Nafrimi

Var du gået med til sådant et forsøg

13 indlæg i dette emne

Jeg var ALDRIG gået med til at deltage i et sådant forsøg. Det er jo nærmest russisk roulette :blink

Ville du være deltager i et sådant forsøg hvis din partner var HIV-smittet og du ikke var ???

Faktisk er jeg ret sikker på vedkommende ikke ville være min partner mere hvis han fik HIV. Jeg ville finde det alt for risikabelt for mig selv at fortsætte forholdet :blush

Link er her. Artiklen er kopieret ind nedenfor: HIV-smittede skal dyrke ubeskyttet sex

Danske par deltager i forsøg, hvor de dyrker usikker sex, selv om den ene er smittet med hiv.

De første fem danske par er netop indrulleret i et stort europæisk forsøg, som skal følge partnere, der har valgt at dyrke usikker sex, selvom den ene har hiv og den anden ikke har, skriver Berlingske Tidende.

For at deltage i forsøget skal parrene være faste seksualpartnere, men de kan også danne mere eller mindre fast par med andre.

- Vi mangler især viden om homoseksuelle mænd, men studiet er også for heteroseksuelle og biseksuelle, siger projektleder Tina Bruun fra CHIP, Copenhagen HIV Programme, som leder den danske del af studiet.

For at kvalificere sig til studiet skal parrene have dyrket usikker sex med hinanden inden for den seneste måned.

Parrene rådes som en del af vejledningen under studiet til at dyrke sikker sex, men det forventes, at mange vil fortsætte med at dyrke usikker sex, fordi det er et velovervejet valg.

- Det lyder meget råt. Men vi er nødt til at finde ud af, om de bliver smittede. Vi ved fra mange studier, at smitterisikoen er meget lille, men der mangler de helt solide data, siger Tina Bruun til Berlingske Tidende.

/ritzau/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nej tak, man har det som dig at jeg nok slet ikke var i det forhold hvis partneren var smittet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, det var jeg bestemt ikke, men som jeg læser det, så er det folk der HAR valgt og dyrke ubeskyttet sex, selmom partneren er smittet :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var heller ikke gået med til det.

Men om jeg kunne være i forhold med en hivsmittet eller ej ville jeg ikke kunne sige.

Men i bund og grund syntes jeg det er frisk at lave sådan et forsøg. Håber de får noget ud af det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

min tanke er, at forsøget er jo til for at finde ud af, hvor stor risikoen er for at blive smittet ved ubeskyttet sex. men derfror ville jeg nok ikke deltage, hvis det var mig. Om jeg ville gå fra partneren pga hiv ved jeg ikke, det kommer jo også an på, hvornår i forløbet dette ville blive konstateret, eller hvornår jeg fik det af vide. For kærlighed gør blind, og var jeg blevet forelsket i ham, tror jeg ikke jeg bare ville droppe forholdet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er helt sikkert en risiko jeg ikke ville udsætte mig selv for!

Men når det er sagt, så har de jo bare valgt at undersøge en masse par der i forvejen har taget valget om at dyrke usikker sex...

De gør det jo ikke for at komme med i undersøgelsen.

Jeg kan ikke lige se hvorfor nogle skulle vælge at udsætte sig for smitte... Men det må jo være velovervejet, og de har jo nok deres grunde..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Umiddelbart ville jeg sige nej, aldrig i livet! Men jeg har (heldigvis) heller aldrig haft sygdommen i bekendtskabskredsen.

Jeg har dog læst at man har fået meget bedre behandlingsformer, så man nu kan leve et næsten normalt liv med HIV. Altså er det ikke længere en direkte dødsdom... Det er selvfølgelig stadig en forfærdelig sygdom man ikke kan blive helbredt fra, men man kan leve med den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville da nok også betakke mig ..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uha nej ellers tak da :blush

Tror faktisk slet ikke jeg ville turde med en der har hiv :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

NEJ!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej ellers tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, det var jeg bestemt ikke, men som jeg læser det, så er det folk der HAR valgt og dyrke ubeskyttet sex, selmom partneren er smittet :balloons

Det er også sådan, jeg læser det, og hvis jeg havde taget sådan et valg (hvilket jeg i visse situationer godt kunne se mig selv overveje at gøre...), så måtte de da hjertens gerne undersøge mig samtidig, for det kunne da være godt, hvis de fandt frem til noget, der hjalp de smittede :)

Men jeg undrer mig over hvad det lige præcis er de vil undersøge... Man ved vel at det er smitsomt, eftersom der er nogen, der har fået det? Har de tænkt sig at udmåle hvor mange gange man statisk set skal have sex med en smittet for at få det, eller....? :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er også sådan, jeg læser det, og hvis jeg havde taget sådan et valg (hvilket jeg i visse situationer godt kunne se mig selv overveje at gøre...), så måtte de da hjertens gerne undersøge mig samtidig, for det kunne da være godt, hvis de fandt frem til noget, der hjalp de smittede :)

Men jeg undrer mig over hvad det lige præcis er de vil undersøge... Man ved vel at det er smitsomt, eftersom der er nogen, der har fået det? Har de tænkt sig at udmåle hvor mange gange man statisk set skal have sex med en smittet for at få det, eller....? :blink

Eller hvor stor en procentdel af dem, der dyrker sex med smittede, der selv bliver smittet (inden for en bestemt tidsramme eller i løbet af et vist antal gange, de har sex). Jeg kunne forestille mig, at de indsamler data om flere forskellige aspekter og så udregner forskellige ting om smitterisikoen på baggrund af det.

Og så er jeg i øvrigt helt enig med dig. Hvis jeg faktisk stod i en situation, hvor jeg kunne blive bedt om at være med i et sådant forsøg - dvs. hvis jeg alligevel allerede havde taget valget om at dyrke ubeskyttet sex med en smittet - så måtte de da helt sikkert gerne undersøge mig, for det ville da være fedt, hvis jeg på den måde kunne hjælpe med til, at der kunne blive mere viden om smitterisikoen. Det er jo netop en undersøgelse, de aldrig ville kunne lave rent etisk set, hvis der ikke var folk, der alligevel havde besluttet at leve sådan, men fordi der er folk, der har besluttet det, har de muligheden for at undersøge det på etisk forsvarlig vis. Så hvis jeg var én af disse personer, ville jeg da glæde mig over, at mit valg kunne være med til at skaffe viden, der ikke ellers kunne være skaffet.

Om jeg så kunne finde på at tage det valg, er en anden sag - men jeg kan da bestemt ikke udelukke, at der kunne findes grunde, jeg ville finde tilstrækkelige under de rette omstændigheder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER