Barbamama

Sænket kontanthjælp til unge under 30?

41 indlæg i dette emne

Ihhh, jeg synes der er mange spændende ting i TV for tiden... Har dog glemt de fleste :blush Men én kan jeg huske: Forslaget om at kontanthjælpen for unge under 30 skal sænkes til at være (cirka?) det samme som SU. Det kunne vi da godt lige have en lille debat om herinde også? Hvad synes I om det? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Et eller andet sted syntes jeg at det er fair, da det vil "tvinge" unge i uddannelse i stedet, men så igen tænker jeg på dem som ikke kan eller står i en situation, hvor kan kontanthjælp er det bedste for dem, der er det dumt jo.

For mit vedkommende kan det ikke svarer sig at starte på uddannelse (selvom jeg VIL og skal) da jeg får udbetalt mere på KH, men derfor kan jeg godt se fornuften i at sænke den! Dog med det i mente at det for nogle specielsituationer ville ødelægge mere end gavne...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså min umiddelbare tanke var: Ja selvfølgelig! Hvis studerende kan leve på SU, hvorfor skulle kontanthjælpsmodtagere så ikke kunne? (og jeg står gerne ved, at jeg ikke tager sådan særlig meget hensyn til om det betyder at man er nødt til at flytte, eller at man ikke har råd til ret meget sjov, og om det på andre måder er "træls" - jeg tænker, at hvis pengene er få, så er det jo bare sådan det er - og at det handler om at kunne "overleve").

MEN, så tænkte jeg lidt, at man jo som SU-modtager har nogle fordele, som man ikke nødvendigvis har som kontanthjælpsmodtager, og som gør det betydeligt lettere at få det hele til at køre rundt:

- Mulighed for billigere bolig

- Mulighed for billigere lån (su-lån)

- Mulighed for at tjene penge ved siden af, hvis man vel at mærke kan få sig et arbejde.

Og hvis vi skal snakke om "fair" så tænker jeg jo lidt at kontanthjælpsmodtagerne skal have samme fordele som su-modtagerne, hvis de skal have samme lave sats. Og det tror jeg godt kunne give nogle problemer, især i forhold til den med mulighed for at tjene penge ved siden af... For ville vi så ikke havne i en situation hvor alle med en løn under xxx antal kroner skulle have ret til kontanthjælp? Og ville det så økonomisk kunne betale sig? Jeg kender ikke tallene, men jeg tænker, at det må være et kompliceret regnestykke. :unsure

Omvendt igen, så tænker jeg også at kontanthjælp er en "gave" og gaver giver man kun, når man har råd. Så hvis økonomien i landet er så skidt, at der skal skæres, så ser jeg egentlig hellere at arbejdsløse har meget lidt økonomisk råderum (og MÅSKE større motivation for at tage en uddannelse) end at der f.eks. skal skæres på kvalitetsniveauet i skoler og sygehuset. Man kan nok ikke stille det så firkantet op, men så alligevel, det hele kommer vel i den sidste ende fra statskassen...

Og så kan jeg ikke se argumentet for, at det kun skal gælde unge under 30...? Et eller andet sted tænker jeg faktisk, at unge under 30 kan have langt MERE behov for kontanthjælp end dem på f.eks. 50, fordi dem under 30 måske er igang med at stifte familie (det kunne de så måske "bare lade være med" men hvis vi nu samtidig gerne vil have, at folk får nogle børn?) det er dem på 50 vel ikke? Ok, det er måske lettere at "presse" de unge ind i en uddannelse end dem over 30, men det forekommer mig alligevel ret unfair at ydelser skulle være aldersbestemte på den måde. :unsure Og hvis man mener at dem under 30 kan klare sig på SU-økonomi, hvorfor skulle dem over så ikke også kunne?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes klart kontanthjælpen skal sænkes, både for dem over og under 30..

Min kusine og kæreste fik et barn, derfor steg deres kontanthjælp til forsørger takst (næsten en fordobling) barnet bliver fjernet som 4 mdr gammel, falder kontanthjælpen NÆH nej, de er jo forsørgere.. Der er nu indført man selv skal betale for at ens børn er i plejefamilie/på børnehjem, kommunen vurdere min kusine og kærestes økonomi, konklusionen er, at de IKKE skal betale, da de ikke har råd :o det er simpelthent grotesk.. Også kan jeg sidde og blive helt underlig :wacko for vi har mindre indtægt en de har, selvom S har su lån og vi har endda barnet, vi kan fint klare den, hvorfor kan de så ikke og hvorfor skal de have forsørger takst, når ikke de har barnet??

Jeg synes alle der vil have kontanthjælp uden en uddannelse, kun bør få den hvis de starter på en, så folk ikke bare sidder fast og unge der fylder 18 ikke bruger fødselsdagen på at søge kontanthjælp.. De skal uddannes så de kan yde noget for samfundet..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et eller andet sted syntes jeg at det er fair, da det vil "tvinge" unge i uddannelse i stedet, men så igen tænker jeg på dem som ikke kan eller står i en situation, hvor kan kontanthjælp er det bedste for dem, der er det dumt jo.

For mit vedkommende kan det ikke svarer sig at starte på uddannelse (selvom jeg VIL og skal) da jeg får udbetalt mere på KH, men derfor kan jeg godt se fornuften i at sænke den! Dog med det i mente at det for nogle specielsituationer ville ødelægge mere end gavne...

Men er det ikke også grotesk det kan betale sig bedre at være på kontanthjælp, end at tage en uddannelse, så man kan yde noget for samfundet?? Jeg synes vores takster er ALT for høje.. Det er jo sådan at det for en del, slet ikke kan betale sig, at få et arbejde og sådan bør det slet ikke være..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er det land i Norden med den højeste sats for kontanthjælp - det synes jeg er tankevækkende.

Et lille eksempel: jeg er enlig mor, så under min uddannelse får jeg dobbelt SU, det vil sige ca 8500 udbetalt, som khmodtager vil jeg modtage cirka 5000 mere og stadig få de samme tilskud, som jeg ellers gør nu.

Jeg læser til socialrådgiver - og jeg er SÅ meget for at skære i kontanthjælpen. For som ydelserne er nu, så bliver det en sovepude for utrolig mange unge. Jeg kunne nemt droppe ud og så nyde at have mange flere penge mellem hænderne, men nej tak! Der er så mange negative bivirkninger ved at være khmodtager, som stempling, social eksklusion - som få eksempler. Det er almindeligt ar have forældre på en eller anden form for ydelse, men min søn skal ikke føle han er mindre værd fordi hans mor nasser på systemet - det nægter jeg at stå model til.

Så ja, jeg er for at skære, da uddannelse er en fremtidssikring både for én selv og ens børn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er en af dem som er vokset op i en "kontanthjælpsfamilie".. Mange af min mors søskende har levet af kontanthjælp og har aldrig haft et arbejde - sørgeligt.. De har fået alt serveret på et sølvfad,; "åh den EL regning kan jeg ikke betale, jeg går på kommunen", og minsandten om den ikke er blevet betalt.. De har fået så mange tilskud og alligevel har de været dybt utaknemmelige.. I de perioder hvor de blev "tvunget" ud i aktivering, har de sørme også kunne fuske sig til sygemeldinger og lign. box2.gif

Flere gange har de fået tilbudt at komme i "arbejde", men de har spoleret det for dem selv gang på gang, fordi det var for hårdt med alle de timer og de synes heller ikke det var fair at de skulle arbejde så mange timer og bla bla...

Jeg har altid haft den holdning, at det skulle jeg aldrig stå i.. Min far fik mig heldigvis opdraget til at have en anden indstilling, og det er det der gør at jeg idag har fået en uddannelse og for alt i verden ønsker at klare mig selv.

Det gør også at jeg bliver vred over at man ofte hører om de enlige mødre, som har langt større rådighedsbeløb om måneden, end jeg nogensinde vil få.. Havde en bekendt som fandt en pige der havde 3 og hun havde over 12.000 kr hver måned ohmy.gif

Ja, jeg ved at der er folk der bliver "tvunget" på kontanthjælp, men se det som en hjælp til at hele verden ikke ramler og lad det være et redskab til hurtigt at kæmpe sig videre i systemet!

Jeg har en søster som i flere år har kæmpet for at få en uddannelse og har måtte opgive, da hun har kæmpet med psykiske lidelser. (Dette er dog først konkluderet nu). Det gør at hun i pt er på kontanthjælp, men er igang med at blive udredt og undersøge hvad hun kan klare ved at starte skole o.l. op, med henblik på at finde en uddannelse/ et kursus der gør at hun kan få et arbejde senere hen..

Ved der er mange som hende der står i samme situation, og også mennesker som ligger "uden for rækkevidde", men tænker at man skal ind og se hvad man så kan stille op og gøre for disse mennesker, finde andre alternativer..

Der er selvfølgelig flere aspekter i det, men tænker at der nok skal blive taget hånd om det og at de finder på løsning til gavn for for alle på den ene eller anden måde..

Jeg vil til hver en tid støtte op om at skære i kontanthjælpen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skal skære helt ned til smertegrænsen, om de har barn eller ej.

Jeg er lidt paf over at man på KH får så mange penge af det offentligr fordi man har valgt at få et barn. Puha det er jo en god forretning, fy for pokker da.

Men jeg vil så sige at jeg syntes at dem som modtager KH skal yde noget for dem, vi har mange ting de kan gøre vedligeholde parker, skoler, børnehaver osv. Netop or at de t ikke skal være en sovepude.

Jeg er godt klar over at de ikke er alle som kan, og der skal en vurdering til af det enkelte menneke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså det syntes ikke det kun skal blive en debat om mødre, men også de andre :whistling :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På den ene side ja, på den anden side nej.

Man skal ikke skære alle over én kam, for situationer er uomtvisteligt meget forskellige!

Jeg synes det er SÅ irriterende at jeg ikke har råd til at tage en uddannelse!

Jeg ville SÅ gerne tage en uddannelse. Men fakta er at jeg ikke kan leve for SU alene - Og jeg kan ikke tage ekstraarbejde ved siden af - fordi jeg er alene med mine børn. Set i dét lys synes jeg der er uhyre svært, for en person som mig at tage en uddannelse. Men rent personligt mener jeg ikke at det er løsningen at sætte kontanthjælpen ned.

Jeg har været sygemeldt i snart to år med stress og depression ( er ved at være hel rask af det nu :yay )

Men da jeg manglede EN skide måned på arbejde for at kunne få hjælp af a-kassen - har jeg været på kontanthjælp.

Jeg er alene med mine børn, jeg får alle tilskud - Stadig har jeg svært ved at få pengene til at slå til.

Jeg synes man skal passe MEGET på med at sige at kontanthjælps modtagere er forkælede, at det er grotesk så meget vi/de får.

Uanset hvordan i vender og drejer det, kan det ikke bedre betale sig at være på kontanthjælp end at arbejde. Man kan overleve på det ja.- men det er satma skrabet.

Jeg havde ikke kunnet overleve for mindre end det jeg har fået, da jeg var under 30.

Hvis der skal pilles ved noget kontanthjælp, så tag fra de under 30 som er hjemmeboende.

Men som jeg har sagt i andre debatter om emnet :Prøv selv at leve for det i et år.. Så skal i se hvordan det i virkeligheden er, for det er IKKE SJOVT.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er HELT iorden... kan ikke forstå virkligheden i at det skulle kunne betale sig at lave ingenting frem for at tage en uddannelse :)

og troede egentlig ikke bare sådan man kunne få kontanthjælp, det kunne man ihvertfald ikke for 10 år siden, der skulle jeg opereres i mit knæ og kunne ikke arbejde i 4 måneder (eller køre bil for den sags skyld) jeg søgte efter kontanthjælp for at kunne betale min husleje, men fik først afslag, søgte igen og sagde det ikke kunne være rigtigt, hvad skulle jeg så gøre, bo på gaden med nyopereret knæ? der beviligede de mig det imod at jeg underskrev papirer på at det hele skulle betales af efterfølgende.. så jeg fik egentlig bare et lån :unsure meget meget mærkelig verden vi lever i

nå men ja, jeg sys det er iorden at kontanthjælp er det samme som SU :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skal skære helt ned til smertegrænsen, om de har barn eller ej.

Jeg er lidt paf over at man på KH får så mange penge af det offentligr fordi man har valgt at få et barn. Puha det er jo en god forretning, fy for pokker da.

Men jeg vil så sige at jeg syntes at dem som modtager KH skal yde noget for dem, vi har mange ting de kan gøre vedligeholde parker, skoler, børnehaver osv. Netop or at de t ikke skal være en sovepude.

Jeg er godt klar over at de ikke er alle som kan, og der skal en vurdering til af det enkelte menneke.

Du tror ikke man yder noget?

Det kan jeg love dig for at man gør - Der er ingen der går hjemme og tørrer røv ( med mindre de er syge eller snyder sig til det). Der er mindstekrav til hvor mange ansøgninger du skal sende ud om ugen.. Også selvom der ikke er job at få.. Der er faktisk krav om at du også skal møde op på arbejdspladser, og tilbyde dig selv.

Du bliver sendt til det ene kursus efter det andet ( hvilket er fint ) Og i sidste ende bliver du sendt i "praktik" der kan løbe op til et halvt år, hvor du arbejder på lige fod som de andre ansatte - Bare med Kontanthjælp sats :rolleyes

De fleste som aldrig har prøvet at være på kontanthjælp, har en romantiseret forestilling om at man bare sidder hjemme og nyder livet. Dette er ikke tilfældet for langt flertallet. Livet SUX på kontanthjælp.. Også for enlige mødre. Det er allerede skåret ind til benet. som sagt før - kunne jeg ikke overleve for mindre!

Jeg har et overskud på 0 kr, når mindste forsørgelsen, huslejen, elvarmen OG børnehavepladserne er betalt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du tror ikke man yder noget?

Det kan jeg love dig for at man gør - Der er ingen der går hjemme og tørrer røv ( med mindre de er syge eller snyder sig til det). Der er mindstekrav til hvor mange ansøgninger du skal sende ud om ugen.. Også selvom der ikke er job at få.. Der er faktisk krav om at du også skal møde op på arbejdspladser, og tilbyde dig selv.

Du bliver sendt til det ene kursus efter det andet ( hvilket er fint ) Og i sidste ende bliver du sendt i "praktik" der kan løbe op til et halvt år, hvor du arbejder på lige fod som de andre ansatte - Bare med Kontanthjælp sats :rolleyes

De fleste som aldrig har prøvet at være på kontanthjælp, har en romantiseret forestilling om at man bare sidder hjemme og nyder livet. Dette er ikke tilfældet for langt flertallet. Livet SUX på kontanthjælp.. Også for enlige mødre. Det er allerede skåret ind til benet. som sagt før - kunne jeg ikke overleve for mindre!

Jeg har et overskud på 0 kr, når mindste forsørgelsen, huslejen, elvarmen OG børnehavepladserne er betalt

Nej jeg tror faktisk ikke kontantsmodtager yder nok og der er ikke krav nok til dem. De krav du stiller op det skal ledige også.

Jeg er overhovedet ikke romantisk omkring det at være på kontanthjælp.

Men sommetider skal man både have et kærlig spark, hjælp og accept for at kunne passe et job og derfor er min holdning stadigvæk at man kunne klare de jobs som jeg hentyder til. Ikke det er fuldtid det har jeg ikke skrevet nogensteder.

Og hvis man er rask ( som du selv skriver) er der vel ikke noget for at kunne det.

Ja der bliver lavet "praktik" for at hjælpe folk i gang. Jeg forstår ikke hvorfor at folk har så skide travlt med at føle dem som et offer.

Hvis man er sund og rask og på kontanthjælp er MIN mening at man skal yde det som kræves.

Hvis man er syg skal man have den hjælp man har brug for, for at selvføldig at blive rask og havde det godt og derefter at betale " tilbage" til samfundet.

jeg er personligt glad for at der er den slags ydelser for folk som har brug for det og jeg er glad for vi har et samfund hvor man har en løsning til dem som ikke kan klare sig selv.

Mht. Til en uddannelse så er der to andre som skriver de får mere på KH end ved en uddannelse. Er der forskellige rater på KH for det ved jeg ikke og vil gerne vide det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej jeg tror faktisk ikke kontantsmodtager yder nok og der er ikke krav nok til dem. De krav du stiller op det skal ledige også.

Jeg er overhovedet ikke romantisk omkring det at være på kontanthjælp.

Men sommetider skal man både have et kærlig spark, hjælp og accept for at kunne passe et job og derfor er min holdning stadigvæk at man kunne klare de jobs som jeg hentyder til. Ikke det er fuldtid det har jeg ikke skrevet nogensteder.

Og hvis man er rask ( som du selv skriver) er der vel ikke noget for at kunne det.

Ja der bliver lavet "praktik" for at hjælpe folk i gang. Jeg forstår ikke hvorfor at folk har så skide travlt med at føle dem som et offer.

Hvis man er sund og rask og på kontanthjælp er MIN mening at man skal yde det som kræves.

Hvis man er syg skal man have den hjælp man har brug for, for at selvføldig at blive rask og havde det godt og derefter at betale " tilbage" til samfundet.

jeg er personligt glad for at der er den slags ydelser for folk som har brug for det og jeg er glad for vi har et samfund hvor man har en løsning til dem som ikke kan klare sig selv.

Mht. Til en uddannelse så er der to andre som skriver de får mere på KH end ved en uddannelse. Er der forskellige rater på KH for det ved jeg ikke og vil gerne vide det

Ja, der er forskellige satser for kontanthjælp - du kan læse meget mere her :) Satser for kontanthjælp

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej jeg tror faktisk ikke kontantsmodtager yder nok og der er ikke krav nok til dem. De krav du stiller op det skal ledige også.

Jeg er overhovedet ikke romantisk omkring det at være på kontanthjælp.

Men sommetider skal man både have et kærlig spark, hjælp og accept for at kunne passe et job og derfor er min holdning stadigvæk at man kunne klare de jobs som jeg hentyder til. Ikke det er fuldtid det har jeg ikke skrevet nogensteder.

Og hvis man er rask ( som du selv skriver) er der vel ikke noget for at kunne det.

Ja der bliver lavet "praktik" for at hjælpe folk i gang. Jeg forstår ikke hvorfor at folk har så skide travlt med at føle dem som et offer.

Hvis man er sund og rask og på kontanthjælp er MIN mening at man skal yde det som kræves.

Hvis man er syg skal man have den hjælp man har brug for, for at selvføldig at blive rask og havde det godt og derefter at betale " tilbage" til samfundet.

jeg er personligt glad for at der er den slags ydelser for folk som har brug for det og jeg er glad for vi har et samfund hvor man har en løsning til dem som ikke kan klare sig selv.

Mht. Til en uddannelse så er der to andre som skriver de får mere på KH end ved en uddannelse. Er der forskellige rater på KH for det ved jeg ikke og vil gerne vide det

Der er forkel på satserne an på om du er over eller under 25 år og om du er forsøger. Satserne ser således ud

Under 25 år

hjemmeboende - 3.214 kr. (2012)

udeboende - 6.660 kr. (2012)

gravid og er mindst 12 uger henne i graviditeten - 10.335 kr. (2012)

med egne børn i hjemmet - 13.732 kr. (2012)

hvis du betaler børnebidrag, får du et tillæg oveni hjælpen, der svarer til normalbidraget (børnebidrag) på 1.228 kr. (2012)

Du kan max få 13.732 kr. (2012), afhængigt af hvor mange børn du betaler børnebidrag til.

Hvis du fx betaler børnebidrag til et barn, vil du være berettiget til 7.888 kr. (Svarende til 6.660 kr. som udeboende under 25 år + 1.228 kr. - normalbidrag for et barn).

Over 25 år

10.335 kr. (2012)

med forsørgelsespligt - 13.732 kr. (2012)

Jeg er socialrådgiver, men har dog aldrig direkte arbejdet med kontanthjælpsmodtagere. Det jeg dog har hørt fra de kommuner jeg har arbejdet i, er at der er stor forskel på hvad der kræves fra kommune til kommune. I min kommune havde vi straks aktivering, det vil sige søgte man kontanthjælp skulle man stå i aktivering dagen efter, specielt hvis du var ung. Da der skulle spares, blev dette sparet væk og man gik over til at der var minimumsaktivering, det vil sige 4 uger ÅRLIGT. Det var simpelthen for dyrt at sende ud i praktikker/aktiveringer m.m. og det er altså grotesk. Så kontanthjælpsmodtagerne fik lov til bare at gå rundt hjemme og absolut kun blive sendt ud i det som loven havde som minimum, selvfølgelig skulle de så ansøge arbejde, men ellers skete der ikke noget. Sådan en praksis rygtes hurtigt og så flytter der flere kontanthjælpsmodtager til kommunen og hvad er så sparet?

Jeg synes helt klart kontanthjælpen skal ned, jeg har set alt for mange unge modtage kontanthjælp og ikke have "råd" til at tage en uddannelse, det er grotesk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er HELT iorden... kan ikke forstå virkligheden i at det skulle kunne betale sig at lave ingenting frem for at tage en uddannelse :)

og troede egentlig ikke bare sådan man kunne få kontanthjælp, det kunne man ihvertfald ikke for 10 år siden, der skulle jeg opereres i mit knæ og kunne ikke arbejde i 4 måneder (eller køre bil for den sags skyld) jeg søgte efter kontanthjælp for at kunne betale min husleje, men fik først afslag, søgte igen og sagde det ikke kunne være rigtigt, hvad skulle jeg så gøre, bo på gaden med nyopereret knæ? der beviligede de mig det imod at jeg underskrev papirer på at det hele skulle betales af efterfølgende.. så jeg fik egentlig bare et lån :unsure meget meget mærkelig verden vi lever i

nå men ja, jeg sys det er iorden at kontanthjælp er det samme som SU :)

I den situation mener jeg ikke man kan få kontanthjælp da man skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet og det går man jo ikke når man er syg. I den situation vil man skulle have sygedagpenge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skal skære helt ned til smertegrænsen, om de har barn eller ej.

Jeg er lidt paf over at man på KH får så mange penge af det offentligr fordi man har valgt at få et barn. Puha det er jo en god forretning, fy for pokker da.

Men jeg vil så sige at jeg syntes at dem som modtager KH skal yde noget for dem, vi har mange ting de kan gøre vedligeholde parker, skoler, børnehaver osv. Netop or at de t ikke skal være en sovepude.

Jeg er godt klar over at de ikke er alle som kan, og der skal en vurdering til af det enkelte menneke.

Jeg er faktisk meget enig... KH skal ikke være en sovepude, men en hjælp til overlevelse... Men tænker så at kontanthjælpssatsen bør være skræddersyet den enkelte modtager, der så yder i det omfang det er muligt for det offentlige, men uden samtidig at tage og belaste de almindeligt lønnede job, men det kan måske godt blive lidt et paradoks... Kontanthjælp er til at leve for og ikke mere, der skal være incitament til at modtagerne ønsker at finde arbejde også selvom, at det er som renngøringsassistent, kasseassistent mv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, der er forskellige satser for kontanthjælp - du kan læse meget mere her :) Satser for kontanthjælp

Tak for ino

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er forkel på satserne an på om du er over eller under 25 år og om du er forsøger. Satserne ser således ud

Under 25 år

hjemmeboende - 3.214 kr. (2012)

udeboende - 6.660 kr. (2012)

gravid og er mindst 12 uger henne i graviditeten - 10.335 kr. (2012)

med egne børn i hjemmet - 13.732 kr. (2012)

hvis du betaler børnebidrag, får du et tillæg oveni hjælpen, der svarer til normalbidraget (børnebidrag) på 1.228 kr. (2012)

Du kan max få 13.732 kr. (2012), afhængigt af hvor mange børn du betaler børnebidrag til.

Hvis du fx betaler børnebidrag til et barn, vil du være berettiget til 7.888 kr. (Svarende til 6.660 kr. som udeboende under 25 år + 1.228 kr. - normalbidrag for et barn).

Over 25 år

10.335 kr. (2012)

med forsørgelsespligt - 13.732 kr. (2012)

Jeg er socialrådgiver, men har dog aldrig direkte arbejdet med kontanthjælpsmodtagere. Det jeg dog har hørt fra de kommuner jeg har arbejdet i, er at der er stor forskel på hvad der kræves fra kommune til kommune. I min kommune havde vi straks aktivering, det vil sige søgte man kontanthjælp skulle man stå i aktivering dagen efter, specielt hvis du var ung. Da der skulle spares, blev dette sparet væk og man gik over til at der var minimumsaktivering, det vil sige 4 uger ÅRLIGT. Det var simpelthen for dyrt at sende ud i praktikker/aktiveringer m.m. og det er altså grotesk. Så kontanthjælpsmodtagerne fik lov til bare at gå rundt hjemme og absolut kun blive sendt ud i det som loven havde som minimum, selvfølgelig skulle de så ansøge arbejde, men ellers skete der ikke noget. Sådan en praksis rygtes hurtigt og så flytter der flere kontanthjælpsmodtager til kommunen og hvad er så sparet?

Jeg synes helt klart kontanthjælpen skal ned, jeg har set alt for mange unge modtage kontanthjælp og ikke have "råd" til at tage en uddannelse, det er grotesk.

Tak for info, hvis man er KH modtager hvad kan man så få i støtte ellers børnepasning osv og får man flere penge hvis man eks har 2 og 3 børn osv. ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er det land i Norden med den højeste sats for kontanthjælp - det synes jeg er tankevækkende.

Et lille eksempel: jeg er enlig mor, så under min uddannelse får jeg dobbelt SU, det vil sige ca 8500 udbetalt, som khmodtager vil jeg modtage cirka 5000 mere og stadig få de samme tilskud, som jeg ellers gør nu.

Jeg læser til socialrådgiver - og jeg er SÅ meget for at skære i kontanthjælpen. For som ydelserne er nu, så bliver det en sovepude for utrolig mange unge. Jeg kunne nemt droppe ud og så nyde at have mange flere penge mellem hænderne, men nej tak! Der er så mange negative bivirkninger ved at være khmodtager, som stempling, social eksklusion - som få eksempler. Det er almindeligt ar have forældre på en eller anden form for ydelse, men min søn skal ikke føle han er mindre værd fordi hans mor nasser på systemet - det nægter jeg at stå model til.

Så ja, jeg er for at skære, da uddannelse er en fremtidssikring både for én selv og ens børn.

Jeg ved ikke hvor du har de 5000 kr. fra, så er det en måned hvorpå der også kommer børnepenge, for jeg får 9000 udbetalt om måneden (efter skat), jeg ville da være lykkelig for at få udbetalt 13.500 hver måned!

Børnepengene får alle med et barn jo, så det er vel samme sats.

På SU ligeså vel som kontanthjælp kan man få friplads på vs eller bh, for det har intet med hvad man er i at gøre, men derimod ens månedlige indbetaling.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for info, hvis man er KH modtager hvad kan man så få i støtte ellers børnepasning osv og får man flere penge hvis man eks har 2 og 3 børn osv. ?

Jeg mener ikke man får mere an på hvor mange man forsøger, men er ikke 100 % sikker, men man får jo så nogle tilskud pr. barn.

Nogle vil kunne ansøge om friplads i institutionen.

Der findes nogle forskellige tilskud nogle af dem får man vidst kun hvis faren er helt ude af billedet, de gælder dog for alle enlige ikke kun kontanthjælpsmodtagere.

Tilskudne ser således ud

Børnefamilieydelse (får alle)

Ordinært tilskud (hvis man er enlig forsøger 1.276 kr. i kvartalet per barn (2012). )

Ekstra børnetilskud (Ekstra børnetilskud ydes til enlige forsørgere, der har fælles forældremyndigheden eller forældremyndigheden alene over et eller flere børn, som vedkommende har boende hos sig. Ekstra børnetilskud er på 1.300 kr. uanset antallet af børn, og udbetales kvartalsvis. )

Særligt børnetilskud (Særligt børnetilskud bliver udbetalt til børn, som af forskellige grunde er afskåret fra at modtage bidrag til forsørgelse fra den ene eller begge af sine forældre. Ydelse fra 3168- 6336 kr)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men er det ikke også grotesk det kan betale sig bedre at være på kontanthjælp, end at tage en uddannelse, så man kan yde noget for samfundet?? Jeg synes vores takster er ALT for høje.. Det er jo sådan at det for en del, slet ikke kan betale sig, at få et arbejde og sådan bør det slet ikke være..

Jeg siger heller ikke andet, men nu er situationen sådan at mange mennesker er på kontanthjælp fordi de venter på at kommunen får fingeren ud af røven og sparker dem igang.

Mange søger jobs hver dag, søger praktiksteder, søger uddannelse, PRØVER at oppe sig, men sandheden er at mange af de unge på kontanhjælp ikke er rustede til at klarer en normal skolegang eller er i stand til et arbejde og kommunen vil ikke sætte dem på førtidspension, da det er "for tidligt" og de har masser af arbejde i dem, men der vil heller ikke hjælpes med psykologhjælp eller andet for at disse mennesker kan komme videre...

Mange unge mennesker sidder fast i systemet, fordi de simpelthen ikke kan andet end at sidde og vente, hvilket er skide synd.

Jeg er for eksempel et af de mennesker der har været på kontanthjælp adskellige gange og er det igen fordi jeg ikke kan fuldende en uddannelse - og det min egen skyld ja, men det er lige så meget fordi der ikke bliver vist hensyn og fordi der ikke tænkes over at jeg måske skal ha' ekstra hjælp for at komme videre...

Jeg kan ikke få førtidspension, da jeg er i stand til at passe et arbejde, men eftersom jeg ingen uddannelse har, så kan jeg ikke få et fordi der er ingen der søger fuldtids medmindre det er elev eller en med erhvervserfaring.

Så jeg står i kattepine og jeg KAN sådan set kun få mit levebrød fra kontanthjælpen fordi mit mønster siger andet.

Men derfor kan jeg godt se pointen i at sænke kontanthjælpen, men så som Barbamama (staves) skriver, så skal der også være de samme goder hele vejen rundt, for ellers kan man vitterligt ikke leve af kontanthjælpen (jeg ved at der er mange på SU der gør det, men i har også mulighed for lån, arbejde og andet der gør at i kan hæve jeres indkomst).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for info, hvis man er KH modtager hvad kan man så få i støtte ellers børnepasning osv og får man flere penge hvis man eks har 2 og 3 børn osv. ?

Du kan jo søge friplads ligesom alle andre, hvilket afhænger af din indtægt(ellers får man jo nedsat prisen for pasning)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis der skal pilles ved noget kontanthjælp, så tag fra de under 30 som er hjemmeboende.

Men som jeg har sagt i andre debatter om emnet :Prøv selv at leve for det i et år.. Så skal i se hvordan det i virkeligheden er, for det er IKKE SJOVT.

Kan man godt nok få kontanthjælp, når man bor hjemme ved mor og far? :blink Er der nogen, der kan forklare mig nødvendigheden i det, for det synes jeg da lyder enormt unødvendigt? :wacko

Du tror ikke man yder noget?

Det kan jeg love dig for at man gør - Der er ingen der går hjemme og tørrer røv ( med mindre de er syge eller snyder sig til det). Der er mindstekrav til hvor mange ansøgninger du skal sende ud om ugen.. Også selvom der ikke er job at få.. Der er faktisk krav om at du også skal møde op på arbejdspladser, og tilbyde dig selv.

Du bliver sendt til det ene kursus efter det andet ( hvilket er fint ) Og i sidste ende bliver du sendt i "praktik" der kan løbe op til et halvt år, hvor du arbejder på lige fod som de andre ansatte - Bare med Kontanthjælp sats :rolleyes

De fleste som aldrig har prøvet at være på kontanthjælp, har en romantiseret forestilling om at man bare sidder hjemme og nyder livet. Dette er ikke tilfældet for langt flertallet. Livet SUX på kontanthjælp.. Også for enlige mødre. Det er allerede skåret ind til benet. som sagt før - kunne jeg ikke overleve for mindre!

Jeg har et overskud på 0 kr, når mindste forsørgelsen, huslejen, elvarmen OG børnehavepladserne er betalt

Mht. det med at yde noget... Jeg kan sagtens forestille mig at der er meget hårdt slid i at være kontanthjælpsmodtager. Men jeg kan godt være lidt skeptisk overfor hvor meget af arbejdet der er "nyttigt" for samfundet, og hvor meget af det, der "bare" er slid. Jeg tænker at ansøgninger til jobs, der ikke rigtig findes alligevel, at skulle stå til rådighed for jobs, der ikke rigtig er der og diverse kurser... Der synes jeg at MLMs tanke om at kontanthjælpsmodtagere skal ud og klippe hæk og passe skoler o. lign. istedet (alt efter evne selvfølgelig) giver god mening... På den måde tænker jeg, at der er forskel på at LAVE noget (for jeg tror bestemt at der er mange KH-modtagere, der pukler!) og at YDE noget (for jeg har desværre indtrykket af at mange KH-modtagere laver noget arbejde, der ikke rigtig gavner nogen :unsure)

Jeg kan sagtens forestille mig at det STINKER at være på kh. Men jeg tror desværre langt fra at det er alle kh-modtagere, der bidrager med nyttigt arbejde. Og det siger jeg ikke for at dunke kh-modtagerne oveni hovedet, men fordi jeg tænker at man kunne ønske sig at kravene for at modtage kh måske var lidt anderledes :balloons

Mht. økonomien... Nu kender jeg jo ikke DIN private økonomi, men som udgangspunkt går man vel ud fra at dem på SU kan dække forsørgelse, husleje, el og i nogle tilfælde børnehavepladser. Og det kan man også :). Så generelt tænker jeg, at kh-modtagere også kan - i hvert fald hvis de får adgang til samme billige boliger som su-modtagere. Igen, det er ikke for at dunke nogen oveni hovedet, men sådan i teorien tænker jeg at mad jo koster det samme om man er på kh eller su, så hvis huslejen også er den samme, så "burde" det vel være muligt :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige en tanke i forhold til det med at det ikke må kunne "betale sig" ikke at tage en uddannelse... Kunne man forestille sig, at man ved at sænke kontanthjælpen til SU-niveau kunne komme til at presse nogen til en uddannelse, som de reelt ikke magter?

Jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at man ikke får RINGERE forhold (men gerne præcis samme) end SU-modtagerene som KH-modtagere. Som nogen i tråden nævner, så tror jeg det er de færreste, der er på kh "for sjov". Og nogen er det måske netop fordi de af den ene eller den anden årsag ikke kan fuldføre en uddannelse. Hvis de "presses" ud i en uddannelse (fordi indkomsten er det samme, men der er flere "goder" i form af lån og billige boliger hvis man er studerende), så vil NOGEN måske nok fuldføre (og hurra for det!), men jeg kunne også frygte, at en stor del faldt fra igen, eller næsten endnu værre: At de officielt var registreret på uddannelsen, men ikke magtede at komme, og dermed optog en plads for én, der kunne fuldføre uddannelsen. Det er jo rigtig dyrt at uddanne mennesker!

Så jeg synes det er ENORMT vigtigt at uddannelse er noget man tager, fordi man brænder for sin uddannelse og fordi man har lyst til at tage den, og tror på at man kan... Det må aldrig blive noget man gør, fordi det pludselig er den overførselsindkomst, der bedst kan betale sig :unsure

Jeg er positiv indstillet overfor at sænke kontanthjælpen, men jeg er ret skeptisk overfor om det er hensigtsmæssigt at bruge det som argument at unge skal "tvinges" til at tage en uddannelse... Jeg tænker, at den skal sænkes ud fra at det er (eller skal blive...) muligt at overleve som KH-modtager på en su-indkomst, og at vi så er nødt til at tvinge folk til dét (for ikke istedet at være nødt til at tvinge samfundet til alt muligt, der er endnu mere træls, fordi pengene er små i krisetider) og ikke ud fra noget som helst andet. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER