tage fiskeolie helt op til fødslen!?!?!?!

Ih altså.... ammehjernen har allerede overtaget <_<

Del dette indlæg

Jeg følger lige med her, jeg synes nemlig også at jeg har hørt at man ikke må tage fiskeolie den sidste måned i graviditeten, men er ikke sikker, og kan heller ikke huske hvorfor :unsure

D-vitamin har jeg slet ikke taget (udover det der er i min gravitamin og min kalk). Jeg har både hørt at man SKAL tage det, og at man ikke MÅ, så jeg tænkte at det nok var en middelvej at jeg tog "lidt" gennem kalk og gravitamin :P

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tager kun gravitamin og jern, så jeg er ikke til så meget hjælpwhistling.gif

Jeg spurgte min læge om jeg SKULLE tage fiskeolie, når nu jeg ikke spiste fisk overhovedet... men han sagde nej det behøver du ikkesmile.gif så det har jeg glædeligt ikke gjordt.... så må vi se om babyen, er sund og rask på trods af det... men det tror jegloveshower.gif

Del dette indlæg

Annonce ♥

Mener det d vitamin nan har brug for er i gravitamin...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Man anbefaler 10 mikrogram d-vitamin om dagen til gravide. I gravitamin (og flere andre graviditetsvitaminer) er der tilsat de 10 mikrogram, så man får det man skal have. Hvis man vil tage højere doser, bør man aftale det med lægen, da det i høje doser kan give fosterskader.

Nogle jordemødre mener, at man ikke bør tage fiskeolie op til fødslen, da det kan have en blodfortyndende effekt. Det er også gældende ved operationer osv :)

Mvh Sarah (farmakonom)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvis man nu ikke tager gravitamin men en alm vitaminpille. Hvad er forskellen?

Del dette indlæg

Annonce ♥

På denne side

http://www.apoteket.dk/KropOgHelbred/Kost/Vitaminer%20og%20mineraler%20haandbog/APO,-d-,Vitamin/Fiskeolie.aspx

Står der:

Tilskud af fiskeolier i sidste halvdel af graviditeten og til barnet de første 2 år synes at bedre den motoriske udvikling og måske også intelligens.

men der står også:

Det er usikkert, om fiskeolie taget under en graviditet kan øge blodtabet i forbindelse med fødslen

Sundhedsplejerske Anette Opstrup (hende der har æblebørn.dk) anbefaler at man tager det og har på sin facebook side postet det her: http://www.dr.dk/sundhed/Sygdom/Allergi/Artikler/2012/0414132421.htm

og med hensyn til D-vitamin så har hun postet det her:

http://www.vitasearch.com/get-clp-summary/40209

Kort opsumeret - D vitamin øger ikke risikoen for abort, men der er en lille sammenhæng mellem sen abort og mangel på D-vitamin (tror jeg nok - det der fag engelsk er ikke lige min stærke side).

Kan da lige ligge hendes facebook side ind https://www.facebook.com/pages/%C3%86bleb%C3%B8rn/145157632194191 hun er meget faglig i hendes udvælgelse af artikler der understøtter hendes holdning, men vil man have sagen fra flere sider så skal man selv gå ud og finde de mere kritiske kilder!!!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvis man nu ikke tager gravitamin men en alm vitaminpille. Hvad er forskellen?

I almindelige vitaminpiller er der som regel 5 mikrogram d-vitamin i stedet for 10 i gravitamin. Samtidigt er der ofte mere a-vitamin end i gravitamin :) Og så kan der være forskel på jernindholdet, der er vidst mere jern i gravitamin så vidt jeg husker :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Wow, der er godt nok forskel.. Ej, nu optager jeg også vitaminer dårligt - men jeg tager 70 mikrogram d-vitamin om dagen!!!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg var jo til diætist på Skejby sygehus da jeg fik konstateret graviditetssukkersyge - og hun anbefalede ud over alm vitaminer, kalk og jern at jeg tog en D vitamin pille om dagen. I de papirer jeg fik udleveret står at jeg skal ha 10 mikrogram D-vitamin dagligt gennem hele graviditeten.

Del dette indlæg

Annonce ♥

I almindelige vitaminpiller er der som regel 5 mikrogram d-vitamin i stedet for 10 i gravitamin. Samtidigt er der ofte mere a-vitamin end i gravitamin :) Og så kan der være forskel på jernindholdet, der er vidst mere jern i gravitamin så vidt jeg husker :)

Og folinsyre som man skal have de første måneder!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Og folinsyre som man skal have de første måneder!

Ja det har du da ret i, den glemte jeg lige :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Men man skal jo ikke have folinsyre når man når til efter uge 12. Så hvis gravitamin indeholder folinsyre hvad skal man så tage istedet?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Man kan sagtens forsætte med gravitamin, folinsyre er et b-vitamin så kroppen udskiller det overskydende via urinen, så det ikke ophobes i kroppen. Så ingen problemer med at forsætte med dem :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER