Faith_2012

Raw food, veganer, vegetar osv.

30 indlæg i dette emne

Jeg ved ikke om den her er placeret det rigtige sted, men jeg kunne godt tænke mig at høre om nogen af jer piger lever efter nogle af disse principper??

Den første kost/sundhedsbog jeg startede med i sin tid var "Kernesund Familie", og senere er det blevet til en del bøger efterhånden... og jeg synes virkelig det er spændende! men åh hvor er det altså svært at smide sukkerafhængigheden, og den er klart også en af grundende til at jeg stadig er overvægtig- på trods af at jeg spiser moderat sundt og går op i økologi mv.

Så kom med jeres erfaringer :) Hvordan lever i hjemme ved jer?

:balloons

Del dette indlæg

Åh jeg ville så gerne forsøge mig med nogle raw food opskrifter og indføre vegetar dage MEN jeg hader virkelig at lave mad og manden har slet ikke lyst. Det er også kun øko når JEG handler.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har levet 80 % raw i en periode. Jeg har tidligere ogsaa levet efter Lene Hanssons principper og senere igen kernesundt, naesten da, for havde ikke bogen eller opskrifterne, bare nogle af principperne.

Det er ikke smaating, jeg har faaet ud af at leve raw, men jeg kom til at savne groft broed, kaffe, varm mad og knasende sproedt som konsistens. Saa nu lever jeg lidt blandet. Min morgenmad bestaar af en stor portion frugt, et bloedkogt aeg, fed yogurt og raa, hjemmebikset musli. Saa spiser jeg en stor, blandet salat til enten frokost eller aftensmad(mest til aftensmad). Mine mellemmaaltider er ofte en smoothie af 60/40 greont/frugt og hjemmelavet mandelmaelk (vand, ibloedlagte mandler og et par oekodadler). Jeg har ogsaa en god soed tand, saa laver flere forskellige sukkerfri, raw snacks fra Caroline Fibaeks Raw Cake og blog og saa fra Thorbjoergs hjemmeside, hvor der ogsaa er gode sukkerfriopskrifter.

Jeg tror det vigtigste er ikke at have foelelsen af at give afkald paa noget - synes en blanding af vegetar, raw, sukkerfri(med naturlige soedemidler som agave, stevia, raa kakao, lakridspulver osv..) og lidt "ganske almindelig" virker for mig.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har levet 80 % raw i en periode. Jeg har tidligere ogsaa levet efter Lene Hanssons principper og senere igen kernesundt, naesten da, for havde ikke bogen eller opskrifterne, bare nogle af principperne.

Det er ikke smaating, jeg har faaet ud af at leve raw, men jeg kom til at savne groft broed, kaffe, varm mad og knasende sproedt som konsistens. Saa nu lever jeg lidt blandet. Min morgenmad bestaar af en stor portion frugt, et bloedkogt aeg, fed yogurt og raa, hjemmebikset musli. Saa spiser jeg en stor, blandet salat til enten frokost eller aftensmad(mest til aftensmad). Mine mellemmaaltider er ofte en smoothie af 60/40 greont/frugt og hjemmelavet mandelmaelk (vand, ibloedlagte mandler og et par oekodadler). Jeg har ogsaa en god soed tand, saa laver flere forskellige sukkerfri, raw snacks fra Caroline Fibaeks Raw Cake og blog og saa fra Thorbjoergs hjemmeside, hvor der ogsaa er gode sukkerfriopskrifter.

Jeg tror det vigtigste er ikke at have foelelsen af at give afkald paa noget - synes en blanding af vegetar, raw, sukkerfri(med naturlige soedemidler som agave, stevia, raa kakao, lakridspulver osv..) og lidt "ganske almindelig" virker for mig.

:sc for bare at være imponerende sund både i forhold til mad og holdning :respekt (Det kan jeg sg* ikke leve op til, det der :badgirl )

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har også prøvet raw, og holdte den 100% i næsten 3 måneder :blink

-Jeg havde det sååååå godt med det (da jeg havde overstået afgiftningen, -havde feber i 1 hel dag), så det er tåbeligt at jeg aldrig har taget mig sammen igen siden.. :klap

Med hensyn til madlavning, så synes jeg at det er meget nemmere at holde sig til raw end så meget andet, -men man skal lige ind i opskrifterne, da det er lidt anderledes med at stille ting i blød og til spiring! :D

Jeg bruger stadigvæk ofte flere af opskrifterne og så bare kombineret med det mere gængse mad! :glad

Del dette indlæg

Annonce ♥

:sc for bare at være imponerende sund både i forhold til mad og holdning :respekt (Det kan jeg sg* ikke leve op til, det der :badgirl )

Hov, fik vist ikke naevnt saltlakridsen, som importeres nordfra i disse preggy-tider, hehe 0009.gif

Men tak, soede du Kiss.gif

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vil lige dele et fantastisk klip med jer:

Jeg er meget inspireret af hende.. Synes det er så fantastisk en historie :loveshower

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har været vegetar i snart 12 år... Så vil mene at jeg er ret godt inde i det ;) Har dog supleret med lidt fisk det sidste halve år pga graviditet og amning :whistling

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vil lige dele et fantastisk klip med jer:

Jeg er meget inspireret af hende.. Synes det er så fantastisk en historie :loveshower

Fab - det er meget inspirerende og hold da op, hun kan noget, den kvinde loveshower.gif

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har været vegetar i snart 12 år... Så vil mene at jeg er ret godt inde i det ;) Har dog supleret med lidt fisk det sidste halve år pga graviditet og amning :whistling

Hvilken slags vegetar har du så været? Har du f.eks. spist mælkeprodukter eller æg?

- Jeg er selv ved at køre ind i en delvis Raw- veganer livsstil, men vil unde mig selv lidt fisk indimellem og noget af maden er tilberedt- fx lidt ris og lign. men jeg rører ikke længere kød/dyreprodukter i nogen form... heller ikke rigtig kornprodukter, ud over måske lidt ris.. vil forsøge mig med nogle hjemmelavede "brød" som udelukkende består af kerner og frø.. men skal lige have fundet en god opskrift.. :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er lakto ovo vegetar så dvs spiser mælk og æg. Har dog i perioder spist rent vegansk hjemme og vegetarisk ude :) Synes hurtigt man bliver isoleret hvis man kun spiser vegansk.

Jeg laver masser af hjemmelavet brød, men dog med mel ;)

Kan godt lide rawfood, men kun som en del af kosten, jeg ville savne min varme mad...

Lyder som et spændende projekt..

Du kan evt samle inspiration på vegetarkontakt.dk

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er lakto ovo vegetar så dvs spiser mælk og æg. Har dog i perioder spist rent vegansk hjemme og vegetarisk ude :) Synes hurtigt man bliver isoleret hvis man kun spiser vegansk.

Jeg laver masser af hjemmelavet brød, men dog med mel ;)

Kan godt lide rawfood, men kun som en del af kosten, jeg ville savne min varme mad...

Lyder som et spændende projekt..

Du kan evt samle inspiration på vegetarkontakt.dk

Tak for linket- det vil jeg lige kigge nærmere på :) Har også tænkt på hvordan det vil gå socialt- jeg vil prøve at tage min egen mad med (som jeg dog ikke vil spise ved bordet) og ellers sørge for at spise hjemmefra- og ellers bare være åben omkring det.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det lyder rigtig spændende, du må endelig opdatere hvordan det går med dit projekt...

Hvor i landet kommer du fra.. Synes der er stor forskel på hvor let det er at implementere sådan en ændring alt efter hvor man bor... Ex i kbh er det noget lettere at komme ud og spise, da de har mange restauranter til vegetarer og deres andre restauranter har flere tilbud... Mens andre byer er noget mere bagud hvad sådan en livsstil angår <_<

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det lyder rigtig spændende, du må endelig opdatere hvordan det går med dit projekt...

Hvor i landet kommer du fra.. Synes der er stor forskel på hvor let det er at implementere sådan en ændring alt efter hvor man bor... Ex i kbh er det noget lettere at komme ud og spise, da de har mange restauranter til vegetarer og deres andre restauranter har flere tilbud... Mens andre byer er noget mere bagud hvad sådan en livsstil angår <_<

Jeg bor i Århus - så det er forholdsvis let (går jeg ud fra) at finde restauranter osv... Det jeg har tænkt mest på er faktisk det sociale iblandt venner og familie.. De få stykker jeg indtil videre har snakket med, ser noget skeptiske ud og griner af mig :rolleyes

Jeg skal nok opdaterer :balloons

Del dette indlæg

Annonce ♥

spændende tråd.... :) jeg kunne dog aldrig undvære kød og mælk, så vegetar eller veganer bliver jeg aldrig....

vi forsøger dog at købe udelukkende økologisk, og så vil jeg sige, man kommer langt med at dyrke sit eget grønt.... jeg har både drivhus og køkkenhave, så næsten alle vores grøntsager, salat og krydderurter er fra egen produktion.... og det er øko dyrket.... det giver en stor glæde at kunne hente sine egne grøntsager i haven, så ved man da hvor det kommer fra.... :yay

jeg søger meget på nettet efter opskrifter, især bageopskrifter med speltmel, da jeg forsøger at holde mig fuldstændig fra gluten, efter en lang periode med hårtab og dårlig mave.... :(

jeg faldt tilfældigt over denne side, med bageopskrifter uden mælk, gluten og æg.... det var måske noget..?? :):http://www.madogtrivsel.dk/sider/opskrifter18.htm

jeg faldt også over denne artikel, som viser skepsis overfor at leve udelukkende på raw-food.... synes det er interessant: http://videnskab.dk/krop-sundhed/raw-food-kan-gore-dig-alvorligt-syg

der er jo altid flere sider af en sag, men i bund og grund skal man jo nok bare gøre det som føles rigtig for en selv.... :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

synes det en spændende tråd.

Nu er jeg hverken vegetar, veganer eller andet. Har den opfattelse at vi mennesker er rovdyr og har behov for kød protein. protein er jo energi til hjernen som er så vigtigt.

herhjemme lever vi efter de otte kost regler. og lever efter 80/20 reglen hele tiden. vi spiser sundt 80% af tiden og de sidste 20% er nok mest i weekenderne.

jeg køber mit kød fra landmænd, ca. hvert år køber jeg en kvart ko og en gris.3 lam, Frilands og jeg ved hvad disse dyr har fået af føde og at de har haft det godt.

Når jagt sæsonen går i gang lever vi meget af det vildt familien skyder. Harer, fasaner, dådyr.

vores fjerkræ bliver købt hos min søster som har opdræt af maj/ hørfrø kyllinger, ænder, med mere.

jeg kan godt lide princippet bag økologi, men vil gerne undgå at købe det i butikker.

Jeg lever helst efter princippet fra jord til bord, og producerer en stor del af det frugt og grønt vi spiser ude i min have og drivhus.

Men jeg kan også lige så godt indrømme jeg elsker at lave mad, bage og gøre folk mætte og tilfredse på den front :loveshower jeg føler mig priviligeret når jeg ved min familie får en sund og nærende kost, så dette har en meget stor betydning for mig. :mam

Jeg tror desværre på at vi er hvad vi spiser.

Jeg tror også det vigtigt at kende begge sider at hver sag, vi kan ikke vide dem alle, men der er ingen der stopper os for at undersøge, læse og følge med det fantastiske sundhedsvæsen vi har herhjemme.

Og en anden ting det vigtigste er at vi har det godt med os selv sådan helt indeni både i krop og sjæl hvordan vi så finder vejen er irrelevant.

Fed tråd. lige noget jeg kan lide....

Del dette indlæg

Annonce ♥

spændende tråd.... :) jeg kunne dog aldrig undvære kød og mælk, så vegetar eller veganer bliver jeg aldrig....

vi forsøger dog at købe udelukkende økologisk, og så vil jeg sige, man kommer langt med at dyrke sit eget grønt.... jeg har både drivhus og køkkenhave, så næsten alle vores grøntsager, salat og krydderurter er fra egen produktion.... og det er øko dyrket.... det giver en stor glæde at kunne hente sine egne grøntsager i haven, så ved man da hvor det kommer fra.... :yay

jeg søger meget på nettet efter opskrifter, især bageopskrifter med speltmel, da jeg forsøger at holde mig fuldstændig fra gluten, efter en lang periode med hårtab og dårlig mave.... :(

jeg faldt tilfældigt over denne side, med bageopskrifter uden mælk, gluten og æg.... det var måske noget..?? :):http://www.madogtrivsel.dk/sider/opskrifter18.htm

jeg faldt også over denne artikel, som viser skepsis overfor at leve udelukkende på raw-food.... synes det er interessant: http://videnskab.dk/krop-sundhed/raw-food-kan-gore-dig-alvorligt-syg

der er jo altid flere sider af en sag, men i bund og grund skal man jo nok bare gøre det som føles rigtig for en selv.... :)

Fin artikkel :)

- Men den redegører ikke for, hvor meget de personer de omtaler i artiklen faktisk spiser. Der er jo en helt enorm stor forskel på at spise varieret som veganer og Rawfoodist, og på at holde sig til nogle gænge grøntsager og iøvrigt spise for lidt- hvilket er meget nemt at gøre når man går raw, da man føler sig mindre sulten og nemt forfalder til "hurtige løsninger" ifht at "tilberede" det man skal spise. Det kan godt være lidt omfattnde faktisk.

Så. Jeg tror min egen konklusion må være, at det de skriver i artiklen kan være sandt for nogle mennesker, men ikke over den bredspekteret raw/veganer-population... Hvis man nu fx tager et problem som b12 vitamin, så skal vi kun bruge meget lidt- og kroppen genbruger i høj grad.. En veganer kan få b12 fra jord og afføring- ikke så appetitteligt, men husk at mennesker i stenalderen (som selvfølgelig spiste kød også) nok ikke har været helt lige så grundige med afvaskningen af grøntsagerne. Jorden i dag er også mere "død" end dengang.... Så det kan altså godt lade sig gøre- dog lige nettop med b12 er det nok bedst at tage et tilskud- en mangeltilstand kan være ret alvorlig- og det tror jeg også de fleste veganere gør :)

Jeg er heller ikke personligt til ekstremer- og jeg anerkender at det er godt at variere sin kost med lidt ifht at nå hele vejen rundt med vitaminer, mineraler og sporstoffer. Derfor spiser jeg lidt fisk/skaldyr og har også spist lidt økologiske æg.. En af mine hovedargumenter for at denne livsstil er det rette valg for mig- er også at jeg simpelthen ikke kan få mig selv til at støtte en INDUSTRI der mishandler andre levende væsner på den måde og i det omfang- for da slet ikke at tale om "moder jord". Jeg synes det er SÅ forkert, og jeg er sikker på der ville blive et kæmpe rabalder hvis nogen nogensinde behandlede et menneske, sådan som mange i dag behandler dyr. Fisk og skaldyr er selvfølgelig også levende væsner- men dem jeg selv spiser, er vildtfanget MSC-mærkede dyr som i det mindste har haft et godt liv før de blev slået ihjel- og så har jeg valgt nettop dét at spise fremfor alt mulig andet pga næringsindholdet.

Som sagt så handler det for mig ligeså meget om, at den måde jeg lever på er bæredygtig.. Jeg har ikke lyst til at være super-egoist, og være ligeglad med at min livsstil har konsekvenser for resten af kloden. Hånden på hjertet, nej jeg er ikke 100% der hvor jeg gerne vil være endnu- men jeg er på vej og det er jeg egentlig ret stolt af :) Hvad andre mennesker gør, det kan jeg intet gøre ved og derfor er det ikke noget jeg tænker over- men jeg kan starte med mig selv og gøre min egen indsats for at skabe den verden jeg ønsker at se (iøvrigt Ghandi som sagde: Be the change, you wish to see in the world).. Det synes jeg er godt ramt :)

og så har du 100% ret i, at man skal lytte til sit hjerte og gøre det som er rigtigt for en selv :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Fin artikkel :)

- Men den redegører ikke for, hvor meget de personer de omtaler i artiklen faktisk spiser. Der er jo en helt enorm stor forskel på at spise varieret som veganer og Rawfoodist, og på at holde sig til nogle gænge grøntsager og iøvrigt spise for lidt- hvilket er meget nemt at gøre når man går raw, da man føler sig mindre sulten og nemt forfalder til "hurtige løsninger" ifht at "tilberede" det man skal spise. Det kan godt være lidt omfattnde faktisk.

Så. Jeg tror min egen konklusion må være, at det de skriver i artiklen kan være sandt for nogle mennesker, men ikke over den bredspekteret raw/veganer-population... Hvis man nu fx tager et problem som b12 vitamin, så skal vi kun bruge meget lidt- og kroppen genbruger i høj grad.. En veganer kan få b12 fra jord og afføring- ikke så appetitteligt, men husk at mennesker i stenalderen (som selvfølgelig spiste kød også) nok ikke har været helt lige så grundige med afvaskningen af grøntsagerne. Jorden i dag er også mere "død" end dengang.... Så det kan altså godt lade sig gøre- dog lige nettop med b12 er det nok bedst at tage et tilskud- en mangeltilstand kan være ret alvorlig- og det tror jeg også de fleste veganere gør :)

Jeg er heller ikke personligt til ekstremer- og jeg anerkender at det er godt at variere sin kost med lidt ifht at nå hele vejen rundt med vitaminer, mineraler og sporstoffer. Derfor spiser jeg lidt fisk/skaldyr og har også spist lidt økologiske æg.. En af mine hovedargumenter for at denne livsstil er det rette valg for mig- er også at jeg simpelthen ikke kan få mig selv til at støtte en INDUSTRI der mishandler andre levende væsner på den måde og i det omfang- for da slet ikke at tale om "moder jord". Jeg synes det er SÅ forkert, og jeg er sikker på der ville blive et kæmpe rabalder hvis nogen nogensinde behandlede et menneske, sådan som mange i dag behandler dyr. Fisk og skaldyr er selvfølgelig også levende væsner- men dem jeg selv spiser, er vildtfanget MSC-mærkede dyr som i det mindste har haft et godt liv før de blev slået ihjel- og så har jeg valgt nettop dét at spise fremfor alt mulig andet pga næringsindholdet.

Som sagt så handler det for mig ligeså meget om, at den måde jeg lever på er bæredygtig.. Jeg har ikke lyst til at være super-egoist, og være ligeglad med at min livsstil har konsekvenser for resten af kloden. Hånden på hjertet, nej jeg er ikke 100% der hvor jeg gerne vil være endnu- men jeg er på vej og det er jeg egentlig ret stolt af :) Hvad andre mennesker gør, det kan jeg intet gøre ved og derfor er det ikke noget jeg tænker over- men jeg kan starte med mig selv og gøre min egen indsats for at skabe den verden jeg ønsker at se (iøvrigt Ghandi som sagde: Be the change, you wish to see in the world).. Det synes jeg er godt ramt :)

og så har du 100% ret i, at man skal lytte til sit hjerte og gøre det som er rigtigt for en selv :)

netop derfor støtter jeg økologien, da jeg personligt mener at dyrene på de økologiske gårde trives og har et meget bedre liv end på de konversionelle.... selvom det selvfølgelig stadig er en industri for det er fødevare produktion, om det så er landbrug eller fiskeri.... derudover bliver jeg simpelthen så dårlig når jeg ser på og hører om alle de grundvands boringer der bliver lukket, fordi der er fundet rester af sprøjtegift.... det er altså vores drikkevand..!! :angry

jeg kan godt li når folk har nogle idealer og sætter sig for at leve efter det, jeg forsøger også så vidt muligt at leve efter mine.... det der kan irritere mig er når folk råber højt om noget de tydeligvis ikke ved en dyt om.... for eks. har jeg sendt en del klage mails til dyreværns organisationen Anima, da de fejl informere folk.... de udtaler bl.a at svinene på de danske slagterier lider en grusom og smertefuld død når de slagtes.... de, undskyld udtrykker, 'hipper' skulle simpelthen ha en omgang :klap :klap .... og så sende på en dagstur til det store Danish Crown slagteri i Horsens, så de med egne øjne kan se at det absolut ikke er tilfældet.... de udtaler også, ret tydeligt, at den eneste måde man ka være en sand dyreven, er at blive vegetar.... sådan noget fis.... jeg er en kæmpe dyreven og jeg er ikke vegetar.... man kan jo købe økologisk.... nej, sådan noget har jeg altså svært ved at se fornuften i....

nå, det var vidst lidt off topic, men når jeg først kommer igang :rolleyes

jeg er enig, man skal respektere dyrene som de levende væsner de er, og vi skal passe på vores klode, vi har kun en.... :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Line: Dig og Anima har hvert jeres ståsted. Når jeg ser på det du skriver, så ser jeg det som et spørgsmål om fortolkning- de mener det er inhumant og grusomt at grisene bliver gasset på den måde de gør- det gør du ikke. Ingen af jer er forkerte på den, i mener bare noget forskelligt.

Jeg ikke synes det er ok, at "producerer" levende væsner for vores madvaners skyld. Tager man en tur i marken og skyder en fasan for at spise den, så synes jeg der er tale om noget andet og noget mere bæredygtigt sådan rent etisk. Der ligger forskellen nok på din og min holdning :) Jeg støtter økologien, også selvom jeg er fuldt klar over, at madvarene aldrig er helt "rene" alligevel. Det er det tætteste jeg kan komme på det jeg gerne vil spise. Tror ikke Kim ville synes om hvis jeg lagde jord i hele vores altan og plantede den til med grøntsager :P

Altså jeg synes heller ikke linierne skal være trukket så hårdt op, at hvis man spiser kød så er man ikke en dyreven, eller hvis man ikke køber økologisk så er man ligeglad med naturen. Sådan forholder det sig jo ikke- men jeg tror det er vigtigt at man tjekker sit standpunkt efter i sømmene. Vi kan gøre meget mere, end hvad vi sådan lige umiddelbart tror :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Lidt off topic, men jeg køber ikke økologisk, og det er altså ikke fordi jeg ikke går ind for dyrevelfærd og at passe på kloden... Tværtimod. Jeg har tilgengæld en far som er landmand og som kender reglerne for både økologi og ikke økologi rigtig godt. Og kort sagt, reglerne for økologi er for slappe til at gøre en forskel. Ex hvor længe en øko ko og en alm ko går på græs - det er akkurat det samme! Og ingen landmand sprøjter engen hvor køerne græsser, der er jo ligesom køer.

Foderet for en øko ko og en alm ko er det samme, reglen er bare at øko koen skal have øko mad et par uger før slagtning... Det samme med en gris. Staldforholdende er med en forskel på under 5% i størrelse, og de fleste alm stalde overholder øko regler alligevel.

Ingen landmand er ude på andet end at dyrene skal have det godt, for så er dyrene stressede og giver mindre mælk, dræber kalvene eller bliver syge, og det er dyrt med dyrlæger og medicin - hvorfor det er meget få landmænd som giver unødvendig medicin.

Ift sprøjtegifte er de sprøjtegifte der findes i grundvandet IKKE fra få år siden men mange år siden, og der er sket så meget siden. De nuværende sprøjtegifte kommer stort set ikke i jorden, fordi de er lavet til kun at påvirke bestemte planter eller skadedyr. Og de fleste af dem er ikke giftige for mennesker, men smager ikke ret godt. Min far - som ved mere om det end de fleste - fortæller at Fun saftevand faktisk er mere kemisk og usundt end de fleste Prøjtegifte.

Så i stedet køber jeg danske varer og gerne direkte ved stalddøren hos leverandører jeg ved er fornuftige landmænd.

Det tror jeg på er vejen frem, at støtte de lokale landmænd som er ansvarlige overfor deres natur.

Ved godt at jeg går meget imod strømmen, men synes bare diskussionen let kan blive at hvis man ikke køber øko er man ligeglad med dyrevelfærd og naturen, og det er IKKE sandt.

OMG Minnie, jeg ved slet ikke hvor jeg skal starte, men du er altså heeelt forkert på den her.... :o

der er stor forskel på hvor lang tid en almindelg ko og en øko ko går på græs.... for en almindelig ko kommer, i de fleste tilfælde, aldrig på græs.... nogle få konventionelle landmænd lukker dem ud, men de skal ikke gøre det, og de fleste gør det ikke, fordi det er for besværligt for dem.... en øko ko kommer på græs min. 6 måneder om året, for det skal de, i følge reglerne....

også med foderet er du forkert på den, for en øko ko får altså øko foder hele sit liv, ikke kun et par uger før slagtning, ved virkelig ikke hvor du har det fra.... :huh

det kan godt være at forskellen på ko stalde er under 5%, men det gælder absolut ikke for grise, da konventionelle grise er fikserede og øko grise går frit på store ude arealer.... du skriver at de fleste stalde overholder øko regler...!!?? :huh :huh aarhh, det gør de så ikke.... hvorfor i alverden skulle konventionelle landmænd holde sig til øko regler, det gir ingen mening.... de holder sig til det de lige præcis skal holde sig til....

desværre har mange undersøgelser vist at de sprøjtegifte som anvendes i dag også siver ned til grundvandet, man finder bl.a. stadig rester af BAM som stammer fra roundup, og det bruges i stor stil.... det er rigtigt at man udvikler sprøjtegiftende til at være så lidt skadelige som muligt, og det er også helt sikkert blevet bedre end det har været.... men problemet er der altså endnu....

og at Fun saftevand skulle være farligere for mennekser end sprøjtegifte, ahh, kan du ikke godt selv høre hvordan det lyder.... jeg vil nok til en hver tid foretrække et glas Fun saftevand end en slurk roundup.... ;)

nu skal du ikke tro at jeg skriver alt dette bare for at gøre dig sur, det er bestemt ikke meningen, og jeg forstår udmærket at du selvfølgelig lytter til din far som er landmand.... men jeg bliver bare nød til at sige at det din far fortæller dig passer altså ikke.... din far er højst sandsynligt en af de mange konventionelle landmænd som betragter økologi som sådan noget hippie pjat, en parodi på landbrug osv osv.... og det er så fair nok.... men derfor kan jeg jo godt fortælle dig hvordan tingene rigtigt hænger sammen, og jeg VED hvad jeg snakker om.... håber du kan bruge til det noget, eller andre herinde å forum kan....

hilsen en uddannet faglært økologisk landmand.... :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Lidt off topic, men jeg køber ikke økologisk, og det er altså ikke fordi jeg ikke går ind for dyrevelfærd og at passe på kloden... Tværtimod. Jeg har tilgengæld en far som er landmand og som kender reglerne for både økologi og ikke økologi rigtig godt. Og kort sagt, reglerne for økologi er for slappe til at gøre en forskel. Ex hvor længe en øko ko og en alm ko går på græs - det er akkurat det samme! Og ingen landmand sprøjter engen hvor køerne græsser, der er jo ligesom køer.

Foderet for en øko ko og en alm ko er det samme, reglen er bare at øko koen skal have øko mad et par uger før slagtning... Det samme med en gris. Staldforholdende er med en forskel på under 5% i størrelse, og de fleste alm stalde overholder øko regler alligevel.

Ingen landmand er ude på andet end at dyrene skal have det godt, for så er dyrene stressede og giver mindre mælk, dræber kalvene eller bliver syge, og det er dyrt med dyrlæger og medicin - hvorfor det er meget få landmænd som giver unødvendig medicin.

Ift sprøjtegifte er de sprøjtegifte der findes i grundvandet IKKE fra få år siden men mange år siden, og der er sket så meget siden. De nuværende sprøjtegifte kommer stort set ikke i jorden, fordi de er lavet til kun at påvirke bestemte planter eller skadedyr. Og de fleste af dem er ikke giftige for mennesker, men smager ikke ret godt. Min far - som ved mere om det end de fleste - fortæller at Fun saftevand faktisk er mere kemisk og usundt end de fleste Prøjtegifte.

Så i stedet køber jeg danske varer og gerne direkte ved stalddøren hos leverandører jeg ved er fornuftige landmænd.

Det tror jeg på er vejen frem, at støtte de lokale landmænd som er ansvarlige overfor deres natur.

Ved godt at jeg går meget imod strømmen, men synes bare diskussionen let kan blive at hvis man ikke køber øko er man ligeglad med dyrevelfærd og naturen, og det er IKKE sandt.

Du får et :sc fra mig for din flotte holdning! Synes det er fedt, at du har noget at have din holdning i, og at den er så velgrundet.

Del dette indlæg

Annonce ♥

En skam der ikke er nogen der lever efter Rawfood livsstilen- kunne godt bruge en sparringspartner eller 2 :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

jeg har læst lidt om raw food.... og kan forstå at det går ud på at man ikke må spise mad som er opvarmet eller på anden måde behandlet..?? er det rigtig forstået..?? så må man heller ikke spise noget brød..?? vil du gerne leve udelukkende på raw food eller blande det lidt med anden kost..?? jeg spørger kun fordi jeg er nysgerrig og faktisk slet ikke har hørt om det før nu.... :) :)

Del dette indlæg

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER