Guest

Epidural

69 indlæg i dette emne

Hvad taler for og hvad taler imod for jer???

hvad er fordele og ulemper???

Hvilke komplikationer kan opstå/hvad er risikoen?

Hvornår ville i bede om den? Hvis i skulle have den!!!

(jeg vil helst undgå - men syntes det er interessant og vil gerne have nogle gode argumenter for HVORFOR jeg helst vil undgå - nogle ryster nemlig på hovedet af mig og siger jeg bliver klogere, det gør jeg måske også, men jo mere jeg ved jo bedre rustet er jeg til at holde på mit - derudover er det bestemt ikke fordi jeg på nogen måde vil spille sej tager gerne imod mere naturligt smertelindring inkl. de smertefulde "bistik" hvis det hjælper mig)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Den eneste fordel jeg kan se er at det er den bedste smertelindring de kan give, og at det giver anledning til at få slappet lidt af.... sådan har jeg forstået det.... balloons.gif

Jeg synes den har en del mulige bivirkninger som jeg ikke har særlig meget lyst pt. til at risikere at skulle igennem... som hovedpine og føleforstyrrelse i benene... men det er jo langt fra sikkert at man får bivirkninger..

Jeg har det også sådan at jeg helst vil undgå at skulle have den, men jeg vil ikke udelukke at jeg ændrer mening når jeg ligger der i smerter... og er helt færdig.. unsure.gif men jeg håber jeg kan undgå den... smile.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den største ulempe jeg er ser er, at den, som alt mulig anden medicinsk smertelindring, kan forlænge fødslen og dermed stresse barnet... Hovedpine er jeg heller ikke så glad for, men til det fødselstema-arrangement manden og jeg var til i går i jordemodercentret fik vi at vide, at bivirkningerne som hovedpine og føleforstyrrelse er yderst sjældne i dag, fordi man er blevet så dygtige til at ligge epiduralblokaden...

Jeg vil så vidt muligt helst undgå enhver form for medicinsk smertelindring, fordi de alle kan være medvirkende til at forlænge fødselsprocesen, men når det så er sagt, så udelukker jeg ikke nogen muligheder på forhånd - hvis jordemoderen vurderer, at en epiduralblokade vil være godt for mig af forskellige årsager, så er det det jeg tager :) Jordemoderen må trods alt have en væsentlig bedre viden om, hvad der er gavnligt for mig i fødselsforløbet :)

Til fødselsarrangementet i går fik vi desuden at vide, at mere en 50% af de fødende får epiduralblokade, så sandsynligheden for, at man bliver en del af den statistik er jo gfaktisk forholdsvis stor...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg har også hørt statistikken og hørt om alt det der... Men jag håber nu stadig jeg kan snige mig udenom.... whistling.gif man skal jo bare passe på med at udelukke noget helt på forhånd, for ingen ved jo hvordan det kommer til at forløbemini-cigogne-bebe-0384.gif og som du siger, Anita, så ved jordemoderen nok bedre end man selv gør i de situationer, så jeg tror jeg vælger at lytte til hendes råd undervejssmile.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg har også hørt statistikken og hørt om alt det der... Men jag håber nu stadig jeg kan snige mig udenom.... whistling.gif man skal jo bare passe på med at udelukke noget helt på forhånd, for ingen ved jo hvordan det kommer til at forløbemini-cigogne-bebe-0384.gif og som du siger, Anita, så ved jordemoderen nok bedre end man selv gør i de situationer, så jeg tror jeg vælger at lytte til hendes råd undervejssmile.gif

Da vi var til fødselsforberedelse, var det et klart budskab fra jordemoderen at man selvfølgelig skulle have nogen ideer om hvad man ville og ikke ville, men at man endelig ikke måtte udelukke noget på forhånd, da de mødre som eksempelvis hårnakket havde sgat NEJ NEJ NEJ til epidural, også endte med at få den, fik en "dårligere" fødsel, simpelthen fordi de har følt det som et psykisk nederlag at måtte "overgive" sig.. Så hun synes man skulle have nogen mål, men ikke udelukke det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da vi var til fødselsforberedelse, var det et klart budskab fra jordemoderen at man selvfølgelig skulle have nogen ideer om hvad man ville og ikke ville, men at man endelig ikke måtte udelukke noget på forhånd, da de mødre som eksempelvis hårnakket havde sgat NEJ NEJ NEJ til epidural, også endte med at få den, fik en "dårligere" fødsel, simpelthen fordi de har følt det som et psykisk nederlag at måtte "overgive" sig.. Så hun synes man skulle have nogen mål, men ikke udelukke det...

Det lyder faktisk rigtigt - at man kan føle det som et nederlag hvis man ender med at "opgive" og som de andre siger at hvis jordemoderen mener det er en god idé så vil jeg lytte.

MEN de jordmødre jeg går til fødselsforberedelse hos er meget sådan "natures way is the best" agtige, ikke at de forbyder noget, de siger bare at den optimale fødsel er en hvor der ingen kemi kommer ind over fordi man så får det optimale udbytte af oxytocinen der peaker lige efter fødslen, men derfor kan en fødsel godt være god.

Og at man med det in mente skal være forberedt på at komplikationer kan forekomme og at man derfor skal søge info om så mange som mulige scenarier, så man ikke bliver bange og skuffet hvis det ikke lige forløber som planlagt.

Elskede da hende der var der i går sagde "og hvis i ønsker at have slukket lyset på stuen så er det altså os der skal indrette os, det er ikke meget vi skal SE det meste skal vi føle os frem til!"

Hun opfordrede også til stille musik og stearinlys på fødestuen! :7himmel fik tanker hen af en hel "wellness" fødsel :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min jordemoder går vist sådan, mest op i "trygheden"..

Hun sagde at vi skulle gøre ALT hvad vi kunne for at være TRYGGE, da det var den bedste smertelindring.

Derfor sagde hun også at hvis man fx var utryg ved at være derhjemme, så kunne man faktisk få lov til at komme ind tidligere - da trygheden gør at man skal have mindre smertestillende!

Så hendes sådan, budskab var at vi skulle bruge de næste uger, på at finde ud af hvad der gjorde os trygge, og sørge for at den tryghed kunne hjælpe os. Fx, kunne en ven eller mor som "backup" være en tryghed, eller at man lige ringede en ekstra gang.. Hun understregede virkelig at man ikke måtte være et splitsekund i tvivl eller utryg, så skulle man bare ringe :)

Jeg har egentlig ikke taget så meget stilling til hvilken smertestillende jeg vil have, eller om jeg vil have noget.. Synes det er svært, når man jo ikke ja.. Ved andet end at det gør herre nas!

Så jeg tror lidt jeg kører med på den, at hvis jeg får meget ondt, så regner jeg med jordemoderen kan rådgive mig(min kæreste) til hvad der er bedste løsning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu skal jeg til en speciel undersoegelse hernede, hvis jeg vil have muligheden for at faa en epiduralblokade. Den har jeg takket nej til og dermed er en epidural paa alle maader udelukket for mig. Det har jeg det ganske fint med og det er helt bevidst, at jeg har fravalgt den saa radikalt.

Det er ganske rigtigt, at jeg ikke ved, om den ville vaere en af de ting, som i situationen ville "come in handy", men jeg synes der er saa mange faktorer, der taler imod, at det ikke paa nogen maade kan vaere i min og min babys bedste interesse at faa den javert jaget ind i min ryg. Alene det giver mig saa meget angst og kryb paa forhand, saa det egentlig er rigeligt.

Jeg talte med en gammel garvet jordemoder, som fraraadede mig den. Hun sagde, at det eneste den i princippet goer, er at forlaenge foedslen. Den foedende vil vaere mindre i stand til at maerke, hvornaar hun skal presse og kan vaere afhaengig af en skaerm og en jordemoder, som skal sige til, hver gang hun skal presse. Personligt vil jeg ikke bare stole paa, at de kan laegge den, saa jeg vil bevare fuld foelelse i min underkrop, da det jo ER bedoevelse af selve kroppen og ikke kun af ens smertereceptorer i kroppen. En anden ting er, at baby vil blive paavirket af bedoevelsen og vil vaere mindre i stand til at hjaelpe til.

Risikoen for akut kejsersnit oeges ved epidural - ren statistik - og risikoen for bloedninger oeges. Der er risiko for lammelse, varige smerter og andre ekstremer, som naeppe vil indtraeffe, men hvad hvis man er en ud af 100.000 kvinder, der faar varige mèn af den? Naa ja, og saa kan det vaere at den bliver lagt saa sent, at man slet ikke naar at faa "gavn" af den...

Jeg er ikke i tvivl om, at det bliver smertefuldt at foede, men jeg er ikke bange for at foede. Jeg er sikker paa, at min krop er skabt til det og at jeg kan goere RIGTIG meget selv for at lindre smerten, klare smerten og bruge min krops hormoner som smertelindring. Ingen mand spoerger jo sig selv, om hans penis kan erigere og bliver saa og saa meget stoerre end den er i uerigeret tilstand. Ingen kvinde boer tvivle paa, at hendes krop er i stand til at udvide sig i den grad, som der er behov for for at foede sin baby.

Jeg har laest rigtig meget om naturlig foedsel, arbejdet rigtigt meget mentalt med afslapning, visualisering og rytme. Jeg elsker allerede min egen bold, som kommer med til foedslen, og min mand og jeg gaar igang med at oeve positioner og andet smertelindring, som vi kan goere sammen. Han ved, hvad han kan hjaelpe konkret med og han ved, hvad han kan goere for mig. Nu skal vi bare oeve.

En gang om ugen gaar jeg til pilates for gravide, hvor vi ogsaa forbereder os paa foedslen baade rent teknisk og rent mentalt med visualisering. Derudover laver jeg mine knibeoevelser, maveoevelser og yoga. Jeg ser faktisk frem til at foede et eller andet sted og haaber, det bliver en god oplevelse.

Jeg kan lige linke til Pia Herns 21 naturlige maader at lindre foedselssmerten paa

Anbefaler ogsaa at lytte til nogle af de ting, Ina May Gaskin siger paa Youtube - hun er en gaev jordemoder, som har mindre end 2 % kejsersnitsfoedsler paa sit (naturlige)foedselscenter (ganske vist i USA, som er ret ekstremt unaturligt indrettet, hvad angaar foedsler, men alligevel).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu skal jeg til en speciel undersoegelse hernede, hvis jeg vil have muligheden for at faa en epiduralblokade. Den har jeg takket nej til og dermed er en epidural paa alle maader udelukket for mig. Det har jeg det ganske fint med og det er helt bevidst, at jeg har fravalgt den saa radikalt.

Det er ganske rigtigt, at jeg ikke ved, om den ville vaere en af de ting, som i situationen ville "come in handy", men jeg synes der er saa mange faktorer, der taler imod, at det ikke paa nogen maade kan vaere i min og min babys bedste interesse at faa den javert jaget ind i min ryg. Alene det giver mig saa meget angst og kryb paa forhand, saa det egentlig er rigeligt.

Jeg talte med en gammel garvet jordemoder, som fraraadede mig den. Hun sagde, at det eneste den i princippet goer, er at forlaenge foedslen. Den foedende vil vaere mindre i stand til at maerke, hvornaar hun skal presse og kan vaere afhaengig af en skaerm og en jordemoder, som skal sige til, hver gang hun skal presse. Personligt vil jeg ikke bare stole paa, at de kan laegge den, saa jeg vil bevare fuld foelelse i min underkrop, da det jo ER bedoevelse af selve kroppen og ikke kun af ens smertereceptorer i kroppen. En anden ting er, at baby vil blive paavirket af bedoevelsen og vil vaere mindre i stand til at hjaelpe til.

Risikoen for akut kejsersnit oeges ved epidural - ren statistik - og risikoen for bloedninger oeges. Der er risiko for lammelse, varige smerter og andre ekstremer, som naeppe vil indtraeffe, men hvad hvis man er en ud af 100.000 kvinder, der faar varige mèn af den? Naa ja, og saa kan det vaere at den bliver lagt saa sent, at man slet ikke naar at faa "gavn" af den...

Jeg er ikke i tvivl om, at det bliver smertefuldt at foede, men jeg er ikke bange for at foede. Jeg er sikker paa, at min krop er skabt til det og at jeg kan goere RIGTIG meget selv for at lindre smerten, klare smerten og bruge min krops hormoner som smertelindring. Ingen mand spoerger jo sig selv, om hans penis kan erigere og bliver saa og saa meget stoerre end den er i uerigeret tilstand. Ingen kvinde boer tvivle paa, at hendes krop er i stand til at udvide sig i den grad, som der er behov for for at foede sin baby.

Jeg har laest rigtig meget om naturlig foedsel, arbejdet rigtigt meget mentalt med afslapning, visualisering og rytme. Jeg elsker allerede min egen bold, som kommer med til foedslen, og min mand og jeg gaar igang med at oeve positioner og andet smertelindring, som vi kan goere sammen. Han ved, hvad han kan hjaelpe konkret med og han ved, hvad han kan goere for mig. Nu skal vi bare oeve.

En gang om ugen gaar jeg til pilates for gravide, hvor vi ogsaa forbereder os paa foedslen baade rent teknisk og rent mentalt med visualisering. Derudover laver jeg mine knibeoevelser, maveoevelser og yoga. Jeg ser faktisk frem til at foede et eller andet sted og haaber, det bliver en god oplevelse.

Jeg kan lige linke til Pia Herns 21 naturlige maader at lindre foedselssmerten paa

Anbefaler ogsaa at lytte til nogle af de ting, Ina May Gaskin siger paa Youtube - hun er en gaev jordemoder, som har mindre end 2 % kejsersnitsfoedsler paa sit (naturlige)foedselscenter (ganske vist i USA, som er ret ekstremt unaturligt indrettet, hvad angaar foedsler, men alligevel).

:super Tak for link!!! Det er nu læst og taget med i "fødetasken"

Kan lige nævne at min jordemoder sagde at et lille stykke HELT mørkt chokolade også er godt! :mam :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:super Tak for link!!! Det er nu læst og taget med i "fødetasken"

Kan lige nævne at min jordemoder sagde at et lille stykke HELT mørkt chokolade også er godt! :mam :yay

Hi hi, det er hermed noteret - havde dog skrevet trailmix paa, som normalt indeholder lidt Lindt 85% q94.gifyay.gif

PS: Hun har ogsaa en lille e-bog paa 6 sider, som man faar ved at tilmelde sig hendes nyhedsbrev... Har printet og er ved at laese den nu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Inden jeg fødte havde jeg den holdning at jeg da helst ville undgå epidural, men fik jeg brug for den, så var det også i orden.

Da jeg fødte kastede jeg op i 17 timer! Jeg kunne ikke holde hverken mad eller væske indenbors. Jeg var fuldstændig dehydreret og havde absolut ingen kræfter. Veerne bed til som bare satan og jeg blev klar over at hvis jeg ikke fik noget hvile, så ville jeg simpelthen ikke være i stand til at presse ham ud, når det kom dertil.

Derfor valgte jeg at bede om epiduralen. Og det har jeg virkelig ikke fortrudt. Den var min bedste ven den dag og min "life saver" :) Den gjorde at jeg fik nogle timers ro, hvor jeg kunne slappe og samle kræfter til at presse ham ud. Jeg kunne stadig godt mærke hvornår presseveerne kom selvom jeg havde fået den. Det gør selvfølgelig ikke ondt på samme måde, men det presser, så jeg brugte ikke skærmen. Det var kun JM og det ville hun vel have gjort alligevel.

Inden fødslen havde jeg læst om alle bivirkningerne og ja, det lyder da virkelig ubehageligt meget af det, men det er jo heldigvis en meget lille procentdel, der bliver ramt af disse. Inden den blev lagt stod lægen og skulle oplyse mig om alle bivirkningerne og jeg var virkelig LIGEGLAD der... Jeg skulle bare have den :blush

Mit ene ben blev faktisk lidt lamt, så jeg kunne ikke bevæge det så godt. Men ellers var der ingen komplikationer og jeg fortryder som sagt ikke mit valg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik epidural ved første fødsel og hvor er jeg dog taknemmelig for at fik den.. Havde rigtig mange smerter og havde haft det i mange timer, så for at kunne få lidt "kræfter" til at klare resten, fik jeg den..

Vil helt sikkert også vælge den denne gang, hvis det bliver nødvendigt..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det er synd, at det nogen gange føles som om man skal forsvare sig, fordi man vælger epidural.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det er synd, at det nogen gange føles som om man skal forsvare sig, fordi man vælger epidural.

Jeg syntes det er helt ok at vælge epidural, jeg syntes omvendt jeg har fået mange "hvorfor ikke?" fordi jeg helst ikke vil. Hvis man vælger epidural så er det jo fordi man mener det er nødvendigt for at få en god oplevelse af fødslen og det må jo ligesom være MÅLET lige meget hvad man vælger! Jeg er bare nok lidt mere ovre i hippie tankerne :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det er synd, at det nogen gange føles som om man skal forsvare sig, fordi man vælger epidural.

Taenk, synes faktisk saa mange har faaet den efterhaanden, og at det anbefales paa det kraftigste at vaere vildt meget aaben overfor at faa den. Jeg foeler naermest det modsatte - at det er synd for mig, at det foeles som om jeg skal forsvare ikke at faa den laugh.gif

Som med 1000 andre ting saa maa andre jo goere hvad pokker i vols de gerne vil - det er enhver kvindes egen foedsel og enhver kvindes egne valg. Jeg oensker ogsaa alle kvinder en god og dejlig foedsel uanset epi eller chokolade 7himmel.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville bestemt ikke have den, da jeg i forvejen får noget medicin der kunne påvirke barnet så det blev sløvt efter fødslen, så jeg tænkte at det var mere end nok kemikalier til babyen.

Derudover blev jeg provokeret af at jeg fik at vide at jeg pga mit BMI skulle have lagt en epiduralblokade fordi at jeg sikkert ikke kunne føde mit barn og derfor nok skulle have akut kejsersnit under fødslen og så kunne de ikke lægge blokaden der, fordi det er meget sværere når man er "kraftigt bygget"

Så jeg skulle fanme ikke have den fordi lægerne mente jeg var for fed!

Da jeg så skulle føde havde jeg et meget højt blodtryk, så selvom jeg var meget imod det, sagde jeg til sidst at det var okay at de gav mig den, fordi det ville være bedst for mig og Lina ifølge JM.

Heldigvis havde jeg så åbnet mig helt, da hun undersøgte mig og efter 9 presseveer var nullermusen ude... Så jeg var lykkelig over at have kunnet klare det med lattergas, kolde klude på panden og min højtelskede varmedunk. Men der er garanteret fordele ved at få epiduralblokaden; jeg vil bare helst undgå at blive bedøvet, hvis der ikke er behov for det.

Ved en evt. næste fødsel, vil jeg også undgå den hvis jeg kan;men man skal jo aldrig sige aldrig :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det er synd, at det nogen gange føles som om man skal forsvare sig, fordi man vælger epidural.

Jeg synes, egentligt at folk har en mening uanset hvad man siger man vil.. Og nogle gange tror jeg bare de folk siger noget for at være modsat og blande sig i folk liv.. Jeg har slet ikke taget stilling til hvad jeg vil, men synes at hvis jeg siger at jeg gerne vil føde naturligt, så hører jeg for det og hvis jeg siger at jeg gerne vil have bedøvelse, så får jeg lige så mange bebrejdende meninger.. <_< Folk skal altid blande sig og brokke sig!

Noget helt andet, er så at herinde synes jeg der generelt er en stemning for at føde naturligt og derfor kan det måske føles lidt som om man skal forsvare sig herinde mere end IRL :whistling

Man skal jo bare gøre, hvad der er rigtigt for en selv og hvad man selv synes er rigtigt..

Igen, så har jeg ikke taget stilling til det endnu (andet end det jeg tænker i forb. med denne tråd), men jeg tror fuldt og fast på at jeg (og de langt de fleste kvinder) kan føde naturligt, så det er umiddelbart min plan og så længe man har muligheden for epidural i baghånden hvis det bliver for meget, så er man jo godt dækket ind..

Hvis min søster, mor, svigerinder, veninder og ca 50 % af danske kvinder kan selv, ja så kan jeg også.. (selvom jeg faktisk synes det er vildt, at det er op til 50% der får en epidural, bivirkningerne taget i betragtning!) Og så har jeg planer om at jeg skal gå til fødselsforberedende yoga 7 (eller 14) uger op til fødslen og der kommer jeg nok til at arbejde mere med min vejrtrækning og fødselsmuskler end til det alm. pilates jeg går til normalt.. No probs :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde inden fødslen et ønske om så lidt smertestillende som muligt, men sagde ikke kategorisk nej... Men efter veer i 35 timer og aktiv fødsel i 15 timer uden at åbne mig det mindste bad jeg om epidural, da jeg tænkte at der var maaange timer igen i det tempo... Lægen gav mig det dog ikke men blev i stedet kørt til kejsersnit

(Der fik jeg så 2x spinal bedøvelse og 1x epidural)

Så efter mange timer åbnede jeg mig over for tanken for epidural, så synes det er godt man har muligheden hvis det er fødslen trækker ud :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, egentligt at folk har en mening uanset hvad man siger man vil.. Og nogle gange tror jeg bare de folk siger noget for at være modsat og blande sig i folk liv.. Jeg har slet ikke taget stilling til hvad jeg vil, men synes at hvis jeg siger at jeg gerne vil føde naturligt, så hører jeg for det og hvis jeg siger at jeg gerne vil have bedøvelse, så får jeg lige så mange bebrejdende meninger.. <_< Folk skal altid blande sig og brokke sig!

Noget helt andet, er så at herinde synes jeg der generelt er en stemning for at føde naturligt og derfor kan det måske føles lidt som om man skal forsvare sig herinde mere end IRL :whistling

Synes du virkelig det? Jeg oplever faktisk at jeg er i mindretal og at der er rigtig mange herinde, som er aabne overfor epiduralblokader. Jeg tror saamaend bare at "os" der overvejer naturlig foedsel uden epidural taler mere om det - for det er jo ikke helt VILDT almindeligt ikke at faa hjaelp til at foede... (ps. det er vel stadig en naturlig foedsel med epi, hvis ikke jeg er glat paa den?). Det er i dag "kun" 40 % af alle foedende kvinder, der ikke faar medicinsk hjaelp. Altsaa mere normalt at faa medicin end ikke at faa det. For mig at se er det ragende uvigtigt OM man er for eller imod, men meget vigtigt, at en kvinde foeler sig TRYG ved at foede og foeler sig veloplyst om sine muligheder - For mig er den ikke tryghedsskabende, naermere skraemmende. men hvis muligheden for epi er tryghedsskabende for en gravid, saa er det vel det absolut vigtigste :)

Synes generelt, der er en tendens til at skulle aaaaargumentere for at ville undgaa parabener og aspartam, ville bruge stofbleer og at ville foede uden medicinsk indgreb... Det er jo synd, for min trang og hang til den slags betyder jo ikke, at resten af banden doemmes for at drikke cola og foede med epi - tvaertimod. De respekteres, saa jeg forventer egentlig at mine valg respekteres paa lige fod... Naa, men det var et sidespring fra pregzilla, som i dag foeler sig angrebet fra hoejre og venstre og bestemt ikke moentet paa nogen bestemt og da slet ikke paa dig, soede pigeback2topic.gif

Giver dig ret i at folk altid har en mening... wink.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan altså ikke lade være med at smile over at nogen nævner "hovedpine" som en ulempe ved en epi :lolhit Mon ikke man har lidt værre smerter end hovedpine, hvis man vælger at få den? :D

Nå. :btopic Jeg er helst fri for at få epiduralblokade, men har lovet min JM (og mig selv) at det IKKE er nederlag, hvis jeg ombestemmer mig.

På den ene side vil jeg helst bare gerne undgå kemi i min krop - og dermed også medicin. Og jeg kan også godt lidt tanken om at "omfavne" smerten som noget naturligt, og at jeg kan MÆRKE hvad der sker. Jeg har jo ikke prøvet at føde før, men jeg har et håb om og en tro på, at jeg lettere kan klare smerten, når jeg ved at det er "meningen" og ikke fordi der er noget galt (som hvis jeg f.eks. havde brækket et ben). Og der vil jeg gerne være så meget i kontakt med min krop som muligt, og det hænger for mig ikke rigtig sammen med at bedøve den :) Og så er der tanken om at få en nål ind i ryggen, som bare vækker min indre (og irrationelle, vil jeg godt indrømme) kanylefobi - PUHA! :o

Og jeg tror heller ikke, at det er særlig sundt for bebs at få medicinen "gennem" mig, så det håber jeg da at kunne undgå. :)

MEN jeg tror HELLER ikke, at det er særlig sundt for bebs, hvis det gør så ondt på mig, at jeg producerer uhensigtsmæssigt mange stresshormoner. Og det skal heller ikke være sådan, at fødslen er så smertefuld for mig, at det bliver en dårlig og traumatisk oplevelse, som måske ville kunne påvirke hvor meget jeg kan være der for mit barn, når han kommer ud. :) Så hvis det viser sig, at det bare gør så ondt, at jeg "vurderer" (eller hvad man nu gør, når man er helt væk i smerter :rolleyes) at det er PSYKISK sundest for mig og bebs at jeg bliver bedøvet, så vejer det tungere end ønsket om "fysisk sundhed" og at undgå kemi. :)

Så alt i alt kan man vel sige, at jeg håber på, at det gør "tilpas ondt" til at jeg kan undvære epiduralblokade :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes du virkelig det? Jeg oplever faktisk at jeg er i mindretal og at der er rigtig mange herinde, som er aabne overfor epiduralblokader. Jeg tror saamaend bare at "os" der overvejer naturlig foedsel uden epidural taler mere om det - for det er jo ikke helt VILDT almindeligt ikke at faa hjaelp til at foede... (ps. det er vel stadig en naturlig foedsel med epi, hvis ikke jeg er glat paa den?). Det er i dag "kun" 40 % af alle foedende kvinder, der ikke faar medicinsk hjaelp. Altsaa mere normalt at faa medicin end ikke at faa det. For mig at se er det ragende uvigtigt OM man er for eller imod, men meget vigtigt, at en kvinde foeler sig TRYG ved at foede og foeler sig veloplyst om sine muligheder - For mig er den ikke tryghedsskabende, naermere skraemmende. men hvis muligheden for epi er tryghedsskabende for en gravid, saa er det vel det absolut vigtigste :)

Synes generelt, der er en tendens til at skulle aaaaargumentere for at ville undgaa parabener og aspartam, ville bruge stofbleer og at ville foede uden medicinsk indgreb... Det er jo synd, for min trang og hang til den slags betyder jo ikke, at resten af banden doemmes for at drikke cola og foede med epi - tvaertimod. De respekteres, saa jeg forventer egentlig at mine valg respekteres paa lige fod... Naa, men det var et sidespring fra pregzilla, som i dag foeler sig angrebet fra hoejre og venstre og bestemt ikke moentet paa nogen bestemt og da slet ikke paa dig, soede pigeback2topic.gif

Giver dig ret i at folk altid har en mening... wink.gif

Tolker det slet slet ikke som noget møntet på mig :kram2

Jeg ser det faktisk som om at begge sider af sagerne (om det så er parabener eller epi) føler de skal forsvare sig. Nu er jeg jeg sådan midt imellem når de gælder de fleste ting, fordi jeg enten endnu ikke har opdateret mig nok i sagen eller fordi der er nogle ting jeg ikke vil undvære (som pænt hår ;) ) og der bliver argumenteret vildt i begge retninger.. Men det kan godt være, at det "bare" er fordi at de der går mere op i at føde uden medicinsk indgreb eller parabenefri-ting osv snakker mere om det og så tror jeg det er utrolig svært at tolke hvad folk mener på skrift og derfor kan ting der måske slet ikke er dømmende virke dømmende (det synes jeg nu slet ikke i denne tråd). Men jo, helt generelt så synes jeg nogle gange man skal forsvare sig mest når man vælger eks. epi, eller shampoo med parabener (jeg føler det nu ikke rigtig selv, da jeg ikke har noget behov for at forsvare mig selv - jeg gør jo alting rigtigt udfra den viden jeg har indtil videre ;) ) - men det kan også være fordi folk selv føler sig mere skyldige og derfor selv går lidt i forsvarsposition...

Og jo, selvfølgelig er det naturligt også med epi, det skulle have der også stået :)

Det blev vist noget rodet noget - men i bund og grund er vi enige, det er op til den enkelte :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For mit vedkommende er epidural udelukket - hvor meget jeg end beder om en. Det skyldes at

-jeg har været enormt svajrygget i lænden, så mine ryghvivler er slidt kileformet, og det er ikke muligt at komme ind mellem hvivlerne.

-En kendt bivirkning er blodtryksfald. Jeg har generelt for lavt blodtryk, så det ville bære ret uhensigtsmæssigt

-man skal have lagt drop. Jeg har endnu ikke kunne få lagt et drop rigtigt, så det vil komplicere tingene yderligt.

Så ingen epidural til mig. På godt og ondt..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

JEg fik epidural da jeg fik den første og det var min bedste ven! Den gjorde at jeg faktisk kunne sove lidt under veerene og samle kræfter.

Jeg vil helt klart vælge at få den igen denne gang, hvis det bliver nødvendigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu skal jeg til en speciel undersoegelse hernede, hvis jeg vil have muligheden for at faa en epiduralblokade. Den har jeg takket nej til og dermed er en epidural paa alle maader udelukket for mig. Det har jeg det ganske fint med og det er helt bevidst, at jeg har fravalgt den saa radikalt.

Det er ganske rigtigt, at jeg ikke ved, om den ville vaere en af de ting, som i situationen ville "come in handy", men jeg synes der er saa mange faktorer, der taler imod, at det ikke paa nogen maade kan vaere i min og min babys bedste interesse at faa den javert jaget ind i min ryg. Alene det giver mig saa meget angst og kryb paa forhand, saa det egentlig er rigeligt.

Jeg talte med en gammel garvet jordemoder, som fraraadede mig den. Hun sagde, at det eneste den i princippet goer, er at forlaenge foedslen. Den foedende vil vaere mindre i stand til at maerke, hvornaar hun skal presse og kan vaere afhaengig af en skaerm og en jordemoder, som skal sige til, hver gang hun skal presse. Personligt vil jeg ikke bare stole paa, at de kan laegge den, saa jeg vil bevare fuld foelelse i min underkrop, da det jo ER bedoevelse af selve kroppen og ikke kun af ens smertereceptorer i kroppen. En anden ting er, at baby vil blive paavirket af bedoevelsen og vil vaere mindre i stand til at hjaelpe til.

Risikoen for akut kejsersnit oeges ved epidural - ren statistik - og risikoen for bloedninger oeges. Der er risiko for lammelse, varige smerter og andre ekstremer, som naeppe vil indtraeffe, men hvad hvis man er en ud af 100.000 kvinder, der faar varige mèn af den? Naa ja, og saa kan det vaere at den bliver lagt saa sent, at man slet ikke naar at faa "gavn" af den...

Jeg er ikke i tvivl om, at det bliver smertefuldt at foede, men jeg er ikke bange for at foede. Jeg er sikker paa, at min krop er skabt til det og at jeg kan goere RIGTIG meget selv for at lindre smerten, klare smerten og bruge min krops hormoner som smertelindring. Ingen mand spoerger jo sig selv, om hans penis kan erigere og bliver saa og saa meget stoerre end den er i uerigeret tilstand. Ingen kvinde boer tvivle paa, at hendes krop er i stand til at udvide sig i den grad, som der er behov for for at foede sin baby.

Jeg har laest rigtig meget om naturlig foedsel, arbejdet rigtigt meget mentalt med afslapning, visualisering og rytme. Jeg elsker allerede min egen bold, som kommer med til foedslen, og min mand og jeg gaar igang med at oeve positioner og andet smertelindring, som vi kan goere sammen. Han ved, hvad han kan hjaelpe konkret med og han ved, hvad han kan goere for mig. Nu skal vi bare oeve.

En gang om ugen gaar jeg til pilates for gravide, hvor vi ogsaa forbereder os paa foedslen baade rent teknisk og rent mentalt med visualisering. Derudover laver jeg mine knibeoevelser, maveoevelser og yoga. Jeg ser faktisk frem til at foede et eller andet sted og haaber, det bliver en god oplevelse.

Jeg kan lige linke til Pia Herns 21 naturlige maader at lindre foedselssmerten paa

Anbefaler ogsaa at lytte til nogle af de ting, Ina May Gaskin siger paa Youtube - hun er en gaev jordemoder, som har mindre end 2 % kejsersnitsfoedsler paa sit (naturlige)foedselscenter (ganske vist i USA, som er ret ekstremt unaturligt indrettet, hvad angaar foedsler, men alligevel).

Det lyder meget som den måde jeg gerne ville føde på og forberedte mig. Desværre endte jeg med en epi, som jeg blev pålagt af jordemoderen pga forskellige mindre komplikationer. Dog tager jeg ikke epi'en som et personligt nederlag, men et indgreb som var nødvendigt for mig og mit barn. Jeg kunne stadig godt tænke mig en "naturlig" naturlig fødsel, men mon ikke jeg får chancen igen en dag ^_^

Jeg fik hovedpine og vildt ondt i ryggen af epi og måtte spise smertestillende i en lille uge for, at kunne tage mig af min lille bebs.. Ikke lige det jeg ønskede at fylde i ham :boo

Jordemoder Pia Hern er intet mindre end fantastisk og hendes fødselsforberedelse kan virkelig anbefales :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder meget som den måde jeg gerne ville føde på og forberedte mig. Desværre endte jeg med en epi, som jeg blev pålagt af jordemoderen pga forskellige mindre komplikationer. Dog tager jeg ikke epi'en som et personligt nederlag, men et indgreb som var nødvendigt for mig og mit barn. Jeg kunne stadig godt tænke mig en "naturlig" naturlig fødsel, men mon ikke jeg får chancen igen en dag ^_^

Jeg fik hovedpine og vildt ondt i ryggen af epi og måtte spise smertestillende i en lille uge for, at kunne tage mig af min lille bebs.. Ikke lige det jeg ønskede at fylde i ham :boo

Jordemoder Pia Hern er intet mindre end fantastisk og hendes fødselsforberedelse kan virkelig anbefales :glad

Ja, er dybt begejstret for at laese paa hendes hjemmeside og foeler en god motivation til at forberede migcheerleader3.gif Har du gaaet hos hende? Hvis ikke jeg boede et stykke vej i sydlig retning... men hun har vist nogle lydfiler til salg wink.gif

Jeg synes absolut ikke, der er nogen grund til at se det som et nederlag at du fik den, men kunne da godt have undt dig ikke at have faaet ondt og hovedpine af den. Ken godt forstaa, du er ked af at du skulle spise smertestillende, men du har da gjort dit absolut bedste Kiss.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER