24 indlæg i dette emne

Efter jeg har brugt rigtigt meget tid på at snuse rundt herinde har jeg efterhånden læst rigtigt mange af jer nævne metformin som en del af jeres behandling. Jeg har selv PCOS i svær grad men min gyn havde aldrig nævnt hverken metformin eller KISS kost...

Idag var jeg så hos min gyn da jeg den sidste uge har haft voldsomme smerter og en voldsom underlig blødning selvom det slet ikke er tidspunket hvor jeg skulle have menstruation. Det viser sig så at jeg har livmoderen fuld af væske der ikke kan komme ud og derfor løber tilbage op i mine æggeledere :( Det forklarer mine voldsomme smerter. Hvorfor blodet og væsken ikke kan komme ud aner jeg ikke, men han testede for bakterier og celleforandring4er, så nu må jeg vente og se om der er noget unormalt i de prøver. Ved ikke om nogen af jer har prøvet noget lignende? At man bløder uden for tid og at det ikke kan komme ud af livmoderen den naturlige vej?

Nå pointen var at jeg da jeg alligevel var hos ham kunne diskutere min fremtidige behandling. Jeg får pt. p piller for at bygge en normal hormon balance op inden der skulle forsøges med sprøjter. Men jeg nævnte metformin og spurgte om det ville kunne hjælpe mig. Han sagde at metformin var lidt forældet og at man ikke rigtigt brugte det mere da effekten ikke var så stor og at mange blev rigtigt syge af det - specielt voldsom kvalme og opkastninger :( Men han skrev det alligevel ud til mig da jeg ville være en af de få der måske ville kunne have gavn af metforminen. Han mente også at der måske ville kunne være held i at prøve pergotime igen sammen med metforminen. Pergotimen virkede slet slet ikke sidst jeg prøvede det, mine æg voksede ikke det mindste, men han mente der var en chance for at det kunne lykkes med metforminen samtidigt. Dog skal jeg kun tage metforminen hvis jeg IKKE bliver dårlig af den. Så jeg er ret spændt. Det ville jo være en meget mere harmløs og en meget meget billigere metode at tage metformin og pergotime end det vil være med sprøjterne. Men det er jo kun en god ide hvis det virker. Men vil give det en chance :D

Mht KISS kost sagde han at der ingen beviselig effekt er af at spise en speciel kost. Overvægtige har stor gavn af at tabe sig, men normalvægtige vil ikke have nogen beviselig effekt af at spise noget bestemt. Men hvis jeg havde lyst til at spise KISS kost ville det ikke kunne skade noget og han anbefalede Spis dig gravid bogen som jeg allerede havde læst i takket være jer herinde på BK :)

Nå men det jeg egentligt ville var at høre om jeres erfaringer med metformin. Hvor stor en dosis fik i og hvor længe? Kunne i tåle metforminen eller fik i den omtalte kvalme og opkastninger? Spiste i på en bestemt måde imens i var på metformin? Tænker at metforminen jo sænker insulinen og blodsukkeret derfor vil stige, så derfor burde man jo egentligt tænke over ikke at spise noget der giver en stor stigning i blodsukkeret. Tog i højde for det, eller var det ikke nødvendigt?

Vil egentligt bare gerne høre alle jeres erfaringer med metformin, og det var godt eller skidt, og i blev syge eller ej og om det hjalp til at i kunne danne æg og blive gravide? :)

Del dette indlæg

Jeg blev testet for om jeg havde behov for metformin. Det kan ses i blodet hvad ens fastende blodsukker tal er. I de første 14 dage havde jeg vildt dårlig mave, men har hørt om folk der har afhjulpet det lidt ved at trappe op på medicinen og ikke starte på fuld styrke. Jeg får 3 piller om dagen, og mener de er på 500mg, så 1500mg om dagen. Jeg spiser som jeg altid har gjort, dog kan jeg mærke hurtigere hvis jeg får for meget sukker :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg blev testet for om jeg havde behov for metformin. Det kan ses i blodet hvad ens fastende blodsukker tal er. I de første 14 dage havde jeg vildt dårlig mave, men har hørt om folk der har afhjulpet det lidt ved at trappe op på medicinen og ikke starte på fuld styrke. Jeg får 3 piller om dagen, og mener de er på 500mg, så 1500mg om dagen. Jeg spiser som jeg altid har gjort, dog kan jeg mærke hurtigere hvis jeg får for meget sukker :)

De har tidligere taget blodprøver som han kiggede igennem igen i dag. Han mener at jeg er en af de få der måske ville kunne have gavn af metformin. Så jeg har fået recepten og det hele, så skal bare i gang med at tage det. venter bare lige et par dage, skal noget i weekenden, så det er bedre at vente i tilfælde af at jeg bliver dårlig af medicinen. Han sagde det var meget vigtigt at trappe op på medicinen, ikke tage fuld styrke med det samme. jeg skal som du have 3 piller a 500 mg om dagen, så 1500 i alt. Men skal starte med en og se hvordan det går og hvis det går ok så kan jeg prøve at tage en dag hvor jeg tager to og hvis det går ok så prøve at tage alle 3. Jeg blev bare nervøs da han nævnte at de fleste kaster op og har meget kvalme. Dog skal jeg så stoppe med medicinen hvis det sker, skal ikke tage dem hvis jeg bliver dårlig, for så var det ikke det værd. Virkningen skulle ikke være større end at det var bedre at undvære dem end at tage dem og være syg.

Del dette indlæg

Annonce ♥

En STOR del af alle pco piger har gavn af metformin (sukkersygepatienter får det også). Det et faktisk kun en lille bitte del der ikke jan tåle dem og gavn af dem.

Desværre er jeg en af dem.

Hvis man spiser rigtig usundt lmens man tar dem - så vil de virke som antabus. Og så blir man rigtig dårlig.

Del dette indlæg

Annonce ♥

En STOR del af alle pco piger har gavn af metformin (sukkersygepatienter får det også). Det et faktisk kun en lille bitte del der ikke jan tåle dem og gavn af dem.

Desværre er jeg en af dem.

Hvis man spiser rigtig usundt lmens man tar dem - så vil de virke som antabus. Og så blir man rigtig dårlig.

Hvordan reagerer du på dem? Hvordan kommer det til udtryk at du ikke kan tåle dem?

Blodsukkeret stiger jo hvis man spiser meget sukker/kulhydrater samtidigt med metformin, så tænker at det er underligt jeg aldrig har hørt nogen nævne at det er vigtigt at spise på en bestemt måde når man får det. Men hvis man alligevel følger KISS kosten samtidigt med at man får metformin så er man jo også ude over det problem. Men tænker at det jo er ret farligt at have alt for højt blodsukker. Så det må være ret vigtigt at spise det rigtige. Det er en af de ting der gør mig nervøs ved at skulle tage det, at jeg vil kunne komme til at spise noget der ikke er godt som jeg så bliver rigtigt syg af eller som skader mig :S På den anden side så ville det jo også være rigtigt skønt hvis jeg kunne have gavn af dem, hvis jeg kunne nøjes med dem og pergotime. Det ville jo også minimere risikoen for at abortere hvis det lykkedes mig at blive gravid. Har i hvert fald læst at det nedsætter den risiko PCOS piger har for at abortere og at det også mindsker risikoen for at føde for tidligt. For det er en af de ting jeg frygter rigtigt meget, at det endelig lykkes for mig at blive gravid men at det går til grunde igen pga min PCOS eller at jeg føder et barn alt alt for tidligt som vil have svært ved at klare sig og får en dum start på livet...

Hvor mange af jer der har fået metformin og som er blevet gravide har fortsat med at tage det under hele graviditeten? Har læst at det også nedsætter risikoen for graviditets sukkersyge og svangerskabsforgiftning af tage metformin under graviditeten hvis man har PCOS.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har ikke haft kvalme eller kastet op. Men jeg har haft dårlig mave i stor stil! Den første uge tabte jeg 1,5 kilo fordi jeg mindst var på wc 10 gange om dagen. Men nu havde jeg heller ikke fået det råd at trappe op <_<

Susanne33 har også PCO, var på metformin, også under graviditeten, og fødte i december en skøn lille pige. Mener det var 1,5-2 uger før termin :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har taget metformin tidligere, men har fået at vide af mine læge at jeg skulle stoppe nu jeg var blevet gravid (snakker lige med min speciallæge om det på mandag) Jeg tog kun 500 mg om dagen og havde slet ikke gener ved det, tilgengæld har jeg været barnløs i mange år, men efter 2 år på pillerne venter jeg nu barn til November... Så for mig har de virket fint :)

Jeg spist "normalt" men spiser med omtanke... Ikke for meget fedt og sukker, men masser af dejlige grøntsager :)

Synes bare du skal prøve det, du kan jo ikke vide om det netop vil virke godt på dig medmindre du prøver det :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tog på et tidspunkt metformin 3 gange om dagen ialt 1500 mg - havde ingen bivirkninger men heller ingen effekt. Jeg blev rådet til at trappe op over - jeg tror det var 2 uger - til fuld styrke. Jeg tror, jeg vil synes, det er et forsøg værd for dig :-) - Nå ja, min mor, som har diabetes 2 har taget noget der hedder orabet, som også er en metformin-type. Og den fik hun det ret skidt af - så hvis de på apoteket spørger om du hellere vil have den, kan du overveje at sige nej tak.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg fik også metformin under min behandling. Reagerede ved at få rigtig dårlig mave, men begyndte også med 4x500 mg om dagen. Havde fået besked på at trappe ned og så starte ligeså stille op. Så nøjedes med 2 piller om dagen og da de fungerede for maven, så en mere og derefter en mere igen. Blev trappet ned med en pille i ugen da jeg blev gravid og har en fin lille dreng i maven :) Jeg fik trappet mig selv ud af min sukkerafhængighed og forsøgte at undgå de hurtige kulhydrater. Fuldte ikke kisskosten, men spiste det jeg syntes var ok i forhold til mine ønsker. Det resulterede også i et vægttab på 24 kg på et år :)

Mht til at danne æg, så er jeg ikke en af dem der er voldsomst ramt. Havde en cyklus, den var bare forholdsvis lang, omkring 6 uger. Ved hjælp af metformin og pergotime fik vi den ned på et normalt nivaeu, omkring de 30 dage. Så for mig var metformin og pergotime den rigtige løsning og havde min. 1-2 gode æg i hvert forsøg. Vi var i behandling i 9 måneder. Først med metformin, pergotime, pregnyl og hjemmerul. Derefter et enkelt IUI forsøg uden resultat og 2 aflyste forsøg hvor det endte med vi selv klarede det.

Vil også lige ønske dig :goodluck og håber at det vil lykkes for jer.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej :)

Metformin sænker ikke dit insulin, men dit blodsukker. Det gør den ved at få dine celler til at reagere bedre på insulinen, så du bedre kan optage sukkeret fra blodet og over i cellen. Samtidigt hæmmer den dannelsen af glucose ("sukker") fra leveren og hæmmer også optagelsen af sukker fra tarmen. Man bruger jo netop metformin til type 2 diabetikere, der har for meget sukker i blodet og hvor deres celler ikke reagerer så godt på insulin. Man kan også bruge den til PCOS, og virkemåden er den samme.

Det vil være optimalt at kombinere medicinen med fornuftig kost, der ikke påvirker dit blodsukker, men du skal ikke være nervøs for at kosten og medicinen giver for højt blodsukker. Medicinen får blodsukkeret til at falde og ikke stige :)

Mht bivirkninger, så er det meget forskelligt. Det er en god idé at trappe langsomt op og tage medicinen i forbindelse med måltiderne. Det kan ofte nedsætte bivirkningerne.

Venlig hilsen

Sarah (farmakonom)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tog på et tidspunkt metformin 3 gange om dagen ialt 1500 mg - havde ingen bivirkninger men heller ingen effekt. Jeg blev rådet til at trappe op over - jeg tror det var 2 uger - til fuld styrke. Jeg tror, jeg vil synes, det er et forsøg værd for dig :-) - Nå ja, min mor, som har diabetes 2 har taget noget der hedder orabet, som også er en metformin-type. Og den fik hun det ret skidt af - så hvis de på apoteket spørger om du hellere vil have den, kan du overveje at sige nej tak.

Metformin og orabet er nøjagtigt det samme, orabet var bare "den originale" og findes ikke mere. Men det er præcist samme medicin og i samme dosis :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Metformin sænker ikke dit insulin, men dit blodsukker. Det gør den ved at få dine celler til at reagere bedre på insulinen, så du bedre kan optage sukkeret fra blodet og over i cellen. Samtidigt hæmmer den dannelsen af glucose ("sukker") fra leveren og hæmmer også optagelsen af sukker fra tarmen. Man bruger jo netop metformin til type 2 diabetikere, der har for meget sukker i blodet og hvor deres celler ikke reagerer så godt på insulin. Man kan også bruge den til PCOS, og virkemåden er den samme.

Det vil være optimalt at kombinere medicinen med fornuftig kost, der ikke påvirker dit blodsukker, men du skal ikke være nervøs for at kosten og medicinen giver for højt blodsukker. Medicinen får blodsukkeret til at falde og ikke stige :)

Mht bivirkninger, så er det meget forskelligt. Det er en god idé at trappe langsomt op og tage medicinen i forbindelse med måltiderne. Det kan ofte nedsætte bivirkningerne.

Venlig hilsen

Sarah (farmakonom)

Jeg er på ingen måde ude på at stille spørgsmålstegn ved din kunnen i dit job, men det du skriver hænger slet ikke sammen med det der står om metformin andre steder og det min læge siger. Så ved ikke lige hvad der er skyld i den forskel.

Jeg har læst og fået at vide at metforminen sænker insulin niveauet og da det er insulinen der styrer blodsukkeret vil det stige meget hvis man ikke tænker over hvad man spiser, altså holde sig fra ting der giver en stor stigning i blodsukkeret.

Jeg har fået at vide at jeg skal starte langsomt og trappe op til den endelige dosis, må ikke tage alle 3 piller den første dag. Skal tage dem 3 gange om dagen til måltider. Jeg har en ret sart mave så er spændt på hvordan jeg reagerer på det. Dog kaster jeg stort set aldrig op. Kun madforgiftning og hjernerystelse har været skyld i det de sidste 20 år. Så to episoder på 20 år. Jeg har fået alt muligt mærkeligt medicin og været meget syg, men jeg er totalt angst for opkast så vil simpelthen ikke selvom jeg har kvalme. Er spændt på om den stædighed kan hjælpe mig i graviditeten også ;) Kunne da være skønt at undgå det hihi.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min gynækolog sagde at metformin for 10 år siden var sindsygt populært. Det blev udråbt til verdens bedste slankekur fordi det giver så meget kvalme, opkast og rod med maven. Enten diare eller forstoppelse. Jeg håber jeg går fri af de ting. Jeg skal på ingen måde tabe mig, jeg vejer det jeg skal og skulle jeg noget var det nok at tage på. Men synes selv min vægt ligger fint og det vil i hvert fald ikke være godt at tabe noget. Jeg er en af de PCOS piger der ikke kæmper med vægten, eller det gør jeg, men det er en kamp for at holde vægten oppe. Den ligger fint nu og har gjort det et godt stykke tid, så frygter lidt at metformin eller KISS kost vil få mig til at tabe mig. Men giver metforminen en chance. Jeg har jo slet ikke hverken menstruation eller ægløsning naturligt. Har aldrig haft det og skal ikke regne med at få det. Jeg erfarede dog at selvom jeg har PVOS i svær grad så er det udfra mine blodprøver i en mere mild grad. Det var jo en positiv nyhed, men det nytter jo ikke så meget når resten gør at det er i svær grad. Men håber at metforminen kan hjælpe så forsøget med pergotime kan give bare et eller andet. Hvis bare jeg kunne se mine æg vokse bare lidt så ville jeg blive glad for så var der liiidt håb forude :) Og prisen på metformin og pergotime er jo noget rarere end prisen på sprøjterne... Og så har jeg bare hørt så meget skidt om sprøjterne, så kunne være fint hvis de ikke blev nødvendige. Men tør ikke håbe FOR meget for sidst reagerede jeg jo slet ikke på pergotime. Men der havde jeg heller ikke taget p piller i over et år. Nu har jeg taget dem i et halvt år. Min gynækolog mener at det at jeg nu har taget p piller har meget større effekt end metforminen. Så om ikke andet håber jeg at p pillerne har givet det der skal til.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Du får lige det her link http://pro.medicin.dk/Laegemiddelgrupper/grupper/35030, der kan du læse om metformins virkning. Dette er lægernes opslagsværk, så det er det din læge bruger, hvis de fx skal læse om medicinen, bivirkninger osv. Man kan sikkert sagtens finde en masse på nettet, men dette er det officielle fra lægemiddelstyrelsen, skrevet af fagpersoner.

Det der sker i kroppen (når man fx har type 2 diabetes) er, at kroppens celler ikke reagerer så godt på insulinen. Kroppen vil derfor forsøge at kompensere for det og danner derfor mere insulin. Så ja, du har ret i at metformin kan medvirke til at få kroppen til at danne mindre insulin, men det vil kroppen automatisk gøre, når cellerne reagerer bedre og derfor ikke har brug for det voldsomme insulinniveau. Det ville jo også være helt fjollet, at give medicin til type 2 diabetikere der får blodsukkeret til at stige, når det er det der er problemet i første omgang.

Jeg håber det giver mening, det er ikke for at være påståelig :) I hvert fald held og lykke med det hele :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Du får lige det her link http://pro.medicin.dk/Laegemiddelgrupper/grupper/35030, der kan du læse om metformins virkning. Dette er lægernes opslagsværk, så det er det din læge bruger, hvis de fx skal læse om medicinen, bivirkninger osv. Man kan sikkert sagtens finde en masse på nettet, men dette er det officielle fra lægemiddelstyrelsen, skrevet af fagpersoner.

Det der sker i kroppen (når man fx har type 2 diabetes) er, at kroppens celler ikke reagerer så godt på insulinen. Kroppen vil derfor forsøge at kompensere for det og danner derfor mere insulin. Så ja, du har ret i at metformin kan medvirke til at få kroppen til at danne mindre insulin, men det vil kroppen automatisk gøre, når cellerne reagerer bedre og derfor ikke har brug for det voldsomme insulinniveau. Det ville jo også være helt fjollet, at give medicin til type 2 diabetikere der får blodsukkeret til at stige, når det er det der er problemet i første omgang.

Jeg håber det giver mening, det er ikke for at være påståelig :) I hvert fald held og lykke med det hele :)

Jeg læste en artikel så sent som i går aftes skrevet af en læge om metformin. Der stod der at metformin sænker insulinniveauet og at det kan være et problem hvis årsagen til det høje insulin niveau er at man spiser en masse der giver højt blodsukker da man så producerer mere insulin for at få blodsukkeret ned. Hvis man så medicinsk sænker insulin niveauet uden at ændre kosten vil blodsukkeret stige drastisk og det vil være et stort problem. Derfor vil det ikke være en god ide at tage metformin hvis man er overvægtig eller spiser usundt. Det var hvad de skrev. Hvilket giver rigtigt god mening. Kan godt forstå hvad du skriver, og det er jo heller ikke forkert, der er bare mere i det end bare det. En sukkersyge patient må jo heller ikke spise løs af sukker eller kulhydrater, af samme grund. Tænker ikke at du er påståelig, er heller ikke min mening at være det. Det kan bare være rigtigt skidt ikke at tage hensyn til hvad man spiser hvis man medicinsk piller ved insulin niveauet. Men vil da prøve at tjekke den side ud du linker til, kunne da være fint at se hvad de skriver om det :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg fik metformin af min gyn som led i forsøget på at blive gravid.

Jeg havde ingen bivirkninger af det overhovedet og var også på 3 piller a 500 mg stk.

Jeg kombinerede pillerne med puregon (pergotime var udgået på det tidspunkt men havde heller ikke virket i de to foregående forsøg) og blev gravid med det samme med iui. De tidligere forsøg var udelukkende på pergotime og ingen metformin, så jeg kan ikke helt sige, hvad der gjorde udslaget.

Jeg fik en scanning i uge 8, hvor der var hjerteblink og gyn bad mig herefter trappe ud af metforminen. Der er meget stor uenighed om hvad der er det rigtige at gøre i blandt lægerne, men jeg trappede ud og har en sund og rask dreng i dag.

Efter jeg stoppede med at amme startede jeg igen på metformin og syntes det har hjulpet med at regulere min appetit, sukkertrang og dermed haft positiv indvirkning på min slankekur.

Jeg spiser ikke efter kiss men jeg ved, Svend lindeperg vist er i gang med at kigge på kostens betydning for pco piger og at han bekræfter at der kan være noget om det med at stivelsesholdige produkter ikke er godt for os.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg havde ingen bivirkninger af det overhovedet og var også på 3 piller a 500 mg stk.

Jeg kombinerede pillerne med puregon (pergotime var udgået på det tidspunkt men havde heller ikke virket i de to foregående forsøg) og blev gravid med det samme med iui. De tidligere forsøg var udelukkende på pergotime og ingen metformin, så jeg kan ikke helt sige, hvad der gjorde udslaget.

Jeg fik en scanning i uge 8, hvor der var hjerteblink og gyn bad mig herefter trappe ud af metforminen. Der er meget stor uenighed om hvad der er det rigtige at gøre i blandt lægerne, men jeg trappede ud og har en sund og rask dreng i dag.

Efter jeg stoppede med at amme startede jeg igen på metformin og syntes det har hjulpet med at regulere min appetit, sukkertrang og dermed haft positiv indvirkning på min slankekur.

Jeg spiser ikke efter kiss men jeg ved, Svend lindeperg vist er i gang med at kigge på kostens betydning for pco piger og at han bekræfter at der kan være noget om det med at stivelsesholdige produkter ikke er godt for os.

Jubii, det var da en fantastisk historie du kom med der :) Jeg havde jo heller ingen virkning af pergotime. Mine æg voksede ikke det mindste. Hvordan var de forsøg med puregon hos dig der ikke virkede? reagerede du slet ikke på dem eller gik det bare i stå halvvejs? Hvordan var din cyklus inden? Jeg har jo slet ikke nogen naturligt.

Jeg ved ikke hvad min læge mener om metformin hvis det lykkes at blive gravid. Om han synes man skal blive ved med at tage det eller om man skal stoppe. Læste en artikel skrevet af kvinden bag spis dig gravid bogen. Hun skrev at metformin var rigtigt godt til PCOS kvinder når de var gravide. Mange med PCOS kan ikke holde på graviditeten og mange føder for tidligt, metforminen skulle hjælpe på begge ting stod der i artiklen. SÅ forstår ikke at i alle skriver i blev bedt om at stoppe med metforminen så snart i blev gravide? Det må jeg spørge min gyn om næste gang jeg ser ham. Fik i nogen forklaringer af jeres læger?

Hvor er det bare fantastisk at høre historier fra jer hvor det er lykkedes. Specielt dem der minder om ens egen situation, det er rart at vide at det kan lykkes :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har ikke fået metformin nogensinde og det blev heller ikke nævnt på fertilitetsklinikken. Men jeg har jo nok ikke haft behov for det.

Må jeg spørge hvad du har hørt om sprøjterne siden du skriver at du har hørt skidt om dem?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hov kan de jeg fik læst lidt forkert. Du prøvede først pergotime uden succes og derefter puregon sprøjter og metformin. Så det var det du mente med at du ikke ved om det var puregon sprøjter eller metformin der virkede og gav graviditeten?

Det var meningen at næste skridt for mig skulle være p pillerne som jeg tager nu og så sprøjter. Men nu er det lavet om til at jeg skal prøve metformin og pergotime igen, selvom pergotime slet ikke virkede sidst. Min gyn har åbenbart oplevet at metformin sammen med pergotime har virket selvom pergotime alene ikke tidligere har virket. Jeg er villig til at prøve pergotime igen sammen med metformin da det er en lidt mere harmløs og en noget billigere løsning end sprøjterne. Så håber det kan lykkes. Og ellers mente min gyn at nu hvor jeg har haft en periode med p piller så ville det give god mening at prøve pergotime igen. P pillerne skulle have meget større og bedre effekt end metforminen, men nu prøver jeg det hele for at øge chancerne endnu mere :) Og ved jo slet ikke endnu om jeg kan tåle metformin, hvis jeg bliver syg skal jeg ikke tage dem.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har ikke fået metformin nogensinde og det blev heller ikke nævnt på fertilitetsklinikken. Men jeg har jo nok ikke haft behov for det.

Må jeg spørge hvad du har hørt om sprøjterne siden du skriver at du har hørt skidt om dem?

Min gyn sagde at man er gået væk fra metformin igen. Det var meget på mode for 10 år siden. Det skulle være en god slankekur fordi man får meget kvalme af dem og derfor ikke spiser så meget, men at de fertilitetsmæssigt havde en meget begrænset virkning, men at få en bestemt kategori af f.eks. PCOS piger godt kunne have en virkning. Så måske det er derfor de ikke har snakket om det i forhold til dig? Det var også kun fordi jeg selv nævnte metformin fordi alle snakker om det herinde, at jeg fik lov til at prøve det, det var ikke noget han normalt skrev ud.

Jeg har flere veninder der har fået sprøjterne og alle siger at man bliver "sindssyg" af dem. De fik det rigtigt skidt psykisk, fik mange humør svinger, havde det som om de have konstant slem PMS og at de følte de blev totalt utilregnelige. Men det var vidst det psykiske de fandt værst. At de bare fik det så mega dårligt psykisk at de faktisk ikke syntes det havde været værd at være igennem. Og så er det at skulle stikke sig i maven og have blå mærker osv en ting der også trak ned.

Jeg tænker lidt at de ting måske er noget man glemmer igen hvis man rent faktisk bliver gravid, men hvis man skal igennem det igen og igen uden held så er det måske rigtigt ufedt. De siger at det at have det så dårligt tærer så meget på ens kræfter at man intet kan og at det ikke er det værd.

Har bare ikke rigtigt hørt nogen herinde nævne de ting, så ved ikke om de kvinder jeg kender har været uheldige eller om man bare glemmer hvor hårdt det var hvis det lykkes at blive gravid?

Vil da meget gerne høre jeres erfaringer da det jo er næste skridt for mig at skulle have de sprøjter :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min gyn sagde at man er gået væk fra metformin igen. Det var meget på mode for 10 år siden. Det skulle være en god slankekur fordi man får meget kvalme af dem og derfor ikke spiser så meget, men at de fertilitetsmæssigt havde en meget begrænset virkning, men at få en bestemt kategori af f.eks. PCOS piger godt kunne have en virkning. Så måske det er derfor de ikke har snakket om det i forhold til dig? Det var også kun fordi jeg selv nævnte metformin fordi alle snakker om det herinde, at jeg fik lov til at prøve det, det var ikke noget han normalt skrev ud.

Jeg har flere veninder der har fået sprøjterne og alle siger at man bliver "sindssyg" af dem. De fik det rigtigt skidt psykisk, fik mange humør svinger, havde det som om de have konstant slem PMS og at de følte de blev totalt utilregnelige. Men det var vidst det psykiske de fandt værst. At de bare fik det så mega dårligt psykisk at de faktisk ikke syntes det havde været værd at være igennem. Og så er det at skulle stikke sig i maven og have blå mærker osv en ting der også trak ned.

Jeg tænker lidt at de ting måske er noget man glemmer igen hvis man rent faktisk bliver gravid, men hvis man skal igennem det igen og igen uden held så er det måske rigtigt ufedt. De siger at det at have det så dårligt tærer så meget på ens kræfter at man intet kan og at det ikke er det værd.

Har bare ikke rigtigt hørt nogen herinde nævne de ting, så ved ikke om de kvinder jeg kender har været uheldige eller om man bare glemmer hvor hårdt det var hvis det lykkes at blive gravid?

Vil da meget gerne høre jeres erfaringer da det jo er næste skridt for mig at skulle have de sprøjter :)

Nåh det er bivirkningerne ved sprøjterne :) det er heldigvis forskelligt fra kvinde til kvinde hvordan de oplever dette. Jeg selv oplevede kun ganske få bivirkninger i form af kvalme, men jeg glemte så også at drikke rigelig væske og så havde jeg nok også lidt humørsvininger, hvis du spørger min mand.

Hvorimod en veninde fik hovedpine og var enormt træt, mens hun tog sprøjterne - det var så et andet hormon end jeg fik.

Jeg har ikke haft nævnt disse bivirkninger herinde pga. jeg ikke har haft en tråd omkring behandlingen plus at jeg synes at mine bivirkninger var ret milde og til at leve med.

Jeg har ikke glemt hvor hårdt det var at forsøge at blive gravid. Selvfølgelig overskygger graviditeten det, men jeg tænker stadig på den kamp der var for at blive gravid og at det tog 2,5 år før det lykkes at blive gravid og komme så langt til i dag.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nåh det er bivirkningerne ved sprøjterne :) det er heldigvis forskelligt fra kvinde til kvinde hvordan de oplever dette. Jeg selv oplevede kun ganske få bivirkninger i form af kvalme, men jeg glemte så også at drikke rigelig væske og så havde jeg nok også lidt humørsvininger, hvis du spørger min mand.

Hvorimod en veninde fik hovedpine og var enormt træt, mens hun tog sprøjterne - det var så et andet hormon end jeg fik.

Jeg har ikke haft nævnt disse bivirkninger herinde pga. jeg ikke har haft en tråd omkring behandlingen plus at jeg synes at mine bivirkninger var ret milde og til at leve med.

Jeg har ikke glemt hvor hårdt det var at forsøge at blive gravid. Selvfølgelig overskygger graviditeten det, men jeg tænker stadig på den kamp der var for at blive gravid og at det tog 2,5 år før det lykkes at blive gravid og komme så langt til i dag.

Synes da det er ret væsentligt at høre de historier hvor det er gået godt :) Netop det at der findes nogen der ikke får særligt mange bivirkninger er da rigtigt rart at vide!

Jeg læste lige et andet sted om en kvinde der var blevet rigtigt syg af puregon. Har også set nogle kvinder i tv der var havnet på hospitalet pga for mange hormoner/overstimulering. Det er sådan nogle ting der får mig til at gå lidt i panik. Så har brug for at høre de historier hvor det går godt for at få balancen tilbage :)

Jeg synes det er skræmmende at skulle tage noget medicin der påvirker ens krop så kraftigt. Men har ikke rigtigt noget valg hvis jeg vil være gravid.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Venlig hilsen

Sarah (farmakonom)

Præcis det jeg ville skrive! :super forklaret!

Hvem har fortalt dig, at Metforminen får blodsukkeret til at stige? Det er jo direkte forkert, så håber ikke det er din læge? :unsure

Som Girl Next Door skriver, så har jeg også PCO og blev straks sat på Metformin af min gyn, da det var diagnosticeret. Jeg trappede også ind med 1 pille om dagen i en uge, så to i en uge og til sidst 3 om dagen. Da jeg var trappet helt ind og var startet på 3 piller om dagen, havde jeg en dag hvor jeg var utilpas med svimmelhed og kvalme, men det var kun den ene dag og havde ellers absolut ingen bivirkninger. 2 uger efter jeg var startet på Metformin, gik min mand og jeg over på 90% KISS-kost og 3 uger senere startede jeg en ny cyklus hvor jeg fik Pergotime. Mine æg modnedes fuldstændig efter bogen og jeg fik ægløsning på 14. dagen. Jeg blev insemineret, men blev desværre ikke gravid. De to efterfølgende cyklusser fik jeg også Pergotime, men vi havde slækket lidt på kosten og levede nu på 70%-KISS-kost og der var en tydelig effekt, for begge de to cyklusser fik jeg først ægløsning på 19.-dagen. Der er ingen tvivl om, at Metformin og KISS-kost øgede min følsomhed overfor, og dermed effekten af, Pergotime - det sagde min gyn også.

Jeg blev gravid i 3 cyklus på Pergotime, spiste Metformin under graviditeten efter skemaet i 'Spis dig gravid' (dvs. udtrapning og endeligt stop omkring uge 20 og efter konsultation med min gyn), havde en fuldstændig normal graviditet og fødte Anna 8 dage før termin d. 16. december :7himmel

Jeg har fået min første mens efter graviditeten helt naturligt og er begyndt at spise Metformin igen efter jeg holdt med at amme. Jeg er netop gået op på 3 piller om dagen og håber, at min krop selv kan lave endnu en ægløsning og mens. Jeg vil blive ved med at spise Metforminen, selvom jeg ikke skal være gravid igen lige med det samme, da det dæmper mine PCO-symptomer (uren hud og uønsket hårvækst), men mest fordi det aflaster min bugspytkirtel og dermed mindsker min risiko for med tiden, at udvikle type II diabetes.

Så konklusionen er:

* Jeg synes din læge tager fejl, når han siger Metformin er gammeldags og mange har slemme bivirkninger - jeg synes netop jeg hører 90% succes-historier om Metformin og PCO herinde!

* Jeg havde ingen bivirkninger af Metforminen - hverken under KISS-kost eller da jeg spiste normalt.

* Metformin og KISS-kost havde klar positiv effekt på min krops reaktion på Pergotime.

* Jeg spiste Metformin til 20. uge af graviditeten og fødte 38+6, så indenfor normal fødselsperiode :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Præcis det jeg ville skrive! :super forklaret!

Hvem har fortalt dig, at Metforminen får blodsukkeret til at stige? Det er jo direkte forkert, så håber ikke det er din læge? :unsure

Som Girl Next Door skriver, så har jeg også PCO og blev straks sat på Metformin af min gyn, da det var diagnosticeret. Jeg trappede også ind med 1 pille om dagen i en uge, så to i en uge og til sidst 3 om dagen. Da jeg var trappet helt ind og var startet på 3 piller om dagen, havde jeg en dag hvor jeg var utilpas med svimmelhed og kvalme, men det var kun den ene dag og havde ellers absolut ingen bivirkninger. 2 uger efter jeg var startet på Metformin, gik min mand og jeg over på 90% KISS-kost og 3 uger senere startede jeg en ny cyklus hvor jeg fik Pergotime. Mine æg modnedes fuldstændig efter bogen og jeg fik ægløsning på 14. dagen. Jeg blev insemineret, men blev desværre ikke gravid. De to efterfølgende cyklusser fik jeg også Pergotime, men vi havde slækket lidt på kosten og levede nu på 70%-KISS-kost og der var en tydelig effekt, for begge de to cyklusser fik jeg først ægløsning på 19.-dagen. Der er ingen tvivl om, at Metformin og KISS-kost øgede min følsomhed overfor, og dermed effekten af, Pergotime - det sagde min gyn også.

Jeg blev gravid i 3 cyklus på Pergotime, spiste Metformin under graviditeten efter skemaet i 'Spis dig gravid' (dvs. udtrapning og endeligt stop omkring uge 20 og efter konsultation med min gyn), havde en fuldstændig normal graviditet og fødte Anna 8 dage før termin d. 16. december :7himmel

Jeg har fået min første mens efter graviditeten helt naturligt og er begyndt at spise Metformin igen efter jeg holdt med at amme. Jeg er netop gået op på 3 piller om dagen og håber, at min krop selv kan lave endnu en ægløsning og mens. Jeg vil blive ved med at spise Metforminen, selvom jeg ikke skal være gravid igen lige med det samme, da det dæmper mine PCO-symptomer (uren hud og uønsket hårvækst), men mest fordi det aflaster min bugspytkirtel og dermed mindsker min risiko for med tiden, at udvikle type II diabetes.

Så konklusionen er:

* Jeg synes din læge tager fejl, når han siger Metformin er gammeldags og mange har slemme bivirkninger - jeg synes netop jeg hører 90% succes-historier om Metformin og PCO herinde!

* Jeg havde ingen bivirkninger af Metforminen - hverken under KISS-kost eller da jeg spiste normalt.

* Metformin og KISS-kost havde klar positiv effekt på min krops reaktion på Pergotime.

* Jeg spiste Metformin til 20. uge af graviditeten og fødte 38+6, så indenfor normal fødselsperiode :)

Har holdt en lidt længere pause fra babyklar, har simpelthen ikke kunnet overskue at glo ind i en computerskærm. Så noget af en opgave at komme tilbage til virkeligheden og skulle tjekke mail, min indbakke er propfuld med mails fra babyklar :)

Jeg har snakket med min bror om metformin, han er meget inde i det med kroppen og mad og fysiske reaktioner osv. Han siger lidt det samme som jer, faktisk siger han at hvis der skulle være risiko for noget så var det at få for lavt blodsukker og ikke det omvendte.

Synes stadig ikke jeg er helt tryk ved at skulle starte på det. Har været syg det sidste stykke tid så har haft en god undskyldning for ikke at starte, skulle jo gerne vide om jeg er syg pga sygdom eller pga pillestart. Så har indtil videre udskudt det. Jeg frygter stadig helt vildt at jeg kan blive syg ved at tage metformin og ikke følge en streng kostplan. Prøver at spise så sundt og pco venligt som muligt, men det er ikke altid det holder, og kan ikke slippe frygten for at det vil være rigtigt skidt at kombinere med pillerne. Ved ikke helt hvor den frygt kommer fra, tror det kan være fordi de jo ændrer ting i kroppen ret radikalt. Kan ikke lide tanken om at nogle piller styrer min krop. Men tager jo også p piller, og det er jeg jo ikke bange for, så ved ikke lige hvad forskellen er. Tror også det har noget at gøre med at jeg har hørt at man får det så dårligt af det. Må se om jeg ikke kan finde modet til at starte snart.

Er rart at høre at det er muligt at tage dem uden bivirkninger og at der er en chance for at de hjælper. Savner måske lidt at have en læge der havde lidt mere tid til at forklare hvad de forskellige ting går ud på. Er ikke så god til hurtige samtaler og recepter der udskrives til højre og venstre.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER