Oprettet May 24, 2012 Jeg er nød til at dele dette med jer dejlige øko-piger ;) Jeg har døjet med lidt fordøjelse i de seneste uger, og så kom de gyldne ord endelig fra svigermoderen!! -du skal lave noget brændenælde the!!! Og man gør hvad min svigermomse siger! Heksegryden(altså bare en stor gryde -i må ikke stene mig) fyldes med vand, og så er det bare at plukke brændenælder, primært bladene og allerhelst topskuddene da de indeholder det meste og kraftigste næring.. Huuuusk for gudskyld handsker!!! Så skal det bare op og koges, og bagefter sigtes! Det kan med fordel stilles i køleskab og drikkes næste dag koldt (det kan jeg faktisk bedre lide, specielt i denne varme) Det smager ikke fantastisk, men jeg synes bestemt ikke at det er værre end grøn the! Ooog det gør underværker, ikke kun for maven!! Hvis i vil vide mere om brændenælder: http://www.urtebogen.dk/urter/braendenaelde.htm Heeeey og thumbs up hvis i har bålsted med grydestativ, -så det gøres på rigtig heksemanér, -vi nærmer os jo sankt hans!!! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 24, 2012 Jeg fik en hulans masse brændenælde te af min mor (man kan købe det mange steder) fordi det skulle hjælpe på forstoppelse. Men adr hvor smager det bare grimt. Mangler virkelig fif til at få det til at smage godt nok :( Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 24, 2012 Jeg fik en hulans masse brændenælde te af min mor (man kan købe det mange steder) fordi det skulle hjælpe på forstoppelse. Men adr hvor smager det bare grimt. Mangler virkelig fif til at få det til at smage godt nok :( Du kunne måske prøve det som suppe i stedet! Steg bacon og løg i bunden af gryden, spæd derefter op med vand, brændenælder, gulerødder, kartofler, porrer m.m. og kog til gulerødder og kartofler er færdige - smager herligt!!! Ved ikke om det giver det samme, men i suppen spiser man jo også brændenælderne så det burde gøre lidt godt til fordøjelsen! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 24, 2012 Vinnus har du prøvet det køleskabs-koldt?? Jeg synes at det hjalp betydeligt på at det glider ned.. Godt tip Majs, jeg tror at effekten af brændenælderne er det samme, og muligvis indtager man endda mere!? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 24, 2012 Det må jeg lige prøve :) tak for tippet. Har nemlig døjet med fordøjelsen og de dertilhørende hæmorider <_< siden livas fødsel og for mange virker brændenæler jo godt. Har prøvet det lunkent/stuetemperatur men synes faktisk det var værre. Laver du det på samme måde som alm te rustenille? :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 24, 2012 Jeg fandt lige det her: Hvis man synes smagen er for kedelig, så prøv at blande teen med f.eks. hydeblomstsaft eller en anden god økologisk saft. Her Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 24, 2012 Vinnus, jeg koger de friske nælder kort tid, og sigter dem derefter, og så bare nedkøling.. Men jeg ved at min svigermor tørrer bladene først og derefter bruger enkelte blade som thebreve.. -Så hvis du har det i the form er det sikkert lige så godt, som min metode og svigermomsens.. Håber at det virker for dig koldt :goodluck Del dette indlæg Link to post Share on other sites