Økonom

Kejsersnit

23 indlæg i dette emne

Er der nogle af jer der har fået kejsersnit, der vil fortælle lidt omkring det...... fik i komplikationer efterfølgende?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg fik akut kejsersnit ved den første og planlagt kejsersnit ved nr. 2

Jeg har ikke haft langvarige komplikationer. Jeg har dog haft lidt tarm bøvl i starten 1-2 mdr. Med den 1 sad jeg og græd på toilettet da det gjorde så ondt, med nr. 2 havde jeg rigtig mange mavesmerter og kunne de første par uger ikke rejse mig fra sengen og vende mig. Det gik langsomt over, men var død ubehageligt mens det stod på og var enormt smertefuldt.

Derudover har der ikke været noget, jeg er kommet forholdsvis hurtigt på benene, men kan da godt mærke at jeg ikke kan helt det samme endnu, men det skal nok komme.

Jeg svarer gerne hvis der er andet du gerne vil vide :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået 3 KS og har ikke haft nogen komplikationer efterfølgende (i hvert fald ikke pga. KS).

Ved den første var jeg indlagt en uge, blev kørt rundt i kørestol af en portør osv.

Ved den sidste var jeg ude af sengen 4 timer efter og kunne tage hjem efter 1½ døgn.

Ja det gør MØG-ondt at skulle ud af sengen første gang, men det er lige meget om du venter en uge eller gør det hurtigt efter fødslen. Men at komme i gang så hurtigt så muligt gør bare helingen så meget bedre og smerterne forsvinder hurtigere, så det er rigtigt nok det de siger derinde. De jager ikke bare en ud af sengen så hurtigt for at være onde, men fordi det er det bedste for en :)

Bare spørg hvis du har nogen spørgsmål (og også over PM da jeg ikke er her så tit mere)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik akut kejsersnit for 11 uger siden efter 40 timer med veer..

Jeg mistede rigtig meget blod og fik derfor blodtransfussion, men det var ikke kejsersnittets skyld men fordi min livmoder ikke ville trække sig sammen.

Det gør nederdrægtigt ondt at komme ud af sengen de første gange, så det er en god ide at have trænede lårbasser, gør det noget lettere når man skal kontrollere bevægelserne op af og ned i sengen. Men det går vildt hurtigt fremad og var hjemme efter 3 dage (skyldtes mest blodmanglen, ellers kunne jeg godt have været hjemme 1 dag før)

Jeg fik efterfølgende en lille infektion i såret, men det var hurtigt væk efter en gang penicillin, så sørg for at holde øje med om søret væsker og bliver ømt igen. Ellers har jeg ikke haft nogen gener.. Sørger for at smørre arret godt med en fed creme og strække godt i det, for at gøre det mere smidigt og for at sikre sig at det ikke gror fast i de nedre lag (lyder faktisk lidt klamt) Men mit ar er lille og fint og slet ikke noget jeg er ked af.

Du må endelig spørge hvis der er noget bestemt du gerne vil have svar på :)

Skal du have planlagt kejsersnit og i såfald hvorfor?

p.s. Ville dog altid vælge en naturlig fødsel hvis muligheden var der, da kejsersnit jo er et større indgreb... Men det er smart at det er opfundet når nu ungen ikke vil ud :badgirl

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar, jeg skriver lige en pb til jer en dag, når flere spørgsmål melder sig :)

Var nysgerrig om der var nogle af jer der blev åbnet igen efterfølgende, pga. et ramt blodkar, tarm eller urinrør.... De komplikationer i nævner beroliger mig lidt, for det er jo ganske normalt efter en operation, uanset slags....

Tusind tak fordi i vil dele det med mig. Jeg skal muligvis føde ved kejsersnit, men jeg undersøger sagen nærmere de kommende måneder... både herinde og i samarbejde med mine jordmødre.:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar, jeg skriver lige en pb til jer en dag, når flere spørgsmål melder sig :)

Var nysgerrig om der var nogle af jer der blev åbnet igen efterfølgende, pga. et ramt blodkar, tarm eller urinrør.... De komplikationer i nævner beroliger mig lidt, for det er jo ganske normalt efter en operation, uanset slags....

Tusind tak fordi i vil dele det med mig. Jeg skal muligvis føde ved kejsersnit, men jeg undersøger sagen nærmere de kommende måneder... både herinde og i samarbejde med mine jordmødre.:)

Du er velkommen til at skrive en pb hvis du har flere spørgsmål :)

Ved mit akutte kejsersnit kom de til at skære i mit urinrør, men jeg har ingenting mærket til det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik akut kejsersnit med den første, og planlagt med nr. 2.

Som de andre siger gør det PÆNT ondt i starten at komme i og ud af sengen - Og anden gang fik jeg stafylokokker, og havde SÅ ondt i maven - men en pencellinkur tog det hurtigt.

Ellers har jeg ikke haft nogle problemer. De laver det så godt i dag - Et lille bitte hul i maven.. Man kan ikke engang se mit ( de skar samme sted begge gangene) ar, hvis man ikke lige ved hvor det er :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik semiakut kejsersnit (semiakut fordi det skal være planlagt over 24 timer før man kan kalde det planlagt).

De skar mig helt skævt og mærkeligt, og glemte et blodkar, så jeg fik en blodansamling fra navlen og ned til hårgrænsen. Der var så meget at det gik op 5 dage efter, af sig selv, jeg blev genindlagt, og fik at vide at det aldrig var forsvundet af sig selv, på trods af at jeg havde spurgt dem mange gange og de bare havde sagt at det ville forsvinde af sig selv <_<

Jeg blev derefter åbnet igen så de kunne fjerne det størknede blod.

Alt i alt var det ikke en særlig fed oplevelse, på trods af rigtigt søde sygeplejersker.

Jeg fandt så også ud af at de havde mistanke om at jeg blødte i bughulen, hvilket jo givetvis ville have været ret farligt, og alligevel lod de mig ligge, FASTENDE, i over 24 timer, ammende, fordi jeg hele tiden blev rykket tilbage.. Ja, jeg kunne nok blive ved i lang tid.

Dette var slet ikke for at skræmme, men det er altså ikke altid lutter lagkage, men jeg håber du får en rigtig dejlig oplevelse :goodluck :baby1

Og jeg vil så sige, at når du kigger på dit barn, var det det hele værd.. :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil gerne høre både gode og dårlige oplevelser :)

Godt det hele endte som det skulle og du næsten glemmer det hele når du kigger på din lille guldklump.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik akut kejsersnit med den første, og planlagt med nr. 2.

Som de andre siger gør det PÆNT ondt i starten at komme i og ud af sengen - Og anden gang fik jeg stafylokokker, og havde SÅ ondt i maven - men en pencellinkur tog det hurtigt.

Ellers har jeg ikke haft nogle problemer. De laver det så godt i dag - Et lille bitte hul i maven.. Man kan ikke engang se mit ( de skar samme sted begge gangene) ar, hvis man ikke lige ved hvor det er :)

Det lyder godt at de næsten kan lave det usynligt.... jeg har efterhånden mange ar på min krop efter operationer, og jeg har helt flot de andre gange, så det krydser vi fingre for også er tilfældet denne gang. Det lyder ikke rart med stafylokokker..... :( Godt du kom hurtigt ovenpå igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første fødsel var AKS. Var oppe 4 timer efter, fordi jeg var stædig ;) Det gjorde pænt nas, at komme på toilettet, men allerede dagen efter var der ingenting. Jeg blev syet med rigtige sting. Jeg havde ingen komplikationer, andet end den klassiske kejsersnit-delle af arvæv <_<

Anden gang var super akut ks. Så snart jeg kunne bevæge mine ben, stod jeg op, og gik på neo til min pige. Ville ikke vente på en portør ;) Jeg kunne intet mærke, og kom ikke til det før en uges tid efter.

Kejsersnit nr 2 har jeg sidenhen fået at vide var problematisk. Jeg havde ret meget arvæv fra første ks, og derfor havde de svært ved at komme ind til baby anden gang. Det resulterede i, at de rev og sled i maven/det skårne stykke for at få baby hurtigt ud. Jeg har derfor fået rigtig meget arvæv efterfølgende. Så meget, at jeg er gået en buksestørrelse op, fordi jeg ikke kan holde ud at have noget på der strammer og huden bliver meget hurtigt irriteret. Der er en ret stor og tyk "pølse" af arvæv. Jeg håber meget det bliver mindre med tiden, men pt har jeg en aftale med min læge, der skal se om det er noget vi skal re noget ved.

Mht de 'manglende' smerter, var det nok primært fordi hun krop var i chok, og ikke havde opfanget at have født :-/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror kun de bruger klips på Herning sygehus.... Man får vist end ikke valget.

Kan godt forestille mig at arvævet bliver hårdt, når det skal skæres i 2 gange på samme sted... Det jeg ville bekymre mig om er livmoderen, om den vil værre i større risiko for at springe ved KS nr. 2.

Hvad kan man næsten gøre ved pølsen af arvæv? man kan vel ikke skære det op endnu engang?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke haft komplikationer i forbindelse med mit kejsersnit med Isaac. Jeg havde svært ved at ordentlig og oprejst de første dage, men det var fordi jeg havde haft kæmpe svaj i ryggen pga maven. Når man har lært hvordan man kommer ud af sengen, så hjælper det meget på smerterne ved mavemusklerne.

Hvis jeg skal have flere børn kommer det til at foregå ved kejsersnit, men det er på lægens anbefaling.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg fik AK, og oplevede ingen slemme komplikationer.... umiddelbar efter fødslen gik mit blodtryk lidt amok og jeg fik vilde rysteture, så jeg måtte køres en tur på opvågningen, hvor de kunne holde ekstra øje med mig.... det var sku hårdt, for jeg så ikke min mand og nyfødte datter før der var gået godt 6 timer.... :boo

de første par dage var jeg hårdt ramt, kunne næsten ikke komme ud af sengen, skulle ha hjælp af en sygeplejerske til at komme i bad, og min mand måtte til dels hjælpe mig på toilet også.... smerterne mærkede jeg ikke meget til, pga. alt det smertestillende medicin, men det spændte og var ømt i nogle dage....

men altså, ingen alvorlige komplikationer, kejsersnittet gik fuldstændig som det skulle, og resultatet blev en perfekt velskabt datter.... :loveshower

jeg vil sige, når først beslutningen om AK er taget, så arbejder teamet af læger, sygeplejesker og jordemødte super effektivt.... selvom jeg var bange, så følte jeg at jeg var i meget gode hænder, og min mand blev der også taget godt hensyn til under processen.... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg fik AK, og oplevede ingen slemme komplikationer.... umiddelbar efter fødslen gik mit blodtryk lidt amok og jeg fik vilde rysteture, så jeg måtte køres en tur på opvågningen, hvor de kunne holde ekstra øje med mig.... det var sku hårdt, for jeg så ikke min mand og nyfødte datter før der var gået godt 6 timer.... :boo

de første par dage var jeg hårdt ramt, kunne næsten ikke komme ud af sengen, skulle ha hjælp af en sygeplejerske til at komme i bad, og min mand måtte til dels hjælpe mig på toilet også.... smerterne mærkede jeg ikke meget til, pga. alt det smertestillende medicin, men det spændte og var ømt i nogle dage....

men altså, ingen alvorlige komplikationer, kejsersnittet gik fuldstændig som det skulle, og resultatet blev en perfekt velskabt datter.... :loveshower

jeg vil sige, når først beslutningen om AK er taget, så arbejder teamet af læger, sygeplejesker og jordemødte super effektivt.... selvom jeg var bange, så følte jeg at jeg var i meget gode hænder, og min mand blev der også taget godt hensyn til under processen.... :)

Jeg blir altså lige nødt til at sige, hold da kæft en lækker lille charmetrold jeres datter er :loveshower så fotogen.

Pyha 6 timer på opvågning, det lyder bestemt som en hård start.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har godt hørt om de rystetur der.... Gad vide om det kommer i forbindelse med bedøvelsen? Havde du kvalme??? Hører mange får kvalme under/ efter kejsersnittet. Må mand og barn ikke være inde på opvågning?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har godt hørt om de rystetur der.... Gad vide om det kommer i forbindelse med bedøvelsen? Havde du kvalme??? Hører mange får kvalme under/ efter kejsersnittet. Må mand og barn ikke være inde på opvågning?

Hvis du får kvalme siger du det bare, for så fikser de det.

Jeg ved ikke om de må være på opvågning, for Astrid og min mand var på neo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand og datter kom op til mig på opvågning så snart jeg var stabiliseret.. Men tror at det kommer an på hvor travlt de har på stuen :) Men tror det bliver prioriteret højt for at mor og barn kan blive genforenet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har godt hørt om de rystetur der.... Gad vide om det kommer i forbindelse med bedøvelsen? Havde du kvalme??? Hører mange får kvalme under/ efter kejsersnittet. Må mand og barn ikke være inde på opvågning?

De har nogen medikamenter de kan skrue op for så det hæmmer kvalmen hvis man har brug for det. Jeg fik ikke kvalme første gang, men ved mit 2 kejsersnit fik jeg kvalme da de var ved at lukke mig sammen og det kvalmestillende virkede ikke, så jeg brækkede mig på operations bordet. Lægerne hjalp mig fint, men fedt var det ikke.

Jeg har fået et aks og et pks og har ikke haft mine børn på opvågning. De forsøger på Hillerød ved pks, men der kom komplikationer så min datter endte på neomatal adl. Ved aks var vi også adskilt pga hospitalets politik. Det er ikke alle hospitaler hvor man bliver adskilt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De komplikationer du nævner dit bstemmelse fik, kom de som følge af kejsersnittet. Var det de kendte vejrtrækningen problemer? Det lyder ikke rart at kaste op på operationsbordet. Der kan ikke være meget at kaste op af efter man har fastet.... Der gø det nok værre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De komplikationer du nævner dit bstemmelse fik, kom de som følge af kejsersnittet. Var det de kendte vejrtrækningen problemer? Det lyder ikke rart at kaste op på operationsbordet. Der kan ikke være meget at kaste op af efter man har fastet.... Der gø det nok værre.

Komplikationerne var at min datter slugte rigtig meget fostervand på vej ud af maven. Derfor fik hun meget vand i lungerne og måtte suges og have ilt på neonatal. Det er en kendt komplikation ved kejsersnit. Havde hun ikke slugt fostervandet var vi alle kommet på opvågning sammen og det havde jeg virkelig håbet på :(

Nej det var bestemt ikke fedt at kaste op og faste samtidig, men så vidt jeg er orienteret var det fordi jeg fik en del mere medicin, da min livmoder havde svært ved at lukke sammen igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jo jeg fik også kvalme, men det fik jeg noget for.... og rysteturene var rigtig nok pga. bedøvelsen.... men dem fik de nu også hurtigt styr på.... grunden til at vi ikke blev genforenet hurtigere var at lille Astrid skulle på børneafdelingen til overvågning, fordi fostervandet havde været meget grønt og tykt.... hun fejlede nu ikke noget, men de blev nød til at vente på at en børnelæge kunne udskrive hende fra afdelingen, og børnelægerne havde åbenbart meget travlt den dag.... og de ville ikke flytte mig fra opvågningen før epidural bedøvelsen havde foretaget sig helt.... derfor gik der 6 timer.... og puha ja, det var rigtig hårdt, men tanken om at min mand var hos vores datter varmede mig.... :)

vi blev genforenet på børneafdelingen først, og blev så sammen kørt til vores stue på barselsgangen hvor vi boede i tre dage....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blir altså lige nødt til at sige, hold da kæft en lækker lille charmetrold jeres datter er :loveshower så fotogen.

Pyha 6 timer på opvågning, det lyder bestemt som en hård start.

mange tak, ja hun er meget fotogen, men hun har det også med at stirre lige ind i kameraet med de der kæmpe glukker.... :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER