Oprettet May 31, 2012 Jamen som overskriften siger, skal jeg lige af med nogle frustrationer.. De ligger lidt i tråd med, sætning man bare bliver trætte af at høre på! Jeg er ret afklaret og bevist omkring hvorfor noget tøj og hvilke farver jeg gerne vil have til lillemanden, lige såvel som legetøj osv. Men når jeg så fortæller det til folk - som ofte selv spørger - så ser de helt underlige ud i hovedet og har udtrykket "nu skal du lade være med at være så sart/hysterisk/krævende".. Men du spurgte jo selv!??! Og egentlig vil jeg da helst have ting til lillemanden som jeg vil bruge også for din skyld, så du bliver glad for at gaven bliver brugt :) Jeg er ikke til pastel farver, jeg er heller ikke rigtig til cowboy stof til babyer og slet ikke til velour!!! Jeg går også op i hvilket legetøj min søn skal lege med. Jeg har egentlig ikke så mange "krav", synes jeg selv. Men de falder åbenbart lidt udenfor folks normale opfattelse... eller!?! Jeg bliver bare en smule træt af det - altså folks reaktion. Jeg respektere også hvad "du" synes er fedt og ikke fedt! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 31, 2012 Årh hvor jeg kender det! Jeg har en slags ja, ønskeseddel, til baby.. Og der står præcist HVAD vi mangler, og hvad vi ønsker os. Den ligger i en gruppe, som min familie kan se.. ØJ, hvor er der mange som "går i mod".. Fx ønsker jeg mig bombo stolen i grøn - "Nej, den røde er da så fin".. Ja, det er den.. Men vi ønsker os den altså i grøn :rolleyes Det samme med tøj: Der har jeg beskrevet hvilke størrelser, og hvilke farver vi mangler - vi har kun lyserødt, så det ville jo være rart med noget hvidt/neutralt.. "men vi vil hellere købe kjoler i lyserødt". Det må I såmen gerne: Men vi kan faktisk ikke rigtig bruge det ;) bah, bliver helt hidsig af at tænke på det :P Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 31, 2012 :kram Det er ikke nemt, for man vil jo bare det bedste for sit barn, og det vil alle andre jo sådan set også :unsure Og det kan gøre ondt, hvis man gerne vil give en gave, og den kommende mor så fnyser lidt af den (og det tror jeg ikke er den kommende mors mening, men jeg tror at gavegiveren nemt kan føle det sådan) fordi den f.eks. er pastelfarvet... Jeg kan sagtens forstå, at du har en bestemt idé om, hvad din baby skal have på (det har jeg også selv - lidt andre krav end dig, men "omfanget" er nok ikke meget anderledes), og jeg synes IKKE at du behøver gå på kompromis med det... Men jeg tænker lidt, at jo længere du kommer hen, desto flere gaver vil du få. Og ikke mindst når du føder, der har jeg da oplevet (ikke med mig selv, men nærmeste familie) at folk går helt amok i gaver. Og der tror jeg et eller andet sted, at man får mest ud af at fokusere på den velmenende tanke, og hvis man så bare virkelig VIRKELIG ikke kan lide f.eks. et par bukser, så læg dem nederst i tøjbunken og brug dem når baby har gylpet på alt det andet. :badgirl Jeg synes der er en hårfin grænsen, for det er jo trods alt gaver. :unsure Men det er også surt som gavegiver at forære noget, som modtageren bare slet ikke kan lide. :rolleyes Jeg prøver at gøre (neutralt) opmærksom på hvad jeg kan lide og ikke kan lide, og peger f.eks. meget, hvis jeg er i byen med min mor "Nej se DEN er fin... Kom vi skal HEROVER... DE HER bukser er fine..." og så håber jeg at folk får en fornemmelse af, hvad jeg kan lide... Og ellers så vil jeg prøve at overveje ved hver enkelt gave, om man kan sige "Hov, den er godt nok ikke liiiiiiiige i min smag, er du ked af hvis jeg bytter den til xxxxx, som jeg bare har ønsket mig SÅ meget?" (til glæde for både mig og gavegiver) eller om det bedst kan betale sig bare at finde pokerfjæset frem ;) Hmm, det blev vist rigtig rodet :rolleyes Meningen var at der både skulle være forståelse og lidt konstruktive råd :D :kram2 Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 31, 2012 Jamen jeg er skam helt enig med dig Barbamama - indlægget var mest bare for lige at komme af med frustrationer :) Jeg har endnu ikke fået nogen gaver til lillemanden, som ikke faldt indenfor min smag. Min mor som har strikket lidt og købt nogle bodyer, er meget opmærksom på hvad jeg siger og synes ikke jeg er underlig ;) Men når folk spørger mig, fordi de gerne vil give noget som de ved jeg ville blive glad for og de så ser "fordømmende" på mig, så bliver jeg lidt skæv i hovedet selv.. Jeg siger jo ikke tingene for at irritere dig, tværtimod.. "og bare fordi det ikke liiiige passer ind i dit verdensbillede, jamen så passer det ind i mit" ;) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 31, 2012 :kram Det er ikke nemt, for man vil jo bare det bedste for sit barn, og det vil alle andre jo sådan set også :unsure Og det kan gøre ondt, hvis man gerne vil give en gave, og den kommende mor så fnyser lidt af den (og det tror jeg ikke er den kommende mors mening, men jeg tror at gavegiveren nemt kan føle det sådan) fordi den f.eks. er pastelfarvet... Jeg kan sagtens forstå, at du har en bestemt idé om, hvad din baby skal have på (det har jeg også selv - lidt andre krav end dig, men "omfanget" er nok ikke meget anderledes), og jeg synes IKKE at du behøver gå på kompromis med det... Men jeg tænker lidt, at jo længere du kommer hen, desto flere gaver vil du få. Og ikke mindst når du føder, der har jeg da oplevet (ikke med mig selv, men nærmeste familie) at folk går helt amok i gaver. Og der tror jeg et eller andet sted, at man får mest ud af at fokusere på den velmenende tanke, og hvis man så bare virkelig VIRKELIG ikke kan lide f.eks. et par bukser, så læg dem nederst i tøjbunken og brug dem når baby har gylpet på alt det andet. :badgirl Jeg synes der er en hårfin grænsen, for det er jo trods alt gaver. :unsure Men det er også surt som gavegiver at forære noget, som modtageren bare slet ikke kan lide. :rolleyes Jeg prøver at gøre (neutralt) opmærksom på hvad jeg kan lide og ikke kan lide, og peger f.eks. meget, hvis jeg er i byen med min mor "Nej se DEN er fin... Kom vi skal HEROVER... DE HER bukser er fine..." og så håber jeg at folk får en fornemmelse af, hvad jeg kan lide... Og ellers så vil jeg prøve at overveje ved hver enkelt gave, om man kan sige "Hov, den er godt nok ikke liiiiiiiige i min smag, er du ked af hvis jeg bytter den til xxxxx, som jeg bare har ønsket mig SÅ meget?" (til glæde for både mig og gavegiver) eller om det bedst kan betale sig bare at finde pokerfjæset frem ;) Hmm, det blev vist rigtig rodet :rolleyes Meningen var at der både skulle være forståelse og lidt konstruktive råd :D :kram2 Helt enig.. Selvfølgelig skal man da være glad for gaverne og ikke "fnyse".. Det der frustrerer mig, er når folk egentlig IKKE respekterer min "mening" - fx i forhold til at når de har bedt om en ønskeseddel, så er jeg MEGET konkret ;) Der har jeg jo netop skrevet hvilke farver og størrelser vi ønsker os tøj i - og fx har min lillesøster sagt at hun er ligeglad med det, hun køber lyserøde kjoler. Og jeg har udtrykkeligt sagt at det vil jeg være ked af; Vi får dem ikke brugt, og det er spild af penge.. :rolleyes Men det er lidt som om, at folk nogen gange køber gaver mere for deres egen skyld, fordi DE synes tingene skal være sådan.. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 31, 2012 Helt enig.. Selvfølgelig skal man da være glad for gaverne og ikke "fnyse".. Det der frustrerer mig, er når folk egentlig IKKE respekterer min "mening" - fx i forhold til at når de har bedt om en ønskeseddel, så er jeg MEGET konkret ;) Der har jeg jo netop skrevet hvilke farver og størrelser vi ønsker os tøj i - og fx har min lillesøster sagt at hun er ligeglad med det, hun køber lyserøde kjoler. Og jeg har udtrykkeligt sagt at det vil jeg være ked af; Vi får dem ikke brugt, og det er spild af penge.. :rolleyes Men det er lidt som om, at folk nogen gange køber gaver mere for deres egen skyld, fordi DE synes tingene skal være sådan.. Præcis :super ;) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 31, 2012 Jamen jeg er skam helt enig med dig Barbamama - indlægget var mest bare for lige at komme af med frustrationer :)Jeg har endnu ikke fået nogen gaver til lillemanden, som ikke faldt indenfor min smag. Min mor som har strikket lidt og købt nogle bodyer, er meget opmærksom på hvad jeg siger og synes ikke jeg er underlig ;) Men når folk spørger mig, fordi de gerne vil give noget som de ved jeg ville blive glad for og de så ser "fordømmende" på mig, så bliver jeg lidt skæv i hovedet selv.. Jeg siger jo ikke tingene for at irritere dig, tværtimod.. "og bare fordi det ikke liiiige passer ind i dit verdensbillede, jamen så passer det ind i mit" ;) Det kan jeg bestemt også godt forstå, og der skal absolut være plads til at komme ud med frustrationer! :kram2 Og jeg kender godt det med at andres verdensbillede ikke liiiiiiige passer med ens eget :rolleyes Jeg er f.eks. godt igang med allerede nu at vænne folk til, at jeg helst ikke vil have at min søn skal lege med "våben-legetøj", og bliver mødt med en del "Jamen drenge SKAL da have legetøjspistoler...!" :blink "Han lærer jo alligevel at lege med våben i børnehaven!" og øjne, der bare lyser af "Nu skal du ikke gøre ham til en lille tøs" :rolleyes Men folk har altid deres egne meninger, og nogen er bare stride til at pådutte andre dem :prik Helt enig.. Selvfølgelig skal man da være glad for gaverne og ikke "fnyse"..Det der frustrerer mig, er når folk egentlig IKKE respekterer min "mening" - fx i forhold til at når de har bedt om en ønskeseddel, så er jeg MEGET konkret ;) Der har jeg jo netop skrevet hvilke farver og størrelser vi ønsker os tøj i - og fx har min lillesøster sagt at hun er ligeglad med det, hun køber lyserøde kjoler. Og jeg har udtrykkeligt sagt at det vil jeg være ked af; Vi får dem ikke brugt, og det er spild af penge.. :rolleyes Men det er lidt som om, at folk nogen gange køber gaver mere for deres egen skyld, fordi DE synes tingene skal være sådan.. Haha, nogle gange tror jeg sgu også at det er for givernes egen skyld, at der gives gaver :P Man vil gerne være den der gav den fiiiiiineste kjole (selvom den kommende mor har gjort opmærksom på, at man IKKE mangler kjoler), det personligt indgraverede hundetegn der kan gemmes for evigt (selvom den kommende mor SLET ikke er til hundetegn), den støøøøøøøøøøøørste bamse (selvom lortet fylder og baby er røvligeglad!) osv. :rolleyes :P Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 31, 2012 Jeg må indrømme, at hvis folk har læst min "ønskeseddel", og bevidst er gået i mod den - så kan jeg godt finde på at gøre opmærksom på det.. Altså, hvis min lilelsøster køber lyserøde kjoler, vil jeg helt sikkert sige "Ej, hvor er den fin.. Kan den byttes, for vi har en million derhjemme som allerede er vasket.." :rolleyes Synes faktisk ikke man kan bede om en ønskeseddel, eller høre folk om deres ønsker, også ikke "lytte", hvis de fortæller der er noget de ikke vil have.. Ikke at folk skal stå og pege og at man SKAL give noget der står på ønskesedlen.. men synes bare det er ja.. Hvorfor bede om en, hvis man alligevel ikke har tænkt sig at "handle" ud fra den... :rolleyes Før i tiden, var jeg meget.. "large" med min ønskeseddel, men det resulterede bare i en masse bras - så nu kan jeg fx godt finde på at skrive at jeg ønsker mig en "te kande - i god kvalitet" <_< Folk må lade være at bede om en konkret ønskeseddel, hvis ikke de vil have nogle konkrete ønsker.. Og de må lade være at høre om ens mening, hvis de alligevel er ligeglade :P Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 31, 2012 Jeg synes egentlig at det er fair nok, hvis folk vil være kreative og bruge ønskesedlen som inspiration... "Nå, hun ønsker sig hvide kjoler... Ej, men så kan det da være, at hun faktisk også bliver glad for et par hvide sko" eller whatever... Men at give noget, som modtageren decideret har sagt, at hun IKKE har brug for eller lyst til at have, det synes jeg godt nok er lidt dumt (og respektløst). :blink Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 31, 2012 Årh jeg kender SÅ godt den problemstilling - Jeg HADER også lyserødt og det har været skønt at folk ikke vidste vi skulle have en pige for så har de ikke kunne købe noget i lyserødt - 3 dage efter vi har fortalt svigerforældrene det så kommer det lyserøde snigende ind selvom jeg HAR sagt at jeg ikke gider lyserødt (hellere lilla eller en lækker pink man kan sætte sammen med orange og limegrøn) og faktisk meget udtrykkeligt - Det skal NOK komme ind alligevel for hvor meget legetøj er ikke lige kønsbestemt med enten lyserød/lilla eller blå/grøn? Men når nu hun er så lille så er hun nok pisse ligeglad! Det er super sødt de giver gaverne og jeg siger PÆNT tak hver gang men ja det bliver altså først brugt når alt det andet er gylpet på :whistling Mht legetøj så har jeg indset at når nu alle folk vil give hende dukker, dukkevogne, barbier, Bratz, legekøkken osv osv - jamen så bliver det os selv der køber lego, biler, brio tog, lege scooter, haveredskaber,værktøj osv... Jeg havde selv biler, værktøj og brio tog og selvom legen bestemt ikke altid ville have moret en dreng så var det da fantastiske lege mine søstre og jeg fik skabt... Jeg får en prinsesse helt sikkert, men hun kommer ikke til at være en af de lyserøde af slagsen, før hun selv begynder at be om det! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 31, 2012 Uh det er også et af mine ømme punkter, for jeg gider ikke ha noget til bare at ligge til hvad nu hvis <_< plus man render tit ind i det med at folk siger at de gerne vil se det på. Ved Freja tog jeg det med, men ved Liva fik jeg lært at sige fra. HADER virkelig bukser/buksedragter med fødder i, for 1) de trækker fødderne op og kan så ikke strække dem ud rigtigt igen. og 2) Livas fødder var ca str 1-2 mdr da hun blev født og kunne ikke være i det <_< Jeg siger generelt at jeg ønsker mig gavekort, for så kan jeg bedre finde noget der passer og glæder. Kan skam godt huske hvis gavekort jeg brugte på hvad, så synes det er lidt ala det samme. Men hader når folk mener at man skal ha samme mening :( Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 1, 2012 Uh det er også et af mine ømme punkter, for jeg gider ikke ha noget til bare at ligge til hvad nu hvis <_< plus man render tit ind i det med at folk siger at de gerne vil se det på. Ved Freja tog jeg det med, men ved Liva fik jeg lært at sige fra. HADER virkelig bukser/buksedragter med fødder i, for 1) de trækker fødderne op og kan så ikke strække dem ud rigtigt igen. og 2) Livas fødder var ca str 1-2 mdr da hun blev født og kunne ikke være i det <_< Jeg siger generelt at jeg ønsker mig gavekort, for så kan jeg bedre finde noget der passer og glæder. Kan skam godt huske hvis gavekort jeg brugte på hvad, så synes det er lidt ala det samme. Men hader når folk mener at man skal ha samme mening :( Det er da også skidestrengt, hvis folk ligefrem vil bestemme hvornår babyen skal have tøjet på :klap Personligt ville jeg dog være ked af at give et gavekort i barselsgave, OGSÅ selvom moderen var god til at holde styr på, hvad hun så havde købt for "min gave". :( Jeg vil rigtig gerne overraske eller måske endda finde noget helt rigtigt, som moderen ikke havde tænkt på selv. Men jeg ville så aldrig gå direkte imod moderens ønsker, og jeg ville også til enhver tid være HELT ok med at gaven blev byttet, hvis den ikke faldt i smag. Jeg tror, at jeg tænker om mine gaver, at enten så køber jeg noget "sikkert" fra ønskesedlen, eller også satser jeg (og køber noget, der slet ikke har været snakket om) og hvis det så ikke falder i smag, så må de se det som et gavekort ;) Men jeg vil gerne have lov i det mindste at prøve. :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 1, 2012 Det er da også skidestrengt, hvis folk ligefrem vil bestemme hvornår babyen skal have tøjet på :klap Personligt ville jeg dog være ked af at give et gavekort i barselsgave, OGSÅ selvom moderen var god til at holde styr på, hvad hun så havde købt for "min gave". :( Jeg vil rigtig gerne overraske eller måske endda finde noget helt rigtigt, som moderen ikke havde tænkt på selv. Men jeg ville så aldrig gå direkte imod moderens ønsker, og jeg ville også til enhver tid være HELT ok med at gaven blev byttet, hvis den ikke faldt i smag. Jeg tror, at jeg tænker om mine gaver, at enten så køber jeg noget "sikkert" fra ønskesedlen, eller også satser jeg (og køber noget, der slet ikke har været snakket om) og hvis det så ikke falder i smag, så må de se det som et gavekort ;) Men jeg vil gerne have lov i det mindste at prøve. :) Uh den der med at give noget helt specielt som moderen ikke har tænkt på selv, den giver mig myrekryb :( det er netop der jeg har fået de værste gaver <_< i den tro at det liiiige var mig og min smag og det kunne jeg lige bruge. Hader den slags gaver, og specielt hvis de ikke kan byttes. Jeg har ofte været offer for alverdens gode tanker og har smidt min del af Aldi gejl ud fordi folk mente at det kunne jeg ikke undvære. Eller lige så slemt når det er købt i en special forretning langt pokker borte :) Jeg vil hellere give noget som jeg VED at folk ønsker sig, men sådan er vi jo forskellige :) Til det med folk vil se det på, så spørger de en masse om det passer og om man får det brugt. Nogle gange har jeg fået forslag om at hvis vi lige skal ud til bedste hvor tante Ida også kommer, at lillemus så skal ha det på som Ida gav... Den slags ting Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 1, 2012 Uh den der med at give noget helt specielt som moderen ikke har tænkt på selv, den giver mig myrekryb :( det er netop der jeg har fået de værste gaver <_< i den tro at det liiiige var mig og min smag og det kunne jeg lige bruge. Hader den slags gaver, og specielt hvis de ikke kan byttes. Jeg har ofte været offer for alverdens gode tanker og har smidt min del af Aldi gejl ud fordi folk mente at det kunne jeg ikke undvære. Eller lige så slemt når det er købt i en special forretning langt pokker borte :) Jeg vil hellere give noget som jeg VED at folk ønsker sig, men sådan er vi jo forskellige :) Til det med folk vil se det på, så spørger de en masse om det passer og om man får det brugt. Nogle gange har jeg fået forslag om at hvis vi lige skal ud til bedste hvor tante Ida også kommer, at lillemus så skal ha det på som Ida gav... Den slags ting Jeg køber så generelt aldrig gaver, der ikke kan byttes (og jeg tænker også over om det er realistisk for modtageren at bytte) undtagen i meget få tilfælde (f.eks. var jeg RET sikker på at manden ikke ville bytte biletter til Metallica koncert :P). Og jeg ville heller ikke kaste mig ud i at være "kreativ" medmindre jeg kendte modtageren sådan rimeligt godt... Det skal helst ikke være sådan at modtageren "kommer i klemme". Så jeg kan sagtens følge dig, hvis du brænder inde med "aldi gejl" :D Det var mere for lige at give en stemme til gavegiverne: Selvom pointen selvfølgelig er at give en gave til MODTAGEREN og glæde modtageren, så synes jeg også, at der skal være en glæde i det for giveren, ellers kan man jo lige så godt bare lange et konto nummer ud :huh Helt fair at alle er forskellige i forhold til hvilke gaver man foretrækker at give, men jeg synes det er en lille bitte smule strengt at bruge ordet "offer" om at modtage en gave, det er vel trods alt altid gjort i en god mening :) Og det andet, det ville jeg godt nok glide fuldstændigt af på, folk skal da virkelig ikke bestemme hvad mit barn skal have på dén og dén dag :blink :huh Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 1, 2012 Hehe hvis du kendte min tidligere svigermor så ville du også bruge ordet offer ;) Ved godt at gaver er ofte givet i bedste mening :) Der er bare nogle mennesker som er ret påtrængende. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 1, 2012 Hehe hvis du kendte min tidligere svigermor så ville du også bruge ordet offer ;) Ved godt at gaver er ofte givet i bedste mening :) Der er bare nogle mennesker som er ret påtrængende. Årh det lyder som min svigermor!!! Der er INTET ondt skabt i hende - men nogle gange har jeg lyst til at skrige "Jeg ved godt det er dit barnebarn men det er altså MIT barn!!!" hun kom forbi i går (og blev ALT for længe) fordi hun havde fundet et hæfte med strik til baby og så ville hun lige vise mig hvad hun ville strikke og spørge hvilke farver - RIGTIG sødt af hende - at jeg bliver irriteret på hende har noget med hormoner og mange andre ting at gøre - nå men så snakker vi lidt om kjolerne og så siger hun, "den her har jeg tænkt mig skal være hvid og så kan vi sætte bånd i, i dåbsfarverne for så kan hun komme i den når hun kommer ud af dåbskjolen" ARGH!!!! :gal Fik den dog afværget med en ej jeg tror altså selv vi køber noget helt nyt... så snakker hun om størrelsen på den anden kjole "hvis nu jeg strikker den i 6-9 mdr så kan hun have den på til fars fødselsdag næste år" :box Det er ikke fordi jeg ikke syntes det er sødt af hende at strikke til den lille - og jeg er MEGET taknemmelig MEN jeg vil SELV bestemme hvornår hun har hvad på TAK!!! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 1, 2012 Hehe hvis du kendte min tidligere svigermor så ville du også bruge ordet offer ;) Ved godt at gaver er ofte givet i bedste mening :) Der er bare nogle mennesker som er ret påtrængende. Hehe, ja ja jeg er med på at der er nogle mennesker, der bare er totalt udenfor pædagogisk rækkevidde :P Men sådan generelt set. :) Årh det lyder som min svigermor!!! Der er INTET ondt skabt i hende - men nogle gange har jeg lyst til at skrige "Jeg ved godt det er dit barnebarn men det er altså MIT barn!!!" hun kom forbi i går (og blev ALT for længe) fordi hun havde fundet et hæfte med strik til baby og så ville hun lige vise mig hvad hun ville strikke og spørge hvilke farver - RIGTIG sødt af hende - at jeg bliver irriteret på hende har noget med hormoner og mange andre ting at gøre - nå men så snakker vi lidt om kjolerne og så siger hun, "den her har jeg tænkt mig skal være hvid og så kan vi sætte bånd i, i dåbsfarverne for så kan hun komme i den når hun kommer ud af dåbskjolen" ARGH!!!! :gal Fik den dog afværget med en ej jeg tror altså selv vi køber noget helt nyt... så snakker hun om størrelsen på den anden kjole "hvis nu jeg strikker den i 6-9 mdr så kan hun have den på til fars fødselsdag næste år" :box Det er ikke fordi jeg ikke syntes det er sødt af hende at strikke til den lille - og jeg er MEGET taknemmelig MEN jeg vil SELV bestemme hvornår hun har hvad på TAK!!! Heheh, et godt eksempel på det der med at være udenfor pædagogisk rækkevidde... Gud hvor belastende altså!!!! :rolleyes Sejt at du fik sagt fra! :respekt Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 1, 2012 Hehe, ja ja jeg er med på at der er nogle mennesker, der bare er totalt udenfor pædagogisk rækkevidde :P Men sådan generelt set. :) Heheh, et godt eksempel på det der med at være udenfor pædagogisk rækkevidde... Gud hvor belastende altså!!!! :rolleyes Sejt at du fik sagt fra! :respekt hæ hæ... Det bliver jeg ski nødt til - også til at blive bedre... min mand er færdig af grin over det - han syntes heldigvis jeg har total retten på min side, og hans far kan man SE der krummer tæer engang imellem... Men der er jo som sagt IKKE noget ondt skab i hende, hun mangler bare nogle sociale færdigheder. Og hun er jo sød nok og vil os det bedste - jeg skal bare lige lære at trække grænserne op!!! Min mand er også god til at sige fra overfor hende, meget bedre end mig, han siger sku tingene lige ud - at hun så ikke altid forstår det, det er så en anden sag! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 1, 2012 Jeg kan ikke lade være med at tænke over, om jeg mon er en egoistisk gave-giver. Fordi for mig betyder det altså noget at jeg føler jeg kan stå inde for den gave jeg gir - hvis folk ønsker sig noget jeg syns er noget værre bras eller som jeg måske bare ikke forstår glæden ved er det ikke noget jeg har lyst til at give, selv om det så blir mine holdninger over deres ønsker. Jeg kan godt finde på at gå udenfor ønskelisten simpelten fordi der er noget jeg så gerne vil gi barnet og tror han/hun vil få meget glæde af, selv om forældrene måske har ønsket sig nogle andre ting til deres barn. Når det kommer til mig selv vil jeg faktisk også gerne overraskes, fordi jeg ofte har oplevet at andre havde nogle gode ideer jeg ikke lige selv var kommet på. Jeg har selv givet udtryk for overfor folk at jeg blir træt af babylyserødt hvis det er for meget af det, men altså, kommer der noget tøj et sted fra der bare er lyserødt med lyserødt på, så er jeg ikke mere sippet end at så har baby da en lyserød dag af og til. Jeg er en af dem som ikke kan li at bytte gaver, med mindre det er noget vi har for meget af eller størrelsen er helt forkert. Det larmende plastik legetøj jeg ikke ka li blir også bare lagt væk når jeg har fået nok af det efter 5½ minut. Når det er sagt kan jeg nu godt forstå at især div svigermødre kan bringe lidt frustrationer frem, men jeg tror ærlig talt det bedste middel er at grine lidt af det når man lige har lukket dampen ud. :rolleyes Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 1, 2012 Jeg syntes det er helt fint at folk giver mig noget de tror jeg bliver GLAD for, men hvis folk spørger efter en ønskeliste, syntes jeg det er flabet når man så får "ej har du ikke flere ønsker?" eller "det er en kedelig ønskeseddel" retur - jeg syntes jo netop IKKE det er kedelige ønsker, så ville jeg ikke ønske dem! og hvis de spørger så går jeg ud fra at det er fordi de ikke selv kan finde på hvad de skal give mig og derfor har brug for inspiration. Jeg holdte fødselsdag i weekenden og ønskede mig hovedsageligt gavekort til diverse butikker, men fik da flest oplevelses gaver som biograf biletter, en tur i zoo, gravid massage m.m. personlige gaver som jeg kan bruge til noget, måske endda sammen med gavegiveren. DET er gode gaver, fordi folk kender mig og er gået ud fra hvad de tror jeg vil blive glad for. Men det er jo også lidt noget andet end at give mig en en parfume som jeg ikke bruger, ikke fordi jeg er gravid men fordi jeg ikke bruger parfume særlig tit, kun ved særlige lejligheder og det VED folk godt. Min mand køber ALDRIG noget fra min ønskeliste, men han kender mig utrolig godt og har aldrig købt noget jeg ikke blev MEGET glad for... Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 1, 2012 Jeg syntes det er helt fint at folk giver mig noget de tror jeg bliver GLAD for, men hvis folk spørger efter en ønskeliste, syntes jeg det er flabet når man så får "ej har du ikke flere ønsker?" eller "det er en kedelig ønskeseddel" retur - jeg syntes jo netop IKKE det er kedelige ønsker, så ville jeg ikke ønske dem! og hvis de spørger så går jeg ud fra at det er fordi de ikke selv kan finde på hvad de skal give mig og derfor har brug for inspiration. Jeg holdte fødselsdag i weekenden og ønskede mig hovedsageligt gavekort til diverse butikker, men fik da flest oplevelses gaver som biograf biletter, en tur i zoo, gravid massage m.m. personlige gaver som jeg kan bruge til noget, måske endda sammen med gavegiveren. DET er gode gaver, fordi folk kender mig og er gået ud fra hvad de tror jeg vil blive glad for. Men det er jo også lidt noget andet end at give mig en en parfume som jeg ikke bruger, ikke fordi jeg er gravid men fordi jeg ikke bruger parfume særlig tit, kun ved særlige lejligheder og det VED folk godt. Min mand køber ALDRIG noget fra min ønskeliste, men han kender mig utrolig godt og har aldrig købt noget jeg ikke blev MEGET glad for... Jeg tænker lidt som dig. :) Folk må GERNE gå udover ønskelisten, hvis de har en oprigtig tanke om at modtageren bliver glad for gaven, men de skal ikke gå direkte IMOD den og købe noget, som modtageren specifik har frabedt sig eller som det er ret åbenlyst (for giveren vel at mærke) at de ikke bliver glade for. Det ville jeg også synes var flabet :rolleyes F.eks. - dog ikke mht. barsel - da min mand og jeg flyttede sammen, der gav min mor (blandt en masse rigtig gode og dejlige indflyttergaver!) os et askebæger! "Ihhh tak mor, men du ved... Vi vil jo faktisk ikke ret gerne have at folk ryger her". Og så fik man en smøre om, at nu skulle vi ikke være så sippede og det kunne bare stå på altanen <_< Det synes jeg IKKE er i orden. Men så har hun (hundredetusindvis af andre gange) kommet med andre gaver, som jeg OVERHOVEDET ikke havde overvejet at jeg havde brug for, men som jeg blev rigtig glad for :) F.eks. til vores første jul, hvor hun skulle komme og hjælpe med at sætte gran i vores altankasse, så havde hun liiiiiiiiiige tænkt over, at det da også kunne være hyggeligt med en lyskæde på, så sådan en havde hun da med også. :biglove Min mand finder også altid på noget andet end det, der står på mine ønskesedler, og altid med succes :loveshower Og min far spørger nogle gange om ønskeseddel fordi han decideret VIL finde noget, som jeg ikke havde tænkt på selv (men som jeg bliver glad for!) og det har også altid virket :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites