MP <3

Parfume, parabener....

18 indlæg i dette emne

Hej alle.

jeg har prøvet at læse gamle tråde igennem, men prøver lige at spørge her også.

Jeg har læst og læst, og blevet mere og mere forvirret!

Man skal prøve at undgå parafume og parabener..

- Men hvad gør i med deo?

Jeg ér begyndt at "sprøjte" parafume på tøjet, i stedet for huden.

Men jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre med deodoranten. Jeg kan ikke undvære deo, uden at lugte som en gnu :whistling

Jeg har også skiftet sæden ud med en neutral sæbe.

- Men hvad med shampoo?

Skal den også være uden parfume og parabener?

Og er der andet jeg skal gøre for at undgå alt dette møj ? :)

Man vil jo gerne have den bedste krop, når bæbs forhåbetlig melder sin ankomst :loveshower :gravid

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg skiftede alt eller har faktisk gjort det løbende.. Men da jeg så blev gravid skiftede jeg det sidste...

Jeg købte neutral produkter af både sæbe, shampo, deo, cremer osv... Stoppede også med at bruge sprayprodukter... men man skal jo gøre som man selv føler er rigtigt. Man vil umulift kunne undgå alt..

Jeg forsatte fx med at bruge min mascara til hverdag og til fest lagde jeg nu fuld makeup selvom man måske ikke burde.. Så synes du skal finde det niveau hvor du har det bedst

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velkommen til :balloons

Altså anbefalingen er at undgå parfume og parabener uanset hvilket produkt de er i, men der er MANGE der "vælger deres kampe" og undgår det i nogle ting og lever med det i andet. Selv forsøger jeg dog at undgå det i ALT, for jeg tænker at det skader lige så meget i ansigtscremen som i shampooen osv.

Der findes masser af parfume og parabenefri deodoranter, men det kan selvfølgelig være en udfordring at finde den, der passer en bedst :) Selv skifter jeg mellem neutrals roll-on, neutrals cremedeo og Cosmeas parfume/parabenefri fra apoteket. Indrømmet, så savner jeg min nivea, men jeg tror på at det er bedst for min baby sådan her og "ofrer" mig gerne. :)

Af samme grund undværer jeg også HELT parfume, undtagen ved helt særlige lejligheder (f.eks. juleaften, men ikke "bare" ved en bytur med veninderne). Ved godt at det er lidt øv-nyt, men personligt tror jeg desværre stadig det udgør en allergirisiko selvom det er på tøjet (derfor anbefales det også at man vasker sit tøj parfumefrit, f.eks. med neutral eller änglamark).

Af shampoo, balsam og kropssæbe bruger jeg enten neutral eller "Grøn balance" der kan købes i Spar. Men du kunne også kigge på Føtex' Levevis serie eller Änglamark, og der er sikkert flere. :)

Som sagt er det jo op til hver enkelt hvor meget man vil gå op i det, men herhjemme har jeg/vi tænkt over:

Vaskepulver (neutral)

Skyllemiddel (droppet)

Håndsæbe (neutral)

Tandpasta (Zendium - efter min overbevisning bedre end colgate, men ikke HELT clean)

Shampoo & balsam (neutral eller Grøn Balance)

Kropssæbe (neutral eller grøn balance)

Opvaskemiddel (neutral eller grøn balance)

Øvrige vaskemidler (såvidt muligt med neutrals alt-muligt-vask, ellers klarer manden det som oftest)

Deo (neutral eller cosmea)

Parfume (bruges kun ved højtider og kun på tøjet)

Make-up (Har glemt hvad min mascara hedder... Men Nilens jord er et godt bud på make-up uden parfume og parabener)

Ansigtspleje (neutral)

Bodylotion (neutral)

Håndcreme (neutral)

Til barbering (babyolie fra levevis)

Hårfarve (fik tidligere farvet øjenvipper og bryn, men det er jeg stoppet med - hårfarve frarådes også)

Neglelak (for mit vedkommende er det sluttet helt, men hvis det skal være, så er der mærker der er mindre "giftige" end andre, og det samme gælder neglelakfjerneren :))

Hmm, det var lige hvad jeg kunne komme i tanke om på "sæbefronten". Så er der en masse omkring mad også, men en ting ad gangen :P :P :P Håber ikke, at du er væltet bagover. Det kan virke overvældende, men personligt synes jeg ikke det er svært, når man først lige får sat sig ind i det, og som sagt er der mange, der ikke undgår parfume og parabener i ALT. :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg bruger neutral shampoo, balsam og bodyshower. Derudover bruger jeg neutral roll on deo, og en parabene og parfume fri spray deo fra cosmea (den lugter dog lidt af sprit fordi den indeholder alkohol, og er ikke den bedste deo men det går)

Jeg bruger slet ikke parfume, heller ikke på tøjet. Det er kun ved særlige lejligheder og ikke til hverdag.

Jeg bruger parfume og paraben fri dag og alm creme fra matas, men det har jeg altid gjort fordi jeg ikke kan tåle andet.

Ved ikke om du er startet med at tage folinsyre, men det anbefales man at starte på 3 mdr før man bliver gravid :)

Ovenstående er jo sådan jeg gør det. Men det er jo meget forskelligt hvad den enkelte vælger at gå op i :)

Held og lykke med pb! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha så kom dronningen lige til, mit indlæg ser jo herre fesent ud nu haha :lolhit

Men den liste barbamama har skrevet er også sådan jeg lever :) bortset fra mad, der jeg vidst lidt af en synder :badgirl

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha så kom dronningen lige til, mit indlæg ser jo herre fesent ud nu haha :lolhit

Men den liste barbamama har skrevet er også sådan jeg lever :) bortset fra mad, der jeg vidst lidt af en synder :badgirl

:blush

(Og jeg synder sgu også på madfronten :badgirl )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, jeg elsker det her forum.

Puha der er mange ting at tænke over, men det havde jeg også regnet med.

Jeg kan godt se det med parfume- måske skal jeg prøve at starte med at droppe det i hverdagen og se hvordan det går. Og så må jeg have fat i en parfume fri deo.

Jeg tager allerede gravitamin og fiskeolie. Så jeg mener jeg er dækket, i forhold til vitaminer, ihvertfald lige nu.

Er der andre råd i synes jeg skal have, når i tænker på at pb skal startes? :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, jeg elsker det her forum.

Puha der er mange ting at tænke over, men det havde jeg også regnet med.

Jeg kan godt se det med parfume- måske skal jeg prøve at starte med at droppe det i hverdagen og se hvordan det går. Og så må jeg have fat i en parfume fri deo.

Jeg tager allerede gravitamin og fiskeolie. Så jeg mener jeg er dækket, i forhold til vitaminer, ihvertfald lige nu.

Er der andre råd i synes jeg skal have, når i tænker på at pb skal startes? :-)

Der er en masse halløj omkring mad, men det ved jeg ikke om du orker at gå ind i nu? :lolhit

Men ellers vil jeg mene at du er "dækket ind". :) Overvej evt. en aften hvor du slår dig totalt løs med alt det, som du vil undvære i graviditeten, så du kan sige ordentligt farvel :whistling :balloon

Og held og lykke med pb forresten :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når du bliver gravid vil jeg iøvrigt anbefale at du finder en god maveolie og/eller creme mod strækmærker. Der er vist lidt uenighed om hvorvidt det virker, men det er surt at få strækmærker og vide at man ikke i det mindste har forsøgt at undgå dem ;)

Jeg bruger matas' mor-barn olie (efter bad) og mavecreme (inden jeg går i seng). Jeg har været meget flittig med at smøre maven, men glemte totalt brysterne... Og jeg har pt. ingen strækmærker på maven (de kan selvfølgelig nå at komme) men en del på brysterne <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvornår begyndte du med mave creme?

Jeg skal på undgå-parfume og parabener- indkøb i denne uge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når du bliver gravid vil jeg iøvrigt anbefale at du finder en god maveolie og/eller creme mod strækmærker. Der er vist lidt uenighed om hvorvidt det virker, men det er surt at få strækmærker og vide at man ikke i det mindste har forsøgt at undgå dem ;)

Jeg bruger matas' mor-barn olie (efter bad) og mavecreme (inden jeg går i seng). Jeg har været meget flittig med at smøre maven, men glemte totalt brysterne... Og jeg har pt. ingen strækmærker på maven (de kan selvfølgelig nå at komme) men en del på brysterne <_<

Hi hi jeg smurgte så min mave flittigt med maveolie og er endt med maaaange strækmærker og løs hud og smurgte ikke mine bryster og der er ikke et eneste... tror desværre at det er mere held og gener end alt muligt andet <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvornår begyndte du med mave creme?

Jeg skal på undgå-parfume og parabener- indkøb i denne uge :)

Det gjorde jeg meget hurtigt (men jeg blev også tyk hurtigt :lolhit) Jeg kan ikke lige huske hvornår, men et eller andet sted tænker jeg at man ikke kan begynde for tidligt, det kan vel aldrig skade at holde huden fugtig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hi hi jeg smurgte så min mave flittigt med maveolie og er endt med maaaange strækmærker og løs hud og smurgte ikke mine bryster og der er ikke et eneste... tror desværre at det er mere held og gener end alt muligt andet <_<

Arh bittert! Men svært at sige, hvad der virker og hvad der ikke gør. Jeg tror generne spiller ind, men jeg tror ikke det er uvæsentligt at smøre sig... Og det kan vel ikke skade at prøve, tænker jeg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg begynder at smørre år jeg opdager jeg er bgravid.

Som du siger, kan det vel ikke skade.

Og hvis det ikke virker, jamen så har jeg da gjort noget for at undgå det :)

Jeg har prøvet at google lidt omkring mad - Men det eneste jeg har kunne finde er:

- Spis sundt og varieret

- Ikke over 100 g rovfisk om ugen/måneden(?), menn tun på dåse må man gerne.

- Regner med de anbefaler økologisk mad, men har ikke kunne læse dette nogle steder.

I skrev at der var mange ting omkring mad - Så hvad ved jeg ikke?

Jeg vil hellere vide (næsten) alt nu, så det ikke bliver en stor omvæltning når de jeg bliver gravid :bd

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

max 125 g om måneden af laks fra Østersøen.. Laks fra Østersøen har et højt indhold af dioxin, som ikke er så godt.. Så når du køber laks, så kig efter hvor det er fra.

Koffein er ikke godt - skær ned på kaffe, cola osv. Max 3 kopper om dagen er den anbefaling jeg støder mest på.

Rødt kød kan smitte med haresyge - sørg for at det er gennemstegt. (jeg har hørt at det er ok, hvis det har været frossent - nogle der kan bekræfte det?)

Velkommen til fagre nye verden ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

HER er hvad sundhedstyrelsen skriver. Mht mad fik jeg afvide så længe jeg spiste varieret og ikke overdrev fx sushi var der ikke rigtig nogen 'forbud'. Jeg tror det eneste hun ikke anbefalet var råt kød.

Mht til kemikalierne og parfume/parabener i cremer og diverse. Er det også vigtigt du finder noget din krop/hud accepter. Jeg købte en änglemark (tror jeg) body lotion, fordi min hud sveg og kløet. Men det blev faktisk bar meget værre :prik Jeg har en ret sart hud i forvejen skal det lige siges. Jeg bruger normalt ikke ikke creme på kroppen andet 1-2 gange om mdr. Hvis jeg bruger det hverdag har det den modsatte effekt. Jeg fx heller ikke gå i bad hver dag, så tørrer jeg fuldstændigt ud og creme gør det endnu værre..

Så jeg gik i matas et par gange og prøvede de forskellige cremer på min arm og købte den der var bedst :)

Hvis du gerne vil have en deo, så er der størst udvalg i roll-on deo'er uden parfumer og parabener. Det er også et sted du må prøve dig frem. For det kommer jo lidt an på hvor kraftig sved prod. du har ;) jeg bruger do2 fra matas. Det er de der krystaller som neutraligsere sveden og bakterier.

Held og lykke i denne vilde jungle. det vigtigste er du finder en vej igennem DU kan stå inde for. Og så lade alle kommentaren pralle af som vand :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er nemlig en jungle. Gør hvad der er bedst for dig, tænker jeg. Det kan hurtig blive fanatisk.

Og så mener jeg desværre at det er sådan at skrud er blevet udsat for i dit liv, på en eller anden måde "lagres" i din krop, så baby kan altså ikke helt udgå det, selvom du undgår det i graviditeten.

Håber ikke du farer helt vild. Tror også at man skal vælge sine kampe som en skriver :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke lige helt med på, hvad sundhedsstyrrelsen anbefaler, men jeg lever personligt efter:

- Undgår sødestoffer (det mener jeg også at sundhedsstyrelsen anbefaler?)

- Undgår rødt kød (pga. haresyge - men måske kan du få din læge til at tjekke om du har haft det, for så er der ingen fare ved rødt kød)

- Undgår alkohol

- Begrænser sodavand med koffein (cola og faxe kondi)

- Undgår sodavand med kinin (dvs. de fleste sportssodavand - men det har jeg ikke set anbefalet nogle steder, det er bare mig, der er hys med det ;))

- Skifter til koffeinfri te

- Ingen kaffe (men det drak jeg så heller ikke før)

- (forsøger at) begrænse farvestoffer (det går dog ikke så godt - jeg elsker vingummi :P)

- Tænker over ikke at spise for meget rovfisk

Og så har jeg hørt, at man bør undgå upasteruiserede oste, men det har endnu ikke lykkes mig at finde sådan en, så det kom helt af sig selv :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER