Anna1980

mad på en dag....

12 indlæg i dette emne

jeg kunne godt tænke mig at høre hvad jeres barn på snart 7 mdr spiser..

vi kører lidt i samme rille og ønsker lidt inspiration.. min sp siger at jeg kan begynde at give Tobias youghurt naturel om eftermiddagen, men jeg har svært ved de mellemmåltider... hvad gør I?

Tobias' dag:

6.30 morgenmad, gerne 2 dl øllebrød med kold mme i sit tudkop

10.30 omkring 100 ml mme fra flaske

12-12.30 gerne 2 dl grød af forskellige slags men favorit er majsgrød med æble mos i. igen kold mme eller sødmælk i tudkop

15.-15.30 omkring 100-120 ml mme i flaske

18 aftensmad, 2 dl mos og kold mme i tudkop

nogle dage omkring 20 ca. 80-100 ml mme fra flaske

nogle dage omkring kl. 22 ca. 100-120 ml mme fra flaske, hvis han ikke har spist nogetg kl 20.

hvad er jeres erfaringer, forslag til noget jeg kan gøre anderledes?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Får han aldrig vand at drikke? Mener at have læst et sted at de skal have vand at drikke til måltiderne.

Får han heller ikke kød endnu? Det må de få fra 6 mdr. Meget gerne både til frokost og aftensmad :)

Herhjemme så det ca. sådan ud da han var 7 mdr. (og lidt stadig egentlig ;))

Vågner: 125 ml MME

Morgen: Havregrød m. 4 strøgne MME og et par skefulde frugtmos i. Et stykke frugt at gnave af og vand i kop.

Formiddag: Frugtmos. Et stykke frugt eller brød at gnave af og vand i kop.

Frokost: Grøntsagsmos m. kød og 4 strøgne MME. Rugbrød at gnave af og vand i kop.

Før lur: 125 ml MME

Eftermiddag: grød af forskellig slags m 4 strøgne MME. Et stykke frugt eller brød at gnave af og vand i kop.

Aftensmad: Fx grøntsagsmos m. kød og 4 strøgne MME eller vores aftensmad (dog ikke da han lige var blevet 7 mdr.) Kogt grøntsag at gnave i og vand i kop.

Inden sengetid: 125 ml MME

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har læst på sundhedsplejerskens hjemmeside at det er godt at give dem noget de selv kan sidde og gnave i til hver måltid. Fx agurkestænger, kogte grøntsager, frugtstykker, rugbrødsstænger osv. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kristine er rigtig dårlig til at spise :unsure

Her ser det sådan ud:

Ca. 7:00: Modermælk efter behov

Ca 8:00: Grød med most banan (eller anden frugtmos)

Formiddag: Modermælk efter behov

Ca. 12:30/13:00: Grød med most banan

Ca 17:30/18:00: Moste grøntsager, most kartoffel og blendet kød

Ca 19:30: Modermælk efter behov

Nat: Modermælk (lige for tiden har hun åbenbart behov for det :unsure Hun var ellers engang god til at sove igennem, men det er hun ikke mere, efter vi er startet på mad...)

Hun får vand til alle måltider og i løbet af dagen, så meget hun vil. Hvis vi giver Kristine mellemmåltider, spiser hun næsten ingenting til de tre hovedmåltider. Hun vil ikke have mad, der er for "klumpet" eller hele små stykker. Vi prøver med små bananstykker, men hun har flere gange kastet op af at få andet end grød/mos. Jeg håber SP kan give mig gode råd, når hun kommer 23.april, da vi ikke ved, hvad vi skal gøre... Hun er 7½ måneder gammel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Får han aldrig vand at drikke? Mener at have læst et sted at de skal have vand at drikke til måltiderne.

Får han heller ikke kød endnu? Det må de få fra 6 mdr. Meget gerne både til frokost og aftensmad :)

Herhjemme så det ca. sådan ud da han var 7 mdr. (og lidt stadig egentlig ;))

Vågner: 125 ml MME

Morgen: Havregrød m. 4 strøgne MME og et par skefulde frugtmos i. Et stykke frugt at gnave af og vand i kop.

Formiddag: Frugtmos. Et stykke frugt eller brød at gnave af og vand i kop.

Frokost: Grøntsagsmos m. kød og 4 strøgne MME. Rugbrød at gnave af og vand i kop.

Før lur: 125 ml MME

Eftermiddag: grød af forskellig slags m 4 strøgne MME. Et stykke frugt eller brød at gnave af og vand i kop.

Aftensmad: Fx grøntsagsmos m. kød og 4 strøgne MME eller vores aftensmad (dog ikke da han lige var blevet 7 mdr.) Kogt grøntsag at gnave i og vand i kop.

Inden sengetid: 125 ml MME

Jo han får kød i sin aftensmad, har bare ikke gjort det hver dag, men det er vi ved at arbejde på nu. Jeg har haft givet ham kold mme i kop efter henvisning af sp, da han på et tidspunkt ikke helt fik nok.. Hun siger jo at han skal have 750 ml mælk om dagen.

han har ikke været så god til at tygge endnu, men er så småt begyndt at tygge lidt mere på sin grød og mos, så vil prøve med rugbrød igen.. hvilke slags frugt er bedst for dem at starte med?

når du gav rugbrød, var det så skåret i en stang eller var det skorpen eller hvad?

synes altså denne tid er svær fordi hvor meget må de og hvor meget kan de små... plus der sidder en nervøs far ved siden af hver gang tobias er ved at få noget i den gale hals, så tror farmand straks at det er fordi tobias er mæt, men det er det jo ikke. dcet har farmand bare svært ved at forstå....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kristine er rigtig dårlig til at spise :unsure

Her ser det sådan ud:

Ca. 7:00: Modermælk efter behov

Ca 8:00: Grød med most banan (eller anden frugtmos)

Formiddag: Modermælk efter behov

Ca. 12:30/13:00: Grød med most banan

Ca 17:30/18:00: Moste grøntsager, most kartoffel og blendet kød

Ca 19:30: Modermælk efter behov

Nat: Modermælk (lige for tiden har hun åbenbart behov for det :unsure Hun var ellers engang god til at sove igennem, men det er hun ikke mere, efter vi er startet på mad...)

Hun får vand til alle måltider og i løbet af dagen, så meget hun vil. Hvis vi giver Kristine mellemmåltider, spiser hun næsten ingenting til de tre hovedmåltider. Hun vil ikke have mad, der er for "klumpet" eller hele små stykker. Vi prøver med små bananstykker, men hun har flere gange kastet op af at få andet end grød/mos. Jeg håber SP kan give mig gode råd, når hun kommer 23.april, da vi ikke ved, hvad vi skal gøre... Hun er 7½ måneder gammel.

tobias' mellemmåltider er flasken jo, da jeg ikke rigtigt er begyndt på noget andet, men det må jeg vist hellere gøre

håber din sp giver dig nogle gode råd

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo han får kød i sin aftensmad, har bare ikke gjort det hver dag, men det er vi ved at arbejde på nu. Jeg har haft givet ham kold mme i kop efter henvisning af sp, da han på et tidspunkt ikke helt fik nok.. Hun siger jo at han skal have 750 ml mælk om dagen.

han har ikke været så god til at tygge endnu, men er så småt begyndt at tygge lidt mere på sin grød og mos, så vil prøve med rugbrød igen.. hvilke slags frugt er bedst for dem at starte med?

når du gav rugbrød, var det så skåret i en stang eller var det skorpen eller hvad?

synes altså denne tid er svær fordi hvor meget må de og hvor meget kan de små... plus der sidder en nervøs far ved siden af hver gang tobias er ved at få noget i den gale hals, så tror farmand straks at det er fordi tobias er mæt, men det er det jo ikke. dcet har farmand bare svært ved at forstå....

Jeg forstår dig godt. Jeg synes også det har været rigtig svært, men jeg er dog ved at have bedre styr på det nu. Synes jeg selv ;)

Jeg har også læst at de skal have 750 ml. Theo får tilbudt pulver svarende til 400 ml i sin mad i løbet af dagen og 375 ml flydende 3 gange om dagen. Det giver 775 ml i alt. Det er nemlig ikke altid, at han drikker det hele eller spiser sin mad op, så for at være nogenlunde sikker på at han får nok, så har jeg gjort det på den måde.

Men han får altså vand til alle måltider. Det var derfor jeg tænkte om ikke Tobias får mere end 750 ml om dagen? Eller er det fordi du ikke putter noget i hans grød? Det kunne du jo i så fald begynde på :)

Min mor er lige som din mand :rolleyes Når hun er på besøg er hun også vildt bekymret over om han får noget galt i halsen. Men du bliver altså nødt til at forklare ham, at Tobias nok skal klare den og at han nok skal lære det. Ellers må han lade være med at sidde ved siden af, når Tobias skal øve sig :)

Jeg skærer rugbrødet i stænger, så han kan holde det i hånden og gnaske af det. Når jeg giver ham frugtstykker er det fx æble, pære, banan el. ananas. Sidstnævnte er han især vild med fordi han kan suge saften ud af ^_^

Spørg endelig løs. Jeg vil meget gerne dele ud af de erfaringer jeg har gjort mig indtil videre. Jeg synes nemlig også det har været svært at finde ud det hele :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kristine er rigtig dårlig til at spise :unsure

Her ser det sådan ud:

Ca. 7:00: Modermælk efter behov

Ca 8:00: Grød med most banan (eller anden frugtmos)

Formiddag: Modermælk efter behov

Ca. 12:30/13:00: Grød med most banan

Ca 17:30/18:00: Moste grøntsager, most kartoffel og blendet kød

Ca 19:30: Modermælk efter behov

Nat: Modermælk (lige for tiden har hun åbenbart behov for det :unsure Hun var ellers engang god til at sove igennem, men det er hun ikke mere, efter vi er startet på mad...)

Hun får vand til alle måltider og i løbet af dagen, så meget hun vil. Hvis vi giver Kristine mellemmåltider, spiser hun næsten ingenting til de tre hovedmåltider. Hun vil ikke have mad, der er for "klumpet" eller hele små stykker. Vi prøver med små bananstykker, men hun har flere gange kastet op af at få andet end grød/mos. Jeg håber SP kan give mig gode råd, når hun kommer 23.april, da vi ikke ved, hvad vi skal gøre... Hun er 7½ måneder gammel.

Så forstår jeg bedre at du stadig ammer så mange gange om dagen :)

Theo var også lidt længere tid om at blive gode venner med klumper i maden. Han har heller ingen tænder endnu.

Jeg gjorde det, at jeg simpelthen holdt en lille pause og blendede al hans mad, da han kastede op. Det synes jeg var synd.

Så begyndte jeg stille og roligt at introducere nogle bitte små stykker rugbrød igen (nærmest krummestørrelse) og lige pludselig fangede han fidusen og begyndte at bruge tungen til at blødgøre det.

Så jeg tror at du skal tage en slapper med det klumpede mad og så starte stille og roligt op med at øve igen. Når de kaster op er det fordi de ikke er klar til klumper endnu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår dig godt. Jeg synes også det har været rigtig svært, men jeg er dog ved at have bedre styr på det nu. Synes jeg selv ;)

Jeg har også læst at de skal have 750 ml. Theo får tilbudt pulver svarende til 400 ml i sin mad i løbet af dagen og 375 ml flydende 3 gange om dagen. Det giver 775 ml i alt. Det er nemlig ikke altid, at han drikker det hele eller spiser sin mad op, så for at være nogenlunde sikker på at han får nok, så har jeg gjort det på den måde.

Men han får altså vand til alle måltider. Det var derfor jeg tænkte om ikke Tobias får mere end 750 ml om dagen? jeg har ikke helt tal på hvor meget han får, da jeg synes det er svært når han bare får noget i sin grød eller tudkop. Eller er det fordi du ikke putter noget i hans grød?jeg bruger sødmælk i hans mos om aftene, men putter mme pulver i hans grød medmindre det er pulvergrød.. Det kunne du jo i så fald begynde på :)

Min mor er lige som din mand :rolleyes Når hun er på besøg er hun også vildt bekymret over om han får noget galt i halsen. Men du bliver altså nødt til at forklare ham, at Tobias nok skal klare den og at han nok skal lære det. Ellers må han lade være med at sidde ved siden af, når Tobias skal øve sig :) jeg har forgæves forsøgt at fortælle ham det, men jeg prøver at give tobias det når farmand er på arbejde.

Jeg skærer rugbrødet i stænger, så han kan holde det i hånden og gnaske af det. Når jeg giver ham frugtstykker er det fx æble, pære, banan el. ananas. Sidstnævnte er han især vild med fordi han kan suge saften ud af ^_^

Spørg endelig løs. Jeg vil meget gerne dele ud af de erfaringer jeg har gjort mig indtil videre. Jeg synes nemlig også det har været svært at finde ud det hele :) i dag fik tobias et stk æble at knave i, det gik bare godt.. Det kunne han rigtigt godt lide, det er ikke godt med rugbrød, han kastede op af det. det synes jeg var synd. Derudover har han kastet sin aftensmad op, jeg forsøgt at lave den med mme pulver, men synes at konsistensen var mere tyk og cremet og alt røg op. Så fik han kold mme i sit krus og drak 180 ml og 1 dl able-pære grød, det fra semper..Det er næsten blevet nede det hele, han har haft to små opstød hvor der er kommet noget op.. Det er helt vildt synd.. Måske jeg har gjort for meget på en dag??? hans aftensmad var kartoffel gulerød og lidt kotelet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er så stolt. Tobias har spist lidt rugbrød med leverpostej i dag ;-) kan slet ikke få armene ned :-P jubii...........

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER