Guest

sygemelding eller nedsat tid?

15 indlæg i dette emne

Hej piger ligger også lige tråden ind her.

Lige nu søger jeg efter nogen der har enten forstand eller erfaring eller bare et link til et sted jeg kan læse om reglerne for løntilskud.

Mit problem er at jeg har en sygemelding hængende over hovedet, en sygemelding som jeg egentlig slet ikke har lyst til - min læge gav mig 2 valgmuligheder en sygemelding til barselsorlovens start ELLER at forsøge om ikke nedsat tid hjælper.

(det er blodtrykket der driller, og derfor er det bedst at få lidt ro på).

Jeg fungerer bedst med at have noget at stå op til, om så det kun er 3-4 timer om dagen er ligemeget, jeg skal bare føle at jeg er nyttig, snakke med nogle mennesker og se andet end hjemmets 4 indervægge.

Jeg er desværre kun i et løntilskudsjob, noget jeg selv har valgt fordi jeg blev skør af at gå hjemme, med udsigt til ikke at nå at få arbejde inden barsel. Men hvordan er reglerne lige inden for løntilskud og nedsat tid?

Jeg har snakket med alle jeg nærmest har været i nærheden af, om min problemstilling for jeg har virkelig svært ved at sluge den kamel og acceptere at jeg ikke bare kan fortsætte som nu, men der er jo bare en mere jeg deler min krop med nu som er meget meget vigtigere end noget andet i mit liv.

Min veninde sagde at hun mener at hvis man går ned i tid så får man mindre i løntilskud, som er ca det samme som dagpenge. Dvs at jeg ikke har råd til at gå ned i tid, men tvunget økonomisk til at sygemelde mig, fordi sygedagpenge er det samme som dagpenge (åh hvilket herligt system vi har - det vil ikke være første gang jeg økonomisk bliver tvunget ud af arbejdsmarkedet fordi reglerne er så uhensigtsmæssige).

Jeg har ikke en dyt forstand på det, og jeg skal snakke med cheffen imorgen og det kunne være rart lige at være rustet til samtalen. Så er der nogen der kan hjælpe mig?

Min plan A vil være at spørge om man kan lave en mundtlig aftale om at jeg går ned i tid, fordi jeg ellers er tvungen ud i en sygemelding - selvfølgelig kun hvis det passer det min veninde sagde.

Plan B bliver en sygemelding og så lave faste aftaler med folk omkring mig så jeg fylder min hverdag meningsfyldt op og ser mennesker hver dag. Fx morgen svømning med en veninde, kaffe hos svigermor, eftermiddags hygge hos mine forældre osv. Selvfølgelig spredt ud over ugen.

Min mand er helt enig med mig i plan A, men det er jo også ham der ser hvordan det påvirker mig at gå hjemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Majs.

Jeg har lige stået i samme situation - og talt med et hav af mennesker, både i kommunen og a-kassen.

Når du er ledig og i løntilskud - så er du enten rask eller syg. Du kan altså ikke gå på deltid. Her kan en mundtlig aftale med chefen komme på tale. Det er vist bare ikke helt efter reglerne. Og så skal du alligevel fortsat søge jobs, møde til samtale i både a-kasse og jobcenter. Så må du gøre op med dig selv om det er nok for at du kan få den ro du har brug for.

Jeg ønskede heller ikke at blive sygemeldt, men reglerne er så firkantede, så det bliver ens valg også. Nu har jeg "tygget" på min sygemelding siden i torsdags -og kan mærke nu, at det var det helt rigtige valg når jeg skal tage hensyn til mig selv og baby.. det er ikke noget jeg har gjort før (altså tage hensyn til mig selv) og det er så fed en følelse nu..

Med hensyn til at gå ned i tid når du er i løntilskud, kan det ikke lade sig gøre hvis du er fuldtidsforsikret. Så skal du vælge at blive deltidsforsikret og dermed gå ned i dagpengeydelse.

Håber det gav lidt svar??

Kh Nica.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nårh ja.. og hvis du vælger at sygemelde dig, skal du og dit arbejdssted udfylde en blanket (kan ikke huske hvad den hedder) om ophør af løntilskud før tid og udfylde at det er pga. sygdom man ophører.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for svar. Ej jeg syntes det er svært, på et eller andet plan vil jeg godt sygemeldes for:

-jeg ved det hjælper mig med den ro det giver

-jeg har INTET ansvar i stillingen og ved ikke hvad dagen bringer når jeg møder

-jeg føler ikke jeg skylder nogen at blive ved på skolen, jeg har knoklet og brugt min erfaring og uddannelse selvom jeg ikke får en dyt ud af det økonomisk.

-det er bare bedst for babyen

-lægen siger jo ikke sådan noget for sjovt, min veninde ville gerne sygemeldes fordi hun også var arbejdsløs, men lægen ville ikke give hende den sygemelding, fordi hun ikke var syg, hun havde "bare" bækken gener.

-jeg får ro fra systemet.

-min mave fornemmelse siger mig at det vil være bedst.

-jeg har flere gange oplevet at blive svimmel nogle gange i længere tid, dvs over flere timer, og det er jeg ikke særligt tryg ved.

Omvendt ved jeg det giver god erfaring, jeg vil gerne have noget at stå op til hver dag og føle at jeg gør noget for nogen. jeg er glad for at være på skolen. Og så er jeg nok lidt bange for at blive stemplet som en der bare nasser på systemet, jeg ser jo ikke syg ud. Jeg er jo som sådan heller ikke 100% invalideret, jeg kan jo sagtens gå et par timer i gågaden og lave små ting herhjemme, svømme og gå til fødselsforberedelse, og hvis jeg kan det så burde jeg også kunne arbejde ik?

Ej det er svært, kan tænke ok Maja nu snakker du med cheffen om at gå ned i tid og så er det dét jeg gør, 5 minutter efter beslutter jeg at sygemelde mig, 1 time efter er jeg tilbage på nedsat tid tanken....

Lige nu er jeg på sygemelding, vi har været til konfirmation hele dagen og det har altså virkelig ikke krævet særlig meget af mig, men jeg er fuldstændig færdig nu, skulle ikke engang forholde mig til en hel masse mennesker da vi sad samlet ved små borde og vi sad med de nærmeste af mandens familie. Det KAN være et naturligt gravid trætheds tegn, men hvad hvis det ikke er. Det kan også være tankerne der stresser mig, eller tanken om ikke at vide hvad jeg skal lave på arbejde imorgen.

Hvis en læge siger at en sygemelding er det bedste, er det jo ikke for sjovt. Og lidt ro og kontrol over mine dage vil unægteligt være rart.

Manden begynder også at hælde mod en sygemelding, han syntes jeg selv lyder til at hælde mest til det.

Men ih er lige ved at tude over det... syntes jeg på en eller anden måde bare giver op, og bør kæmpe lidt mere, men det er bestemt ikke den nemme løsning det her.

Og øv NU tuder jeg - pokkers hormoner.... imorgen syntes jeg sikkert noget andet alligevel. Hvis jeg så bare kunne træffe en beslutning... måske skulle jeg ringe til en der kender mig godt, en der kan sige "hør lige her søde ven, du har det ad H til og det er ok at sige fra og tænke på sig selv, det er der ingen der dømmer dig for" det er jo det jeg selv ville sige til en i min situation... problemet er bare at det er MIG, og så er det ikke lige helt det samme, har jeg det skidt nok? Eller er det bare mit hoved? Og hvis det ér mit hoved, hvorfor kan det så ikke bare opføre sig ordentligt?

Ok der fik jeg vist lige læsset af! Sorry :( men det trængte jeg til...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke en lorte situation du er i.. Jeg tænker, om du evt kan tage snakken med chefen og høre hvad mulighederne er? Og gøre klart, at du endnu ikke ved hvad der er bedst for dig, men at du vil tjekke hvad du har af muligheder inden du evt vælger en hel sygemelding? Så har du måske lidt tid at tygge på det, inden du behøver at tage beslutningen.

Men som jeg læser det, synes jeg også at det lyder som om du hælder mest til en sygemelding.. Du skal gøre op med dig selv, hvad der vil være bedst for dig selv!

:kram :kram2 :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åhh hvor kan jeg genkende det du skriver.. og det er en rigtig øv-situation.. men hvis du tager valget at sygemelde dig, mener jeg, at du tager ansvar. Både for dig selv og for jeres barn.

Ja, sygemelding kan være en "nem" løsning, men når det kan have konsekvenser for dig ved ikke at lytte til dig selv - Ja så er svaret jo enkelt. I sidste ende er det dig der betaler prisen ved at holde ved.

Jeg har efterhånden været rigtig meget igennem - en del af det alvorligt, og jeg har kæmpet og kæmpet og kæmpet for at holde ved. Det kunne jeg bare ikke holde til i længden- og hvem har betalt prisen for ikke at lytte og mærke efter i sig selv..

Det har jeg - og det har i den grad været en dyr pris at betale..

Samtidig er du i en situation under en lovgivning som er så firkantet at det er til at kaste op over, og derfor kan et valg også virke firkantet.

Men tag en snak med chefen og fortæl ham om situationen, samtidig med at du som ledig i løntilskud ikke (i følge lovgivning) kan få en delvis sygemelding. Det kunne være at han havde et forslag til hvordan det kunne håndteres.

Og hvis de har været glade for dig, skulle det vel være muligt at komme igen efter barsel - hvis du ikke har fundet job i mellemtiden.

Men du kan tro jeg kan sætte mig ind i hvordan du har det. Men jeg sidder nu (efter min sygemelding i torsdags) og tænker: Jeg har for en gangs skyld lyttet til mig selv - og det er jeg faktisk hamrende stolt af.

Det har kostet mange tårer, tanker og bekymringer. Men det er en del af den proces man går i gennem. Det viser også bare at du ikke er fuldstændig ligeglad.

Mærk efter i dig selv, og tag en snak med chefen - måske er valget slet ikke så svært??

Pas godt på dig selv.

Kh Nica

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Efter total tudetur og en god snak med manden er planen at jeg imorgen tager på arbejde. Når jeg kommer hjem ringer jeg til lægen omkring sygemeldingen, derefter ringer jeg til fagforeningen og spørger hvordan jeg skal forholde mig rent praktisk.

Derefter kontakter jeg min chef, der er ingen grund til at involvere ham før jeg har alt det praktiske på plads, han har jo egentlig ikke noget han kan gøre alligevel.

Jeg ved ikke om jeg vil tilbage bagefter håber jo der er en stilling til mig når jeg er færdig med barselsorloven. jeg er glad for stedet men ikke noget jeg vil savne som hvis jeg havde haft ansvar og indflydelse. Motivationen er ikke den samme som de steder jeg har kunnet udvikle min faglighed, selv planlægge dagene og vidst hvad dagene bragte fordi jeg selv havde været med til at lave dagsordenen. Som aktivering er jeg glad for det, jeg har noget at stå op til, kolleger og nogen at betyde noget for, men jeg ved det har en ende i nærmeste fremtid og det passer mig fint.

DERFOR er det ikke stedet jeg vil savne og det der gør beslutningen svær, men tanken om at gå hjemme igen og risikere at gå i stå som jeg gjorde før. Tanken om ikke at gøre nytte og have noget at stå op til er hård.

MEN jeg må lave en ugeplan, lave faste aftaler og holde mig igang med nogle små ting i hverdagen. Morgen svømning, formiddags aftaler og praktiske ting i hverdagen, noget der kan gøres i et roligt tempo, som ikke giver stress men som stadig forpligter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil lige lave en hurtig update til dem der følger med. Tog hjem fra arbejde i dag følte mig utilpas på sådan en udefinerbar måde. Svimmel men ikke helt, rystede lidt uden rigtig at gøre det, det føltes bare sådan. Ja bare en sær fornemmelse i kroppen. Lægen har ikke tid til at ringe tilbage til mig i dag, men vil ringe på et tidspunkt i morgen så er ikke blevet meget klogere i dag. Mavefornemmelsen siger stadig sygemelding og har det bedre med den beslutning i dag end i går. Spørgsmålet er så bare om hvor længe men det må jeg snakke med lægen om. Ro slal der til. Bare efter en time herhjemme har jeg det bedre. Ikke tip top men ok. Har sygemeldt mig imorgen bare og det giver ro på en befriende måde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Håber lægen hjælper dig i morgensmile.gif puu, sådan en utilpashed det lyder som mig, lige inden min læge sygemeldte mig fra mit arbejde, inden jeg måtte sige op, fordi der ikke var hjælp at hente, men jeg selv måtte gøre en ende på min situation.

Så jeg må nok give medhold i at jeg tror en sygemelding er det rette for dig....for at passe på dig selvsmile.gif

men jeg forstår dine bekymringer..... om at gå i stå... jeg kæmper jo samme kamp som du ved... så jeg føler med digsmile.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak :-) Jeg vil skrive en liste over ting jeg skal have gjort bl.a. planlægge barnedåb, rydde op i mine "vigtige" papirer og rydde op i skabene på badeværelset så pusle tingene kan få en plads. Det er ikke vildt krævende og noget jeg kan gå til og fra.

Og hvem ved om man kan få tid til det efter fødslen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nope snakkede med nogle kolleger i dag og de sagde det samme som Nica at det er enten eller.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå vil lige give dagens update - lægen ringede aldrig igår, så jeg må indrømme at jeg endte med at blive skør i hovedet, sur og gal og frustreret - liiige ind til manden kom hjem og gav et stort kram.

Så besluttede jeg mig for at i dag skulle jeg bare have besked så ringede ind til lægen igen. Min læge skulle så have forsøgt, men da jeg har et midlertidigt nr. har hun brugt mit normale nr, selvom jeg HAR givet mit nuværende nr. <_< (ok forvirret sætning - men tror i forstår det alligevel).

Min læge har så FRI i dag - :huh jeg spurgte om jeg kunne snakke med en anden læge, men når det handler om sygemelding så er det min egen læge :boo så jeg må pænt vente til imorgen med at få besked.... IHHHH....!

Men for ikke at gå helt op i limningen igen i dag, må jeg jo sørge for at handle på NOGET, og eftersom det ikke nytter noget med lægen så fik jeg fat i A-kassen.

Jeg er kun pålagt at søge stillinger en måned mere :wee og jeg skal fra nu af selvfølgelig kun søge relevante stillinger, hvilket er meget meget få, da ingen institutioner ansætter folk op til sommerferien, men venter til 1 August. Jeg kan søge vikar stillinger - som der ingen er af i Herning kommune da de er sparret væk.

HVIS jeg bliver sygemeldt fritages jeg for ALT :yay (sådan Maja - positiv energi og god Karma - you can do it!!!) og så mente de i øvrigt at jeg nok blev sygemeldt ind til barsel da de i hvert fald syntes jeg skulle passe på mig selv :kiss

Jeg har snakket med Gud og Hver mand om den her sygemelding og ALLE som én bekræfter at det vil være det bedste. Jeg har det mildest talt skide godt i dag, men sov også 12 timer i nat (minus 2 tissepauser og en opringning til skolen om at jeg stadig er syg) og så har jeg jo haft næsten 2 dage hjemme hvor jeg bare har tullet rundt.

Selvfølgelig tænker jeg så "er det så ikke bare pjat at gå hjemme? når nu jeg har det godt!" men så sidder der en lille stemme i baghovedet nu der siger at det er bedre at have det godt hele tiden, end først at tage den med ro når kroppen siger :8: og :sm Slap af og nyd det Fru Jensen, det er det bedste for babyen og dig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå endnu en opdatering:

Jeg har nu talt med A-kassen igen, og de sagde at sådan helt efter bogen så er det faktisk arbejdsgiveren der skal sygemelde mig fordi jeg er indbefattet af de regler der også gælder for folk i arbejde - så jeg kan bare tage ind og snakke med min arbejdsgiver mandag omkring min beslutning, jeg har jo fået at vide af lægen at det er en god idé. Så kan de indhente lægeerklæring efterfølgende.

Så nu skal det bare blive mandag og jeg skal få meldt ud til arbejdsgiveren at det altså er den bedste beslutning for mig og i endnu højere grad babyen (åh kan allerede se mig stå der og flæbe).

Så ringer derind mandag morgen og så spørger jeg om han har tid til at jeg kigger ind fordi det altså er en sygemelding der skal til. Det er jo det jeg selv inderst inde, efter rigtig meget grænskning og samtaler med alle er det jeg har det bedst med...

Manden syntes også det er en god idé nu efter han kan se hvor meget det hjælper mig.

Men ihh... hader at skulle ringe ind mandag morgen og fortælle dem at jeg altså "svigter" dem :unsure de er jo rare nok, søde mennesker der bare vil en det bedste, dejlige børn jeg intet har i mod, og som jo nok ikke helt forstår min sygemelding, fordi jeg jo ikke ser syg ud! MEN jeg skal tænke på mig selv og min lille guldklump!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil lige ligge denne ind :kram og sige jeg sidder i næsten sammen situation.

Min læge forlangte mig sygemeldt i mandags - det var godt nok også en kamel at sluge, men den var værre da han sagde i dag at jeg skulle være sygemeldt 14 dage mere, da han fortsat ikke er tilfreds med min tilstand og er bekymret for babys.

Jeg er ansat i et rotationsprojekt, ikke helt det samme, men det er også snart enden nær - så alle de følelser, tanker og frustrationer du omtaler kan jeg også nikke genkendende til :(

Jeg må nok erkende at alle omkring mig har ret og det er det bedste. Som min kæreste sagde - det er kun et job og det er ikke en gang fast.

Jeg tror du bliver lige så glad for det, som du beskriver. Ro og hvile er åbentbart et must under graviditet. :ba

Du må gerne dele din ugeplan - måske jeg kan bruge noget af den som inspiration til at min hverdag ikke går død også :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil lige ligge denne ind :kram og sige jeg sidder i næsten sammen situation.

Min læge forlangte mig sygemeldt i mandags - det var godt nok også en kamel at sluge, men den var værre da han sagde i dag at jeg skulle være sygemeldt 14 dage mere, da han fortsat ikke er tilfreds med min tilstand og er bekymret for babys.

Jeg er ansat i et rotationsprojekt, ikke helt det samme, men det er også snart enden nær - så alle de følelser, tanker og frustrationer du omtaler kan jeg også nikke genkendende til :(

Jeg må nok erkende at alle omkring mig har ret og det er det bedste. Som min kæreste sagde - det er kun et job og det er ikke en gang fast.

Jeg tror du bliver lige så glad for det, som du beskriver. Ro og hvile er åbentbart et must under graviditet. :ba

Du må gerne dele din ugeplan - måske jeg kan bruge noget af den som inspiration til at min hverdag ikke går død også :blush

Dejligt at høre at man ikke er alene i sin "båd" ;)

Jamen du kan da sagtens få min liste

Mandag:

ordne køkken (som det første)

Rydde op

formidags svømning

handle

Tirsdag:

Ordne køkken (som det første)

Vaske tøj

Gøre badeværelse rent

Onsdag:

Ordne køkken som det første

Tørre støv af

(støvsuge stue etagen hvis nødvendigt)

Aften svømning

Torsdag:

Ordne køkken (som det første)

Rydde op

Evt jordmoder (alle mine jordmoder tider ligger om torsdagen)

handle

Fødselsforberedelse kl. 19.30 eller svømning

Fredag:

Køkken (som det første)

Støvsuge

vaske gulv i køkken og bad

Derudover har jeg lavet en liste med små "projekter" som jeg kan lave de dage jeg føler for det.

intet af det er noget som jeg SKAL SKAL gøre, men det er noget jeg KAN gøre.

og på den liste står:

 Lave madplan

 Planlægge barnedåb (er så småt i gang)

 Lave bordkort til barnedåb

 Lave indbydelse til Barnedåb

 Rydde op i papirer

 Afrime fryser

 Vaske vinduer

 Lægge babytøj på plads

 Pakke sygehus taske

 Lave mad til efter fødslen (pakke sammen i ”måltider”)(regner med at lave dobbelt portioner til aften og fryse halvdelen ned.

 Planlægge hvordan vi klarer barselsbesøg

 Bage pølsehorn, Pizza snegle, madbrød, boller, pirogger - skulle være guld værd i den første tid

 Bage kage til barselsbesøg - cupcackes som lige kan tages op af fryseren og evt lunes

 Rydde op i skabe i gangen.

 Købe det sidste på ”baby listen”

Håber det giver lidt inspiration!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER