bubbi78

Erfaring med fleksibel skolestart??

6 indlæg i dette emne

Jeg har en dreng der skal starte i skole til august. Men som noget nyt er de begyndt på fleksibel skolestart, hvilket vil sige at de først skal starte i skole måneden efter de er blevet seks år. Og der er ikke klasser på samme måde som vi kender det, altså 0.klasse, 1.klasse og så videre. I stedet skal de gå i klasse med alle 4 klassetrin fra 0. - 3.klassetrin. Vi er meget spændt på hvordan det kommer til at fungere, men det skulle ifølge skolen være positivt.

Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen ude i det ganske land, som har prøvet denne form for skole??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det har jeg aldrig hørt om før, men det lyder interessant og spændende! Jeg glæder mig til at læse om dine oplevelser og erfaringer med det.. hvis det altså er noget du vil dele :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke selv prøvet denne skoleform, men jeg har hørt om den. Det kaldes vist KRAI og står for "kompetencebaseret rullende skolestart og aldersintegreret indskoling". Det tager udgangspunkt i alle elevernes forskellige forudsætninger. Det er ikke alle børn, der er klar til at starte i skole, når de er seks år - nogle bliver klar før, andre bliver klar senere. Det betyder, at der er fokus på det enkelte barn og barnets kompetencer. Yderligere bliver eleverne niveauinddelt i dansk og matematik uanset alder og klassetrin. Det betyder, at eleverne får mere social omgang med elever på andre alderstrin og læreren bedre kan differentiere sin undervisning. Desuden er der flere voksne inde i klassen på samme tid - både pædagoger og lærere og det giver et bedre samarbejde på tværs af faggrupperne.

Det er ihvertfald det projekt, der har kørt i Aarhus, men jeg ved ikke om det er udformet anderledes andre steder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke selv prøvet denne skoleform, men jeg har hørt om den. Det kaldes vist KRAI og står for "kompetencebaseret rullende skolestart og aldersintegreret indskoling". Det tager udgangspunkt i alle elevernes forskellige forudsætninger. Det er ikke alle børn, der er klar til at starte i skole, når de er seks år - nogle bliver klar før, andre bliver klar senere. Det betyder, at der er fokus på det enkelte barn og barnets kompetencer. Yderligere bliver eleverne niveauinddelt i dansk og matematik uanset alder og klassetrin. Det betyder, at eleverne får mere social omgang med elever på andre alderstrin og læreren bedre kan differentiere sin undervisning. Desuden er der flere voksne inde i klassen på samme tid - både pædagoger og lærere og det giver et bedre samarbejde på tværs af faggrupperne.

Det er ihvertfald det projekt, der har kørt i Aarhus, men jeg ved ikke om det er udformet anderledes andre steder :)

Det lyder præcis sådan :) skal nok prøve at komme med egne erfaringer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har de også her hvor vi bor. Min store pige skal starte næste sommer i førskole og så efter næste nytår skal hun starte i klassetrin A (som er børnehaveklasse) Så efter hvor hun ligger henne kompetencemæssigt vil hun kunne blive placeret i A, B eller C (0., 1. og 2.) så hun bliver placeret i en gruppe efter hvor hun er niveaumæssigt. 0. 1. og 2. er i samme rum/gruppe med mindre opdelinger. Så måske kan børnene komme i en gruppe med ældre (eller yngre) børn hvis det er der de er niveaumæssigt. Vi er meget glade for denne måde, da især vores store pige altid har været på niveau med børn der er ca. 1 år ældre end hende.

Har desværre ingen erfaring helt i praksis endnu :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan er det gået :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER