Little Miss

Huskeseddel/ønskeseddel til fødsel

10 indlæg i dette emne

Jeg sidder og læser i politikkens graviditetsbog omkring fødslen. Skal til 2. jordmoderbesøg imorgen så sidder og "forbereder" mig lidt :-)

En af de ting der bliver nævnt er en huskeseddel/ønskeseddel omkring fødslen. Altså ting som man gerne vil have der så vidt muligt bliver taget hensyn til i forbindelse med fødslen.

Jeg sidder og tænker hvad man skriver på denne liste. En af de ting jeg vil have skrevet på er, ud over ønskede fødselsstilling, at det er vigtigt for mig (og min mand) at jordmoderen fortæller klart og direkte til os hvad hun hør og hvorfor.

Vi har fra et vennepar og min mands søster hørt om fødsler hvor de ikke rigtig følte de var en del af fødslen. Selvfølgelig vil jeg jo være en del af det men hvis det eneste jeg får af vide er pres for helvede så vil jeg nok føle mig en smule overrumplet hvis i forstår.

Har i gjort jer nogle tanker om en huskeliste/ønskeseddel?

Del dette indlæg

Jeg har ikke skrevet en seddel (eller snakket med jordemoderen, så jeg aner ikke, hvad der kan lade sig gøre), men ønsker mig:

- Mulighed for at høre musik

- At føde i vand

- Ikke at få smertestillende, medmindre jeg virkelig virkelig ender med selv at ville det

- Ikke at få saltvandspapler uanset hvad (der er ikke noget galt i det, jeg er bare MEGA bange ved tanken... Så kan jeg underligt nok bedre forholde mig til epidural :rolleyes )

- Der må meget gerne være studerende med, men jeg vil også gerne have at det bliver respekteret, hvis jeg beder om at alle "overflødige" går ud

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tror efterhånden at mange af de ønsker vi har er ting som er rimelig naturlige på de fleste fødesteder. Men derfor syns jeg alligevel ønskeseddelen er en god hjælp til at ridse op, hvad det er for ting som er mest vigtige for en når man skal føde. Tror bare det er bedst man laver den forholdsvis kort og simpel, da rigtig mange ting ikke behøver så megen forklaring. For mit eget vedkommende handler det om, at der er nogle ting jeg gerne vil ha at min fødsels JM ved omkring mine tidligere fødsler, så det er lettest hvis det står, helt kort, vedlagt min journal. Sidst jeg var gravid hjalp min konsultations JM mig med at skrive sedlen, og jeg syns også det er en god ide at tale med sin kons. JM om sin ønskeseddel på forhånd og høre hendes mening.

- Oftest blir man spurgt undervejs, om man har behov for smertelindring, jeg har aldrig følt mig presset hvis jeg sagde nej tak til noget. På min ønskeseddel skal stå, at jeg gerne vil tilbydes akupunktur undervejs.

- Jeg syns det kan være fint at skrive, at man gerne vil ha JM til at hjælpe med at finde alternative fødestilling(er) til rygliggende, hvis det er noget man føler er vigtigt. Når man står midt i det kan det være godt at blive mindet om sådan noget som dette.

- Hvis man ønsker at ha mulighed for at føde i vand kan det være en god ide at skrive, så JM ved at hun skal sige til i rette tid, til man kan nå at komme i badekarret. Samme, hvis man ønsker IKKE at føde i karret, så man har mulighed for fx at komme op af det i tide.

- For mit vedkommende er mit psykiske velbefindende undervejs meget vigtigt, pga tidligere oplevelser, derfor skriver jeg at jeg gerne vil spørges ind til hvordan jeg har det undervejs. De mennesker som var til stede sidst jeg fødte var utrolig søde til at spørge af og til, og jeg følte mig mere tryg og rolig af den grund.

Det var det jeg lige ku komme i tanker om... :7himmel

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har indtil videre bare fortalt C om mine ønsket, og så måhan være min ambassadør. Jeg har ikke så mange ønsker, at jeg indtil videre har syntes det var nødvendigt at skrive dem ned.

Mine tanker er:

- Jeg vil føde så naturligt og roligtnsom muligt (vil blive tosset på en jordemoder, der råbte som en anden football-coach)

- jeg vil IKKE have drop, med mindre det er aller mest nødvendigt (har fået lagt drop flere, men den skal altid ligge forkert, og lægges om flere gange tilmstort bøvl og jeg hader det!)

- Kejsersnit er en nødløsning for mut vedkommende. Vil gå langt for at føde naturligt.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg havde ikke lavet en egentlig liste men havde nævnt nogle ting for min mand. Derudover snakkede jeg med min jordemoder om hvad mulighederne var til næst sidste konsultation.

Mine ønsker var:

Helst ingen smertestilling. Men var åben over for akupunktur. Men ville ikke afvise at det kunne blive til mere.

Ville evt gerne i kar (kunne jeg dog ikke pga igangsættelse og lang vandafgang)

Ville gerne prøve alternative ting som pilatesbold og fødestol. (bolden var super god)

Ville ikke have bistik, hvilket jeg også nævnte under fødslen.

Ville gerne føde så naturligt som muligt ( lykkedes ikke da jeg endte med aks)

Mit råd er tænk igennem hvad du vil have hvis det er optimalt. Men vær åben over for at det kan gå anderledes. Man hører tit at folk bliver skuffede når det ikke går efter deres plan ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har snakket det meget lidt igennem. Vi har ikke nogen forventninger.

Jeg ved at jeg ikke ønsker bi stik.

Jeg ønsker ikke at føde i vand.

Men det er jo ikke til at vide om det ændrer sig når vi er i gang.

Det er sådan set det.

Vi har været til fødselsforberedelse og det tog vi meget stille og roligt. Vi har ikke rigtig nogen forventninger til fødslen. Vi ved jo ikke hvordan det kommer til at gå.

Det vi i hvert fald lærte og tog til os på kurset er at, det er ikke en god idé at sige til sin mand hjemmefra at lige meget hvad der sker under fødslen så ønsker man sig ikke dit eller dat. Og det skal han sørge for bliver overholdt.

Jordemoderen forklarede at der skal være mulighed for at ændre mening og det kan være meget svært for manden at stå ved siden af og overholde disse ting når vi får så ondt. Det er synd for vores mænd, sagde hun ;-).

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg lavede en ønskeliste begge gange, og blev overruled af JM hver gang. Som ikke mente at jeg var i smerte nok til at få smertestillende. <_<

jeg følte at jeg ikke havde ret til at blive hørt, så næste gang vil jeg lave en klar fødselskontrakt. At jeg vil have smertestillende, fordi jeg er den eneste der ved hvor min grænse går. Vil ikke ligge og kaste op af smerte mens jeg har veer igen, bare fordi JM mener at det er mere sundt for barn og mig. :klap

Man skal ikke forvente at ens ønsker bliver opfyldt.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg havde ikke lavet en egentlig liste men havde nævnt nogle ting for min mand. Derudover snakkede jeg med min jordemoder om hvad mulighederne var til næst sidste konsultation.

Mine ønsker var:

Helst ingen smertestilling. Men var åben over for akupunktur. Men ville ikke afvise at det kunne blive til mere.

Ville evt gerne i kar (kunne jeg dog ikke pga igangsættelse og lang vandafgang)

Ville gerne prøve alternative ting som pilatesbold og fødestol. (bolden var super god)

Ville ikke have bistik, hvilket jeg også nævnte under fødslen.

Ville gerne føde så naturligt som muligt ( lykkedes ikke da jeg endte med aks)

Mit råd er tænk igennem hvad du vil have hvis det er optimalt. Men vær åben over for at det kan gå anderledes. Man hører tit at folk bliver skuffede når det ikke går efter deres plan ;)

Hvad er bistik og aks?

Jeg har overvejet vandbassin meget og er sikker på det vil være et hit men har nogle tvivsspørgsmål.

1. Jeg har meget tør hud , som ikke er et problem når jeg er i vand. Men... Hvis jeg ikke smører mig ind i creme med det samme efter jeg eksempelvis har været i bad begynder det at klø helt vildt. Tænker at det ikke vil være det fedeste mens man ligger i fødsel.

Derudover er jeg total som et varme apparat. Og når jeg sveder har jeg ikke brug for varmt vand. Men vil det mon føles som for varmt?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har ikke laver nogen liste endnu, og den bliver heller ikke særligt lang...

Jeg vil helst undgå Ebiduralplokade. (med mindre jeg selv ændrer mening undervejs) fordi jeg ikke kan forholde mig til sådan en fed nål der skal ind i min ryg..

Jeg vil gerne have akupunktur, hvis det bliver nødvendigt, og det samme med bistik.

Jeg vil gerne i badekar som smertelindring men ikke føde i vandet...

Kejsersnit er en nødløsning, og jeg ved helst føde normalt... (så længe barnet har det godt selvfølgeligt)

Aks = Akut kejsersnit

Bistik = Sterilvandpapler. de bliver lagt med en tynd nål, ind under huden der hvor man har ondt, fx. lænden eller foran. de skulle gøre ondt lidt som bistik, og de skulle få hjernen til at gøre noget ved smerten. som jeg har forstået det, efter 2 gange fødselsforberedelse i denne ugesmile.gif

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har sammen lavet en foedselsoenskeseddel til hospitalet, som vi tager med, naar vi overgaar dertil efter uge 38.

Den er paa italiensk og jeg orker ikke at oversaette den, men er sikker paa at der findes nogle skabeloner, hvis man googler "birth plan". Min er over en A4 side, og skal maaske kortes ned til en hel side.

Hoejst paa min oenskeseddel er at faa fred og ro omkring mig, ikke en masse renden frem og tilbage og ingen kommanderen rundt med mig. Saa lidt medicinsk indgriben som muligt, god vejledning inden beslutningstagen, accept af frit valg og frihed til at bevaege mig og foede, som jeg vil. Desuden at vores soen bliver lagt op til mig udmiddelbart efter foedslen og den foerste amning. Hvis ikke, det er muligt pga at jeg skulle have det skidt(eller kejsersnit of course), saa vil vi gerne, at han kommer over til sin far hud mod hud. Sidst med ikke mindst fred og ro til at vaere efter foedslen, saa de maa finde fred med at vente med vejen, maalen og undersoegelser, til vi har fundet os selv sammen.

Det er selvfoelgelig relativt, alt kan ske, men jeg tror det er vigtigt at kommunikere ens oensker - ikke mindst afstemme dem med sin partner og faa det ned paa skrift. Det er ikke sikkert at ens partner er en helt naturlig ambassadoer i situationen og kan sige til og fra paa ens vejne, for den sags skyld kan huske det hele, saa er det rart at have foedselsoenskesedlen at gribe tilbage til.

Det er jo ikke fordi ens mand eller kaereste ikke vil goere det bedste, men de kan jo ogsaa blive overvaeldede eller meget optagede af at vaere hos os. Min mand har en tendens til at vaere meget venlig og sige fra paa en stille og ikke specielt klar og tydelig maade. Tvivler paa, at han i situationen vil blive en skrap faetter, hvis der er noget, der ikke passer mig paa foedselsstuen, saa har det bedst med at have vores skrevne ord. Skal daelme ikke til at parlamentere med folk midt i foedslen laugh.gif

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER